Stopp igen på röda linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Stopp igen på röda linjen

Inlägg av M224 »

Nu är det stopp på röda linjen igen. Det är något varje dag. Nu är det stopp i alla riktningar p.g.a. rökutveckling vid Liljeholmen. Får se hur länge detta tar... :roll:

Edit: Det var alltså ett tåg som orsakade rökutvecklingen och inte någon fimp.
Senast redigerad av M224 den lördag 26 februari 2022 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
C12C3C3C12

Re: Stopp igen på röda linjen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Är det inte rökning förbjuden på plattformarna?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: fredag 25 februari 2022 18:56 Är det inte rökning förbjuden på plattformarna?
Hmm jaaa, hittar man bara en gärningsman så.

Mer seriöst så kostar det 1000kr att röka i tuben . Något som sällan kommuniceras utan SL säger lite puttenuttigt saker som : ”för allas trevnad.. o.s.v”
Någon kommenterade med att det är ju egentligen ingen trevnad för rökaren men denne får finna sig...
https://www.aklagare.se/globalassets/do ... slagen.pdf
Tror det vore bra om man vore mer rakt på sak och talade om vad saker kostar, åka utan biljett o.s.v
I Tyskland och Österrike är det vanligt med ett rättframt budskap vad ofog kostar.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

M224 skrev: fredag 25 februari 2022 17:27 Nu är det stopp på röda linjen igen. Det är något varje dag.
... och ibland kan det vara svårt för oss resenärer att förstå störningarnas omfattning. Så här såg det ut på sl.se i onsdags:
Bild
"Flertalet avgångar är inställda" tolkar jag som att mer än hälften av det normala antalet tåg inte är i trafik, men i rubriken står "Flertalet inställda avgångar..." vilket kanske är en mera rimlig beskrivning. Men varför inte skriva "flera inställda avgångar", alternativt "många inställda avgångar"?
/Gunnar Ekeving
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det krävs mod för att skriva enkelt! Det finns ju vissa riktlinjer för hur informationen ska skötas men det finns inga krav som säger att man ska använda svåra ord i informationen, snarare tvärtom. Det är dock ganska vanligt (speciellt bland yngre och mer osäkra användare) att skriva över sin förmåga för att sammanhanget känns så märkvärdigt. Detta syns ju inte minst i universitetsuppsatser, som ofta är otroligt krångligt formulerade helt i onödan.

Just ”flertalet” är väl en lågt hängande frukt för ordmärkare då det ofta används felaktigt, men i praktiken var det väl ingen större tvekan om störningarnas omfattning just den här gången.

Att enskilda inställda avgångar presenteras huller om buller utan någon som helst systematik är tyvärr en konsekvens av systemets uppbyggnad och inget som informatören har någon jättebra möjlighet att styra över, det är lite som att Lagmansbacken dyker upp i listan över påverkade stationer när ett tunneltåg är försenat.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Systemet är inte gjort för att hantera störningar mer än på enstaka tåg. Och just det är det väl rätt bra på. Men då det blir omfattande störningar på en enskild linje eller bana så blir det snabbt oöverskådligt för trafikanten och om flera linjer eller system är inblandade så fungerar det helt enkelt inte alls.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev: lördag 26 februari 2022 1:20
C12C3C3C12 skrev: fredag 25 februari 2022 18:56 Är det inte rökning förbjuden på plattformarna?
Hmm jaaa, hittar man bara en gärningsman så.

Mer seriöst så kostar det 1000kr att röka i tuben . Något som sällan kommuniceras utan SL säger lite puttenuttigt saker som : ”för allas trevnad.. o.s.v”
Någon kommenterade med att det är ju egentligen ingen trevnad för rökaren men denne får finna sig...
https://www.aklagare.se/globalassets/do ... slagen.pdf
Tror det vore bra om man vore mer rakt på sak och talade om vad saker kostar, åka utan biljett o.s.v
I Tyskland och Österrike är det vanligt med ett rättframt budskap vad ofog kostar.
Är rökning på plattform i tunnelbanan ett sådant stort problem att det behöver kommuniceras bättre än idag att det är förbjudet?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Vad har rökning på plattformen med ämnet att göra?

Lås tråden om det är så svårt att hålla sig till ämnet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev: lördag 26 februari 2022 15:53 Vad har rökning på plattformen med ämnet att göra?

Trådstarten:
M224 skrev: fredag 25 februari 2022 17:27 Nu är det stopp på röda linjen igen. Det är något varje dag. Nu är det stopp i alla riktningar p.g.a. rökutveckling vid Liljeholmen. Får se hur länge detta tar... :roll:
En fimp i en papperskorg kan förorsaka rökutveckling!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

LÅ1 skrev: lördag 26 februari 2022 15:58
M224 skrev: lördag 26 februari 2022 15:53 Vad har rökning på plattformen med ämnet att göra?

Trådstarten:
M224 skrev: fredag 25 februari 2022 17:27 Nu är det stopp på röda linjen igen. Det är något varje dag. Nu är det stopp i alla riktningar p.g.a. rökutveckling vid Liljeholmen. Får se hur länge detta tar... :roll:
En fimp i en papperskorg kan förorsaka rökutveckling!
Bra försök men nu var det ett tåg som orsakade rökutvecklingen...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Min replik var avsedd som ett skämt, det kunde ha varit som sagt en fimp i en papperskorg.

Måste man skriva att det är skämtsamt skrivet för forumdeltagarna?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det är inte lätt att förstå utan smileys.
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

M224 skrev: lördag 26 februari 2022 16:00 Bra försök men nu var det ett tåg som orsakade rökutvecklingen...
Gissar du bara eller stod det någonstans? Vad för tåg i så fall?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Fyrgeit skrev: lördag 26 februari 2022 19:55
M224 skrev: lördag 26 februari 2022 16:00 Bra försök men nu var det ett tåg som orsakade rökutvecklingen...
Gissar du bara eller stod det någonstans? Vad för tåg i så fall?
Varför skulle jag gissa? Det var vad de ropade ut i högtalarna! Jag är inte det minsta förvånad eftersom det är problem med röda linjen varje vecka. Exakt vad det var för tåg vet jag inte då jag satt fast i ett C30-tåg. Jag fick gå till Hötorget och ta gröna linjen därifrån. När jag 45 min senare kom till Liljeholmen stod ett C6 tåg inne på ordinarie södertågende plattform medans alla andra södertågende tåg tog mittspåret.
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

M224 skrev: lördag 26 februari 2022 20:02 Varför skulle jag gissa? Det var vad de ropade ut i högtalarna!
Jaha, något sånt utrop hörde aldrig jag. "Stopp i båda riktningarna vid liljeholmen pga rökutveckling" var det enda jag hörde vid Tekniska Högskolan tills jag tog buss istället. Appen gav inte heller någon ytterligare information.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Fyrgeit skrev: lördag 26 februari 2022 20:15
M224 skrev: lördag 26 februari 2022 20:02 Varför skulle jag gissa? Det var vad de ropade ut i högtalarna!
Jaha, något sånt utrop hörde aldrig jag. "Stopp i båda riktningarna vid liljeholmen pga rökutveckling" var det enda jag hörde vid Tekniska Högskolan tills jag tog buss istället. Appen gav inte heller någon ytterligare information.
Förtydligande Det var alltså han som körde mitt tåg som ropade ut det.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Skriv svar