Farlig kosning på Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av LÅ1 »

Två artiklar från Mitt i:
"50 Lidingöbor varnar för farlig trafik".
"Experter anser att hastigheten måste sänkas".

Från den första artikeln:
Två män skrev att de varit nära att fastna med sina bilar mellan bommarna på Lidingöbanans tågspår. Detta då risken finns att bilar framför stannar för gående, varpå bilister bakom riskerar att bli stående då de ska åka över spåret.

– Bilarna framför mig stod stilla så jag kunde inte köra framåt när bommarna började gå ner, säger Lars Söderstam.

Han hade tur. En bil bakom honom backade så att även han kunde backa.

– Annars hade det gått illa. När tåg kör på bilar blir det bara sopor kvar.
Men man får inte stanna på spåren! Får man inte plats på andra sidan spåret så ska man vänta före korsningen. Och omkörning är förbjuden. Men jag kan tänka mig att stressade bilförare inte vill vänt bakom en bil som stannat före spåren när det är kö.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av Odd »

Det är en sak vad man får eller inte får göra. En helt annan sak att få 50000 invånare att var och en lära sig att inse när situationen kan inträffa. Man kan inte vänta på att varenda en skall råka ut för det för att det inte skall hända längre.

Denna typ av avvikelse mellan teori och verklighet är svår att undvika.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Det är en sak vad man får eller inte får göra. En helt annan sak att få 50000 invånare att var och en lära sig att inse när situationen kan inträffa. Man kan inte vänta på att varenda en skall råka ut för det för att det inte skall hända längre.

Denna typ av avvikelse mellan teori och verklighet är svår att undvika.
Helt klart! Det förstår jag också.
Lite synd att man inte påpekade det i artiklarna, kan man tycka!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av daniel_s »

Framför allt är det ju så att man inte ens ska börja korsa spåret innan det finns plats för den egna bilen på andra sidan om spåret. Man kan liksom aldrig åberopa till sitt försvar att man tycker att bilen framför stannade på ett ologiskt ställe!

Bilförare gör det här felet hela tiden, de sitter och bygger sin körning på antaganden om hur bilen framför kan förväntas köra i stället för att helt enkelt hålla minst samma avstånd som den egna stoppsträckan samt följa de signaler, skyltar och regler som gäller för det egna fordonet.

Ett tips är att kolla på youtube, där finns massor med exempel på hur konstigt det blir när folk bara tittar på bilen framför och den sen plötsligt stannar momentant för att den t ex kör in i ett fast hinder. Sök på ”idiots in cars” eller liknande.

Men att ha ett övergångsställe nära en plankorsning är förstås att be om problem och Centralvägen skapar ju mycket irritation hos de lättretliga bilförarna. En planskild korsning nånstans mellan Aga och Centralvägen skulle ju vara en bra lösning. (Har inte läst artikeln, jag bara utgår från att det är Centralvägen det handlat om!)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Framför allt är det ju så att man inte ens ska börja korsa spåret innan det finns plats för den egna bilen på andra sidan om spåret. Man kan liksom aldrig åberopa till sitt försvar att man tycker att bilen framför stannade på ett ologiskt ställe!
Visst är det så. I körskolan, för en massa år sedan, fick till och med lära mig att inte köra in i en signalreglerad korsning (utan spår) om jag inte kan kör igenom den direkt. Möjligen kunde man köra in i korsningen även om andra bilar blockerade vägen om man var förta bil vid omslag till grönt. Skulle bli en signalhornsorkester bakom om man skulle tillämpa den regeln i dag.

Långtradare behövs mycket plats framför sig vid korsande av järnväg.

Hörde någon för mycket länge sedan berätta om att han var tvungen att köra ut på mötande körbana för att rädda sin husvagn när klockorna började ringa vid en järnvägskorsning. Jag sa något om att inte köra ut på spåret innan det finns plats på andra sidan. Han hävdade att han först stannade före spårkorsningen, men då körde hela tiden bilar om honom när det blev plats för en bil på andra sidan, så han hade inget val, utan kände sig tvungen att krypa med kön.
daniel_s skrev:Men att ha ett övergångsställe nära en plankorsning är förstås att be om problem och Centralvägen skapar ju mycket irritation hos de lättretliga bilförarna. En planskild korsning nånstans mellan Aga och Centralvägen skulle ju vara en bra lösning. (Har inte läst artikeln, jag bara utgår från att det är Centralvägen det handlat om!)
Ja, helt vansinnigt om det inte är signalreglering som då tar hänsyn även till spårkorsningen.
Ett övergångsställe mitt på en raksträcka, om det nu är det, måste ju nästan signalregleras för att framför allt barn ska känna sig trygga när de ska över.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av Stefan Widén »

Ja detta är en synnerligen besvärlig korsning.!

en stor faktor till att bilarna gör fel dvs chansar att det hinner över bidrar till det som nämns i artikeln.

Enligt mitt sätt att se det är att det för spvtrafiken är 50 kmh genom korsningen. Att jämföra med korsningen vid Styrmansgatan.

Ta bort bommarna och inför vanliga rödljus för bilar och KSIer för spårtrafiken.

Tiden för bomfällningen är det som får bilister att chansa,

det blir inga större körtider för spv men för bilarna blir det mindre väntan och därmed färre som chansar.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av daniel_s »

Att ta bort bommarna gör definitivt inte den här vägen säkrare, i synnerhet inte för gående och cyklister.

Sen är den egentligen inte särskilt farlig nu heller, det är god sikt från båda hållen numera och det är halvbommar så bilarna blir inte instängda. Det som man mest bekymrar sig över är att någon ska sick-sacka mellan bommarna men det är rätt krångligt där, har aldrig sett någon bil göra det.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av BSB101 »

Samma fenomen syns överallt i trafiken. Du får inte blockera övergångsställen, korsningar, utfarter etc. Ändå händer detta hela tiden, kanske ska vi införa någon form av kompetensprov för att få framföra motorfordon?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av Stefan Widén »

Fö finns det tankar på att bygga om hela korsningen och göra den planfri.

Vi får väl stötta de tankarna.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 737
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av /jes »

Stefan Widén skrev:Fö finns det tankar på att bygga om hela korsningen och göra den planfri.

Vi får väl stötta de tankarna.

Stefan
Jag föreslog för länge sedan att man skulle lägga Lidingöbanan i ett betongtråg mellan Aga och Skärsätra med Södra Kungsvägen ovanpå locket . Då skulle man dessutom kunna ha dubbelspår på sträckan. Skärsätra station måste i så fall sänkas ner.

Min tanke stupar förstås på lång byggtid och att Södra Kungsvägen är huvudled för trafiken till och från södra Lidingö. Plus att man måste lösa in ett antal fastigheter eftersom det är så trångt på denna sträcka. Slutsats=omöjligt.

Inte bara vid Centralvägen ser vi bilister fastna på korsningen, även vid Aga station för bilister mot Dalénum eftersom korsningen med Agavägen är hårt belastad och bilar kan bli stående upp mot och på plankorsningen.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Farlig kosning på Lidingö

Inlägg av Stefan Widén »

/jes skrev:
Stefan Widén skrev:Fö finns det tankar på att bygga om hela korsningen och göra den planfri.

Vi får väl stötta de tankarna.

Stefan
Jag föreslog för länge sedan att man skulle lägga Lidingöbanan i ett betongtråg mellan Aga och Skärsätra med Södra Kungsvägen ovanpå locket . Då skulle man dessutom kunna ha dubbelspår på sträckan. Skärsätra station måste i så fall sänkas ner.

Min tanke stupar förstås på lång byggtid och att Södra Kungsvägen är huvudled för trafiken till och från södra Lidingö. Plus att man måste lösa in ett antal fastigheter eftersom det är så trångt på denna sträcka. Slutsats=omöjligt.

Inte bara vid Centralvägen ser vi bilister fastna på korsningen, även vid Aga station för bilister mot Dalénum eftersom korsningen med Agavägen är hårt belastad och bilar kan bli stående upp mot och på plankorsningen.

Visst tar det lång tid att bygga men skulle man leda om trafiken via Kottla har man bara spårvägen att ta hänsyn till. Och med lite kreativa spårlösningar kan man bygga provisoriska spår på S kungsvägen. Då kan man i lugn och ro bygga tråget och bron. Självklart med dubbelspår mellan Aga och Skärsätra.

Och jag tror inte du behöver lösa in fastigheter så länge man inte vill bygga 4 filig körbanan.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar