Djurgårdslinjen ca 1900
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Djurgårdslinjen ca 1900
Bild i Instagramgruppen I en förvandlad stad.
Enligt bildtexten är det spårvagnskonduktörer som skottar snö från spåret. En av dem ser ut att ha en biljettång, så det kan nog stämma. Annars hade man väl andra personalkategorier som skulle kunna sättas i arbete med snöskottning, skulle jag tro.
Enligt bildtexten är det spårvagnskonduktörer som skottar snö från spåret. En av dem ser ut att ha en biljettång, så det kan nog stämma. Annars hade man väl andra personalkategorier som skulle kunna sättas i arbete med snöskottning, skulle jag tro.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Djurgårdslinjen ca 1900
Det är nog en trafikstörning. Vädret är antagligen förskräckligt, snödjupet är ju ingenting så det handlar nog om frusen modd som måste slås bort för att inte riskera en urspåring. I bakgrunden står det två motorvagnar varav den ena har en plogvagn kopplad framför sig, men de står uppenbarligen stilla och inväntar att karlarna i spåret ska bli färdiga med sitt. Kanske är det konduktörerna från de två spårvagnarna som är ute och hackar, sen undrar man var han som borde sköta plogen är någonstans?
Jag blir inte riktigt klok på var det är någonstans, bildvalet antyder att det är Nybroplan men det skulle också kunna vara hållplats Djurgårdsbron i riktning mot Djurgården.
Jag blir inte riktigt klok på var det är någonstans, bildvalet antyder att det är Nybroplan men det skulle också kunna vara hållplats Djurgårdsbron i riktning mot Djurgården.
Foto tidigast vintern 1904-05 (Inga elspv på norr innan dess!)
Det är nog Nybroplan ändå.
Det står Slussen på vagnens destinationsskylt och nu är jag ju ingen expert på hur linjerna gick där i början men det gick väl inte någon linje så. Så den får väl betraktas som ”plogtåg som är upplåtet för trafikanter” eller något sådant!
Det står Slussen på vagnens destinationsskylt och nu är jag ju ingen expert på hur linjerna gick där i början men det gick väl inte någon linje så. Så den får väl betraktas som ”plogtåg som är upplåtet för trafikanter” eller något sådant!
De lilla fina kiosken med reklam för Berns´salonger verkar mindre smart
att ha placerad vid Djurgårdsbron
att ha placerad vid Djurgårdsbron

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
Båda har konduktörsväskor på ryggen. Vad jag vet släpade förarna inte på konduktörsväskor.LÅ1 skrev:Bild i Instagramgruppen I en förvandlad stad.
Med tanke på dest ”Slussen”: Kan inte bilden vara tagen i korsningen Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan? Spåret i förgrunden är då Ringlinjens kurva mot Norrmalmstorg, och det är Kungsträdgårdens träd i bakgrunden?
Håller absolut med om att det skulle kunna vara där! Dock är ju vagnen i så fall på väg från Slussen, men Ringlinjen skyltades kanske så?Stefan B skrev:Med tanke på dest ”Slussen”: Kan inte bilden vara tagen i korsningen Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan? Spåret i förgrunden är då Ringlinjens kurva mot Norrmalmstorg, och det är Kungsträdgårdens träd i bakgrunden?
-
Det verkar så. Jämför denna bild från Stockholmskällan https://stockholmskallan.stockholm.se/post/3715 som visar samma hörn fast i motsatt riktning. Bilden är från 1908 och samma kiosk på samm plats syns till vänster i bilden.Stefan B skrev:Med tanke på dest ”Slussen”: Kan inte bilden vara tagen i korsningen Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan? Spåret i förgrunden är då Ringlinjens kurva mot Norrmalmstorg, och det är Kungsträdgårdens träd i bakgrunden?
Åke Nergell