SL:s framtida betalsystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL:s framtida betalsystem
Som jag skrivit om tidigare finns det dag riktig konkurrens för inlösen av kreditkortstransaktioner. Det står butikerna fritt att ta in offerter och välja. Det gjorde mitt lilla lunchställe och fick genast lite bättre villkor. Samtidigt kan det vara så att banken som villkor för kreditgivning vill att inlösen av kreditkortstransaktioner ska ske genom banken, inte bara för den egna affärens skull utan för att ha koll på kassaflödet och därmed skydda sin egen kreditgivning.
Små butiker får sämre villkor, det finns osynliga transaktionsavgifter mellan olika system och som ska täckas av provisionen. Ju större volymer, desto större skalfördelar som gynnar de riktigt stora affärsverksamheterna.
Provisionen brukade vara olika för olika kort, bankkort respektive kreditkort, svenska/utländska kort och EU-kort/icke-EU-kort. Hur det är idag vet jag inte. SJ accepterade förut inte utländska kreditkort men gör det väl idag. I och med att datatrafiken blir allt billigare och kapacitetsmässigt starkare och därmed tillförlitligare kan provisionerna kan sänkas utan att risknivån för kreditförluster höjs. Tidigare var det så att verklig auktorisation var slumpmässig, det var för dyrt helt enkelt att gå "hela vägen" och då måste provisionen täcka eventuella förluster.
Jag är vän av kontanter, har alltid kontanter i plånboken, samtidigt är det så att bankerna (Svensk Kontanthantering eller vad de heter) tar betalt för varje dagskassa som räknas. En del verksamheter föredrar kanske kontanter av andra skäl. Det verkar finnas yrkesgrupper som ofta syns ha kontanter att betala med.
Små butiker får sämre villkor, det finns osynliga transaktionsavgifter mellan olika system och som ska täckas av provisionen. Ju större volymer, desto större skalfördelar som gynnar de riktigt stora affärsverksamheterna.
Provisionen brukade vara olika för olika kort, bankkort respektive kreditkort, svenska/utländska kort och EU-kort/icke-EU-kort. Hur det är idag vet jag inte. SJ accepterade förut inte utländska kreditkort men gör det väl idag. I och med att datatrafiken blir allt billigare och kapacitetsmässigt starkare och därmed tillförlitligare kan provisionerna kan sänkas utan att risknivån för kreditförluster höjs. Tidigare var det så att verklig auktorisation var slumpmässig, det var för dyrt helt enkelt att gå "hela vägen" och då måste provisionen täcka eventuella förluster.
Jag är vän av kontanter, har alltid kontanter i plånboken, samtidigt är det så att bankerna (Svensk Kontanthantering eller vad de heter) tar betalt för varje dagskassa som räknas. En del verksamheter föredrar kanske kontanter av andra skäl. Det verkar finnas yrkesgrupper som ofta syns ha kontanter att betala med.
Re: SL:s framtida betalsystem
”Låt oss som åker buss med enkelbiljett samla i en pott”Enceladus skrev:Trafikförvaltningen skyller på att det "krävs ett beslut i landstingsfullmäktige" innan införande av pristak. Ändå har andra RKTM, både i Sverige och utomlands, lyckats införa funktionen direkt.Odd skrev:Efter att ha följt resonemangen så blir jag än mer övertygad om att SLs lösning idag inte är oproblematisk. De använder ångvältsmetoden, dvs att man trycker ut tekniken trots kända brister och kör sedan över de som drabbas. Jag tror inte det är en långsiktigt hållbar strategi och SL måste nog anpassa sig till verkligheten på ett eller annat sätt.
Nu höjs kritiken mot SL:s framtida betalsystem. Konstigt nog nämner skribenten inte att det som föreslås redan finns i andra delar av Sverige och världen, men det är ändå bra att SL:s implementering av kontaktlösa betalningar problematiseras mer. Det är ju helt befängt att införa kontaktlösa betalningar utan pristak, vilket ingen annan verkar ha gjort!Hanna Wanngård skrev:Jag undviker SL:s dyra enkelbiljetter för kortare resor eftersom jag aldrig vet hur många gånger under en månad jag kommer att åka och jag vill inte köpa ett månadskort ifall jag åker färre resor än vad som motsvarar kostnaden för månadskortet.
Re: SL:s framtida betalsystem
Det fanns ju ett gemensamt, eller i varje fall ihopkopplat, biljettsystem mellan runt 10 länstrafikbolag där man ju kunde åka med sitt laddade saldo i alla de andra samarbetande länens trafik. De hade ingen gemensam taxa men det är ju inte nödvändigt.Enceladus skrev:...Jag undrar om mindre RKTM skulle tjäna på ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik där staten gemensamt förhandlar om transaktionsavgifterna....
Det skedde en regelbunden clearing mellan trafikhuvudmännen för att kompensera för resandet i andra län.
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
På besök i Stockholms län. Åkte buss en bit och bytte till tuben vid Näckrosen, använde Mastercard. Men vid spärren så blinkade det varken rött eller grönt, det bara blinkade och öppnade inte grinden. Spärrvakten kunde inte hjälpa till så det fick bli en ny biljett betalade med samma kort och det fungerade. Så nu ser jag fram mot det tveksamma nöjet att reklamera biljetten som jag betalt två gånger för.
Intressant att jag som ”turistresenär” råkar ut för det, hur många gånger händer det då för vardagsresenärerna?
Intressant att jag som ”turistresenär” råkar ut för det, hur många gånger händer det då för vardagsresenärerna?
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
En enkelbiljett gäller i 75 minuter. Hur kunde skribenten köpa två enkelbiljetter med samma kort? Registrerades det första försöket?Odd skrev:På besök i Stockholms län. Åkte buss en bit och bytte till tuben vid Näckrosen, använde Mastercard. Men vid spärren så blinkade det varken rött eller grönt, det bara blinkade och öppnade inte grinden. Spärrvakten kunde inte hjälpa till så det fick bli en ny biljett betalade med samma kort och det fungerade. Så nu ser jag fram mot det tveksamma nöjet att reklamera biljetten som jag betalt två gånger för.
Intressant att jag som ”turistresenär” råkar ut för det, hur många gånger händer det då för vardagsresenärerna?
Re: SL:s framtida betalsystem
Den andra biljetten köptes direkt av spärrvakt över kortterminal, på samma sätt som man köper mjölk på ICA.Enceladus skrev:En enkelbiljett gäller i 75 minuter. Hur kunde skribenten köpa två enkelbiljetter med samma kort? Registrerades det första försöket?Odd skrev:På besök i Stockholms län. Åkte buss en bit och bytte till tuben vid Näckrosen, använde Mastercard. Men vid spärren så blinkade det varken rött eller grönt, det bara blinkade och öppnade inte grinden. Spärrvakten kunde inte hjälpa till så det fick bli en ny biljett betalade med samma kort och det fungerade. Så nu ser jag fram mot det tveksamma nöjet att reklamera biljetten som jag betalt två gånger för.
Intressant att jag som ”turistresenär” råkar ut för det, hur många gånger händer det då för vardagsresenärerna?
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
Tekniskt sett köper man en biljett vid varje blippning även om det är övergång, då reserveras beloppet och sedan räknas det ihop vid dagens slut och det är då 75-minuterskontrollen görs. Sedan dras det för så många biljetter som man egentligen ska betala för. Som jag har förstått det.Enceladus skrev:En enkelbiljett gäller i 75 minuter. Hur kunde skribenten köpa två enkelbiljetter med samma kort? Registrerades det första försöket?Odd skrev:På besök i Stockholms län. Åkte buss en bit och bytte till tuben vid Näckrosen, använde Mastercard. Men vid spärren så blinkade det varken rött eller grönt, det bara blinkade och öppnade inte grinden. Spärrvakten kunde inte hjälpa till så det fick bli en ny biljett betalade med samma kort och det fungerade. Så nu ser jag fram mot det tveksamma nöjet att reklamera biljetten som jag betalt två gånger för.
Intressant att jag som ”turistresenär” råkar ut för det, hur många gånger händer det då för vardagsresenärerna?
Jag är lite osäker på hur begränsningen för kontaktlösa köp fungerar men jag antar att man kan drabbas av att det går att blippa vid första påstigningen men inte vid nästa eftersom man då har kommit upp i för många kontaktlösa köp i rad. Behövde du använda chip (eller pin) när du köpte av spärrvakten?Odd skrev:Den andra biljetten köptes direkt av spärrvakt över kortterminal, på samma sätt som man köper mjölk på ICA.
(det tog mig jättelång tid att upptäcka att parkeringsautomaterna här i stan har en liten display som visar "Sätt i kort" när man råkar ut för det femtielfte blippköpet, den sitter så långt in i automaten att den inte är synlig för en normallång person! Innan dess hann det hända flera gånger att jag gick runt och provade tre olika parkeringsautomater som alla failade i slutet av köpet och sedan felanmälde allihop till den stackars driftledningen som liksom jag utgick från att hela systemet hade säckat ihop...)
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL:s framtida betalsystem
Jag uppskattar det till att ungefär vart tionde köp jag gör så kommer det upp ”ange kod” även om köpet är väl under gränsen 400kr för kontaktlöst köp.daniel_s skrev:Tekniskt sett köper man en biljett vid varje blippning även om det är övergång, då reserveras beloppet och sedan räknas det ihop vid dagens slut och det är då 75-minuterskontrollen görs. Sedan dras det för så många biljetter som man egentligen ska betala för. Som jag har förstått det.Enceladus skrev:En enkelbiljett gäller i 75 minuter. Hur kunde skribenten köpa två enkelbiljetter med samma kort? Registrerades det första försöket?Odd skrev:På besök i Stockholms län. Åkte buss en bit och bytte till tuben vid Näckrosen, använde Mastercard. Men vid spärren så blinkade det varken rött eller grönt, det bara blinkade och öppnade inte grinden. Spärrvakten kunde inte hjälpa till så det fick bli en ny biljett betalade med samma kort och det fungerade. Så nu ser jag fram mot det tveksamma nöjet att reklamera biljetten som jag betalt två gånger för.
Intressant att jag som ”turistresenär” råkar ut för det, hur många gånger händer det då för vardagsresenärerna?
Jag är lite osäker på hur begränsningen för kontaktlösa köp fungerar men jag antar att man kan drabbas av att det går att blippa vid första påstigningen men inte vid nästa eftersom man då har kommit upp i för många kontaktlösa köp i rad. Behövde du använda chip (eller pin) när du köpte av spärrvakten?Odd skrev:Den andra biljetten köptes direkt av spärrvakt över kortterminal, på samma sätt som man köper mjölk på ICA.
(det tog mig jättelång tid att upptäcka att parkeringsautomaterna här i stan har en liten display som visar "Sätt i kort" när man råkar ut för det femtielfte blippköpet, den sitter så långt in i automaten att den inte är synlig för en normallång person! Innan dess hann det hända flera gånger att jag gick runt och provade tre olika parkeringsautomater som alla failade i slutet av köpet och sedan felanmälde allihop till den stackars driftledningen som liksom jag utgick från att hela systemet hade säckat ihop...)
För SL är jag glad så länge Access finns kvar , det fungerar utmärkt. När det försvinner (2023) så får vi se
Re: SL:s framtida betalsystem
Dey gick att blippa kortet utan kod.Jag gjorde två köp till på kvällen med samma kort utan kod. På tillbakafärden fungerade det dessutom utan problem.daniel_s skrev:...Jag är lite osäker på hur begränsningen för kontaktlösa köp fungerar men jag antar att man kan drabbas av att det går att blippa vid första påstigningen men inte vid nästa eftersom man då har kommit upp i för många kontaktlösa köp i rad. Behövde du använda chip (eller pin) när du köpte av spärrvakten?Odd skrev:Den andra biljetten köptes direkt av spärrvakt över kortterminal, på samma sätt som man köper mjölk på ICA.
...
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
Men vad har dragits från kortet? Blippar man hos stationsvärden så borde det ju inte behöva bli en ny biljett...
Re: SL:s framtida betalsystem
Det behövs aldrig någon kod för att blippa i kollektivtrafiken. Däremot kan ett kort svartlistas om en transaktion inte auktoriseras. Men signaturens kort har uppenbarligen inte spärrats då skribenten kunde åka med samma kort på tillbakafärden.Odd skrev:Dey gick att blippa kortet utan kod.Jag gjorde två köp till på kvällen med samma kort utan kod. På tillbakafärden fungerade det dessutom utan problem.
Re: SL:s framtida betalsystem
Jag antar att Odd köpte en pappersbiljett i spärren och då är det ju en helt separat transaktion som inte kommer med i den nattliga summeringen av SL-reservationer. Så där blir det nog till att reklamera enligt Odds analys, såvida inte det visar sig att den första transaktionen (den på bussen) aldrig gick igenom för då har ju Odd klarat sig på en biljett.kildor skrev:Men vad har dragits från kortet? Blippar man hos stationsvärden så borde det ju inte behöva bli en ny biljett...
Re: SL:s framtida betalsystem
Vad hade hänt vid en biljettkontroll på bussen i det senare fallet?daniel_s skrev:Jag antar att Odd köpte en pappersbiljett i spärren och då är det ju en helt separat transaktion som inte kommer med i den nattliga summeringen av SL-reservationer. Så där blir det nog till att reklamera enligt Odds analys, såvida inte det visar sig att den första transaktionen (den på bussen) aldrig gick igenom för då har ju Odd klarat sig på en biljett.kildor skrev:Men vad har dragits från kortet? Blippar man hos stationsvärden så borde det ju inte behöva bli en ny biljett...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL:s framtida betalsystem
Enligt SLs färskaste regler?LÅ1 skrev:Vad hade hänt vid en biljettkontroll på bussen i det senare fallet?daniel_s skrev:Jag antar att Odd köpte en pappersbiljett i spärren och då är det ju en helt separat transaktion som inte kommer med i den nattliga summeringen av SL-reservationer. Så där blir det nog till att reklamera enligt Odds analys, såvida inte det visar sig att den första transaktionen (den på bussen) aldrig gick igenom för då har ju Odd klarat sig på en biljett.kildor skrev:Men vad har dragits från kortet? Blippar man hos stationsvärden så borde det ju inte behöva bli en ny biljett...
Jag hade åkt på böter då jag ju rent tekniskt förmodligen hade kunna ladda ner nån jävla app för att kolla upp om det finns/fanns nån biljett associerat till kortet och att jag borde ha förstått att spärrvakten inte kan bidra med någon upplysning om vad som händer.
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
Man gör det lätt att resa genom att man kan använda bankkort. Men samtidigt gör man så det lätt blir fel. Som i Odds fall, men framför allt att många betalar dubbelt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL:s framtida betalsystem
Men för att vi inte ska behöva spekulera:
Odd, debiterades du för två enkelbiljetter?
Odd, debiterades du för två enkelbiljetter?
Re: SL:s framtida betalsystem
Men lugna ner er nu. Om kortläsaren växlar från "inget besked" till "godkänd biljett" så har ju utrustningen skickat ett telegram någonstans som finns loggat någonstans. Jag är ganska säker på att det är feedback från nån databas som genererar indikeringen. Men den betyder ju egentligen bara "Tack för betalningslöftet, vi ser fram emot att få 39 kr av dig i natt".
Det kan hända att transaktionen avslås någon stans längre ned i kedjan, men det borde i normala fall inte påverka vad som händer vid nästa blippning, för det är ju som jag redan har sagt en egen transaktion som ingen just då kan veta om det är en övergång eller inte.
Det mest rimliga är väl att det blev knas när Odd försökte blippa på tunnelbanestationen därför att det var fel på någonting på den stationen.
Det kan hända att transaktionen avslås någon stans längre ned i kedjan, men det borde i normala fall inte påverka vad som händer vid nästa blippning, för det är ju som jag redan har sagt en egen transaktion som ingen just då kan veta om det är en övergång eller inte.
Det mest rimliga är väl att det blev knas när Odd försökte blippa på tunnelbanestationen därför att det var fel på någonting på den stationen.
Re: SL:s framtida betalsystem
Ja. Eftersom spärren sade varken ”godkänt” eller ”avslag” utan i stället ”eeehhh” så vet vi ju inte vad som händer men min gissning är också att det var något tillfälligt på själva stationen. Nu är ju inte 39 spänn något att bråka om men det är ju principen. Jag kommer ju inte lägga ner mer arbete än vad som krävs för att fylla i div formulär, resten av min tid är för värdefull att ägna mer tid åt saken.
Risken finns ju att den här typen av fel kanske inte följs upp om den inte genererar rätt typ av loggar.
Risken finns ju att den här typen av fel kanske inte följs upp om den inte genererar rätt typ av loggar.
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
Så köper resenärer SL-biljett efter pandemin
Denna andel kommer att öka ytterligare om - eller snarare när - pristak införs.SL skrev:– Vi ser att det är en större andel av våra resenärer som köper enkelbiljett i dag än före pandemin och också att många går över till våra nya sätt att köpa biljett på. Till exempel är det snart en tredjedel av alla resenärer som blippar betalkortet för att köpa enkelbiljett, vilket är fler än de som använder reskassa på ett Access-kort, säger Henrik Palmér, ansvarig för biljettförsäljning på trafikförvaltningen.
Re: SL:s framtida betalsystem
Säg hej då till SL:s gamla biljettautomater
SL:s biljettautomater börjar tas ur bruk. I höst stängs de sista biljettautomaterna.SL skrev:Som ett led i övergången till det nya biljettsystemet ska de gamla biljettautomaterna stängas ner. Det sker stegvis – där en biljettautomat stängs ner finns minst en annan automat kvar i bruk ett tag till.