LÅ1 skrev:Dessutom är åtminstone den rörliga kostnaden mindre för den du loggar in hos om du använder Freja eID. Två öre tror jag det var.

Jag förmodar att skribenten tänker på
denna artikel i Affärsvärlden:
Affärsvärlden skrev:Tjänsten är gratis för användaren. Det är kunden, exempelvis en myndighet, som betalar till Freja eID. Kostnaden är 0,15 kr per transaktion, vilket är lägre än BankID som har en login-kostnad på 0,17 kr och en signaturkostnad på 0,55 kr. Freja har även ett kostnadstak på 1 kr per användare och månad, vilket inte BankID har.
Prisskillnaden blir mycket större än två öre för flitiga användare. Detta är en av orsakerna till att Karlstads universitet
valde Freja eID:
Freja eID Group skrev:Avtalet med Karlstads universitet innebär en fast månadskostnad baserat på antalet användare – istället för kostnad per transaktion – enligt den SAAS-modell (Software as a Service) som Freja erbjuder för ökad förutsägbarhet kring kostnader för digitala identiteter.
Nuvarande prismodell anses dessutom
hämma införandet av e-tjänster hos svenska myndigheter:
Computer Sweden skrev:– Där vill vi se fastprismodeller så att betalmodellen inte hämmar införandet av e-tjänster. För nu kan det bli dyrt att ha en bra e-tjänst och det är ett dåligt incitament, säger han.
Ett exempel som nämns i SKL:s ställningstagande är 1177.se där Journalen blivit en succé. I september 2018 hade det gjorts tio miljoner inloggningar där. Priset per transaktion är 17 öre så det innebär alltså 1,7 miljoner i ökade kostnader.
Som vanligt med storbankerna måste allt
förhandlas:
SEB skrev:Vad kostar det?
Vad du får betala för BankID-tjänsten beror på hur du väljer att implementera den, hur många inloggningar och signeringar samt vilka övriga tjänster du har hos oss.
Avgift för tjänsten: 500 kronor per månad
Pris per identifiering: 0,40 kronor
Pris per signering: 1,10 kronor
Du betalar också för implementation, förlängning och avslut av certifikatsavtal.
Kan jag komma ner i pris?
Ja, priset påverkas av hur många identifieringar och signeringar du har under ett år.
Men även efter de obligatoriska förhandlingarna är konkurrenterna fortfarande billigare (jämför betalkort eller bolån)...