Jag funderade just på att kalla pendeltågsstationen för "Södertälje halvsödra"... Nä. Det gjorde jag inte.Marcus L skrev:Södertälje söder om söder?Anders Hanquist skrev:Jag begriper inte heller hur någon på fullt allvar tycker att två varianter på samma väderstreck kan beteckna två olika, men närliggande, stationer. Totalt vansinne.
Södertälje hamn eller Södertälje södra?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?
Professionell tyckare
"Södra" och "Sydligare"? Eller nej vänta, då tror man ju att man är i Göteborg...
Varför krångla till det ortsnamn och väderstreck? Kör samma system som med motorvägsavfarter med nummer. Station 1, Station 2 osv. Fungerar det för bilister så borde det fungera för tågresenärer.
Fast det brukar stå ortnamn på avfartsskyltarna också...
Dock inte alla ortsnamn. Sedan räcker det med att det står Station 51 på biljetten så vet man var man ska kliva av. Ett betydligt bättre system tycker jag än att döpa närliggande stationer till X Syd och X Södra.daniel_s skrev:Fast det brukar stå ortnamn på avfartsskyltarna också...
Senast redigerad av BSB101 den lördag 05 februari 2022 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tycker det är självklart att stationsnamn ska ha en geografisk koppling, så behöver man inte ens kolla på biljetten för att veta var man ska av någonstans. Att använda ett nummersystem för stationer/hållplatser finns inte någon annan stans. I ditt system, när man söker sin resa, måste man ju ändå leta upp vilken "stationssiffra" som ligger närmast sitt resmål, istället för att bara söka efter sitt resmål.BSB101 skrev:Dock alla ortsnamn. Sedan räcker det med att det står Station 51 på biljetten så vet man var man ska kliva av. Ett betydligt bättre system tycker jag än att döpa närliggande stationer till X Syd och X Södra.daniel_s skrev:Fast det brukar stå ortnamn på avfartsskyltarna också...
-
Station 51 är Sollerön vad jag kan se.BSB101 skrev:Dock inte alla ortsnamn. Sedan räcker det med att det står Station 51 på biljetten så vet man var man ska kliva av. Ett betydligt bättre system tycker jag än att döpa närliggande stationer till X Syd och X Södra.daniel_s skrev:Fast det brukar stå ortnamn på avfartsskyltarna också...
I SJ bokning kan man använda siffror , Stockholm, Göteborg och Malmö är 1,2 och 3 respektive.
Jag är inte helt säker att jag kommer ihåg rätt. Men det jag vill minnas att jag hört av någon som troligen var med och tog fram systemet är följande:Lennart Petersen skrev:Station 51 är Sollerön vad jag kan se.BSB101 skrev:Dock inte alla ortsnamn. Sedan räcker det med att det står Station 51 på biljetten så vet man var man ska kliva av. Ett betydligt bättre system tycker jag än att döpa närliggande stationer till X Syd och X Södra.daniel_s skrev:Fast det brukar stå ortnamn på avfartsskyltarna också...
I SJ bokning kan man använda siffror , Stockholm, Göteborg och Malmö är 1,2 och 3 respektive.
När SJ införde datoriserad biljettförsäljning så hade man en specialterminal med fasta knappar för olika biljettyper etc. Men stationerna matades in med siffror. Först numrerade man alla stationer i bokstavsordning, men det var svårt att komma ihåg. Då ändrade man till att gå på statistik, så att den vanligaste stationen fick bli 1, näst vanliga 2 osv. Det var lättare för biljettförsäljarna att lära sig. Betydligt mindre slående i lathunden. Om man sedan någon gång numrerade om stationerna vet jag inte, men skulle inte tro det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Vill man veta siffrorna så finns dom härLÅ1 skrev:[q
Jag är inte helt säker att jag kommer ihåg rätt. Men det jag vill minnas att jag hört av någon som troligen var med och tog fram systemet är följande:
När SJ införde datoriserad biljettförsäljning så hade man en specialterminal med fasta knappar för olika biljettyper etc. Men stationerna matades in med siffror. Först numrerade man alla stationer i bokstavsordning, men det var svårt att komma ihåg. Då ändrade man till att gå på statistik, så att den vanligaste stationen fick bli 1, näst vanliga 2 osv. Det var lättare för biljettförsäljarna att lära sig. Betydligt mindre slående i lathunden. Om man sedan någon gång numrerade om stationerna vet jag inte, men skulle inte tro det.
https://www.sj.se/content/dam/SJ/pdf/Ex ... 80701B.pdf
Och det är de sista siffrorna man kan använda.
Jag tycker det är rätt praktiskt att använda siffror, särskilt då 1,2,3 som är lätta att komma ihåg.