Är längden verkligen ett problem? Kameror borde kunna hjälpa till vid dörrstängning. När det gäller antal resenärer vet jag katten om det spelar så stor roll om man är en eller två personer på 500, 1000 eller 2000 personer.M224 skrev:Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.
Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Nä jag vet inte. Om folk ger f-n i dörrarna så fungerar det väl utmärkt.BSB101 skrev:Är längden verkligen ett problem? Kameror borde kunna hjälpa till vid dörrstängning. När det gäller antal resenärer vet jag katten om det spelar så stor roll om man är en eller två personer på 500, 1000 eller 2000 personer.M224 skrev:Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3080
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
De flesta pendeltåg i Sverige är väl just 214 meter?M224 skrev:Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.
Det är ingen extrem tåglängd, SJs vanliga uppsalapendel är 295 meter.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3080
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Och det är väl just SLs pendeltåg som är pendeltåg och inte pågatåg eller krösatåg eller annat provinsiellt.Hechtwagen skrev:De flesta pendeltåg i Sverige är väl just 214 meter?M224 skrev:Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.
Det är ingen extrem tåglängd, SJs vanliga uppsalapendel är 295 meter.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jo det är ovanligt långt för den typen av trafik. En X60 hade varit en mer normal längd om jämför med tysklands S-bahn eller Danmarks S-tog. Vad SJs Uppsalapendel har med saken att göra förstår jag inte. Den gör ju ett mycket litet antal uppehåll.Hechtwagen skrev:De flesta pendeltåg i Sverige är väl just 214 meter?M224 skrev:Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.
Det är ingen extrem tåglängd, SJs vanliga uppsalapendel är 295 meter.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jag antar att skribenten syftar på loktåg med tio vagnar. Detta är på intet sätt den "vanliga" konfigurationen på Uppsalapendeln. De flesta avgångar har färre vagnar. Det är egentligen bara SL som envisas med att köra långa tåg även när det går att köra fler korta tåg, vilket dessvärre har en negativ påverkan på kundnöjdheten. Men SL räddar situationen genom att ställa lägre krav på pendeltåg än andra trafikslag. Köpenhamn sköter detta föredömligt. Ironiskt nog gör SL också det på sin egna blå linje.Hechtwagen skrev:De flesta pendeltåg i Sverige är väl just 214 meter?M224 skrev:Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.
Det är ingen extrem tåglängd, SJs vanliga uppsalapendel är 295 meter.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Skyddsstoppet på Stockholms pendeltåg hävt
Frågan är vilken effekt ensamarbete skulle ha på trafikutbudet. Somliga skribenter har hävdat att den stora diskrepansen mellan pendeltågen och blå linjen beror på just detta. Men nyligen genomfördes en annan effektivisering i pendeltågstrafiken - SL-stolpar på mindre stationer - utan att trafikutbudet förbättrades, trots en besparing på 15 miljoner kronor per år.Publikt skrev:Arbetsmiljöverket har hävt skyddsstoppet gällande ensamarbete på pendeltågen i Stockholm. Enligt beslutet gäller det förbud mot ensamarbete som skyddsombuden hänvisar till enbart det företag som tidigare drev pendeltrafiken, och inte den nuvarande operatören, MTR.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det där beslutet bekräftar bara det alla redan visste, dvs att beslutet mot en tidigare arbetsgivare inte gäller mot den nuvarande. Nästa steg är naturligtvis att lägga ett nytt skyddsstopp även mot den nuvarande. Sedan kommer Arbetsmiljöverket att göra en ny bedömning av det som framförts angående just det företaget. Sannolikt kommer sedan även den bedömningen att överklagas från den ena eller andra sidan. Så det tar nog ett tag till innan det finns något någorlunda relevant beslut att utgå från.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Varför skulle det fungera sämre i just detta avseende bara för att föraren stänger dörrarna? Det är inte så mycket det går att göra idag åt detta beteende mer att skrika åt personen om det sker i en dörr i närheten av var tågvärden (eller vad korrekt namn är) befinner. Vid 2xX60 befinner sig denna i mitten och det är sällan där problemet är som störst.M224 skrev:Nä jag vet inte. Om folk ger f-n i dörrarna så fungerar det väl utmärkt.BSB101 skrev:Är längden verkligen ett problem? Kameror borde kunna hjälpa till vid dörrstängning. När det gäller antal resenärer vet jag katten om det spelar så stor roll om man är en eller två personer på 500, 1000 eller 2000 personer.M224 skrev:Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Arbetsmiljöverkets beslut visar på en stor brist. I praktiken innebär det att ett företag/arbetsgivare bara behöver flytta över verksamheten till ett nytt organisationsnummer så kan man fortsätta som vanligt. Det gamla företaget försätts i KK och anställda som inte vill följa med blir arbetslösa.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Felet är ju i själva verket att Arbetsmiljöverket överhuvudtaget har rätt att utfärda specialregler som gäller för ett enda företag. Om det nu finns något förfarande i arbetslivet som är så farligt att det bör vara förbjudet, så bör väl den regeln gälla för samtliga företag på marknaden så att det blir rättvist.BSB101 skrev:Arbetsmiljöverkets beslut visar på en stor brist. I praktiken innebär det att ett företag/arbetsgivare bara behöver flytta över verksamheten till ett nytt organisationsnummer så kan man fortsätta som vanligt. Det gamla företaget försätts i KK och anställda som inte vill följa med blir arbetslösa.
När nu reglerna en gång är sådana att de kan förelägga ett visst företag att göra något som de inte kräver av andra, så kan det inte vara på något annat sätt än att det försvinner med det företaget. Ett exempel där detta hänt i SL-trafiken är att ett föreläggande mot Connex Tunnelbanan AB som gällde vissa åtgärder på tunnelvagnar blev verkningslöst när verksamheten övertogs av Connex Sverige AB.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Och medans Stockholms pendeltåg planeras att få enmansbetjäning så kommer automatisk drift till Köpenhams S-tog 2024 (linje F). Som i samma veva får trafik 24/7 precis som deras Metro.
Senast redigerad av M224 den lördag 05 februari 2022 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Det är intressant att Stockholms tunnelbana, Köpenhamns pendeltåg och Berlins pendeltåg - tre trafiksystem med enkelbemanning och färre resenärer per linje än Stockholms pendeltåg - alla har nattrafik på helger. Är det dubbelbemanningen som är orsaken till det relativt usla trafikutbudet på Stockholms pendeltåg? Å andra sidan har Öresundstågen avbrottsfri trafik...M224 skrev:Och medans Stockholms pendeltåg planeras att få enmansbetjäning så kommer automatisk drift till Köpenhams S-tog 2024 (linje F). Som i samma veva får trafik 24/7 precis som deras Metro.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
ja, det stämmer. Jag kollade ungefärlig maximal tåglängd på några förortstågssystem, dock några decennier gamla uppgifter eftersom jag inte enkelt hittade aktuella siffror, men det har knappast skett några stora förändringar eftersom plattformslängden begränsar:M224 skrev:Jo det är ovanligt långt för den typen av trafik. En X60 hade varit en mer normal längd om jämför med tysklands S-bahn eller Danmarks S-tog. l.
200 meter SL-trafiken, X1
162 meter Köpenhamn
150 meter Berlin
200 meter München, Frankfurt/M, Stuttgart
196 meter Hamburg
/Gunnar Ekeving
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Att några lite äldre system som Berlin och Köpenhamn har korta tåg betyder inte att 200 meter är något unikt för SL. Vi har t.ex. BART 213 m och RER B 208 m. Long Island M7 är 25,9 m långa vagnar som körs i upp till 12-vagnars tåg, d.v.s. drygt 300 m.
Tillägg: Lite googling ger vid handen att även Zürich S-Bahn har maximalt 300 m långa tåg.
Tillägg: Lite googling ger vid handen att även Zürich S-Bahn har maximalt 300 m långa tåg.
Senast redigerad av Harald den söndag 06 februari 2022 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
162 m för Köpenhamn? Det vill jag se bild på. Ett 8 vagnars SA tåg är 84 m och ett 4 vagnars SE tåg är 42,5 m.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
I Köpenhamn prioriteras turtäthet framför tåglängd, d.v.s. långa tåg körs enbart när det inte går att köra fler korta tåg. Detta innebär att långa tåg enbart körs när de verkligen behövs. Historiskt sett har Stockholms tunnelbana haft en liknande princip, vilket resenärerna har belönat med en hög kundnöjdhet. Stockholms pendeltåg grundar sig däremot på en motsatt princip, vilket naturligtvis är opopulärt, men SL kompenserar detta genom att sänka målet för kundnöjdhet.M224 skrev:162 m för Köpenhamn? Det vill jag se bild på. Ett 8 vagnars SA tåg är 84 m och ett 4 vagnars SE tåg är 42,5 m.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Här är en bild på ett långt tåg i Köpenhamn. Jag medger att detta inte var en enkel uppgift då turtäthet verkligen prioriteras framför tåglängd, men ibland går det inte att köra fler korta tåg. Jämför med Stockholms pendeltåg där det är 30-minuterstrafik med långa tåg i jultrafiken...M224 skrev:162 m för Köpenhamn? Det vill jag se bild på. Ett 8 vagnars SA tåg är 84 m och ett 4 vagnars SE tåg är 42,5 m.
Köpenhamns S-tåg fick faktiskt utökad turtäthet vid årsskiftet, trots att trafikutbudet redan tidigare var betydligt bättre än i Stockholm. 10-minuterstrafiken förlängdes på kvällar liksom 20-minuterstrafiken på helgnätter, och då har Köpenhamn sex radiella linjer samt en ringlinje med färre resenärer än Stockholms pendeltågs fyra linjer exklusive Gnestapendeln!
Detta är dock inget unikt för Köpenhamns S-tåg, utan även Stockholms tunnelbana har mycket längre 10-minuterstrafik på kvällar (inklusive helger) och 15-minuterstrafik på helgnätter. Är det dubbelbemanningen som gör att Stockholms pendeltåg har ett så dåligt trafikutbud med stående resenärer även efter midnatt?
Senast redigerad av Enceladus den måndag 07 februari 2022 9:43, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jag har varit i Köpenhamn många många gånger och det här är första gången jag ser ett 16-vagnars tåg. Och det även långt före tidtabelländringen nu senast.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
I M224:s drömvärld skulle man väl köra pendeltågen med 50-meterståg och resenärerna packade så tätt att man behöver ha personal anställda för att pressa in folk i vagnarna som i Tokyo.