Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 279
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Fyrgeit »

Hade allt inte bara varit enklare om man använde driftplatsernas namn, Södertälje övre (och undre). :D
På så sätt gör man även skillnad på fjärrtågens och gnestapendelns stationer (även om det kanske inte behövs).
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3080
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Hechtwagen »

Fyrgeit skrev:Hade allt inte bara varit enklare om man använde driftplatsernas namn, Södertälje övre (och undre). :D
På så sätt gör man även skillnad på fjärrtågens och gnestapendelns stationer (även om det kanske inte behövs).
Södertälje syd övre (Söö) och Södertälje syd undre (Söu) heter de,
twr
Inlägg: 8926
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av twr »

gek skrev:
C12C3C3C12 skrev:Jag har alltid tänkt att Södertälje Syd skulle heta Södertälje-Pershagen efter tyskt förebild såsom Kassel-Willhemshöhe.
Bra förslag! Jag ser på kartan att det invid Södertälje syd finns ett område benämnt Fågelsången, så Södertälje Fågelsång kunde kanske vara ett alternativt namn :) Men med tanke på motorvägsbullret har fåglarna nog ingen stor möjlighet att göra sig hörda.

Var inte namnet Södertälje Syd också kopplat till etablering av ett köpcentrum mm? Som dock snabbt avvecklades, så järnvägen borde nu ha full frihet att ändra stationsnamnet.
Södertälje Motorvägsbuller är ju också ett spännande namn!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3080
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Hechtwagen »

Hechtwagen skrev:
Fyrgeit skrev:Hade allt inte bara varit enklare om man använde driftplatsernas namn, Södertälje övre (och undre). :D
På så sätt gör man även skillnad på fjärrtågens och gnestapendelns stationer (även om det kanske inte behövs).
Södertälje syd övre (Söö) och Södertälje syd undre (Söu) heter de,
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6494
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev:Man kan bara inte ha både "syd" och "södra" som suffix på stationer på samma ort. Försök förklara det för en utländsk besökare. Att kalla Södertälje Syd för Pershagen kunde varit en lösning om det bara vore en pendeltågsstation. Men nu är det ju Södertäljes fjärrtågsstation och bör följaktligen innehålla stadens namn. "Egentligen" borde det vara "centralstationen" (i betydelsen "Hauptbahnhof"), men det skulle nog förvilla lika mycket eller mer med både "Central" och "Centrum". Om man nu tycker att "Södertälje Hamn" på något sätt är olämpligt (förväxling med själva hamnen, eller vad?) så kanske man kunde plocka upp det gamla Saltskog.
Hur skiljer sig det egentligen från att man kallar Stockholm Central, Stockholm City och T-centralen med tre olika namn trots att de egentligen är samma komplex?

Om/när den rosagrönprickiga t-bana "2,4" byggs så förlorar ju namnet "T-centralen" sin betydelse i form av att det inte längre är en central punkt för alla t-banelinjer. Då borde den ju kunna byta namn tillbaka till "Centralen", och då skulle man lika gärna kunna byta till det mer formella "Stockholm Central", och gör man det så är det lika bra att döpa om hela komplexet till "Stockholm C". Spår 1-19 på nuvarande centralen, 21-24 på nuvarande Stockholm City, 25-29(?) på Roslagsbanans station och tunnelbanan får således spår 31-36. Spårvägen är en hållplats och behöver inte den typen av publika spårnummer. Enklare att förklara, enklare att anvisa och enklare att hitta. Som det är nu så är det väl 3 eller 4 st "spår 1" i området?

Ur ett säkerhetsperspektiv skulle det förmodligen bli bättre då förvirring kan undvikas. Låt säga att det händer något nånstans och en resenär ringer 112, ser en skylt det står "Spår 1" på men är för uppskärrad för att med skärpt sinne kunna säga om det är T-centralen spår 1, Stockholm City spår 1, Roslagsbanan spår 1 eller Stockholm Central spår 1.

Jag har varit på flera stationer runt om i Europa där man har hållt samman numreringen i komplexet. Oerhört mycket lättare att navigera.
Genius on call
twr
Inlägg: 8926
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av twr »

Odd skrev:
Anders Hanquist skrev:Man kan bara inte ha både "syd" och "södra" som suffix på stationer på samma ort. Försök förklara det för en utländsk besökare. Att kalla Södertälje Syd för Pershagen kunde varit en lösning om det bara vore en pendeltågsstation. Men nu är det ju Södertäljes fjärrtågsstation och bör följaktligen innehålla stadens namn. "Egentligen" borde det vara "centralstationen" (i betydelsen "Hauptbahnhof"), men det skulle nog förvilla lika mycket eller mer med både "Central" och "Centrum". Om man nu tycker att "Södertälje Hamn" på något sätt är olämpligt (förväxling med själva hamnen, eller vad?) så kanske man kunde plocka upp det gamla Saltskog.
Hur skiljer sig det egentligen från att man kallar Stockholm Central, Stockholm City och T-centralen med tre olika namn trots att de egentligen är samma komplex?

Om/när den rosagrönprickiga t-bana "2,4" byggs så förlorar ju namnet "T-centralen" sin betydelse i form av att det inte längre är en central punkt för alla t-banelinjer. Då borde den ju kunna byta namn tillbaka till "Centralen", och då skulle man lika gärna kunna byta till det mer formella "Stockholm Central", och gör man det så är det lika bra att döpa om hela komplexet till "Stockholm C". Spår 1-19 på nuvarande centralen, 21-24 på nuvarande Stockholm City, 25-29(?) på Roslagsbanans station och tunnelbanan får således spår 31-36. Spårvägen är en hållplats och behöver inte den typen av publika spårnummer. Enklare att förklara, enklare att anvisa och enklare att hitta. Som det är nu så är det väl 3 eller 4 st "spår 1" i området?

Ur ett säkerhetsperspektiv skulle det förmodligen bli bättre då förvirring kan undvikas. Låt säga att det händer något nånstans och en resenär ringer 112, ser en skylt det står "Spår 1" på men är för uppskärrad för att med skärpt sinne kunna säga om det är T-centralen spår 1, Stockholm City spår 1, Roslagsbanan spår 1 eller Stockholm Central spår 1.

Jag har varit på flera stationer runt om i Europa där man har hållt samman numreringen i komplexet. Oerhört mycket lättare att navigera.
Att låta pendeltågsstationen heta T-Centralen, precis som tunnelbanan och Roslagsbanan, är en bra idé. Men Centralen är något annat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:[q
Hur skiljer sig det egentligen från att man kallar Stockholm Central, Stockholm City och T-centralen med tre olika namn trots att de egentligen är samma komplex?

Om/när den rosagrönprickiga t-bana "2,4" byggs så förlorar ju namnet "T-centralen" sin betydelse i form av att det inte längre är en central punkt för alla t-banelinjer. Då borde den ju kunna byta namn tillbaka till "Centralen", och då skulle man lika gärna kunna byta till det mer formella "Stockholm Central", och gör man det så är det lika bra att döpa om hela komplexet till "Stockholm C". Spår 1-19 på nuvarande centralen, 21-24 på nuvarande Stockholm City, 25-29(?) på Roslagsbanans station och tunnelbanan får således spår 31-36. Spårvägen är en hållplats och behöver inte den typen av publika spårnummer. Enklare att förklara, enklare att anvisa och enklare att hitta. Som det är nu så är det väl 3 eller 4 st "spår 1" i området?

Ur ett säkerhetsperspektiv skulle det förmodligen bli bättre då förvirring kan undvikas. Låt säga att det händer något nånstans och en resenär ringer 112, ser en skylt det står "Spår 1" på men är för uppskärrad för att med skärpt sinne kunna säga om det är T-centralen spår 1, Stockholm City spår 1, Roslagsbanan spår 1 eller Stockholm Central spår 1.
Jag har varit på flera stationer runt om i Europa där man har hållt samman numreringen i komplexet. Oerhört mycket lättare
att navigera.
Förslag till numrering
1-19 Stockholm C
21-24 Stockholm City och pendeltåg
31-36 Tunnelbanan
41-4x Roslagsbanan
51-52 Spårvägen
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av LÅ1 »

Tråden ska ju handla om Södertälje.
Det finns redan minst två andra trådar som tar upp stationsnamn och spårnummer i Stockholm city. Här är den mest relevanta av de två jag hittade: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... %A5rnummer (Rätt gammal, men ändå.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3080
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Hechtwagen »

Ställ dig frågan:
Skulle DU klara av att skilja på Södertälje syd och Södertälje södra

Om du klarar av det så gör väl andra det också?

Årstaberg ....Årstadal....Årstafältet, de är väl i så fall lika svåra att skilha åt? Särskillt som Årstadal är den hållplatsen som ligger i berget
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Anders Hanquist »

Det är ändå skillnad. "syd" och "södra" är ju bara språkliga varianter på samma sak, något som ligger i söder eller söder om något annat. Årstadal och Årstaberg är snarare varandras motsatser. På svenska har vi väl ingen direkt motsvarighet till "Hauptbahnhof" eller "Hovedbanegård" eftersom "Central" mer anger läget på orten än funktionen som huvudstation. Men om man nu vill ha tillbaka "Södra" så kanske "Syd" kunde bli "Södertälje Fjärr". Men det kanske är än mer förvirrande att ändra namn igen, nu när man vant sig. Men absolut inte både Syd och Södra. Det var knasigt nog i Stockholm, men det är ju borta.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3080
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Hechtwagen »

När tåget startar i Södertälje centrum så åker det upo för en lång uppförsbacke till Södertälje hamn, där uppe på höglandet finns det garanterat ingen hamn.

Som sagt, skulle du klara av att skilja på södra och syd?
Jag skulle lätt klara det.
twr
Inlägg: 8926
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Det är ändå skillnad. "syd" och "södra" är ju bara språkliga varianter på samma sak, något som ligger i söder eller söder om något annat. Årstadal och Årstaberg är snarare varandras motsatser. På svenska har vi väl ingen direkt motsvarighet till "Hauptbahnhof" eller "Hovedbanegård" eftersom "Central" mer anger läget på orten än funktionen som huvudstation. Men om man nu vill ha tillbaka "Södra" så kanske "Syd" kunde bli "Södertälje Fjärr". Men det kanske är än mer förvirrande att ändra namn igen, nu när man vant sig. Men absolut inte både Syd och Södra. Det var knasigt nog i Stockholm, men det är ju borta.
Hechtwagen skrev:När tåget startar i Södertälje centrum så åker det upo för en lång uppförsbacke till Södertälje hamn, där uppe på höglandet finns det garanterat ingen hamn.

Som sagt, skulle du klara av att skilja på södra och syd?
Jag skulle lätt klara det.
Jag håller med Anders Hanquist, språkligt är det två helt olika saker.

Ditt resonemang om vad man klarar håller jag inte med om. Det är lite som att säga "jag kan gå i trappa, därför behövs det ingen hiss".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:När tåget startar i Södertälje centrum så åker det upo för en lång uppförsbacke till Södertälje hamn, där uppe på höglandet finns det garanterat ingen hamn.

Som sagt, skulle du klara av att skilja på södra och syd?
Jag skulle lätt klara det.
Problemet blir väl störst om någon främling på orten hör att han ska ta sig till Södertälje södra och sen ser en skylt som pekar ut Södertälje syd. Då är det nog lätt att anta att man minns fel, inte att det är två olika stationer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Harald »

Jag har inte kollat om det här förslaget redan är framfört, men om man behöver byta namn på nuvarande Södertälje syd, så vore väl Södertälje yttre ett lämpligt namn.
C12C3C3C12
Inlägg: 2079
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av C12C3C3C12 »

gek skrev:
C12C3C3C12 skrev:Jag har alltid tänkt att Södertälje Syd skulle heta Södertälje-Pershagen efter tyskt förebild såsom Kassel-Willhemshöhe.
Bra förslag! Jag ser på kartan att det invid Södertälje syd finns ett område benämnt Fågelsången, så Södertälje Fågelsång kunde kanske vara ett alternativt namn :) Men med tanke på motorvägsbullret har fåglarna nog ingen stor möjlighet att göra sig hörda.

Var inte namnet Södertälje Syd också kopplat till etablering av ett köpcentrum mm? Som dock snabbt avvecklades, så järnvägen borde nu ha full frihet att ändra stationsnamnet.
För att förtydliga mitt förslag (främst för ODD) observera bindestrecket mellan namnen, dom hänger ihop.
daniel_s
Inlägg: 14189
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Jag har inte kollat om det här förslaget redan är framfört, men om man behöver byta namn på nuvarande Södertälje syd, så vore väl Södertälje yttre ett lämpligt namn.
Varför inte "bortre"? :wink:

"Pershagen" är det enda rätta, möjligen i kombination med Södertälje som sagt.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3080
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:
Hechtwagen skrev:När tåget startar i Södertälje centrum så åker det upo för en lång uppförsbacke till Södertälje hamn, där uppe på höglandet finns det garanterat ingen hamn.

Som sagt, skulle du klara av att skilja på södra och syd?
Jag skulle lätt klara det.
Problemet blir väl störst om någon främling på orten hör att han ska ta sig till Södertälje södra och sen ser en skylt som pekar ut Södertälje syd. Då är det nog lätt att anta att man minns fel, inte att det är två olika stationer.
Det faktum att båda namnen innehåller "Södertälje" orsakar betydligt större förväxlingsrisk än att det ena innehåller syd och det andra södra.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:
Hechtwagen skrev:När tåget startar i Södertälje centrum så åker det upo för en lång uppförsbacke till Södertälje hamn, där uppe på höglandet finns det garanterat ingen hamn.

Som sagt, skulle du klara av att skilja på södra och syd?
Jag skulle lätt klara det.
Problemet blir väl störst om någon främling på orten hör att han ska ta sig till Södertälje södra och sen ser en skylt som pekar ut Södertälje syd. Då är det nog lätt att anta att man minns fel, inte att det är två olika stationer.
Det faktum att båda namnen innehåller "Södertälje" orsakar betydligt större förväxlingsrisk än att det ena innehåller syd och det andra södra.
Det tror inte jag! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag begriper inte heller hur någon på fullt allvar tycker att två varianter på samma väderstreck kan beteckna två olika, men närliggande, stationer. Totalt vansinne.
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Södertälje hamn eller Södertälje södra?

Inlägg av Marcus L »

Anders Hanquist skrev:Jag begriper inte heller hur någon på fullt allvar tycker att två varianter på samma väderstreck kan beteckna två olika, men närliggande, stationer. Totalt vansinne.
Södertälje söder om söder? :D
Skriv svar