Mera rimligt är att göra en tidtabell liknande den som fanns innan Citybanan, med stomtåg som ger minst halvtimmesintervall. Därtill kompletterande tåg som förstärker, ungefär som insatstågen förr, men med trafik under en större del av dygnet. Vid en allvarlig störning drar man in de kompletterande tågen. Detta kräver inga extra vändspår för att tåg skall stå magasinerade i Upplands Väsby och Västerhaninge i väntan på en trafikstörning. Några resenärer som nu (förutsatt att trafiken fungerar) har direktförbindelse tvingas till omstigning, men ett större antal kan glädja sig åt en pålitlig trafik, och behöver inte byta till buss i Västerhaninge och Upplands Väsby enbart därför att det komplicerade trafikupplägget har råkat i olag.CS skrev:Men om man utgår från innevarande tidtabell och sedan bygger omlopp för att det ska vara lätt att operativt reducera mellantrafiken till lågtrafikupplägget. Dvs du ska kunna ge ordern reducera! och sedan ska du slippa planera om personalturer och omlopp. Det enda man gör är att reducera trafiken.
I princip vill du att tågserier 29xx som normal vänder i Upplands Väsby går vidare till Märsta och att tågserie 28xx/25xx som vänder i Västerhaninge går vidare till Nynäshamn i halvtimmestrafik. Tågserie 126XX/123XX som går Märsta-Tumba/Nynäshamn kör du hem till depå/uppställnignsspår och så får du ett litet personalöverskott som kan åka hem och vila upp sig.
I Märstafallet skulle vi då behöva bygga ut vändkapaciteten så att två vändande tåg kan samtidigt vara inne i Upplands Väsby
det skulle kunna kosta 1 ytterligare omlopp och lite investering i banan.
Dvs vi gör vändtiderna i Upplands Väsby så långa att man inom den vändtiden (ca 30min extra) hinner fram och tillbaka till Märsta.
I Nynäshamnsfallet så skulle det kunna kosta 3 omlopp + förbättrad uppställningskapacitet i Västerhaninge. D.v.s. att vi gör vändtiderna i Västerhaninge så långa att vi inom den vändtiden hinner till Nynäshamn och tillbaka ca 90 min
Reducerad tågtrafik i och genom Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Reducerad tågtrafik i och genom Stockholm
/Gunnar Ekeving
Re: Reducerad tågtrafik i och genom Stockholm
Hur skulle en sådan tidtabell se ut? Det finns flera busslinjer i Märsta som behöver mer än 30-minuterstrafik i mellantrafiken, liksom de flesta busslinjer som matar till Mälarbanan. Mälarbanan behöver jämn 15-minuterstrafik (eller ännu tätare) under nästan hela trafikdygnet. När Citybanan öppnade och busslinjerna till Barkarbystaden fortfarande hade 30-minuterstrafik på kvällar så var det totalt kaos. Den tid då 30-minuterstrafik fungerar som grund är sedan länge förbi.gek skrev:Mera rimligt är att göra en tidtabell liknande den som fanns innan Citybanan, med stomtåg som ger minst halvtimmesintervall. Därtill kompletterande tåg som förstärker, ungefär som insatstågen förr, men med trafik under en större del av dygnet. Vid en allvarlig störning drar man in de kompletterande tågen. Detta kräver inga extra vändspår för att tåg skall stå magasinerade i Upplands Väsby och Västerhaninge i väntan på en trafikstörning. Några resenärer som nu (förutsatt att trafiken fungerar) har direktförbindelse tvingas till omstigning, men ett större antal kan glädja sig åt en pålitlig trafik, och behöver inte byta till buss i Västerhaninge och Upplands Väsby enbart därför att det komplicerade trafikupplägget har råkat i olag.
Re: Reducerad tågtrafik i och genom Stockholm
Räcker fordonen till då?gek skrev:Mera rimligt är att göra en tidtabell liknande den som fanns innan Citybanan, med stomtåg som ger minst halvtimmesintervall. Därtill kompletterande tåg som förstärker, ungefär som insatstågen förr, men med trafik under en större del av dygnet. Vid en allvarlig störning drar man in de kompletterande tågen. Detta kräver inga extra vändspår för att tåg skall stå magasinerade i Upplands Väsby och Västerhaninge i väntan på en trafikstörning. Några resenärer som nu (förutsatt att trafiken fungerar) har direktförbindelse tvingas till omstigning, men ett större antal kan glädja sig åt en pålitlig trafik, och behöver inte byta till buss i Västerhaninge och Upplands Väsby enbart därför att det komplicerade trafikupplägget har råkat i olag.
Re: Reducerad tågtrafik i och genom Stockholm
Märsta har redan nu 30-minuterstrafik på kvällstid. Min tanke med nytt robust upplägg är att de tåg som kompletterar den grundläggande trafiken ger Märsta 15-minuterstrafik i samma omfattning som nu. Men när trafiken brakar samman på grund av signalfel och elfel under förmiddagen drar man in de kompletterande tågen istället för att sätta in ersättningsbussar Upplands Väsby - Märsta resten av dygnet. Alltså ungefär som 2015 års tidtabell, men med "insatståg" som rullar även under mellantrafiken och fram till kl 21 - 22 måndag - fredag respektive till 19-tiden lördag och söndag.Enceladus skrev:Den tid då 30-minuterstrafik fungerar som grund är sedan länge förbi.
/Gunnar Ekeving
Re: Reducerad tågtrafik i och genom Stockholm
Det går tyvärr inte utan vissa uppoffringar. I den gamla tidtabellens mellantrafik var det 15-minuterstrafik mellan Södertälje och Märsta samt 30-minuterstrafik mellan Älvsjö och Uppsala. I lågtrafik blev det då 23/7-minuterstrafik på Ostkustbanan, vilket inte är särskilt lyckat, och 30-minuterstrafik till Södertälje (det hade också gått att införa samma dåliga 23/7-minuterstrafik). Nuförtiden finns det busstråk med 15-minuterstrafik i lågtrafik (t.ex. linjerna 707 och 708 i Tumba), så detta trafikupplägg skulle inte fungera.gek skrev:Märsta har redan nu 30-minuterstrafik på kvällstid. Min tanke med nytt robust upplägg är att de tåg som kompletterar den grundläggande trafiken ger Märsta 15-minuterstrafik i samma omfattning som nu. Men när trafiken brakar samman på grund av signalfel och elfel under förmiddagen drar man in de kompletterande tågen istället för att sätta in ersättningsbussar Upplands Väsby - Märsta resten av dygnet. Alltså ungefär som 2015 års tidtabell, men med "insatståg" som rullar även under mellantrafiken och fram till kl 21 - 22 måndag - fredag respektive till 19-tiden lördag och söndag.Enceladus skrev:Den tid då 30-minuterstrafik fungerar som grund är sedan länge förbi.
Vidare finns det önskemål om genomgående trafik mellan Södertälje och Uppsala. I brist på vettig regionaltågstrafik (gemensam taxa, genomgående tåg, styv tidtabell, jämn trafik o.s.v.) har en sådan pendeltågslinje införts. Jag har träffat flera personer som åker mellan söder om Älvsjö och norr om Upplands Väsby. Det skulle vara en stor förlust för dessa resenärer att mista denna linje, åtminstone så länge regionaltågstrafiken inte är ändamålsenlig.
Re: Reducerad tågtrafik i och genom Stockholm
Det är ett rent vansinne att anpassa hela trafikupplägget efter extremhändelser som kanske inträffar några gånger per år. Istället behöver man ha färdiga planer som kan användas vid sådana situationer. Det kan till exempel innebära att man som kör i lågtrafik hela dagen.
I övrigt finns det redan en tråd för pendeltågens trafikupplägg. Diskutera gärna förslag på trafikupplägg där!
I övrigt finns det redan en tråd för pendeltågens trafikupplägg. Diskutera gärna förslag på trafikupplägg där!