Sirio-spårvagnarna från Ansaldo Bredo blev ingen framgång; Göteborg har haft stora problem med sina vagnar (delvis dock på grund av att man frångått standardkonstruktionen och infört ett stort överhäng framtill), Florens klagar på ruttnande golv och Atén köper numera vagnar av annan typ.
Sirio har ibland kombinerats med strömförsörjning underifrån enligt ett koncept benämnt TramWave https://www.vernacchiadesign.it/news_11.html. Denna kombination tycks vara mindre lämplig; Tramways & Urban Transit (TAUT) skriver om att spårvägen i Zhuhai, Kina, riskerar nedläggning http://www.tautonline.com/zhuhais-tramw ... t-closure/. Det blir för dyrt att bygga konventionell kontaktledning istället för ytkontaktsystemet TramWave.
TAUT skriver också om spårvägen i Xijiao, som visserligen köpt Siriovagnar men av hänsyn till kostnad och driftsäkerhet avstått från Tramwave http://www.tautonline.com/china-lrts-new-superpower/. Inte desto mindre blev spårvägen rekorddyr med kinesiska mått mätt.
Zhuhais spårväg nedläggningshotad (Sirio, Tramwave)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zhuhais spårväg nedläggningshotad (Sirio, Tramwave)
/Gunnar Ekeving