Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Ellevio skriver om sina arbeten för station Sofia: "Nu byggs Sofia – Stockholms djupaste tunnelbanestation".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Snabba hissar gör hela resan smidigare
Är hissarna snabbare än rulltrapporna i Västra skogen?FUT skrev:– När stationerna ligger så pass djupt tar det alldeles för lång tid att ta rulltrapporna. Snabbhissarna går ungefär 4 meter per sekund.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Då ska ni åka i dom ryska rulltrapporna ner till Metrostationerna, har åkt dom i Leningrad samt Moskva, tror inte att jag hann med någon i Kiev.Enceladus skrev:Snabba hissar gör hela resan smidigare
Är hissarna snabbare än rulltrapporna i Västra skogen?FUT skrev:– När stationerna ligger så pass djupt tar det alldeles för lång tid att ta rulltrapporna. Snabbhissarna går ungefär 4 meter per sekund.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Är Västra Skogens rulltrappor snabbare ? Jag har inte märkt någon skillnad men dom är ju rejält långa.Enceladus skrev:Snabba hissar gör hela resan smidigare
Är hissarna snabbare än rulltrapporna i Västra skogen?FUT skrev:– När stationerna ligger så pass djupt tar det alldeles för lång tid att ta rulltrapporna. Snabbhissarna går ungefär 4 meter per sekund.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Dom är väl sådär 50% snabbare än våra och det brukar sitta vakter som övervakade (åtminstone förr)C12C3C3C12 skrev:[q
Då ska ni åka i dom ryska rulltrapporna ner till Metrostationerna, har åkt dom i Leningrad samt Moskva, tror inte att jag hann med någon i Kiev.
Inte helt lätt för gamla och ofärdiga.
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
På bilden ser det ut som det ska gå C30 på blåaEnceladus skrev:Snabba hissar gör hela resan smidigare
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Vet inte om det är av intresse här, men i London finns åtminstone två stationer utan annan "transport" än hiss, och det är Queensway och Covent Garden. Hur de löst utrymning där vet jag inte.
Senast redigerad av Kantorn den onsdag 02 februari 2022 8:47, redigerad totalt 1 gånger.
Professionell tyckare
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Det är ju stationer utan rulltrappa! Fast kanske inte i den mening man tänker när man ser rubriken.Kantorn skrev:Vet inte om det är av intresse här, men i London finns åtminstone två stationer utan annan "transport" än trappa, och det är Queensway och Covent Garden. Hur de löst utrymning där vet jag inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Jag skrev fel. Jag menade hiss. Jag ändrar. Tack för påpekandettwr skrev:Det är ju stationer utan rulltrappa! Fast kanske inte i den mening man tänker när man ser rubriken.Kantorn skrev:Vet inte om det är av intresse här, men i London finns åtminstone två stationer utan annan "transport" än trappa, och det är Queensway och Covent Garden. Hur de löst utrymning där vet jag inte.
Professionell tyckare
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Min kommentar var bara menad att vara skämtsam. Men det fungerar inte att skriva smileys när jag skriver på telefonen!Kantorn skrev:Jag skrev fel. Jag menade hiss. Jag ändrar. Tack för påpekandettwr skrev:Det är ju stationer utan rulltrappa! Fast kanske inte i den mening man tänker när man ser rubriken.Kantorn skrev:Vet inte om det är av intresse här, men i London finns åtminstone två stationer utan annan "transport" än trappa, och det är Queensway och Covent Garden. Hur de löst utrymning där vet jag inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
De går ju att skriva på tangentbordet enligt det "standardiserade smiley-alfabetet". T ex för och för .twr skrev:Min kommentar var bara menad att vara skämtsam. Men det fungerar inte att skriva smileys när jag skriver på telefonen!
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Ingen fara. Jag tog det inte som pekpinne, utan som diskret påpekande om att jag skrivit fel.twr skrev:Min kommentar var bara menad att vara skämtsam. Men det fungerar inte att skriva smileys när jag skriver på telefonen!Kantorn skrev: Jag skrev fel. Jag menade hiss. Jag ändrar. Tack för påpekandet
Professionell tyckare
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
daniel_s skrev:De går ju att skriva på tangentbordet enligt det "standardiserade smiley-alfabetet". T ex för och för .twr skrev:Min kommentar var bara menad att vara skämtsam. Men det fungerar inte att skriva smileys när jag skriver på telefonen!
Där ser man! Tack för tipset!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 794
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Några inlägg som avvek från änmet är flyttade till ordet är fritt.
Jourhavande forummoderator.
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Tunnelbanans nya superhissar kör fyra meter per sekund
Min känsla är att hissarna är snabbare än trapporna i Västra skogen, men ändå väljer de flesta trapporna. Stämmer detta?Mitt i skrev:Då flera av de nya tunnelbanestationerna som byggs ligger så djupt, mellan 50 till 100 meter under marken, är snabbhissar ett bättre alternativ. SL satsar därför på nya toppmoderna hissar på bland annat station Sofia, Gullmarsplan och Nacka.
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Hissarna är snabbare räknat från det att man är inne i hissen och trycker på knappen. Men du kan ju inte veta att det kommer en hiss i tid, man kan få vänta. När jag körde i VN tog jag alltid rulltrappan ner oavsett körriktning men däremot hissen upp när jag blev avlöst i körriktning norrut.
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Rekorddjupa hissar i nya tunnelbanan – så funkar de
1. Sofia (100 m): Bara hiss
2. Gullmarsplan (70 m): Bara hiss i ena änden
3. Nacka (60 m): Bara hiss i ena änden
4. Stockholm City (45 m)
5. Östermalmstorg (38 m)
Av någon anledning utelämnades Västra skogen (40 m) i jämförelsen. Hur blir det med gula linjen?
Enligt videon i artikeln kommer tre av Stockholms djupaste stationer att utgöras av blå linjens nya stationer utan rulltrappa:SVT Nyheter skrev:Mellan 60 och 100 meter under jord. Så djupa är hisschakten vid tunnelbanestationerna Sofia, Gullmarsplan och Nacka som ingår i blå linjens förlängning söderut. Vid flera utgångar kan man bara åka hiss mellan perrong och markplan – för det finns inga rulltrappor.
1. Sofia (100 m): Bara hiss
2. Gullmarsplan (70 m): Bara hiss i ena änden
3. Nacka (60 m): Bara hiss i ena änden
4. Stockholm City (45 m)
5. Östermalmstorg (38 m)
Av någon anledning utelämnades Västra skogen (40 m) i jämförelsen. Hur blir det med gula linjen?
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Teknikfantasten Tom Scott har gjort en youtube-video om Thyssenkrupps "Willy Wonka-hiss". Kanske skulle det vara ett alternativ för en sådan här station?
Det kanske skulle vara något för sådana här stationer.
Men jag undrar om de har lagt in smart styrning av hissarna? Trafikanterna borde ju "vallas" till rätt hiss för att det skall bli ett effektivt flöde och att man ser till att de hissar som är i drift inte hamnar i sådan osynk att de exempelvis alla samtidigt hamnar längst upp eller längst ner. Rimligen bör det ju vara så att om man räknar med att sex av åtta hissar alltid är i drift, att de har en åktid på 30 sekunder och en på/avstigningstid på 30 sekunder, så ser man till att det går en hiss exakt var tjugonde sekund oavsett om den är full eller ej. Blir en hiss lite senare än de andra så bör ju systemet ha en förmåga att antingen sätta in en "ersättningshiss" för att hantera osynken eller låta alla hissar gradvis hamna i korrekt ordning igen.
Dessutom tror jag att man i praktiken måste bemanna den övre och nedre "hisstationen" mer eller mindre dygnet runt med personal som har pondus att dirigera folkflödet.
Det kanske skulle vara något för sådana här stationer.
Men jag undrar om de har lagt in smart styrning av hissarna? Trafikanterna borde ju "vallas" till rätt hiss för att det skall bli ett effektivt flöde och att man ser till att de hissar som är i drift inte hamnar i sådan osynk att de exempelvis alla samtidigt hamnar längst upp eller längst ner. Rimligen bör det ju vara så att om man räknar med att sex av åtta hissar alltid är i drift, att de har en åktid på 30 sekunder och en på/avstigningstid på 30 sekunder, så ser man till att det går en hiss exakt var tjugonde sekund oavsett om den är full eller ej. Blir en hiss lite senare än de andra så bör ju systemet ha en förmåga att antingen sätta in en "ersättningshiss" för att hantera osynken eller låta alla hissar gradvis hamna i korrekt ordning igen.
Dessutom tror jag att man i praktiken måste bemanna den övre och nedre "hisstationen" mer eller mindre dygnet runt med personal som har pondus att dirigera folkflödet.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Det är Thyssen-Krupps MULTI-system som beskrivs i Youtubeklippet ovan. TK beskriver det själva på sin flashiga produktsida:
MULTI - A NEW ERA OF MOBILITY
Det systemet blir det nog inte i Sthlms T-bana. Däremot har jag inte lyckats få fram vem som ska få äran att leverera dessa stora, snabba och fina hissar.
MULTI - A NEW ERA OF MOBILITY
Det systemet blir det nog inte i Sthlms T-bana. Däremot har jag inte lyckats få fram vem som ska få äran att leverera dessa stora, snabba och fina hissar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)
Det har jag lyckats forska fram vid något tidigare tillfälle. Minns inte exakt men om man navigerar runt i nya tunnelbanans hemsida så kan man få fram vilka kontrakt man har skrivit med olika entreprenörer.
Alla vertikala hissar inklusive höghastighetshissarna vid Sofia, Nacka och Gullmarsplan levereras av KONE.
Alla snedbanehissar levereras av SMW Elevator AB.
Alla vertikala hissar inklusive höghastighetshissarna vid Sofia, Nacka och Gullmarsplan levereras av KONE.
Alla snedbanehissar levereras av SMW Elevator AB.