Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!

Inlägg av Odd »

DN rapporterar idag att följderna av det tre timmar långa strömavbrottet på trafikledningen på Göteborgs Spårvägar i Augusti förra året hade kunna undvikas om de hade haft förmågan att tänka ut hur reservsystem skulle ha utformats.

https://www.dn.se/sverige/hard-kritik-e ... a-rutiner/

Jag känner igen diskussionen. Många gånger finns kunskap om detta men obefintlig förmåga att identifiera och sammanställa dessa kunskaper och omvandla dem till åtgärder. Andra exempel finns, på Tvärbanan kan det bli strömlöst för växlar och signaler, trots att det finns ström i kontaktledningen. Detta skulle tekniskt vara enkelt och inte särledes dyrt att åtgärda men hur motiverar man investeringar i något som aldrig skall behöva användas? Och det är väl kanske där problemet egentligen ligger, om man inte inser att något faktiskt kan inträffa, hur skall man då kunna motivera investeringar i åtgärder för att förhindra att det händer?

Öppen fråga.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:DN rapporterar idag att följderna av det tre timmar långa strömavbrottet på trafikledningen på Göteborgs Spårvägar i Augusti förra året hade kunna undvikas om de hade haft förmågan att tänka ut hur reservsystem skulle ha utformats.

https://www.dn.se/sverige/hard-kritik-e ... a-rutiner/

Jag känner igen diskussionen. Många gånger finns kunskap om detta men obefintlig förmåga att identifiera och sammanställa dessa kunskaper och omvandla dem till åtgärder. Andra exempel finns, på Tvärbanan kan det bli strömlöst för växlar och signaler, trots att det finns ström i kontaktledningen. Detta skulle tekniskt vara enkelt och inte särledes dyrt att åtgärda men hur motiverar man investeringar i något som aldrig skall behöva användas? Och det är väl kanske där problemet egentligen ligger, om man inte inser att något faktiskt kan inträffa, hur skall man då kunna motivera investeringar i åtgärder för att förhindra att det händer?

Öppen fråga.

Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!
Ha Ha den var rolig....

Och för grundfrågan så är detta en typisk fråga där man under ett par årtionden, inte sett till helheten utan respektive entreprenör gör exakt vad som står i kontraktet.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!

Inlägg av BSB101 »

Stefan Widén skrev:
daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!
Ha Ha den var rolig....

Och för grundfrågan så är detta en typisk fråga där man under ett par årtionden, inte sett till helheten utan respektive entreprenör gör exakt vad som står i kontraktet.

Stefan
Måste väl ändå vara ägarens ansvar att se till helheten och inte enskilda entreprenörers ansvar?
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!

Inlägg av gek »

GS trafikledning med radio kom igång 1958, lagom till fotbolls-VM. Syftet var att optimera trafiken; snabbt kunna göra omledningar och få ut trafikbefäl och reparatörer (och i värsta fall ersättningsbussar) om det blev stopp någonstans. Samtidigt tog Göteborgs stad i bruk Nya Ullevi, några hundra meter från spårvägens trafikledningsexpedition TLX. Jag tror TLX och kommunikationsradion under åren som gått sedan 1958 varit till större nytta för medborgarna än fotbollsarenan. Nu har man dock uppenbarligen gjort sig så beroende av trafikledningscentralen att trafiken måste stoppas när den normala radiokommunikationen inte längre fungerar. Då behövs det självklart reservrutiner!
/Gunnar Ekeving
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!

Inlägg av Harald »

Det var nog mest en arbetsmiljösak att man stoppade trafiken. T.ex. så fungerar ju inte förarnas överfallslarm om om man inte har radio.
Skriv svar