Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
ADDE skrev:Jag vill minnas att Danderyd hade planer på att däcka över Norrtäljevägen med en större bussterminal, som ska kopplas ihop med Roslagsbanan med Mörby. Hade dem planerna blivit av så hade det gett fler bussplatser till 639, 670 o 676.
Vad hände med dessa planer egentligen? Fanns det krafter som bromsade detta? Att angöra Arninge för att därefter vända allt från Nordost i Danderyd torde ju vara en alldeles utmärkt lösning, som håller i många decennier.
Den nämns kortfattat i Danderyd kommuns nya FÖP. Minns inte om den är villkorad med tunnelförläggning av E18. "Knutpunkt Danderyd" kan du söka på i FÖP.
Verspieder skrev:Kortfattat var ordet, ja. Tack för tips, men tyvärr finns det inte mycket info någonstans om vad som bromsar upp planerna.
Vad som "bromsar upp" tycker jag är fel fråga. Det har aldrig funnits några särkilt konkreta planer och definitivt inga beslut. För det första finns det ju väldigt många olika sätt man kan göra detta på, och då behöver man bestämma vilket först. För det andra kommer de flesta lösningar kosta en hel del pengar och då måste någon betala.
Med Roslagsbanan till T-Centralen kan behovet av bussterminalen som matar till tunnelbanan minska. Å andra sidan blir det mer intressant att bussarna matar till Roslagsbanan. Och när Östra station försvinner blir det mer angeläget att förbättra kopplingen mellan tunnelbanan och Mörby station. Det vill säga bussterminalen minskar eventuellt i betydelse, samtidigt som kopplingen buss - Roslagsbanan och kopplingen tunnelbana - Roslagsbanan blir viktigare. Dessutom ska spårvägarna Tvärbanan Solnagrenen och stomlinje 5 komma hit till år 2050 enligt Kollektivtrafikplan 2050.
Hittade ingen bättre tråd för detta förslag så detta får flyttas ifall att det behövs.
I detta förslag drar man röda linjen upp till Roslags Näsby, men med en sväng förbi Nora och ett potentiellt nybyggt område ifall området inte är skyddat eller liknande. Detta skulle innebära nya bostäder, samt koppla ihop befintliga bostäder i Nora och Enebyberg.
Pluppiplopp skrev: ↑lördag 14 januari 2023 14:22
Hittade ingen bättre tråd för detta förslag så detta får flyttas ifall att det behövs.
I detta förslag drar man röda linjen upp till Roslags Näsby, men med en sväng förbi Nora och ett potentiellt nybyggt område ifall området inte är skyddat eller liknande. Detta skulle innebära nya bostäder, samt koppla ihop befintliga bostäder i Nora och Enebyberg.
"I detta förslag"?
Vems är förslaget? Ditt? Täby Kommuns? Trafikförvaltningen? MP i Danderyd?
Pluppiplopp skrev: ↑lördag 14 januari 2023 14:22
I detta förslag drar man röda linjen upp till Roslags Näsby, men med en sväng förbi Nora och ett potentiellt nybyggt område ifall området inte är skyddat eller liknande. Detta skulle innebära nya bostäder, samt koppla ihop befintliga bostäder i Nora och Enebyberg.
Det är svårt att förtäta ett befintligt villaområde. Med nuvarande bebyggelse har Nora inte underlag för en tunnelbanestation, och speciellt inte två.
twr skrev: ↑torsdag 27 januari 2022 19:43
Med Roslagsbanan till T-Centralen kan behovet av bussterminalen som matar till tunnelbanan minska. Å andra sidan blir det mer intressant att bussarna matar till Roslagsbanan. Och när Östra station försvinner blir det mer angeläget att förbättra kopplingen mellan tunnelbanan och Mörby station. Det vill säga bussterminalen minskar eventuellt i betydelse, samtidigt som kopplingen buss - Roslagsbanan och kopplingen tunnelbana - Roslagsbanan blir viktigare. Dessutom ska spårvägarna Tvärbanan Solnagrenen och stomlinje 5 komma hit till år 2050 enligt Kollektivtrafikplan 2050.
Det finns onekligen fördelar med en stor knutpunkt vid Danderyds sjukhus, men det är sannolikt billigare att förbättra kopplingen mellan Roslagsbanan och röda linjen vid Universitetet. Framtidens tvärförbindelser kan ju trafikera båda stationerna i området, precis som dagens blåbussar i 17x-serien gör nu.
För att ö h t kunna förlänga tub 2 norrut så behövs en ny tunnelbanesträckning mellan Liljeholmen och Stadion. Annars finns det nog ingen plats. Roslagsbanans uppgraderingar förskjuter väl det behovet kanske 50 år eller så men nån gång i framtiden kommer det säkerligen bli aktuellt så då vore det väl bra om man vet vad som skall göras…
Pluppiplopp skrev: ↑lördag 14 januari 2023 14:22
Hittade ingen bättre tråd för detta förslag så detta får flyttas ifall att det behövs.
I detta förslag drar man röda linjen upp till Roslags Näsby, men med en sväng förbi Nora och ett potentiellt nybyggt område ifall området inte är skyddat eller liknande. Detta skulle innebära nya bostäder, samt koppla ihop befintliga bostäder i Nora och Enebyberg.
"I detta förslag"?
Vems är förslaget? Ditt? Täby Kommuns? Trafikförvaltningen? MP i Danderyd?
Är inte speciellt spårkligt begåvad, så tack för feedbacken.
Odd skrev: ↑söndag 15 januari 2023 16:48
För att ö h t kunna förlänga tub 2 norrut så behövs en ny tunnelbanesträckning mellan Liljeholmen och Stadion. Annars finns det nog ingen plats. Roslagsbanans uppgraderingar förskjuter väl det behovet kanske 50 år eller så men nån gång i framtiden kommer det säkerligen bli aktuellt så då vore det väl bra om man vet vad som skall göras…
Är fyrspår en realistisk lösning mellan till exempel Liljeholmen - Gamla Stan?
Odd skrev: ↑söndag 15 januari 2023 16:48
För att ö h t kunna förlänga tub 2 norrut så behövs en ny tunnelbanesträckning mellan Liljeholmen och Stadion. Annars finns det nog ingen plats. Roslagsbanans uppgraderingar förskjuter väl det behovet kanske 50 år eller så men nån gång i framtiden kommer det säkerligen bli aktuellt så då vore det väl bra om man vet vad som skall göras…
Är fyrspår en realistisk lösning mellan till exempel Liljeholmen - Gamla Stan?
Det låter meningslöst om man inte fortsätter till T-centralen. Och ruggigt dyrt och tekniskt svårt.
Vore väl bättre då att bygga någon ny sträckning från Liljeholmen.
Lite stor omväg där kan jag tycka. Att förlänga banan via Danderydsberg och Eneby Torg till Roslags Näsby, och vidare till Täby Centrum hade behövt däremot...
För roslagsbanan så skulle ännu flera uppgraderingar göras så att X60 eller motsvarande modell som körs hos pendeltågen om 50 år kan trafikera Roslagsbanan med full kapacitet. Då tar det upp den underlag som gör att Röda linjen inte behöver delas i 2 delar om 50 år, utan kan väl ha en lagom underlag även med förlängningen i norr.
Satsa istället på fler tvärförbindelser, t.ex. Helenelund-Silverdal-Nora-Mörby Centrum-Djursholms Ösby-Näsby Park samt Kista-Häggvik-Edsberg-Kärrdal-Enhagsslingan-Roslags Näsby-Näsby park.
Pluppiplopp skrev: ↑lördag 14 januari 2023 14:22
I detta förslag drar man röda linjen upp till Roslags Näsby, men med en sväng förbi Nora och ett potentiellt nybyggt område ifall området inte är skyddat eller liknande. Detta skulle innebära nya bostäder, samt koppla ihop befintliga bostäder i Nora och Enebyberg.
Det är svårt att förtäta ett befintligt villaområde. Med nuvarande bebyggelse har Nora inte underlag för en tunnelbanestation, och speciellt inte två.
twr skrev: ↑torsdag 27 januari 2022 19:43
Med Roslagsbanan till T-Centralen kan behovet av bussterminalen som matar till tunnelbanan minska. Å andra sidan blir det mer intressant att bussarna matar till Roslagsbanan. Och när Östra station försvinner blir det mer angeläget att förbättra kopplingen mellan tunnelbanan och Mörby station. Det vill säga bussterminalen minskar eventuellt i betydelse, samtidigt som kopplingen buss - Roslagsbanan och kopplingen tunnelbana - Roslagsbanan blir viktigare. Dessutom ska spårvägarna Tvärbanan Solnagrenen och stomlinje 5 komma hit till år 2050 enligt Kollektivtrafikplan 2050.
Det finns onekligen fördelar med en stor knutpunkt vid Danderyds sjukhus, men det är sannolikt billigare att förbättra kopplingen mellan Roslagsbanan och röda linjen vid Universitetet. Framtidens tvärförbindelser kan ju trafikera båda stationerna i området, precis som dagens blåbussar i 17x-serien gör nu.
Om man inte upphäver det kommunala självstyret så är det nog svårt att förtäta bebyggelse i Danderyd.
De lokala byggreglerna stipulerar mycket stora tomter med en miniminivå . Vanligen går det inte att stycka av en stor tomt och bygga fler hus.
Odd skrev: ↑söndag 15 januari 2023 16:48
För att ö h t kunna förlänga tub 2 norrut så behövs en ny tunnelbanesträckning mellan Liljeholmen och Stadion. Annars finns det nog ingen plats. Roslagsbanans uppgraderingar förskjuter väl det behovet kanske 50 år eller så men nån gång i framtiden kommer det säkerligen bli aktuellt så då vore det väl bra om man vet vad som skall göras…
Är fyrspår en realistisk lösning mellan till exempel Liljeholmen - Gamla Stan?
Det får ev utredning visa. Oavsett vilken väg man tar, befintlig eller en helt ny, så är det nödvändigt om man skall kunna utöka trafiken så som förslaget ovan visar.
Det är klart att det sedan finns varianter på detta men grundproblemet är att det inte finns någon kapacitet på nuvarande anläggning för en sådan utbyggnad.
Men som jag skrev ovan, det är inte bråttom med en sådan utbyggnad, Roslagsbanans utbyggnad täcker upp behovet för de närmaste årtiondena men det är nog bra att man börjar tänka långsiktigt på det. Långsiktighet är ju tyvärr inte SL/SLL/TF/RS starka sida så det finns stor risk att de kommer stå där om 50 år och säga att de inte hade tänkt på det, det sitter nog i väggarna i organisationen...
ADDE skrev: ↑söndag 15 januari 2023 23:58
Satsa istället på fler tvärförbindelser, t.ex. Helenelund-Silverdal-Nora-Mörby Centrum-Djursholms Ösby-Näsby Park samt Kista-Häggvik-Edsberg-Kärrdal-Enhagsslingan-Roslags Näsby-Näsby park.
Bra förslag - men jag skulle välja Sollentuna Centrum i stället för Häggvik. Men det är jag det. Utspikning av Näsbyparksgrenen för inkorporerande i "tvärbana" är jag för.
ADDE skrev: ↑söndag 15 januari 2023 23:58
Satsa istället på fler tvärförbindelser, t.ex. Helenelund-Silverdal-Nora-Mörby Centrum-Djursholms Ösby-Näsby Park samt Kista-Häggvik-Edsberg-Kärrdal-Enhagsslingan-Roslags Näsby-Näsby park.
Bra förslag - men jag skulle välja Sollentuna Centrum i stället för Häggvik. Men det är jag det. Utspikning av Näsbyparksgrenen för inkorporerande i "tvärbana" är jag för.
Odd skrev: ↑söndag 15 januari 2023 16:48
För att ö h t kunna förlänga tub 2 norrut så behövs en ny tunnelbanesträckning mellan Liljeholmen och Stadion. Annars finns det nog ingen plats. Roslagsbanans uppgraderingar förskjuter väl det behovet kanske 50 år eller så men nån gång i framtiden kommer det säkerligen bli aktuellt så då vore det väl bra om man vet vad som skall göras…
Är fyrspår en realistisk lösning mellan till exempel Liljeholmen - Gamla Stan?
Om man skulle gräva ner bron mellan Slussen och Gamla Stan så hade man ju kunnat göra det.
Pluppiplopp skrev: ↑lördag 14 januari 2023 14:22
Hittade ingen bättre tråd för detta förslag så detta får flyttas ifall att det behövs.
I detta förslag drar man röda linjen upp till Roslags Näsby, men med en sväng förbi Nora och ett potentiellt nybyggt område ifall området inte är skyddat eller liknande. Detta skulle innebära nya bostäder, samt koppla ihop befintliga bostäder i Nora och Enebyberg.
Utan att vara för att man river RInkebyskogen (som jag tror den heter) så är det sunt att försöka dra en Röda Linjen-förlängning längre västerut så att inte tunnelbanan och roslagsbanan går parallellt. Betjänar således mer av Danderyd/Täby.
Pluppiplopp skrev: ↑lördag 14 januari 2023 14:22
Hittade ingen bättre tråd för detta förslag så detta får flyttas ifall att det behövs.
I detta förslag drar man röda linjen upp till Roslags Näsby, men med en sväng förbi Nora och ett potentiellt nybyggt område ifall området inte är skyddat eller liknande. Detta skulle innebära nya bostäder, samt koppla ihop befintliga bostäder i Nora och Enebyberg.
Utan att vara för att man river RInkebyskogen (som jag tror den heter) så är det sunt att försöka dra en Röda Linjen-förlängning längre västerut så att inte tunnelbanan och roslagsbanan går parallellt. Betjänar således mer av Danderyd/Täby.
Precis. Mörbygrenen kan hellre förlängas till Edsberg och eventuellt Väsjön hellre än att dubblera Roslagsbanan.
Odd skrev: ↑söndag 15 januari 2023 16:48
För att ö h t kunna förlänga tub 2 norrut så behövs en ny tunnelbanesträckning mellan Liljeholmen och Stadion. Annars finns det nog ingen plats. Roslagsbanans uppgraderingar förskjuter väl det behovet kanske 50 år eller så men nån gång i framtiden kommer det säkerligen bli aktuellt så då vore det väl bra om man vet vad som skall göras…
Är fyrspår en realistisk lösning mellan till exempel Liljeholmen - Gamla Stan?
Om man skulle gräva ner bron mellan Slussen och Gamla Stan så hade man ju kunnat göra det.
Är fyrspår en realistisk lösning mellan till exempel Liljeholmen - Gamla Stan?
Om man skulle gräva ner bron mellan Slussen och Gamla Stan så hade man ju kunnat göra det.
Och det i sig är totalt orealistiskt.
Det var ändå för några år sedan en grupp kulturpersoner som fick utrymme i media för detta projekt.
En detalj i förslaget var att det skulle betala sig själv, genom att slå samman Gamla stan och Slussens T-stationef skulle restoden minskas och med det attrahera fler betalande resenärer. Tjaa.. !
ADDE skrev: ↑söndag 15 januari 2023 23:58
Satsa istället på fler tvärförbindelser, t.ex. Helenelund-Silverdal-Nora-Mörby Centrum-Djursholms Ösby-Näsby Park samt Kista-Häggvik-Edsberg-Kärrdal-Enhagsslingan-Roslags Näsby-Näsby park.
Bra förslag - men jag skulle välja Sollentuna Centrum i stället för Häggvik. Men det är jag det. Utspikning av Näsbyparksgrenen för inkorporerande i "tvärbana" är jag för.
Med tanke på att det som idag är "Häggviks handelsområde" ska förvandlas från ytparkeringar, köplador och Stinsen till stadskvarter med i alla fall i norra delen för Sollentuna hög bostadshus så kan det nog vara bra att dra mer kollektivtrafik där. Första husen står redan klara och övriga detaljplaner är antingen antagna eller ligger i slutfasen för att bli antagna.
Rent teoretiskt borde det att gå att dra från Kista via Tureberg och Häggvik.
Jag har väl haft olika funderingar på hur en eventuell "Spårväg nord" skulle kunna dras. Tanken var att försöka föreslå en snabbspårväg mellan Vällingby, Kista och Täby och där har jag tänkt ut flera olika stråk. Vällingby-Spånga samt Edsberg-Kärrdal-Roslags näsby Kändes ganska självklara, men däremellen hade jag funderat på flera olika korridorer, och från Rolsags Näsby, flera olika ändpunker. Det jag föreslog här ovan var väl ett exempel på detta, och då glömde jag nämna sträckan till Vällingby, hehe