Diripsi skrev:Jag måste säga att jag känner en oerhörd avsmak inför alla olika Företagsnamn Pay som alla kräver att man ska en speciell mobiltelefon.
Jag håller verkligen med om att samhällets beroende av privat infrastruktur som ägs av några få företag är obehaglig, men här finns det ingen inlåsning till Företagsnamn Pay. Virtuella betalkort är helt utbytbara med fysiska betalkort som är oberoende av Apple, Google eller Samsung. Det finns också digitala plånböcker från mindre företag, exempelvis Garmin Pay.
(EU utreder om betaltjänsten Apple Pay bryter mot unionens konkurrenslagar, men det har att göra med låsningen av Apples mobiler, inte själva betaltjänsten.)
Den inlåsning som faktiskt finns med SL:s framtida betalsystem är att betalkorten måste vara kopplade till något av de tre kortnätverken Visa, Mastercard och American Express. Det är inte oproblematiskt, men det är något annat än att systemet skulle vara beroende av Apple Pay eller Google Pay. Dessutom är hela samhället redan beroende av Visa och Mastercard.
Skånetrafiken verkar anse att American Express tar ut för höga avgifter och accepterar bara betalkort kopplade till Visa och Mastercard. SL gör uppenbarligen en annan bedömning, kanske för att Stockholm har fler internationella besökare. SL accepterar däremot inte Diners Club som har ungefär lika höga avgifter. Jag antar att Diners Club inte har lika många användare.
I slutändan är det EU:s uppgift att reglera avgifterna för trepartsnätverk som American Express och Diners Club. Somliga
misstänker att det ligger en del lobbyverksamhet bakom den nuvarande regleringen. Andra menar att American Express och Diners Club har för få användare i EU för att någon ska bry sig.