Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Genius on call
twr
Inlägg: 8918
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Odd skrev:Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Självklart känner man till behoven, vad får dig att tro något annat? Det bygger naturligtvis på resandeprognoser. Kollektivtrafikplanen är en sammanfattning, man har kanske inte publicerat alla underlag som finns.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Odd skrev:Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Självklart känner man till behoven, vad får dig att tro något annat? Det bygger naturligtvis på resandeprognoser. Kollektivtrafikplanen är en sammanfattning, man har kanske inte publicerat alla underlag som finns.
Min misstanke baseras på att projekten inte verkar vara samordnade och att de utförs på sätt som verkar bygga mer på prestige än på verkligt behov.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9918
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Odd skrev:Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Självklart känner man till behoven, vad får dig att tro något annat? Det bygger naturligtvis på resandeprognoser. Kollektivtrafikplanen är en sammanfattning, man har kanske inte publicerat alla underlag som finns.
Jag skulle inte säga att Sverigeförhandlingen är ett resultat av resandeprognoser, utan snarare av kohandel mellan kommuner, region och stat. Stockholms kommun krävde tunnelbana för att lova bostäder, och staten krävde bostadslöften för att medfinansiera. Därmed blev det tunnelbana. Att Stockholms kommun krävde tunnelbana beror i sin tur på regionens trafikering.
twr
Inlägg: 8918
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Odd skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Självklart känner man till behoven, vad får dig att tro något annat? Det bygger naturligtvis på resandeprognoser. Kollektivtrafikplanen är en sammanfattning, man har kanske inte publicerat alla underlag som finns.
Min misstanke baseras på att projekten inte verkar vara samordnade och att de utförs på sätt som verkar bygga mer på prestige än på verkligt behov.
Okej, jag kanske missförstod vad du menade. Jag trodde du syftade specifikt på 5 minuters trafikeringen.

Ja, du har delvis rätt när det gäller helheten. Vissa projekt är politiskt beslutade, som Enceladus påpekar, och sen har regionens trafikplanerare gjort det bästa av det i Kollektivtrafikplanen.

Vad gäller förhandlingarna tycker jag att de generellt har lyckats ganska bra, med vissa undantag.

Projekt som jag tycker är rätt lösning är Roslagsbanan till city, tunnelbanan till Barkarby och tunnelbana till Nacka. Blå linjen till Hagsätra är delvis en försämring lokalt men i det regionala perspektivet är det troligen den bästa lösningen (den fanns ju med redan i Tunnelbaneplan 1965).

Tveksamma fall är tunnelbanan till Hagastaden och Södra Hagalund och möjligen även Arenastaden. Denna är en bra lösning lokalt, men misslyckad i det regionala perspektivet på grund av de problem den skapar med Gröna linjen västerut. Spårväg syd är ganska vettig, men det beror på vad kostnaden blir i slutänden. Och man borde ha börjat bygga den från Globen, inte byggt den isolerad.

Och slutligen förhandlingarnas stora misslyckande, tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö. Det enda förmildrande draget i projektet är linjen Fridhemsplan - Skärholmen som löser ett verkligt problem, nämligen att ta hand om resandet på Norsborgsgrenen. OM FUT försöker spara bort den linjen blir det som är kvar av projektet det sämsta projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria.
Enceladus skrev: Jag skulle inte säga att Sverigeförhandlingen är ett resultat av resandeprognoser, utan snarare av kohandel mellan kommuner, region och stat. Stockholms kommun krävde tunnelbana för att lova bostäder, och staten krävde bostadslöften för att medfinansiera. Därmed blev det tunnelbana. Att Stockholms kommun krävde tunnelbana beror i sin tur på regionens trafikering.
Se kommentar ovan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8918
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Citerar från en annan tråd:
LÅ1 skrev:Jag tittade lite på stadens karta över området mellan Liljeholmen och Aspudden. (Det rödmarkerade kvarteret använde jag bara för att få en lämplig länk.)
Här ser man hur tunnelbanans spår och tunnllar går. Men det finns ju möjlighet att köra tåg från Nybodadepån direkt till Aspudden, utan att passera Liljeholmen. Men den tunneln finns inte med på kartan. Tittade mest för att se hur tåg från Fridhemsplan mot Skärholmen skulle kunna ansluta till den tunneln. Gissar att tunneln viker av åt vänster strax efter passagen över Hägerstensvägen och ansluter ganska snart till trafikspåret mot Aspudden. Kanske i höjd med Nybohovsskolan? Någon som vet mer?
Den tunneln går i en ganska snäv kurva under Nybohovsberget- Den nya tunnelbanan mellan Liljeholmen och Aspudden går i en större kurva eftersom stationen i Liljeholmen ligger djupt, vilket i sin tur beror på passagen under Riddarfjärden. I den här kartan ser man ungefärligen hur de båda tunnlarna går: https://kartor.eniro.se/m/8pugm
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Citerar från en annan tråd:
LÅ1 skrev:Jag tittade lite på stadens karta över området mellan Liljeholmen och Aspudden. (Det rödmarkerade kvarteret använde jag bara för att få en lämplig länk.)
Här ser man hur tunnelbanans spår och tunnllar går. Men det finns ju möjlighet att köra tåg från Nybodadepån direkt till Aspudden, utan att passera Liljeholmen. Men den tunneln finns inte med på kartan. Tittade mest för att se hur tåg från Fridhemsplan mot Skärholmen skulle kunna ansluta till den tunneln. Gissar att tunneln viker av åt vänster strax efter passagen över Hägerstensvägen och ansluter ganska snart till trafikspåret mot Aspudden. Kanske i höjd med Nybohovsskolan? Någon som vet mer?
Den tunneln går i en ganska snäv kurva under Nybohovsberget- Den nya tunnelbanan mellan Liljeholmen och Aspudden går i en större kurva eftersom stationen i Liljeholmen ligger djupt, vilket i sin tur beror på passagen under Riddarfjärden. I den här kartan ser man ungefärligen hur de båda tunnlarna går: https://kartor.eniro.se/m/8pugm
Då hade jag i alla fall rätt när jag antog att tunneln ansluter till trafikspåret någonstans i närheten av Nybohovsskolan. Konstigt att den tunneln inte är utritad på stadens karta.

Det är också lätt att inse att det inte kommer att vara möjligt att ansluta till den tunneln från "Liljeholmen nedre".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8918
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:Citerar från en annan tråd:
LÅ1 skrev:Jag tittade lite på stadens karta över området mellan Liljeholmen och Aspudden. (Det rödmarkerade kvarteret använde jag bara för att få en lämplig länk.)
Här ser man hur tunnelbanans spår och tunnllar går. Men det finns ju möjlighet att köra tåg från Nybodadepån direkt till Aspudden, utan att passera Liljeholmen. Men den tunneln finns inte med på kartan. Tittade mest för att se hur tåg från Fridhemsplan mot Skärholmen skulle kunna ansluta till den tunneln. Gissar att tunneln viker av åt vänster strax efter passagen över Hägerstensvägen och ansluter ganska snart till trafikspåret mot Aspudden. Kanske i höjd med Nybohovsskolan? Någon som vet mer?
Den tunneln går i en ganska snäv kurva under Nybohovsberget- Den nya tunnelbanan mellan Liljeholmen och Aspudden går i en större kurva eftersom stationen i Liljeholmen ligger djupt, vilket i sin tur beror på passagen under Riddarfjärden. I den här kartan ser man ungefärligen hur de båda tunnlarna går: https://kartor.eniro.se/m/8pugm
Då hade jag i alla fall rätt när jag antog att tunneln ansluter till trafikspåret någonstans i närheten av Nybohovsskolan. Konstigt att den tunneln inte är utritad på stadens karta.

Det är också lätt att inse att det inte kommer att vara möjligt att ansluta till den tunneln från "Liljeholmen nedre".
Stämmer bra, anslutningen hamnar realtivt nära Aspudden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 278
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

Sen kan man också fundera på hur detta spårvirrvarret kommer se ut på kartorna. Just nu är alla ställen där linjer delar spår markerad som en linje, och alla ställen där olika dubbelspår går parallellt är markerad som två linjer i olika färger. Därför tycker jag inte om den "nya tunnelbanekartan" där gul linje går bredvid gröna ända vägen ner till Farsta & Skarpnäck även om inga nya spår byggs. Om den nya linjen FHP-ÄS(hur blir Älvsjös signatur med tre bokstäver?) blir röd är det mest rimliga alternativet enligt mig detta:
lilje1.png
lilje1.png (20.04 KiB) Visad 1477 gånger
Om den nya linjen däremot blir någon annan färg - i detta exemplet - gul, skulle det kanske kunna se ut så här?
lilje2.png
lilje2.png (18.7 KiB) Visad 1477 gånger
Möjligtvis konstigt att använda övertoningar, det ser lite ut som en nödlösning.
Enceladus
Inlägg: 9918
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Namnet "gula linjen" kommer sannolikt att slopas förr eller senare. Det som byggs är ju inget annat än en vanlig gren, precis som Ropstensgrenen eller Skarpnäcksgrenen. I samband med Stockholmsförhandlingen fanns det några politiker som lovade en ny tunnelbanelinje. Så blev det inte, men den framröstade färgen behölls för att skapa en illusion om att det blir en ny linje.

Det är två val innan den nya sträckan invigs, och det har gått två val sedan Stockholmsförhandlingen avtalades. De politiker som var med i förhandlingen har inte längre en lika framträdande roll i politiken, och en del är inte ens kvar. Hemming och Henriksson är fortfarande aktiva, men verkar inte bry sig särskilt mycket om färgen, medan Wennerholm har ersatts av Tamsons.

Vidare avtalades en ny tunnelbanelinje i Sverigeförhandlingen, dock bara till hälften och med komplicerade förgreningar. Således har väljarna fått vad de har blivit lovade, om än i annan form.

När det gäller tunnelbanan till Fridhemsplan så är det ju en ny stam, och därmed behöver den en egen färg. Tunnelbanan till Fridhemsplan har två grenar, precis som alla andra linjer efter Stockholmsförhandlingen. Trafikförvaltningen skriver att "behov av tätare trafik i centrum gav principen om en stam och två grenar i vardera riktningen per system". Den principen lever än.

Det som är speciellt med den nya tunnelbanan är att en av dess grenar råkar sammanfalla med en av röda linjens befintliga grenar. Detta kan ge trafikala utmaningar, men borde inte påverka principen om en stam och två grenar. Alltså blir det ett rött streck till Norsborg och ett gult streck till Skärholmen. Resenärerna behöver inte veta detaljerna, utan bara hur trafiken går.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

Fyrgeit skrev:Sen kan man också fundera på hur detta spårvirrvarret kommer se ut på kartorna. Just nu är alla ställen där linjer delar spår markerad som en linje, och alla ställen där olika dubbelspår går parallellt är markerad som två linjer i olika färger. Därför tycker jag inte om den "nya tunnelbanekartan" där gul linje går bredvid gröna ända vägen ner till Farsta & Skarpnäck även om inga nya spår byggs. Om den nya linjen FHP-ÄS(hur blir Älvsjös signatur med tre bokstäver?) blir röd är det mest rimliga alternativet enligt mig detta:
... stor bild ...
Om den nya linjen däremot blir någon annan färg - i detta exemplet - gul, skulle det kanske kunna se ut så här?
... stor bild ...
Möjligtvis konstigt att använda övertoningar, det ser lite ut som en nödlösning.
Vad menar du med linje? Eller menar du bana? Eller kanske linje ibland och bana ibland?
Eftersom SL/SLL/TF/RS blandar begreppen så kan man inte veta om de menar linje (som i en sträckning mellan två punkter) eller linje (som en grupp av sträckningar mellan flera punkter) eller linje (som en liten del av en sträckning mellan två punkter där det kan vara en färg, fast bara nästan) eller linje som i ett nummer eller en nummer/bokstavskombination?
Fram till nån gång på 80-talet så var det solklart vad som var vad.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Fyrgeit skrev:Sen kan man också fundera på hur detta spårvirrvarret kommer se ut på kartorna. Just nu är alla ställen där linjer delar spår markerad som en linje, och alla ställen där olika dubbelspår går parallellt är markerad som två linjer i olika färger. Därför tycker jag inte om den "nya tunnelbanekartan" där gul linje går bredvid gröna ända vägen ner till Farsta & Skarpnäck även om inga nya spår byggs. Om den nya linjen FHP-ÄS(hur blir Älvsjös signatur med tre bokstäver?) blir röd är det mest rimliga alternativet enligt mig detta:
lilje1.png
Om den nya linjen däremot blir någon annan färg - i detta exemplet - gul, skulle det kanske kunna se ut så här?
lilje2.png
Möjligtvis konstigt att använda övertoningar, det ser lite ut som en nödlösning.
Du har rätt. De får lägga ner projektet med att köra mot Norsborgs-hållet från två olika håll! :cheesygrin:
Allvarligt talat så får man nog bara låta Liljeholmens stationsmarkering (vita "bubblan") ha röda linjer åt fyra håll. Och senapsfärgade linjer åt två håll. Kom på att det går åt två nya linjenummer för att det ska bli tydligt. Till exempel 15 för Fridhemsplan - Skärholmen och 16 för Fridhemsplan - Älvsjö.

Men att all trafik på ett och samma spår bara har en linje på kartan stämmer inte. Kolla Roslagsbanan! Jag håller med om synpunkterna om gula linjen bredvid den gröna.
(Angående FHP och ÄS* så är det väl bättre att skriva ut hela stationsnamnet i klartext så att ingen behöver fundera. Ingen plats för misstag heller.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9918
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Du har rätt. De får lägga ner projektet med att köra mot Norsborgs-hållet från två olika håll! :cheesygrin:
Allvarligt talat så får man nog bara låta Liljeholmens stationsmarkering (vita "bubblan") ha röda linjer åt fyra håll. Och senapsfärgade linjer åt två håll. Kom på att det går åt två nya linjenummer för att det ska bli tydligt. Till exempel 15 för Fridhemsplan - Skärholmen och 16 för Fridhemsplan - Älvsjö.
Snarare tre röda streck från Liljeholmen (ett till Hornstull, ett till Aspudden och ett till Midsommarkransen) samt tre gula streck från Liljeholmen (ett till Fridhemsplan, ett till Aspudden och ett till Årstaberg). Kartan ska ju helst visa både hur trafiken går och hur spåren ser ut. Fem röda streck hade varit intetsägande, liksom skribentens variant där trafiken och spåret mellan Aspudden och Fridhemsplan inte framgår.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Du har rätt. De får lägga ner projektet med att köra mot Norsborgs-hållet från två olika håll! :cheesygrin:
Allvarligt talat så får man nog bara låta Liljeholmens stationsmarkering (vita "bubblan") ha röda linjer åt fyra håll. Och senapsfärgade linjer åt två håll. Kom på att det går åt två nya linjenummer för att det ska bli tydligt. Till exempel 15 för Fridhemsplan - Skärholmen och 16 för Fridhemsplan - Älvsjö.
Snarare tre röda streck från Liljeholmen (ett till Hornstull, ett till Aspudden och ett till Midsommarkransen) samt tre gula streck från Liljeholmen (ett till Fridhemsplan, ett till Aspudden och ett till Årstaberg). Kartan ska ju helst visa både hur trafiken går och hur spåren ser ut. Fem röda streck hade varit intetsägande, liksom skribentens variant där trafiken och spåret mellan Aspudden och Fridhemsplan inte framgår.
Naturligtvis skulle det vara fem röda streck, inte fyra. Tänkte galet där, det är ju tre röda streck i dag. Och så två nya, då blir det fem. Vart tågen går får framgå av linjenummer. Det är ju redan så i dag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9918
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Du har rätt. De får lägga ner projektet med att köra mot Norsborgs-hållet från två olika håll! :cheesygrin:
Allvarligt talat så får man nog bara låta Liljeholmens stationsmarkering (vita "bubblan") ha röda linjer åt fyra håll. Och senapsfärgade linjer åt två håll. Kom på att det går åt två nya linjenummer för att det ska bli tydligt. Till exempel 15 för Fridhemsplan - Skärholmen och 16 för Fridhemsplan - Älvsjö.
Snarare tre röda streck från Liljeholmen (ett till Hornstull, ett till Aspudden och ett till Midsommarkransen) samt tre gula streck från Liljeholmen (ett till Fridhemsplan, ett till Aspudden och ett till Årstaberg). Kartan ska ju helst visa både hur trafiken går och hur spåren ser ut. Fem röda streck hade varit intetsägande, liksom skribentens variant där trafiken och spåret mellan Aspudden och Fridhemsplan inte framgår.
Naturligtvis skulle det vara fem röda streck, inte fyra. Tänkte galet där, det är ju tre röda streck i dag. Och så två nya, då blir det fem. Vart tågen går får framgå av linjenummer. Det är ju redan så i dag.
Nä, så är det inte idag. På linjekartan framgår vilken stam (ungefär samma sak som innerstadssträcka) varje gren är kopplad till. Det förenklar resandet enormt. En person som ska till Södersjukhuset från röda linjen kan alltid byta vid Hornstull. Med skribentens förslag blir det mer kaotiskt. Det är också bra att veta att tåg från Fruängen inte går till Fridhemsplan och att tåg från Älvsjö inte går till T-Centralen.
Enceladus
Inlägg: 9918
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Ungefär så här tänker jag att spårkartan borde se ut:

Bild
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Från Fruängen går linje 14. Andra änden av linje 14 är enligt spårkartan Mörby centrum. Väl i Liljeholmen så ropas det väl också ut att det är byte för resenärer mot Fridhemsplan, Nordborg eller Älvsjö, samt att tåget går mot Mörby centrum. Inne i de nyare vagnarna visas ju tydligt vilka stationer som tåget är på väg mot. Liknande problem skulle man ju ha i norrgående riktning vid Aspudden. Vart är tåget på väg? Kommer jag till T-centralen med det här tåget utan byte? Så vid Aspudden bör ju norrgående tåg ropa ut vart tåget är på väg och att det är lämpligt att byta här vid resa mot T-centralen och Ropsten alternativt vid resa mot Fridhemsplan eller Älvsjö, beroende på linje.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9918
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Från Fruängen går linje 14. Andra änden av linje 14 är enligt spårkartan Mörby centrum. Väl i Liljeholmen så ropas det väl också ut att det är byte för resenärer mot Fridhemsplan, Nordborg eller Älvsjö, samt att tåget går mot Mörby centrum. Inne i de nyare vagnarna visas ju tydligt vilka stationer som tåget är på väg mot. Liknande problem skulle man ju ha i norrgående riktning vid Aspudden. Vart är tåget på väg? Kommer jag till T-centralen med det här tåget utan byte? Så vid Aspudden bör ju norrgående tåg ropa ut vart tåget är på väg och att det är lämpligt att byta här vid resa mot T-centralen och Ropsten alternativt vid resa mot Fridhemsplan eller Älvsjö, beroende på linje.
Färger finns för att förenkla för resenärerna. Med skribentens resonemang skulle det inte behövas några färger alls! Hittills har varje stam fått en egen färg, och jag ser inte varför den principen borde överges nu.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Från Fruängen går linje 14. Andra änden av linje 14 är enligt spårkartan Mörby centrum. Väl i Liljeholmen så ropas det väl också ut att det är byte för resenärer mot Fridhemsplan, Nordborg eller Älvsjö, samt att tåget går mot Mörby centrum. Inne i de nyare vagnarna visas ju tydligt vilka stationer som tåget är på väg mot. Liknande problem skulle man ju ha i norrgående riktning vid Aspudden. Vart är tåget på väg? Kommer jag till T-centralen med det här tåget utan byte? Så vid Aspudden bör ju norrgående tåg ropa ut vart tåget är på väg och att det är lämpligt att byta här vid resa mot T-centralen och Ropsten alternativt vid resa mot Fridhemsplan eller Älvsjö, beroende på linje.
Färger finns för att förenkla för resenärerna. Med skribentens resonemang skulle det inte behövas några färger alls! Hittills har varje stam fått en egen färg, och jag ser inte varför den principen borde överges nu.
SL kört ju med "röd linje" som benämning för hela detta sammanhängande system i dag. Varför skulle den principen överges nu?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9918
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Från Fruängen går linje 14. Andra änden av linje 14 är enligt spårkartan Mörby centrum. Väl i Liljeholmen så ropas det väl också ut att det är byte för resenärer mot Fridhemsplan, Nordborg eller Älvsjö, samt att tåget går mot Mörby centrum. Inne i de nyare vagnarna visas ju tydligt vilka stationer som tåget är på väg mot. Liknande problem skulle man ju ha i norrgående riktning vid Aspudden. Vart är tåget på väg? Kommer jag till T-centralen med det här tåget utan byte? Så vid Aspudden bör ju norrgående tåg ropa ut vart tåget är på väg och att det är lämpligt att byta här vid resa mot T-centralen och Ropsten alternativt vid resa mot Fridhemsplan eller Älvsjö, beroende på linje.
Färger finns för att förenkla för resenärerna. Med skribentens resonemang skulle det inte behövas några färger alls! Hittills har varje stam fått en egen färg, och jag ser inte varför den principen borde överges nu.
SL kört ju med "röd linje" som benämning för hela detta sammanhängande system i dag. Varför skulle den principen överges nu?
Hittills har det inte funnits något behov av att särskilja stam och system, men det säger ju sig självt att det vore helt absurt om "röda linjen" inte hade någon gemensam sträcka!
Skriv svar