Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[q
Lennart Petersen skrev:Tror dom har tagit fel på beloppen, höjningen i Sverige var väl från 300 till 400kr.
Mastercard skriver också att gränsen höjdes från 200 SEK till 400 SEK.
Men jag använder vanligen Visa och jag tycker mig minnas rätt tydligt att dom höjde gränsen från 300 till 400kr.
Mina matinköp brukar landa på runt 300 så det blev lite hipp som happ när kod krävdes men nu är det sällan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Ett nytt kort måste aktiveras genom en betalning där chippet och PIN-kod används. Alltså man måste använda det fysiska kortet vid första användandet. Men tydligen kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, alltså utan det fysiska kortet.
Varför skulle det finnas begränsningar på kontaktlösa betalningar med pinkod?
Vet inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:[q
Lennart Petersen skrev:Tror dom har tagit fel på beloppen, höjningen i Sverige var väl från 300 till 400kr.
Mastercard skriver också att gränsen höjdes från 200 SEK till 400 SEK.
Men jag använder vanligen Visa och jag tycker mig minnas rätt tydligt att dom höjde gränsen från 300 till 400kr.
Mina matinköp brukar landa på runt 300 så det blev lite hipp som happ när kod krävdes men nu är det sällan.
EU har följande tre krav för när autentisering ska krävas:

*Beloppet för en enskild kontaktlös betalning överstiger 50 euro.
*Beloppet för flera kontaktlösa betalningar överstiger 150 euro.
*Fem kontaktlösa betalningar görs i rad utan autentisering.

I samband med pandemin höjdes beloppsgränsen för en enskild kontaktlös betalning till 50 euro, varpå Mastercard rekommenderade samma gräns i majoriteten av alla EU-länder (i de flesta länder var detta en fördubbling jämfört med tidigare). Sverige har dock en egen valuta, och det verkar som att Mastercard har valt att lägga till en säkerhetsmarginal vid valutaomvandlingen.

Men det finns inget tvång att följa Mastercards rekommenderade gränser. Enligt uppgift hade ICA Banken en högre gräns än Mastercards tidigare rekommendation på 200 kronor, och nu påstår sig ICA Banken vara ensam om att ha en gräns på 500 kronor (dock endast i sina egna butiker). Att ha en ännu högre gräns skulle bryta mot EU:s krav, även i sina egna butiker.

Observera att autentisering kan ske på annat sätt än med pinkod. Därför behövs inte pinkod med Google Pay eller Apple Pay, även för belopp som överstiger EU:s gränser.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:
BSB101 skrev:
Odd skrev: I detta fall så är det de enskilda näringsidkarna som förbjuder sedlar och mynt. Det är ju inte staten som har gjort det.
Staten förbjuder säljaren att bestämma över vilket betalmedel denna ska acceptera.

...
Näringsidkaren får visst bestämma vilka betalmedel som skall vara giltiga. Om de vill acceptera Bitcoin, bananer, kort eller Swish, det är upp till dom. Staten förbjuder inte några av dessa betalmedel, men en del av dem kan vara lite luriga i bokföringen. Det är därför rimligt att det i landet utgivna sedlar och mynt skall gälla och sist jag kollade så finns det inget förbud i lagen mot det. Möjligen kan staten föreskriva det, men något förbud, det är det inte.
Nej, säljaren får inte bestämma över vilka betalmedel man vill ta emot i fall staten bestämmer att man måste ta emot ett visst betalmedel. Detta innebär ett förbud för säljaren att bestämma vilka betalmedel man är villig att ta emot.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Analys: ”Spara, Slösa – och Svindla”

För två år sedan avslöjade SVT:s Uppdrag granskning omfattande och systematisk penningtvätt i Swedbanks baltiska verksamhet. Det som en gång var en folkrörelsebank hade förvandlats till en skrupelfri storbank ledd av bedragare. Nu åtalas den dåvarande vd:n Birgitte Bonnesen för grovt svindleri.

Många bankkunder upplever att de betraktas som kriminella när de inte får använda sina egna pengar. Samtidigt visar det sig att det i själva verket är deras banker som sysslar med kriminell verksamhet. Förr eller senare tryter tålamodet. Låt oss hoppas att svensk domstol statuerar ett exempel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nu på morgonen har Swish slutat att fungera. Samtidigt överväger Riksbanken att införa en egen variant införa en egen variant där transaktioner även kan utföras offline. Man talar här alltså om en e-krona som inte är en kryptovaluta per se (kryptovaluta är där värdet är i den matematiska och kryptografiska koden och enbart där), utan målet är i stället att ha ett statligt digitalt alternativ till analoga kontanter.

Jag ser flera problem med detta.
* Det finns fortfarande en single point of failure.
* Det fortfarande inte kan ske anonyma transaktioner vilket i ogina fall kan leda till att mindre nogräknad regimer i Sverige skulle kunna förfölja grupper. Vi har ju redan i dag partier med såväl nazistiska som kommunistiska rötter i vår riksdag, båda representerar statsskick som mer än gärna skulle använda dessa verktyg till sin fördel.
* En främmande makt kan störa systemet.

Sen har storbankerna också invändningar som säkert är valida i olika grad.

Problemet med single point of failure går ju att lösa genom att flera aktörer, inte bara riksbanken, skulle kunna hantera systemet och att det sker en clearing mellan aktörerna. Det skulle öka redundansen och om man lyckas väl med decerntraliseringen så skall en enskild aktör inte kunna ta ner hela systemet. Problemen med att transaktionerna inte är anonyma och att främmande makt kan störa ut systemet går nog egentligen inte att lösa alls.

Men det största problemet kvarstår, vad skall det finnas för alternativ till sedlar och mynt? Troligen kommer US-dollar och Euro att vara betalmedel som kommer användas i stället. Det löser alla tre problemen men ökar säkerligen den svarta marknadens andel i ekonomin. Men framför allt så kommer det att drabba grupper som är svaga och utsatta redan idag. Men det kanske är den typ av samhälle vi vill ha och det kanske egentligen inte är så dumt om vi kan svälta ut fattiga och annat drägg, eller hur!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Banker bekymrade över e-krona – ”instabilt”

Storbankerna uppges vara mycket bekymrade över e-kronan. SEB och Nordea beskriver projektet som ett existentiellt hot, vilket påminner om Reuters tidigare intervju med SEB:s finansdirektör. Det finns nämligen en risk att många kunder vill ha pengar och lön på ett konto i Riksbanken istället för hos privata banker. Men Riksbanken avfärdar kritiken:
Dagens PS skrev:Men Riksbankens motargument är att konton i e-kronor inte är konstigare än ett system där en större del i ekonomin utgörs av kontanter.
Dessutom kontrar Riksbanken med att storbankerna kan komma med stora avgiftshöjningar om bankoligopolet inte bryts upp. Vilken eller vilka av sidorna har rätt?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Här är en gammal nyhet som blev extra relevant idag: Swish flyttar – till Riksbankens nya betalplattform

För närvarande använder Swish, som ägs av Sveriges sex största banker, en infrastruktur som drivs av Bankgirot, som också ägs av Sveriges sex största banker. Dagens driftstörningar hos Swish ska ha orsakats av fel hos Bankgirot. Storbankerna är uppenbarligen inte nöjda med sin egna clearingorganisation Bankgirot och planerar därför att migrera sin egna betalningstjänst Swish till RIX-INST, Riksbankens nya plattform för omedelbara betalningar. RIX-INST bygger på ECB:s TIPS-plattform, vilken i sin tur bygger på SEPA Instant Credit Transfer.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Här är en annan nyhet som handlar om konkurrens: Konkurrenten varnar efter Klarnas uppköp: ”Konsumenterna kan bli förlorare”

Som bekant har Klarna köpt jämförelsetjänsten Pricerunner för 9,2 miljarder kronor. Nu hoppas konkurrenten Prisjakts vd att "Klarna har goda avsikter". Annars kan han få problem...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:Här är en annan nyhet som handlar om konkurrens: Konkurrenten varnar efter Klarnas uppköp: ”Konsumenterna kan bli förlorare”

Som bekant har Klarna köpt jämförelsetjänsten Pricerunner för 9,2 miljarder kronor. Nu hoppas konkurrenten Prisjakts vd att "Klarna har goda avsikter". Annars kan han få problem...
Tidigare visade Pricerunner resultat från icke-samarbetande (dvs icke-betalande) firmor i lite mindre stil, men de redovisades. När Klarna tar över så ligger det i Klarnas intresse, och förmodligen ett kommande krav, att e-handlaren även använderr Klarnas betalplattform.

Min användning av Pricerunner vs prisjakt har varit ungefär 50/50. Men nu kan vi vara säkra på att resultaten på Pricerunner kommer att vara villkorade så nu faller det alternativet bort. Klarnas uttryckliga måtto är att sätta konsumenter i skuld för skuldsatta konsumenter tjäna man pengar på eftersom man får ta ut dröjesmålsavgifter, aviavgifter och inkassoavgifter.

Ändå ökar förlusterna mer än tillväxten. Frågan är hur länge investerarna orkar pumpa in pengar i verksamheten...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Enceladus skrev:Här är en annan nyhet som handlar om konkurrens: Konkurrenten varnar efter Klarnas uppköp: ”Konsumenterna kan bli förlorare”

Tidigare visade Pricerunner resultat från icke-samarbetande (dvs icke-betalande) firmor i lite mindre stil, men de redovisades. När Klarna tar över så ligger det i Klarnas intresse, och förmodligen ett kommande krav, att e-handlaren även använderr Klarnas betalplattform.

Min användning av Pricerunner vs prisjakt har varit ungefär 50/50. Men nu kan vi vara säkra på att resultaten på Pricerunner kommer att vara villkorade så nu faller det alternativet bort. Klarnas uttryckliga måtto är att sätta konsumenter i skuld för skuldsatta konsumenter tjäna man pengar på eftersom man får ta ut dröjesmålsavgifter, aviavgifter och inkassoavgifter.

Ändå ökar förlusterna mer än tillväxten. Frågan är hur länge investerarna orkar pumpa in pengar i verksamheten...
Klarna har ju mycket högre ambitioner än att vara en betalningstjänst. Det är inte för inte som Klarna numera är Sveriges högst värderade bank. Det brukar vara skattebetalarna som får ta smällen när banker är i nöd, men där är vi inte än. En av Klarnas delägare är kinesiska Ant Group som utvecklar den så kallade superappen Alipay. Det långsiktiga målet är väl att Klarna också ska bli en superapp. Med sådana kumpaner behöver Klarna knappast extern hjälp.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:

Klarna har ju mycket högre ambitioner än att vara en betalningstjänst. Det är inte för inte som Klarna numera är Sveriges högst värderade bank. Det brukar vara skattebetalarna som får ta smällen när banker är i nöd, men där är vi inte än. En av Klarnas delägare är kinesiska Ant Group som utvecklar den så kallade superappen Alipay. Det långsiktiga målet är väl att Klarna också ska bli en superapp. Med sådana kumpaner behöver Klarna knappast extern hjälp.
Jag har inte kollat denna information men om det är som du säger så är det ju faktiskt ensamt ett mycket bra skäl att hålla sig så långt ifrån Klarna som möjligt, för konsumenternas skull och för nationell säkerhets skull. Alibabas grundare Jack Ma har ju av vissa pekats ut som en marionett till kinesiska staten, och det är väl inte helt utan grund, antar jag. Och jag förstår intresset, informationen som Klarna kräver av sina kunder och sina kunders kunder, konsumenterna, är ytterst värdefull i händerna på en stat som vill kontrollera världen.

Sen kan man ju undra vad som ligger bakom en sådan värdering. Det har ju mer än en gång visat sig att när man börjat peta på den saftiga kalkonen så är den bara torr och tom inuti, och skall man vara ärlig så har Klarna flera kännetecken som pekar på att värdet bara är uppsnackat.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Jag har inte kollat denna information men om det är som du säger så är det ju faktiskt ensamt ett mycket bra skäl att hålla sig så långt ifrån Klarna som möjligt, för konsumenternas skull och för nationell säkerhets skull. Alibabas grundare Jack Ma har ju av vissa pekats ut som en marionett till kinesiska staten, och det är väl inte helt utan grund, antar jag. Och jag förstår intresset, informationen som Klarna kräver av sina kunder och sina kunders kunder, konsumenterna, är ytterst värdefull i händerna på en stat som vill kontrollera världen.

Sen kan man ju undra vad som ligger bakom en sådan värdering. Det har ju mer än en gång visat sig att när man börjat peta på den saftiga kalkonen så är den bara torr och tom inuti, och skall man vara ärlig så har Klarna flera kännetecken som pekar på att värdet bara är uppsnackat.
Självklart är Jack Ma ett redskap för den kinesiska kommunistdiktaturen. Både Deng Xioaping och Onkel Xi har ju läst på hos Lenin. Det ligger i kommunistdiktaturens långsiktiga intresse att infiltrera det finansiella systemet, och det kan man låta hantlangare sköta så länge det passar KKP:s syften. Men om någon sticker upp, då smäller det...................................
Why did Alibaba's Jack Ma disappear for three months?

Onkel Xi lägger inte fingrarna emellan!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Rapport i SvT har har i dag ett inslag om problem med ett kontantlöst samhälle. 3:04 in i programmet. LÄNK.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Oavsett vad man tycker om "det kontantlösa samhället" så är ju detta mums filibabba för Vladimir Vladimirovitjs hybridkrigföring, i syfte att destabilisera Västeuropa/EU/Nato (stryk det som ej önskas), med yttersta syfte att driva bort USA från Kontinentaleuropa, ev. i samarbete med en isolationistisk och neofascistisk USA-president efter valet 2024 (läs Donald Trump). Det ska bara finnas en stormakt i Europa, och det är Ryssland. På så sätt räknar Vladimir Vladimirovitj med att etablera något som påminner om George Orwells Eurasien, i romanen 1984, även om det kanske inte blir fråga om en lika stalinistisk diktatur som Orwell antyder (Orwell beskriver landet Eurasien skissartat, eftersom huvudfokus i romanen ligger på landet Oceanien - Eurasien styrs av en ideologi som han benämner nybolsjevism).

IT-attackerna mot Coop, Kalix kommun och Petter Stordalen (Nordic Choice) är ju bara prospektiva. De verkliga attackerna, mot högprioriterade mål som vård, energiförsörjning och finansiella system får vänta ett tag till. Det skymningsläget är vi inte i ännu. De här attackerna brukar ju tillskrivas "den ryska maffian" och det är ju fullt möjligt att det finns ett inslag av privat företagsamhet i detta. Vladimir Vladimirovitj är ju inte riktigt lika rigid som sina sovjetiska föregångare. Men Ryska federationens federala säkerhetstjänst har naturligtvis fullständig överblick över sådana här aktiviteter, även om man inte behöver vara operativt inblandad.
Bild
Den kunskapen har man med sig från sin föregångare KGB.
Bild
Skillnaden är inte så stor, eller hur? Ja, dvs. svärdet är gömt bakom skölden nu. Det kanske finns någon symbolik i det också.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 11 januari 2022 17:12, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Jag har inte kollat denna information men om det är som du säger så är det ju faktiskt ensamt ett mycket bra skäl att hålla sig så långt ifrån Klarna som möjligt, för konsumenternas skull och för nationell säkerhets skull. Alibabas grundare Jack Ma har ju av vissa pekats ut som en marionett till kinesiska staten, och det är väl inte helt utan grund, antar jag. Och jag förstår intresset, informationen som Klarna kräver av sina kunder och sina kunders kunder, konsumenterna, är ytterst värdefull i händerna på en stat som vill kontrollera världen.

Det förvånar mig att skribenten inte har "kollat denna information": Ant Financial Services Group & Klarna announce investment to fuel global cooperation

Klarna har närmare 100 miljoner kunder och är således Sveriges i särklass största bank. Klarna har också en betydligt högre kundnöjdhet än de svenska storbankerna, vilket påverkar såväl kundernas betalningsvilja som politikernas prioriteringar. Exempelvis har Klarna i det tysta investerat i en bolåneutmanare, och storbankernas dominerande ställning på den extremt lukrativa bolånemarknaden ska inte tas för given.

Idag höjde SEB sina boräntor ytterligare - med den nya riskskatten som ursäkt. Detta ökar gapet till de aktörer som inte betalar riskskatt och som redan innan hade väsentligt lägre boräntor. Kommer skribenten ihåg när Swedbanks vd bölade över att Klarna slipper riskskatten? De numera hatade storbankerna har totalt underskattat fördelen med att gillas av folket. Inte ens Kina kan förbjuda Apples mest populära produkter. De politiker som vill klämma åt Klarna åker direkt ut i nästa val.

Enligt en analys i Investerardygnet är Klarnas två största konkurrenter Alibabas ärkerival Tencent samt brittiska neobanken Revolut. Idag aktiverade Revolut sin EU-banklicens i Sverige och börjar därmed erbjuda konton med insättningsgaranti. Det blir spännande att följa utvecklingen!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Nu på morgonen har Swish slutat att fungera. Samtidigt överväger Riksbanken att införa en egen variant införa en egen variant där transaktioner även kan utföras offline. Man talar här alltså om en e-krona som inte är en kryptovaluta per se (kryptovaluta är där värdet är i den matematiska och kryptografiska koden och enbart där), utan målet är i stället att ha ett statligt digitalt alternativ till analoga kontanter.

Jag ser flera problem med detta.
* Det finns fortfarande en single point of failure.
* Det fortfarande inte kan ske anonyma transaktioner vilket i ogina fall kan leda till att mindre nogräknad regimer i Sverige skulle kunna förfölja grupper. Vi har ju redan i dag partier med såväl nazistiska som kommunistiska rötter i vår riksdag, båda representerar statsskick som mer än gärna skulle använda dessa verktyg till sin fördel.
* En främmande makt kan störa systemet.

Sen har storbankerna också invändningar som säkert är valida i olika grad.

Problemet med single point of failure går ju att lösa genom att flera aktörer, inte bara riksbanken, skulle kunna hantera systemet och att det sker en clearing mellan aktörerna. Det skulle öka redundansen och om man lyckas väl med decerntraliseringen så skall en enskild aktör inte kunna ta ner hela systemet. Problemen med att transaktionerna inte är anonyma och att främmande makt kan störa ut systemet går nog egentligen inte att lösa alls.

Men det största problemet kvarstår, vad skall det finnas för alternativ till sedlar och mynt? Troligen kommer US-dollar och Euro att vara betalmedel som kommer användas i stället. Det löser alla tre problemen men ökar säkerligen den svarta marknadens andel i ekonomin. Men framför allt så kommer det att drabba grupper som är svaga och utsatta redan idag. Men det kanske är den typ av samhälle vi vill ha och det kanske egentligen inte är så dumt om vi kan svälta ut fattiga och annat drägg, eller hur!
Varför kan det inte ske anonyma transaktioner? Tekniken finns redan:
WIRED skrev:“There are over a hundred million devices on planet Earth right now that have the ability to turn on MobileCoin and send an end-to-end encrypted payment in five seconds or less,” Goldbard says, referencing reports of Signal's total download numbers.
I Riksbankens rapporter har det föreslagits att e-kronan ska vara anonym upp till ett värde som motsvaras av 150 euro (se sidan 20). Är det inte en rimlig gräns?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:...
Klarna har närmare 100 miljoner kunder och är således Sveriges i särklass största bank....
Blir dom bättre för att dom är större? Upphör dom automatiskt att systematiskt registrera känsliga personuppgifter bara för att de är stora? Upphör dom att tvinga konsumenterna att kryssa i rutan att man går med på att bli spårad på nätet, som villkor för att du skall kunna handla online, bara för att dom har tvingat till sig andra som "kunder"? Försvinner affärsupplägget att få kunder att bli skyldiga Klarna pengar så att de kan ta ut förseningsavgifter etc, bara för att dom har "närmare 100 miljoner kunder"? Har du funderat på varför dom har "närmare 100 miljoner kunder"? Försök att prenumerera på en svensk dagstidning, vips, så är du "kund" hos Klarna! Och varför samlar dom in känsliga personuppgifter om dina medicinska, ekonomiska, politiska, fackliga och sexuella preferenser om de inte har för avsikt att använda dem?

Det är naivt att tro att de samlar in dessa uppgifter utan att ha en baktanke med dem. Du är inte kunden, du har blivit produkten.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Klarna har närmare 100 miljoner kunder och är således Sveriges i särklass största bank....
Blir dom bättre för att dom är större? Upphör dom automatiskt att systematiskt registrera känsliga personuppgifter bara för att de är stora? Upphör dom att tvinga konsumenterna att kryssa i rutan att man går med på att bli spårad på nätet, som villkor för att du skall kunna handla online, bara för att dom har tvingat till sig andra som "kunder"? Försvinner affärsupplägget att få kunder att bli skyldiga Klarna pengar så att de kan ta ut förseningsavgifter etc, bara för att dom har "närmare 100 miljoner kunder"? Har du funderat på varför dom har "närmare 100 miljoner kunder"? Försök att prenumerera på en svensk dagstidning, vips, så är du "kund" hos Klarna! Och varför samlar dom in känsliga personuppgifter om dina medicinska, ekonomiska, politiska, fackliga och sexuella preferenser om de inte har för avsikt att använda dem?

Det är naivt att tro att de samlar in dessa uppgifter utan att ha en baktanke med dem. Du är inte kunden, du har blivit produkten.
Skribenten undrade "vad som ligger bakom en sådan värdering". Storleken, tillväxten, kundnöjdheten och affärsmodellen.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Skribenten undrade "vad som ligger bakom en sådan värdering". Storleken, tillväxten, kundnöjdheten och affärsmodellen.
Eller kanske helt vanligt tvång? Om man inte har något val om man vill eller behöver köpa något, exempelvis kurslitteratur eller en tidningsprenumeration, så har man valet att kanske inte kunna gå kursen eller bli "kund" hos Klarna.
Låst