Nu på morgonen har
Swish slutat att fungera. Samtidigt överväger Riksbanken att
införa en egen variant införa en egen variant där transaktioner även kan utföras offline. Man talar här alltså om en e-krona som inte är en kryptovaluta per se (kryptovaluta är där värdet är i den matematiska och kryptografiska koden och enbart där), utan målet är i stället att ha ett statligt digitalt alternativ till analoga kontanter.
Jag ser flera problem med detta.
* Det finns fortfarande en single point of failure.
* Det fortfarande inte kan ske anonyma transaktioner vilket i ogina fall kan leda till att mindre nogräknad regimer i Sverige skulle kunna förfölja grupper. Vi har ju redan i dag partier med såväl nazistiska som kommunistiska rötter i vår riksdag, båda representerar statsskick som mer än gärna skulle använda dessa verktyg till sin fördel.
* En främmande makt kan störa systemet.
Sen har storbankerna också invändningar som säkert är valida i olika grad.
Problemet med single point of failure går ju att lösa genom att flera aktörer, inte bara riksbanken, skulle kunna hantera systemet och att det sker en clearing mellan aktörerna. Det skulle öka redundansen och om man lyckas väl med decerntraliseringen så skall en enskild aktör inte kunna ta ner hela systemet. Problemen med att transaktionerna inte är anonyma och att främmande makt kan störa ut systemet går nog egentligen inte att lösa alls.
Men det största problemet kvarstår, vad skall det finnas för alternativ till sedlar och mynt? Troligen kommer US-dollar och Euro att vara betalmedel som kommer användas i stället. Det löser alla tre problemen men ökar säkerligen den svarta marknadens andel i ekonomin. Men framför allt så kommer det att drabba grupper som är svaga och utsatta redan idag. Men det kanske är den typ av samhälle vi vill ha och det kanske egentligen inte är så dumt om vi kan svälta ut fattiga och annat drägg, eller hur!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.