SJ kräver att man registrerar namn för att köpa biljett. Och man ska kunna legitimera sig vid biljettkontroll ombord. Någon legitimationskontroll förekommer dock i princip aldrig. Jag tror att tanken är att hindra att någon tidigt köper ett större antal billiga biljetter som sedan sälj dyrare när SJ tar ut högt pris nära avgången. Kan väl bara fungera när resandetrycket plötsligt är stort. Och är det plötsligt så är det ju inte förutsägbart så ingen lär köpa på sig ett biljettlager.BSB101 skrev:På vilket sätt är det omöjligt att resa anonymt på det "Nationella järnvägsnätet"? Finns väl säljare till alla stora tågopratörer som tar kontanter?LÅ1 skrev: Eller blir det omöjligt att resa anonymt med SL? Precis som det är på det Nationella järnvägsnätet.
SL:s framtida betalsystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL:s framtida betalsystem
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL:s framtida betalsystem
Uppsåtet är att resa gratis utan att betala för biljetten. Och en sådan resa kostar 1554kr om man råkar ut för komtrollNerdBoy skrev:Uppsåtet är troligen att resa gratis, alltså att lura SL på cirka 39 kronor. Uppsåtet är troligen inte att åka fast.Lennart Petersen skrev:Mjaa.. jag är inte helt säker , man kan se det på olika sätt, gränsen för ringa bedrägeri är ca 1000kr men att åka utan giltigt färdbevis kostar 1554kr.NerdBoy skrev:[q
Brottet är snarare ringa bedrägeri som kan ge sex månader. Det kan även vara värt att notera att brottet kräver uppsåt, d v s att resenären förstår att kortet är spärrat.
Men som sagt ska det även vara uppsåt, man ska vara medveten om att kortet är spärrat.
Och om kortet tillhör någon annan så är det väl tveklöst ett brott av viss dimension.
Re: SL:s framtida betalsystem
Men nu är det inte så det fungerar i verkligheten.Lennart Petersen skrev:Uppsåtet är att resa gratis utan att betala för biljetten. Och en sådan resa kostar 1554kr om man råkar ut för komtrollNerdBoy skrev:Uppsåtet är troligen att resa gratis, alltså att lura SL på cirka 39 kronor. Uppsåtet är troligen inte att åka fast.
Re: SL:s framtida betalsystem
Nåväl, hur man än vänder och vrider på det så är det fortfarande ett problem, ett problem som måste lösas.
Dubbeldebiterades för 37 resor med SL
SL om dubbeldebiteringarna
Ni som fortfarande viftar bort detta som något oviktigt, var går gränsen för när man har förenklat för mycket, tycker ni?
Dubbeldebiterades för 37 resor med SL
SL om dubbeldebiteringarna
Ni som fortfarande viftar bort detta som något oviktigt, var går gränsen för när man har förenklat för mycket, tycker ni?
Genius on call
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL:s framtida betalsystem
Enklaste är väl att man tänker till lite och tar upp ett kort i sänder i stället för att lägga en hel bunt,en plånbok eller en väska på läsaren. En teknisk lösning kan väl även vara en tidsfördröjning från en blippning på samma läsare på kanske 10sekunder till nästa blipp. Då har väl dom med ”kortbuntar” hunnit undan och nästa resenär kommer om det nu är kö.Odd skrev:Nåväl, hur man än vänder och vrider på det så är det fortfarande ett problem, ett problem som måste lösas.
Dubbeldebiterades för 37 resor med SL
SL om dubbeldebiteringarna
Ni som fortfarande viftar bort detta som något oviktigt, var går gränsen för när man har förenklat för mycket, tycker ni?
Re: SL:s framtida betalsystem
Men om man inte vet om att risken finns så fortsätter väl folk att göra som de alltid gjort! Och en av fördelarna med RFID-tekniken är ju att läsning och skrivning kan ske med viss distans. Minns inte hur Accesskortet marknadsfördes en gång i tiden, men jag kan tänka mig att man framhöll att kortet kunde vara kvar i plånboken när man passerade spärren.Lennart Petersen skrev:Enklaste är väl att man tänker till lite och tar upp ett kort i sänder i stället för att lägga en hel bunt,en plånbok eller en väska på läsaren. En teknisk lösning kan väl även vara en tidsfördröjning från en blippning på samma läsare på kanske 10sekunder till nästa blipp. Då har väl dom med ”kortbuntar” hunnit undan och nästa resenär kommer om det nu är kö.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL:s framtida betalsystem
Jag låter kanske tjatig, men jag begriper inte hur så många transaktioner och såpas stort belopp inte uppmärksammas tidigare av resenären som nu klagar. Litar folk så mycket på banken?Odd skrev:Nåväl, hur man än vänder och vrider på det så är det fortfarande ett problem, ett problem som måste lösas.
Dubbeldebiterades för 37 resor med SL
SL om dubbeldebiteringarna
Ni som fortfarande viftar bort detta som något oviktigt, var går gränsen för när man har förenklat för mycket, tycker ni?
Detta visar ju baksidan av att betala allt med kort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL:s framtida betalsystem
Jag förstår mycket väl. Eftersom allt färre ställen tar kontanter och det blir allt glesare mellan uttagsautomaterna så knuffas vi in i betalkortsfåran och eftersom vi är av naturen lata så orkar vi inte ständigt logga in på internetbanken för att kontrollera om rätt belopp har dragits. Om vi dessutom inte känner till en transaktion så blir det ännu lurigare.LÅ1 skrev:Jag låter kanske tjatig, men jag begriper inte hur så många transaktioner och såpas stort belopp inte uppmärksammas tidigare av resenären som nu klagar. Litar folk så mycket på banken?Odd skrev:Nåväl, hur man än vänder och vrider på det så är det fortfarande ett problem, ett problem som måste lösas.
Dubbeldebiterades för 37 resor med SL
SL om dubbeldebiteringarna
Ni som fortfarande viftar bort detta som något oviktigt, var går gränsen för när man har förenklat för mycket, tycker ni?
Detta visar ju baksidan av att betala allt med kort.
Det är lätt att säga att folk borde lära sig av misstagen. Resonemanget kan vid första anblick vara rimligt men det bygger på att man faktiskt, var och en, begår ett misstag, identifierar det och vidtar åtgärder. Och det är ett par hundra tusen människor som åker med lokaltrafiken i Stockholm varje dag så det behöver begås många misstag innan alla har lärt sig.
Och ärligt talat, om vi varje gång vi åker måste kolla samtliga sina kort och telefonkonton varje gång en spärrlinje har passerats, då kanske man skall omvärdera begreppet "enklare"...
Genius on call
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL:s framtida betalsystem
Inte varje gång men nån gång då och då bör man väl titta till kontot om man frekvent använder betalkort.Odd skrev:[q
Och ärligt talat, om vi varje gång vi åker måste kolla samtliga sina kort och telefonkonton varje gång en spärrlinje har passerats, då kanske man skall omvärdera begreppet "enklare"...
Annars blir det väl lite som om man skulle hålla fram plånboken och låta kassören ta ett belopp och sedan i slutet av månaden räkna efter vad som finns kvar...
Re: SL:s framtida betalsystem
Det känns som fler människor borde märkt att läsarna inte klarar av flera kort samtidigt. Innan man kunde betala med bankkort har det alltid blivit 'läsfel' om jag har försökt blippa hela plånboken. Det borde heller inte vara så jobbigt att plocka fram rätt kort till rätt ändamål. Eller blippar folk hela plånboken när de betalar i butiker?
Re: SL:s framtida betalsystem
Standarden kan läsa flera kort. Avläsningsapparaturen, framför allt äldre och enklare, har inte klarat av det. Läsaren kan skicka stoppkommando till enskilda kort till endast ett är kvar i leken, dvs ett som passar syftet för avläsningen. Jag gissar att det är det som dom har gjort på de nya läsarna. Tidigare tyckte de bara att korten talade i munnen på varandra och vägrade att lyssna, nu sköter den det lite mer avancerat.Fyrgeit skrev:Det känns som fler människor borde märkt att läsarna inte klarar av flera kort samtidigt. Innan man kunde betala med bankkort har det alltid blivit 'läsfel' om jag har försökt blippa hela plånboken. Det borde heller inte vara så jobbigt att plocka fram rätt kort till rätt ändamål. Eller blippar folk hela plånboken när de betalar i butiker?
Det finns ju en enkel lösning på det, att förregistrera kortet. Det kostar några millisekunder extra i avläsningen att göra denna kontroll men vad är alternativet?
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
Att låta det vara som det är, utan onödig och krånglig förregistrering?Odd skrev: Det finns ju en enkel lösning på det, att förregistrera kortet. Det kostar några millisekunder extra i avläsningen att göra denna kontroll men vad är alternativet?
Dom som fått pengar dragna från fel kort lär sig nog rätt snabbt att plocka fram rätt kort istället för att blippa hela plånboken/handväskan. SL skulle också kunna informera lite bättre.
Re: SL:s framtida betalsystem
Nej, alternativet är att införa takpriser som alla andra har gjort. Då går fler över till kontaktlös betalning och risken för oavsiktliga betalningar minskar.kildor skrev:Att låta det vara som det är, utan onödig och krånglig förregistrering?Odd skrev: Det finns ju en enkel lösning på det, att förregistrera kortet. Det kostar några millisekunder extra i avläsningen att göra denna kontroll men vad är alternativet?
Dom som fått pengar dragna från fel kort lär sig nog rätt snabbt att plocka fram rätt kort istället för att blippa hela plånboken/handväskan. SL skulle också kunna informera lite bättre.
Re: SL:s framtida betalsystem
Vad menar du med standarden? Är det NFC eller nåt annat som SL använder?Odd skrev:Standarden kan läsa flera kort.
Det är nog den rimligaste lösningen. Kanske hade man också kunnat gå in på någon delsida på mitt.sl.se och ändra prioritet bland korten om man har flera. Men SL:s läsare borde också kunna dra från ett annat kort om det huvudsakliga kortet är urladdat/är utanför verksam period.Odd skrev:Det finns ju en enkel lösning på det, att förregistrera kortet. Det kostar några millisekunder extra i avläsningen att göra denna kontroll men vad är alternativet?
Re: SL:s framtida betalsystem
Ja, SL använder NFC.Fyrgeit skrev:Vad menar du med standarden? Är det NFC eller nåt annat som SL använder?Odd skrev:Standarden kan läsa flera kort.
Det är nog den rimligaste lösningen. Kanske hade man också kunnat gå in på någon delsida på mitt.sl.se och ändra prioritet bland korten om man har flera. Men SL:s läsare borde också kunna dra från ett annat kort om det huvudsakliga kortet är urladdat/är utanför verksam period.Odd skrev:Det finns ju en enkel lösning på det, att förregistrera kortet. Det kostar några millisekunder extra i avläsningen att göra denna kontroll men vad är alternativet?
Syftet med kontaktlös betalning är att resenärerna ska slippa införskaffa speciella kort eller ladda ner någon app. Förregistrering förtar poängen. SL måste sluta återuppfinna hjulet hela tiden. Det här är ett löst problem i andra delar av världen.
Re: SL:s framtida betalsystem
SL kan ju inte veta från början vilka kort som hör tillsammans, så att säga, då den informationen inte finns.
För den som vill grotta ner sig i standarder, kolla in ISO 14443-3 Den handlar bland annat om kollisionsdetektering.
För den som vill grotta ner sig i standarder, kolla in ISO 14443-3 Den handlar bland annat om kollisionsdetektering.
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
Förresten, det är väl rimligt att man inför åtgärden med förregistering nu och justerar det när man har hittat ett sätt att lösa problemet?
Genius on call
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL:s framtida betalsystem
Takpriser löser väl inte det här problemet med att flera kort blir lästa samtidigt.Enceladus skrev:Nej, alternativet är att införa takpriser som alla andra har gjort. Då går fler över till kontaktlös betalning och risken för oavsiktliga betalningar minskar.kildor skrev:Att låta det vara som det är, utan onödig och krånglig förregistrering?Odd skrev: Det finns ju en enkel lösning på det, att förregistrera kortet. Det kostar några millisekunder extra i avläsningen att göra denna kontroll men vad är alternativet?
Dom som fått pengar dragna från fel kort lär sig nog rätt snabbt att plocka fram rätt kort istället för att blippa hela plånboken/handväskan. SL skulle också kunna informera lite bättre.
Blir t.ex två kort lästa samtidigt så kan ju mycket väl bägge nå takpriset.
Men då har man också rätt dålig koll på hur mycket man reser, dom flesta vet nog på ett ungefär när t.ex månadskort lönar sig. Och för dubbel eller multipeldebitering är ju den enkla grejen att man tar upp och blippar enbart det kort man vill använda för tillfället. Det tar faktiskt noll extra tid för mig i vart fall, när jag närmar mig spärren fiskar jag upp rätt kort, blippar det samtidigt som jag promenerar igenom spärren och stoppas kortet ner igen. Jag hinner rentav med att se att inpasseringen är godkänd ,belopp som dragits och återstående saldo på Access.
Men så ser man knäppgökar som håller upp en hel väska med sitt innehåll, ibland händer inget och så gör dom om eller så får dom hämta upp det där kortet som ligger i botten...och så har det tagit sin tid..
Re: SL:s framtida betalsystem
Systemet borde detektera alla betalbara kort och känna igen vissa kort som tar prioritet. Har resenären ett grönt SL-kort så tas den prio 1, därefter ett känt kort som har använts tidigare t.ex. för att den får en enkelbiljett eller att någon har köpt en månadskort knytet till bankkortet eller apple pay. För Grönt SL-kort borde det inte vara någon fördröjning iaf.
Re: SL:s framtida betalsystem
Med tanke på att bara ett litet fåtal börjat använda det gröna kortet än misstänker jag att detta med dubbeldebiteringar kommer bli ett jätteproblem i vår när kortet lanseras på bred front.Odd skrev:Nåväl, hur man än vänder och vrider på det så är det fortfarande ett problem, ett problem som måste lösas.
Dubbeldebiterades för 37 resor med SL
SL om dubbeldebiteringarna
Ni som fortfarande viftar bort detta som något oviktigt, var går gränsen för när man har förenklat för mycket, tycker ni?