Spårvagnar i Götet 2012

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Spårvagnar i Götet 2012

Inlägg av Bussmicke »



Ni minns väl Nordstan..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvagnar i Götet 2012

Inlägg av LÅ1 »

Tack!

Jag är så sällan i Göteborg att videon fick mig att fundera över färgerna bakom linjenumren. Håller man fast på det fortfarande? Det finns ju en hel del linjenummer att "hitta på" färger till.
Norrköping har väl något liknande? Och några busslinjer i Jönköping. Kanske i andra städer också?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvagnar i Götet 2012

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:Tack!

Jag är så sällan i Göteborg att videon fick mig att fundera över färgerna bakom linjenumren. Håller man fast på det fortfarande? Det finns ju en hel del linjenummer att "hitta på" färger till.
Norrköping har väl något liknande? Och några busslinjer i Jönköping. Kanske i andra städer också?
Jadå! De har 13 olika färger.

Stombussarna i Stockholm har också linjefärger och av en ren slump har linje 4 grönt precis som linje 4 i Göteborg!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvagnar i Götet 2012

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:Tack!

Jag är så sällan i Göteborg att videon fick mig att fundera över färgerna bakom linjenumren. Håller man fast på det fortfarande? Det finns ju en hel del linjenummer att "hitta på" färger till.
Norrköping har väl något liknande? Och några busslinjer i Jönköping. Kanske i andra städer också?
Jadå! De har 13 olika färger.

Stombussarna i Stockholm har också linjefärger och av en ren slump har linje 4 grönt precis som linje 4 i Göteborg!
Linjefärgerna på Stockholms stombussar är det nog inte så måna som tänker på. Finns bara på hållplatserna.
Färgerna i Stockholm är väl följande:
Linje / färg
1 / Grön
2 / Gul
3 / Röd
4 / Blå.


Jag krympte text ovan, för det här är en Göteborgstråd. :wink:
13 färger i Göteborg! Finns det så många färger med namn? :lol: Minst en linje är väl för övrigt tvåfärgad, grön/orange eller något sådant.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårvagnar i Götet 2012

Inlägg av C12C3C3C12 »

Amsterdam är väl den mest berömda färgrika staden.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagnar i Götet 2012

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:13 färger i Göteborg! Finns det så många färger med namn?
Ja, åtminstone om man godkänner färg med förledet ljus som eget namn. Färgerna är faktiskt 14 men ett nummer används inte i den ordinarie trafiken.
1 vit
2 gul
3 blå
4 grön
5 röd
6 orange
7 brun
8 magenta
9 ljusblå
10 ljusgrön
11 svart
12 grå
13 ljusröd
14 lila
LÅ1 skrev: Minst en linje är väl för övrigt tvåfärgad, grön/orange eller något sådant.
Nej, inte längre i den ordinarie trafiken. Linje 8 var före 1989 röd och grön. Nummer 12 används av Lisebergslinjen och då med tvåfärgade skyltar, röda och vita eller gröna och vita eftersom bägge har förekommit historiskt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvagnar i Götet 2012

Inlägg av LÅ1 »

Där fick jag alla förekommande färger listade. Tack.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar