"Brustna illusioner"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

"Brustna illusioner"

Inlägg av 1 »

Så här på årets sista dag, brukar vanligt vara att man knepar ihop s.k. "Nyårslöften". Något som för min del inte är särskilt aktuellt. Jag nöjer mig med att känna lycka över varje morgon jag vaknar upp och kan leva ytterligare en dag. En dag fylld av verksamhet som förhoppningsvis kan fyllas med både nytta och nöjen.

Däremot är Nyårsafton en lämplig dag att blicka tillbaka på året som gått; fundera över positiva upplevelser, men självklart även förhoppningar som icke infriats. Och i den, tack och lov tämligen begränsade gruppen, finns det gamla projekt som jag tydligen aldrig får uppleva att de förverkligades.

Något som verkligen gnager, är det faktum att när vi i ABSS vann upphandlingen av "Spårväg City" resp. Lidingöbanan, ingick i entreprenadavtalet att även ansvara för trafiken på "sammanbindningsbanan" mellan linjerna 7 och 21. Den skulle byggas och kunna tagas i trafik runt år 2014. Av detta blev intet ... !

I min lilla värld; framför allt med tanke på att man investerade miljardbelopp i den nya AGA-depån, vilken även dimensionerades för att härbärgera Spårväg Citys vagnpark, var hopkopplingen av de befintliga spårvägslinjerna en av de mest självklara investeringar som borde ha genomförts.

Men nu är Regionens målsättning att prioritera utbyggnaden av Tunnelbanenätet. Linjesträckningen mellan Djurgårdsbron och Ropsten plockas bort och läggs längst ner i något arkivs nedersta byrålåda.

– Svåra tider kräver svåra beslut. Som ett led i att skaffa oss hängslen och livrem i en orolig tid, krismarginaler helt enkelt, har vi gjort en rejäl översyn av våra investeringar kommande år. Det innebär att totalt 11,5 miljarder kronor i investeringar nu effektiviseras, bantas, skjuts på framtiden eller stryks helt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i ett uttalande om de slopade investeringarna.

Som en liten påminnelse om huru det fram till den 27 maj 1967 existerade en sammankoppling mellan innerstadsnätet och Lidingö, kan vi ju kika på den aktuella sträckan med start vid Norrmalmstorg;
1960-SS-linje-10E-(05).jpg
1960-SS-linje-10E-(05).jpg (92.31 KiB) Visad 1245 gånger
Den här bilden är lite kul. Först noterade jag att det var Stureplan. Men därefter upptäckte jag på att det var något fel, vid denna tidpunkt fanns inga spår upp mot Kungsgatan. Så småningom kom jag på; att när jag för drygt 60 år sedan, satt i dåvarande SSS fotorum på Nybrogatan och "framkallade" bilder från svart/vita negativremsor, måste jag haft dålig koll på bildrutorna och dragit remsan genom förstoringsapparaten lite för långt alt. kort och fått med del av Norrmalmstorg! :?
1960-SS-linje-10E-(04).jpg
1960-SS-linje-10E-(04).jpg (92.33 KiB) Visad 1245 gånger
Vi korsar Karlavägen, notera trådbussledningarna, som viker av till höger mot Karlaplan.
1960-SS-linje-10E-(03).jpg
1960-SS-linje-10E-(03).jpg (103.96 KiB) Visad 1245 gånger
Full rulle vid Värtahamnen där elverkets hungriga ångpannor matades med "linbanans" kolleveranser. Strax nere till höger, var ju planerna att sammanbindningsbanan skulle ansluta på sin sträckning mot Ropsten.
1960-SS-linje-10E--(02).jpg
1960-SS-linje-10E--(02).jpg (96.35 KiB) Visad 1245 gånger
Så är vi framme i Ropsten och den flinke föraren har redan vevat fram returadressen, möjliggörande en snabb ciggis under den korta regleringstiden.
1960-SS-linje-10E-(01).jpg
1960-SS-linje-10E-(01).jpg (71.21 KiB) Visad 1245 gånger
Att aktivera sig här på SSS Forum kanske inte förändrar Regionen, men giver möjlighet att drömma - "tänk om ... !"

Tänk om man hösten 1967 hade tagit samma beslut, som faktiskt gjordes betr. linje 7 - "hörni - vi river inte upp spåren mellan Norrmalmstorg och Ropsten, utan bara asfalterar över alltihopa - vem vet, kanske kan vi i likhet med linje 7 skrapa fram delar av dem i framtiden ... !"

Tänk vilken elegant och funktionell sammanbindning hade vi då kunnat fixa till redan år 2010 ... !

Gott Nytt År hälsar jag Er alla / Lena

Som nu begiver mig för att fira in det nya året genom att åka "Sista Resan" med Viking Amorella till Åbo. "Den Sanne Diggarens" dagböcker är full av farvälresor med olika transportmedel. Men tack och lov, numera även kryddade med Premiärturer!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: "Brustna illusioner"

Inlägg av Stefan Widén »

Hej

Som alltid uppskattar vi när du gräver i dina digra högar av fotografier och kan glädja oss andra som inte hade denna möjlighet att föreviga, då det begav sig.

Och visst är det intressant hur vissa krafter uppenbarligen fått ett projekt att hamna långt ner i listan. Och kanske ligger svaret i att trycket på frihamnen mm inte är lika högt som tidigare.

De ytor för kontor som fanns med kanske inte behövs i framtiden. Därmed är Frihamnen inte lika het, trots att det även ingick ett antal bostäder i paketet.

Det är om man kan komma på att bygga ännu billigare än vad man gör idag som det verkligen kan bli intressant. Säg den ungdom som har råd med en hyra på 15 000 för en 2:a.

Sen att ihopkopplingen även har andra fördelar verkar man totalt glömt bort.

Tror vi får utse valet 2022 till året då vi ställer de som bestämmer mot väggen, och kräver en ihopkoppling.

Gott nytt år.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: "Brustna illusioner"

Inlägg av C12C3C3C12 »

På det här med tänk om: Tänk om man hade förlängt L13 från Ulvsunda över bron till Bromma flygplats i stället för att lägga ner den som man gjorde då med en sträckning över industriområdet i Ulvsunda?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Brustna illusioner"

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:På det här med tänk om: Tänk om man hade förlängt L13 från Ulvsunda över bron till Bromma flygplats i stället för att lägga ner den som man gjorde då med en sträckning över industriområdet i Ulvsunda?
Ja det borde man ju ha gjort 1936 men på den tiden planerade man ju en nedläggning av hela spårvägen!

Men annars hade det ju varit fint med en massa A24-tåg dit som kunde ha gått mitt emellan 12:orna från Alvik!
Skriv svar