Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
Anders Hanquist skrev:Eftersom "uppskjutningen" nu är över och trafiken startat bör tråden avslutas. Annars finns risken att någon om så där sju/tio år "återupplivar" den med ett nytt inlägg under en då helt obegriplig rubrik.
Nja, det finns väl risk för att nästa års trafikstart också blir uppskjuten.
Då får vi väl skapa en ny tråd "Trafikstart Tvärbanan till Solvalla/Rissne/Ursvik (stryk det som ej önskas) är uppskjuten" :) :) :)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:
daniel_s skrev:
Anders Hanquist skrev:Eftersom "uppskjutningen" nu är över och trafiken startat bör tråden avslutas. Annars finns risken att någon om så där sju/tio år "återupplivar" den med ett nytt inlägg under en då helt obegriplig rubrik.
Nja, det finns väl risk för att nästa års trafikstart också blir uppskjuten.
Då får vi väl skapa en ny tråd "Trafikstart Tvärbanan till Solvalla/Rissne/Ursvik (stryk det som ej önskas) är uppskjuten" :) :) :)
Ursäkta otydligheten; jag menar alltså nästa års trafikstart till Bromma flygplats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev: Ursäkta otydligheten; jag menar alltså nästa års trafikstart till Bromma flygplats.
Ja, alla dessa trafikstarter får det att gå runt i huvudet på den oinsatte........
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: Ursäkta otydligheten; jag menar alltså nästa års trafikstart till Bromma flygplats.
Precis.

Tills det finns ett tydligt besked om att det här flygplatsrelaterade spårvägsproblemet är löst är det bra att ha kvar den här tråden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

twr skrev:
Precis.

Tills det finns ett tydligt besked om att det här flygplatsrelaterade spårvägsproblemet är löst är det bra att ha kvar den här tråden.
Ja, just det ja, det var ju bara sommartrafik det var fråga om nu. Man kan bli vimmelkantig för mindre. Synd bara att TF/Arriva inte har några öppna sommarvagnar att tillgå :D :D
Fast sommaren verkar bli usel ändå.

Föreslår jag ett inlån från Spårvägssällskapet/AB SS får jag väl pisk av den värderade nr. 1 igen :) :) :)
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Föreslår jag ett inlån från Spårvägssällskapet/AB SS får jag väl pisk av den värderade nr. 1 igen :) :) :)
TF behöver inte låna in något från SSS, SL Spårvägsmuseum har SNS 386. När jag började i Malmköping i början på 70-talet fanns den där så jag har gått kondis på den ett antal gånger. Varma sommardagar har den en alldeles väldigt väl fungerande luftkonditionering.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lars Stegenius skrev:
TF behöver inte låna in något från SSS, SL Spårvägsmuseum har SNS 386. När jag började i Malmköping i början på 70-talet fanns den där så jag har gått kondis på den ett antal gånger. Varma sommardagar har den en alldeles väldigt väl fungerande luftkonditionering.
Och här har vi den:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=97
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=34512
Jimmy

Inlägg av Jimmy »

Hur är det med spårvagn linje 31 till Bromma flygplats och körning vid temperaturer under 4 plus-grader?
Är problemet löst eller kan vi förvänta oss trafik med ersättningsbussar kommande kalla höstmorgnar samt vintertid?

Jimmy
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nä, "problemet" är inte löst och det beror väl på att man inte riktigt vill komma överens om vad som är problemet.

Men jag hörde nåt om att man skall installera en uppvärmd strömskena på sträckan så att man inte behöver ändra på problemet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Odd skrev: Men jag hörde nåt om att man skall installera en uppvärmd strömskena på sträckan så att man inte behöver ändra på problemet.
Jag har bara åkt en gång på sträckan. Men jag tyckte det såg ut som att det satt någon slags värmekabel jämte kontaktledningen. Kanske någon har en bild som visar det.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Nä, "problemet" är inte löst och det beror väl på att man inte riktigt vill komma överens om vad som är problemet.

Men jag hörde nåt om att man skall installera en uppvärmd strömskena på sträckan så att man inte behöver ändra på problemet.
Strömskenor är kontaktledningar men alla kontaktledningar är inte strömskenor.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Anders Hanquist skrev:Jag har bara åkt en gång på sträckan. Men jag tyckte det såg ut som att det satt någon slags värmekabel jämte kontaktledningen. Kanske någon har en bild som visar det.
Antar att det är "denna bild" Du efterfrågar;
2021-06-29-linje-31-(07).jpg
2021-06-29-linje-31-(07).jpg (84.64 KiB) Visad 1920 gånger
Men inte kan jag urskilja någon "värmekabel", däremot de erforderliga dubbla kontaktledningarna inkl. bärlinor vid en sektionsgräns.

Hälsar / Lena
akt.provryttare
twr

Inlägg av twr »

Funkar trafiken som den ska nu?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev:Funkar trafiken som den ska nu?
Exakt! Klarar den en frostnatt?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:
twr skrev:Funkar trafiken som den ska nu?
Exakt! Klarar den en frostnatt?
Det har den gjort hittills, men idag blev det stopp!
B9243777-CE07-4C6B-83F3-C63D6F0AF8FC.jpeg
B9243777-CE07-4C6B-83F3-C63D6F0AF8FC.jpeg (378.77 KiB) Visad 1219 gånger
Skriv svar