Urusel passöppna funktion på Cx
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Urusel passöppna funktion på Cx
Hur tusan tänkte man kring passöppna på Cx? När man öppnar en passöppnadörr så måste man aktivt själv stänga den också. Detta är det ju knappt någon som gör. Så hela vitsen går därmed förlorad.
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Funktionen heter ju "Passöppna", inte "Passtäng" eller "Passautomatik". Så den fungerar ju exakt precis så som den är definierad.
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
Genius on call
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Okej, men då kan förarna lika gärna sluta att använda den när tågen står inne på slutstationerna. Den fyller absolut ingen funktion då vagnarna kyls ut ändå.
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Det är väl bara mittdörren som man som passagerare kan öppna vid passöppning? Så hela vagnen blir väl inte utkyld.
Går det ens att stänga dörrarna från insidan?
Går det ens att stänga dörrarna från insidan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Jag tycker tvärtom, funktionen borde användas mer. Eller rättare sagt, jag anser att standardförfarandet skulle vara att passagerarna öppnar dörrarna själva. Men eftersom man inte gjort så i just Stockholms tunnelbana under 70 år så är det ju svårt att införa just den rutinen. Men på kommande "tunnelbana 4" så skulle man ju kunna använda det som standardförfarande.M224 skrev:Okej, men då kan förarna lika gärna sluta att använda den när tågen står inne på slutstationerna. Den fyller absolut ingen funktion då vagnarna kyls ut ändå.
Men det är ju bättre att några dörrar är öppna än att alla är det, när det är vinterväglag så att säga.
Genius on call
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Jo det går att öppna alla dörrar sant stänga alla dörrar både ute o innefrån.LÅ1 skrev:Det är väl bara mittdörren som man som passagerare kan öppna vid passöppning? Så hela vagnen blir väl inte utkyld.
Går det ens att stänga dörrarna från insidan?
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Jag skulle också vilja se att det införs.Odd skrev:Jag tycker tvärtom, funktionen borde användas mer. Eller rättare sagt, jag anser att standardförfarandet skulle vara att passagerarna öppnar dörrarna själva. Men eftersom man inte gjort så i just Stockholms tunnelbana under 70 år så är det ju svårt att införa just den rutinen. Men på kommande "tunnelbana 4" så skulle man ju kunna använda det som standardförfarande.M224 skrev:Okej, men då kan förarna lika gärna sluta att använda den när tågen står inne på slutstationerna. Den fyller absolut ingen funktion då vagnarna kyls ut ändå.
Men det är ju bättre att några dörrar är öppna än att alla är det, när det är vinterväglag så att säga.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tisdag 13 april 2021 22:23
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
På Pågatågen frigör föraren dörrarna när tåget stannat. Passagerarna öppnar sedan dörrarna själva. Dörrarna stänger sig sedan automatiskt 15 sekunder efter senaste passage.Odd skrev:Funktionen heter ju "Passöppna", inte "Passtäng" eller "Passautomatik". Så den fungerar ju exakt precis så som den är definierad.
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
Detta har alltid fungerat alldeles utmärkt och den enda gången någon klagade över att dörren gick igen framför näsan var det en från 08-land. Jag tror att det går att dressera även 08:or till att få detta att fungera.
Jim
Lokf Pågatågen
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Problemet är ju att SL är livrädda för att folk ska bli klämda. Otyget med att öppna dörrarna när någon kommer springades förekommer ju inte utanför SL land. Kanske därför som jag upplever Stockholms tunnelbana som mycket mer stressig än andra. Skönast är ju Köpenhamn där dörrarna bara går igen.Jim Hansson skrev:På Pågatågen frigör föraren dörrarna när tåget stannat. Passagerarna öppnar sedan dörrarna själva. Dörrarna stänger sig sedan automatiskt 15 sekunder efter senaste passage.Odd skrev:Funktionen heter ju "Passöppna", inte "Passtäng" eller "Passautomatik". Så den fungerar ju exakt precis så som den är definierad.
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
Detta har alltid fungerat alldeles utmärkt och den enda gången någon klagade över att dörren gick igen framför näsan var det en från 08-land. Jag tror att det går att dressera även 08:or till att få detta att fungera.
Jim
Lokf Pågatågen
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Stockholms pendeltåg verkar det fungera rätt hyffsat på samma sätt sommartid när man kräver passagerarna att passöppna.Jim Hansson skrev:På Pågatågen frigör föraren dörrarna när tåget stannat. Passagerarna öppnar sedan dörrarna själva. Dörrarna stänger sig sedan automatiskt 15 sekunder efter senaste passage.Odd skrev:Funktionen heter ju "Passöppna", inte "Passtäng" eller "Passautomatik". Så den fungerar ju exakt precis så som den är definierad.
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
Detta har alltid fungerat alldeles utmärkt och den enda gången någon klagade över att dörren gick igen framför näsan var det en från 08-land. Jag tror att det går att dressera även 08:or till att få detta att fungera.
Jim
Lokf Pågatågen