Startar en ny tråd där olika depårelaterade frågor kan behandlas. Jag skulle vilja börja med att ställa några frågor om tvättar.
* Kan tvätt och avisning vara samma anläggning, eller separata? För- och nackdelar?
* Avisning kan väl behöva göras varje dag om det är kallt ute? Hur ofta bör man tvätta fordonen?
* Behöver tvätten ske på en plats skild från övriga funktioner, eller kan det ske på ett infartsspår till depån?
* Behöver en tvätthall vara lika lång som en vagn, eller lika lång som ett fullängdståg? Eller räcker det med en punkt, som tåget passerar igenom?
* Är det tåget eller tvätten som rör på sig, eller kan det vara vilket som? Om tåget behöver byta riktning, kan man passa på att låta tvätten köra förbi tåget medan föraren går till andra änden?
* Hur är det med spårgeometrin? Lutning, vertikalkurva, horisontalkurva, vad är okej?
Depåer för spårfordon
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Depåer för spårfordon
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Depåer för spårfordon
Avisning och tvätt sker väl iofs sällan under samma årstid. Ska man göra det får man tänka på att avisning tar lång tid och inte får avbrytas innan det är klart, så en kombinerad avisnings- och tvätthall vore i så fall slöseri med utrustning.
Tvätthallen behöver vara lika lång som själva tvättanläggningen, plus lite plats i ändarna. De som finns i tunnelbanan är ungefär en C20-längd, men man tvättar ju hela tåget. I de tvätthallar jag kört går det till så att man väljer tvättprogram, sedan kör man tåget mycket långsamt genom tvätten och stannar när fronterna ska tvättas (det finns trafiksignaler som visar när det är dags att stanna) dvs det är tåget som rör sig och tvätten står i stort sett still. Men det finns nog andra varianter.
Tvätthallen behöver vara lika lång som själva tvättanläggningen, plus lite plats i ändarna. De som finns i tunnelbanan är ungefär en C20-längd, men man tvättar ju hela tåget. I de tvätthallar jag kört går det till så att man väljer tvättprogram, sedan kör man tåget mycket långsamt genom tvätten och stannar när fronterna ska tvättas (det finns trafiksignaler som visar när det är dags att stanna) dvs det är tåget som rör sig och tvätten står i stort sett still. Men det finns nog andra varianter.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Depåer för spårfordon
I Oslo har man vaskehall (tvätthall) på Grefsen. Der får vognene vask, så blir de sendt ut i trafikk og går inn på holtet. Der er det parkering utomhus. I Oslo foretas ingen avisning av vogner. Vogner som står ute på vinteren står med varme på. Om sommeren blir vognene slått av. Det står avslått så lenge det ikke er for kaldt på natten.
Re: Depåer för spårfordon
En ny fråga om detta. Kör man alltid i samma riktning genom en tvätthall? Eller kan det vara möjligt att köra i båda riktningarna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Depåer för spårfordon
Jag har sett två typer av anläggningar för spårfordonstvätt.twr skrev:En ny fråga om detta. Kör man alltid i samma riktning genom en tvätthall? Eller kan det vara möjligt att köra i båda riktningarna?
Den ena typen tvättas vagnen när den står till (Brommadepån) och riktningen är alltså inte relevant.
Den andra typen, där man kör igenom vagnarna eller tåget långsamt, där är det endast ena riktningen som gäller. Dessa går i sin tur att dela upp i två undertyper:
- Där vagnen förs framåt genom en fast monterad anordning, exempelvis en kätting. Var vanligt förr, fanns i varje fall i Vällingby/Spångahallen för tunnelvagnar och i Nyboda för spårvagnarna.
- Där en förare kör tåget långsamt igenom och dirigeras genom nån form av ljusanordning som talar om när man skall köra och när man skall stannat till. Depån i Ulvsunda och tunneldepåerna har väl så numera.
I båda fallen verkar det enbart vara ena riktningen som gäller.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.