Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1551
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Har en fråga kring denna gamla skylt från t-banan som jag fick i samband med en Traderaaffär för en tid sedan. Den påminner om dom destinationsskyltar som hängde i fönstren förr men dessa hade ju linjenummer och destination angiven medans denna bara har väderstreck på ena sidan och linjekarta för röda linjen på andra. Den saknar även hål för upphängning så det kanske inte ens är en destinationsskylt och själv har jag inga minnen av att ha sett denna variant användas i trafiken.
Finns det någon här som har info om denna skylttyp och vart den eventuellt kan ha suttit så vore jag tacksam?

Ha det bra.
Bilagor
destskylt_tbanan_vaderstreck1_dec2021.jpg
destskylt_tbanan_vaderstreck1_dec2021.jpg (273.11 KiB) Visad 893 gånger
destskylt_tbanan_vaderstreck2_dec2021.jpg
destskylt_tbanan_vaderstreck2_dec2021.jpg (235.96 KiB) Visad 893 gånger
destskylt_tbanan_vaderstreck3_dec2021.jpg
destskylt_tbanan_vaderstreck3_dec2021.jpg (197.47 KiB) Visad 893 gånger
destskylt_tbanan_vaderstreck4_dec2021.jpg
destskylt_tbanan_vaderstreck4_dec2021.jpg (206.28 KiB) Visad 893 gånger
Senast redigerad av mjtag den måndag 13 december 2021 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Inlägg av Harald »

Det ser ut som en sådan karta som satt i taket över dörrarna.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3085
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Inlägg av Hechtwagen »

Måste röra sig om något prov eller förslag!
Har aldrig sett en sådan skylt i bruk men fördelen är uppenbar! Kartan inåt vagnens salong får vi anta och då behövs även en variant med omkastade väderstreck.

Fördelen är att tåget inte behöver skyltas om vid linjebyte, nackdelen är att man inte vet vart tåget är på väg om man inte hann läsa framtill, bak stod det nästan alltid varifrån tåget kom eftersom tunneltågförarna var för lata för att skylta om vid ändstationerna.

Notera dock att utrop i regel gjordes om vart tåget gick: Före avfärd från utgångssration (heter det så i tuben), vid T-Centralen och vid grenstationer där linjer skiljdes åt.
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1551
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Inlägg av mjtag »

Hechtwagen skrev:Måste röra sig om något prov eller förslag!
Har aldrig sett en sådan skylt i bruk men fördelen är uppenbar! Kartan inåt vagnens salong får vi anta och då behövs även en variant med omkastade väderstreck.
Jag har haft liknande tankar faktiskt och, som sagt, så har jag heller inga minnen av att ha sett denna variant användas. Kan i och för sig ha skett under väldigt kort period kanske eller liknande.
Nån mer får gärna komma med mer info om ni kan.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Inlägg av daniel_s »

Jag är skeptisk till att linjekartan skulle vara för montering inne i vagnen. Verkar ju helknäppt att bara visa en bana.

Jag tror mer att det är en karta till en station? Antagligen från 1987-90 att döma av linjenumren. Men jag kan inte minnas att jag sett en sådan, så det är väl plausibelt att det är ett provexemplat.

Skylten ”Norrut-Söderut” känns ju ännu mer som ett prov. Men den påminner mig också om skyltar som satt här och var för att inlånade förare inte skulle köra åt fel håll. Exempelvis i Rissnedepån satt en skylt från linje 10, Kungsträdgården-Hjulsta. Den passade perfekt för ändamålet när den satt nere vid uppställningsspåren.
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1551
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Inlägg av mjtag »

Ok, det låter alltså som att denna skylt troligtvis är ett prov av nåt slag som aldrig kommit i bruk om jag tolkar rätt. Jag får utgå från det tills nån eventuellt säger något annat.

Tack för den info som kommit hittills och finns det fler som vet något så är det välkommet.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7482
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:Jag är skeptisk till att linjekartan skulle vara för montering inne i vagnen. Verkar ju helknäppt att bara visa en bana.
Ja på ett sådant enkelt system som i Stockholm är det det. I London är man tacksam över att bara "de egna linjerna" visas i tunnelbanan, annars hade det kunnat vara rörigt att bara hitta var man steg på. (Om man inte är så van som de flesta av oss på detta forum är, förstås...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3085
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Fråga om äldre dest.skylt från t-banan!

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:Jag är skeptisk till att linjekartan skulle vara för montering inne i vagnen. Verkar ju helknäppt att bara visa en bana.

Jag tror mer att det är en karta till en station? Antagligen från 1987-90 att döma av linjenumren. Men jag kan inte minnas att jag sett en sådan, så det är väl plausibelt att det är ett provexemplat.

Skylten ”Norrut-Söderut” känns ju ännu mer som ett prov. Men den påminner mig också om skyltar som satt här och var för att inlånade förare inte skulle köra åt fel håll. Exempelvis i Rissnedepån satt en skylt från linje 10, Kungsträdgården-Hjulsta. Den passade perfekt för ändamålet när den satt nere vid uppställningsspåren.
Söderhallen hade en schematisk linjekarta i sina bussar med enbart söderhallens linjer på och det var nog hyfsat samtidigt som denna skylt gjordes.

Så det är sannolikt att kartan ovan skulle hänga i vagnsfönstret.
Skriv svar