Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva tiden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Ehnberg
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06

Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva tiden

Inlägg av dr Ehnberg »

Madrid visade hur.

https://medium.com/geekculture/madridss ... 3abaaaf429

Tre grundprinciper:
1. Inga monument.
2. Ingen ny teknik, bygg med gamla beprövade system.
3. Bygg snabbt. "Tiden är som ett fönster, står det öppet längre, kan mera skräp blåsa in"
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Inlägg av Stefan Widén »

Härligt att det som många lyft fram under årens lopp, dvs enkelhet i hela processen, får ett bra referensobjekt.
En starkt bidragande orsak är säkerligen att man har egen kompetens som grund i organisationen. Sen att man kan behöva till in tillfällig hjälp med visst konstruktionsarbete är OK men då är den hjälpen styrd med järnhand.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Inlägg av Odd »

Även Tammerfors har visat vägen. Genom ett samarbete, i stället för motarbete, mellan alla inblandade parter och intressenter, så lyckas man riva de vattentäta skotten och åstadkommer fantastiskt resultat.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Inlägg av Hechtwagen »

Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.

5 miljoner 1933 motsvarar 167,5 miljoner 2021.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.
Nu behöver man gräva upp Götgatan för att isolera (och kanske förstärka?) tunneltaket. Har det hänt tidigare eller har tunneln klarat sig i ca 90 år utan utvändig åtgärd? (Egen tråd.)
Det sägs ju vara dags med liknande åtgärd vid Östermalmstorg, en station som "bara" är cirka 60 år. (Egen tråd.)
(Även en ledningstunnel under Kungsgatan ska grävas fram och förstärkas. Den är från 1911.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar