Även om jag är en seg, gammal kärring, har jag i alla fall get mig f-n på; att före kommande årsskifte öppna upp den sedan 6 år tillbaka nedlagda bansträckningen mellan Elmerboda och Bolinders Plan på härvarande järnvägsförvaltning i skala 1:5.
I den linjelängden ingår den "världsberömda" backen inkl. en Z-kurva.
Och med kläder "lager på lager", strålkastarbelysning samt portabel infravärmare, termos med gott kaffe och musik från en bergsprängare, betvingar jag "åska, storm och drivis". Och absolut, jag tycker att det är rätt kul också.
Men det gives gränser; och denna söndag vräker regnet ner härute i skärgården och stormvindar från Hafvet innebär att det är tämligen meningslöst att spänna upp det "rörliga regnskyddet" när regnet kommer horisontellt!
Perfekt dag alltså att beta av ett antal surdegar på mitt självproducerande skrivbord i kontorets sköna vedeldade värme producerat av "E-lux Hugo Braskamin" om nu någon minnes denna fantastiska konstruktion = 11 kW värmeeffekt! Där vedeldning förutom skön "gratis" värme bjuder på god motion + svett och värme: Träd skall fällas (och skog har jag allt för gott om 2,5 ha) - de skall kapas och transporteras till vedterminal, klyvas samt staplas för torkning minst ett år.
Nåväl, tillbaka till ämnet;
Ett intressant mail från vänner på besök i Zaragoza krävde en lämplig illustration. I letande efter denna hamnade jag av pur nyfikenhet i en av mina "skräplådor".
Och kan inte begripa var jag tydligen har hamnat. Verkar som att gossen i knappt reglementsenlig toppluva och "Converse"-dojor står och kollar, vad jag tror, påläggssvetsningar i ett spårkryss.
Kontaktledning samt stödräler/rännskenor; spårväg eller T-bana? Förhoppningsfullt borde det finnas någon som kan sprida ljus över denna rätt intressanta miljö ... !
Trevlig Söndag Hälsar / Lena
Nytt fynd i "skräplådan" ... !
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !
Då ska vi hitta ett system som för vad jag förmodar ett bra tag sedan hade tunnel med luftledning. Såväl Göteborg som Oslo kan nog uteslutas. Luftledningens konstruktion gör att vi också kan utesluta system med trolleystång. Man ser ett avvikande spår längre bort i den vänstra tunneln. Kan det vara så att det ligger en vändslinga till vänster? Om det hade varit en avgrening hade spåren rimligen legat närmare varandra.
Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !
Är det meterspår? Det är svårt att föreställa sig perspektivet men jag tänker att om man tänker sig att snubben närmast på bilden skall ta ett kliv så skulle han nog klara av det nätt och jämt med ett steg, alltså ca 1 eller lite drygt 1 meter.
Barcelona har väl meterspår och kontaktledning?
Barcelona har väl meterspår och kontaktledning?
Genius on call
Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !
Sydney tror jag det är?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !
Förlåt att jag tar upp detta, men i den högra tunneln finns ett spår längre bort också. Det kan vara en vändslinga, men jag funderar på om det är helt enkelt en "linjedelning" som typ Östermalmstorg, fast i plan?Harald skrev:Då ska vi hitta ett system som för vad jag förmodar ett bra tag sedan hade tunnel med luftledning. Såväl Göteborg som Oslo kan nog uteslutas. Luftledningens konstruktion gör att vi också kan utesluta system med trolleystång. Man ser ett avvikande spår längre bort i den vänstra tunneln. Kan det vara så att det ligger en vändslinga till vänster? Om det hade varit en avgrening hade spåren rimligen legat närmare varandra.
Professionell tyckare
Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !
Möjligen det, men mer sannolikt så är det helt enkelt ett spårkryss av det slag som brukar finnas vid ändstationer (som Kungsträdgården) men som också kan finnas vid platser längs linjen (som Masmo) för att man ska kunna vända där vid behov.Kantorn skrev:Förlåt att jag tar upp detta, men i den högra tunneln finns ett spår längre bort också. Det kan vara en vändslinga, men jag funderar på om det är helt enkelt en "linjedelning" som typ Östermalmstorg, fast i plan?Harald skrev:Då ska vi hitta ett system som för vad jag förmodar ett bra tag sedan hade tunnel med luftledning. Såväl Göteborg som Oslo kan nog uteslutas. Luftledningens konstruktion gör att vi också kan utesluta system med trolleystång. Man ser ett avvikande spår längre bort i den vänstra tunneln. Kan det vara så att det ligger en vändslinga till vänster? Om det hade varit en avgrening hade spåren rimligen legat närmare varandra.
Korsningen ser i och för sig ut att vara ganska nyligen inlagd, men ändå sällan trafikerad, så jag tycker att det verkar mest sannolikt att det är det sistnämnda.