- Vilket år utgav SS en tidtabell för nattrafiken med följande karta i mittuppslaget?
Historisk kartgåta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Historisk kartgåta
En enkel och rak fråga:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Historisk kartgåta
1939
Nattrafiken med spårvagn på innerstadslinjerna ersattes med busslinjer den 1 september 1938. Det varade bara ett år. Sedan återgick man till spårvagn p.g.a. bränslerestriktioner under kriget. Linje 92 förlängdes från Fredhäll till Kristineberg den 1 februari 1939.
Nattrafiken med spårvagn på innerstadslinjerna ersattes med busslinjer den 1 september 1938. Det varade bara ett år. Sedan återgick man till spårvagn p.g.a. bränslerestriktioner under kriget. Linje 92 förlängdes från Fredhäll till Kristineberg den 1 februari 1939.
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Historisk kartgåta
Inte så förvånande att du skulle sätta den. Mars 1939 är den daterad.
Men är du säker på datumet 1 september 1938? Jag har motsvarande tidtabell daterad maj 1938, och redan då anges att det är det nattbussar i innerstaden.
Men är du säker på datumet 1 september 1938? Jag har motsvarande tidtabell daterad maj 1938, och redan då anges att det är det nattbussar i innerstaden.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Historisk kartgåta
Nej, jag är inte säker på datum. Jag tog uppgifterna härifrån, men det kan ju stå fel där.
F.ö. så är ingår ju detta i något som vi har haft uppe tidigare, alltså att SS redan på 30-talet ville lägga ned spårvagnstrafiken i innerstaden, men att andra världskriget bromsade planerna. I slutet av 30-talet lade man också ned spårvagnstrafiken i Skånegatan och ersatte den med en busslinje med nummer 81. Linje 1 fick vända i Ringvägen-Södermannagtan-Gotlandsgatan. Även det fick man ju ta tillbaka.
F.ö. så är ingår ju detta i något som vi har haft uppe tidigare, alltså att SS redan på 30-talet ville lägga ned spårvagnstrafiken i innerstaden, men att andra världskriget bromsade planerna. I slutet av 30-talet lade man också ned spårvagnstrafiken i Skånegatan och ersatte den med en busslinje med nummer 81. Linje 1 fick vända i Ringvägen-Södermannagtan-Gotlandsgatan. Även det fick man ju ta tillbaka.
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Historisk kartgåta
Fascinerande hur liten del av SS busslinjenät som hade nattrafik:
54 (sedermera trådbusslinje 34 och nedlagd i samband med öppnandet av t-banan mellan Hötorget och Slussen)
56 (sedermera trådbusslinje 96 och sedan åter linje 56 efter dagen H)
64 (avkortad i samband med öppnandet av T-bana 2 och omnumrerad till 144)
62 som jag inte kommer ihåg riktigt hur den gick (Bällsta bro - Spånga eller något, avkortades vid T-baneöppningen och blev linje 112 eller något sådant om jag kommer ihåg rätt)
71 (ersatt av spårvägslinje, sedermera T-banelinje 11)
Resten av nattlinjenätet var i princip spårvägslinjer som kördes med buss, även om 10 inte gick upp i Hjorthagen, eller 2 till Kristineberg.
54 (sedermera trådbusslinje 34 och nedlagd i samband med öppnandet av t-banan mellan Hötorget och Slussen)
56 (sedermera trådbusslinje 96 och sedan åter linje 56 efter dagen H)
64 (avkortad i samband med öppnandet av T-bana 2 och omnumrerad till 144)
62 som jag inte kommer ihåg riktigt hur den gick (Bällsta bro - Spånga eller något, avkortades vid T-baneöppningen och blev linje 112 eller något sådant om jag kommer ihåg rätt)
71 (ersatt av spårvägslinje, sedermera T-banelinje 11)
Resten av nattlinjenätet var i princip spårvägslinjer som kördes med buss, även om 10 inte gick upp i Hjorthagen, eller 2 till Kristineberg.
Re: Historisk kartgåta
Linje 62 gick Drottningholmsvägen och sedan till Beckomberga. Den avlöstes väl närmast av 117 när tunnelbanan hade öppnats. Linje 63 gick via Bällsta bro och till Bromma kyrka. Avlöstes av 113. Spånga trafikerades inte av SS på 1930-talet för det inkorporerades 1949. Spånga trafikerades av Svenska Omnibus AB, ett dotterbolag till Stockholm-Westerås-Bergslagens järnvägar, som införlivades med SJ Biltrafik när SWB hade förstatligats.
Linje 90 går ju också via Erik Dahlbergsgatan och även linje 96 går annan väg än linje 6. Måhända var det möjligheten att köra andra vägar och kanske mera ostörd tid för spårarbete som var det främsta motivet för att köra buss. När man åter införde nattbussar på 50-talet minskade man kostnaderna genom att de var enbemannade, men på 30-talet hade även bussarna konduktör.
Linje 90 går ju också via Erik Dahlbergsgatan och även linje 96 går annan väg än linje 6. Måhända var det möjligheten att köra andra vägar och kanske mera ostörd tid för spårarbete som var det främsta motivet för att köra buss. När man åter införde nattbussar på 50-talet minskade man kostnaderna genom att de var enbemannade, men på 30-talet hade även bussarna konduktör.
Re: Historisk kartgåta
Något som bekräftar uppgiften att linje 92 startade i september 1938 kan man hitta i SS "Handbok rörande koncessioner och tillstånd" 1876-1945.Kristofer skrev:Inte så förvånande att du skulle sätta den. Mars 1939 är den daterad.
Men är du säker på datumet 1 september 1938? Jag har motsvarande tidtabell daterad maj 1938, och redan då anges att det är det nattbussar i innerstaden.
Där anges:
Linje 92 Mariebergsgatan - Djurgårdsbron - Fredhäll.
Linjen öppnades 2/9 1938.
Ny linje 92 Enbart för nattrafik.
Jimmy
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Historisk kartgåta
Då behagade SS vara lite otydliga i sin information, som ju är daterad i maj:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Historisk kartgåta
Nu verkar jag ha kunnat skapa lite dokument också (vilket jag inte lyckades med i går).
Jimmy
Och innehållet rörande linje 92
Jag vet inte när SS karta 1938 gavs ut, men i tidtabellsdelen så har man en notering om kommande nattrafik.
Hoppas att allt detta kan tyda på en trafikstart på hösten i stället för på våren 1938.Jimmy
Re: Historisk kartgåta
Tack för det. Vad är det för datum för ÖÄ:s tillstånd resp. trafikstart för linjerna 90 och 94?
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Historisk kartgåta
Den handboken torde vara en betydligt mer säker källa än en publik folder. Tack för den, Jimmy
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Historisk kartgåta
Till Harald enligt önskemål... JimmyHarald skrev:Tack för det. Vad är det för datum för ÖÄ:s tillstånd resp. trafikstart för linjerna 90 och 94?
Re: Historisk kartgåta
Tack igen. Här uppstår dock en ny fråga. Vid linje 94 står det att försöksdrift har ägt rum tidigare och så hänvisas det till löpnummer 25 och 27. Vad står det där? Kanske maj 1938 stämmer i alla fall fast det först var på ett tidsbegränsat tillstånd.
Re: Historisk kartgåta
Det är tyvärr inte hänvisning till Löpnr 25 och 27 i Handboken utan till dnr (diarienr?) 103/1937 och n:ris 25 och 27.
Dessa fanns nog på annat ställe i SS arkiv, eventuellt kan Spårvägsmuseet ha dessa i sitt arkiv.
Jimmy
Dessa fanns nog på annat ställe i SS arkiv, eventuellt kan Spårvägsmuseet ha dessa i sitt arkiv.
Jimmy
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Historisk kartgåta
Inom parantes så gick L104 med spårvagn parallelt med buss 94 på nyårsafton om jag kommer ihåg rätt.
Re: Historisk kartgåta
Du kommer troligen inte ihåg någon nattbusslinje 94 under den tid det gick att köra spårvagn i samma sträckning. Den lades ned 1939. När man delade ringlinjen i två linjer, 4 och 8, år 1952, behöll man ringlinjen i nattrafik med nummer 104. År 1955 ställdes den om till buss med samma linjenummer. Den trafikerades mycket riktigt parallellt med spårvagn på nyårsnatten. Även nattrafiken på linjerna 2, 3, 6 och 10 ersattes med nattbusslinjer med nummer 102, 103, 106 och 100 år 1955. Nattrafiken på linje 7 fortsatte att gå med spårvagn, men de sista åren kördes linje 7 under vinterhalvåret med buss redan från omkring kl. 19.C12C3C3C12 skrev:Inom parantes så gick L104 med spårvagn parallelt med buss 94 på nyårsafton om jag kommer ihåg rätt.
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Historisk kartgåta
För att återgå till tiden strax före andra världskriget så kan man konstatera att de flesta linjerna (både inner- och ytterstadslinjer) upphörde runt 2:30 på natten, och därefter hade SS bara trafik på tre linjer resten av natten (alla veckodagar):
- 54 Birkagatan - Skanstull var 30 minut
- 94 Ringlinjen var 20 minut
- 96 Roslagstull - Sofia var 30 minut
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Historisk kartgåta
Det är dock mer än man hade senare. Då var det bara ringlinjen 104 som hade trafik hela natten. I tunnelbanan gick sista tågen från Slussen 3.00 och övrig linjebunden nattrafik var också slut då. Det som fanns därefter var oannonserade personalvagnar som dock var öppna för alla som visste när och var de gick. De användes förutom av SS personal bl.a. av bagare som började arbeta tidigt.