Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?
Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ca en kilometer vardera till Ösby och Ekeby samt Östbergavägen från stn Bråvallavägen. Men om ingen använder Bråvallavägen så lägg ner. Eller gör som mot Rimbo sista skälvande dagarna, två dagliga turer stannar, vid omöjliga tider.Hechtwagen skrev:Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?
Professionell tyckare
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Innehållet har flyttat till en annan sida: sll.se/roslagsbanan/city
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Helt rimligt, resonerat, tycker jag. Färre än fyra går inte och fler än fyra kommer man inte att bygga.twr skrev: 4 spår i T-Centralen är ett rimligt antagande. Färre torde vara uppenbart omöjligt för att vända den täta trafiken. Fler blir dyrt i det centrala läget i tunnel. För att klara att vända trafiken med 4 plattformsspår kan det behövas vändspår, fler dubbelspår på befintliga grenar, mm.
Med en framtida förlängning är 4 plattformsspår fortfarande bra att ha, av samma skäl som pendeltågen har det på station City.
Jag är rädd att det kommer att bli så, men jag är inte så säker på att man kan resonera att det kommer att gå bra, för att det gör det i tunnelbanan.twr skrev:Odenplan bör klara sig med två plattformsspår som tunnelbanans stationer.
För det första: Så går det inte jättebra i tunnelbanan, stationsupphållen är det som begränsar turtätheten där.
För det andra:
Cx: 5,8 m/dörrpar
C20: 6,6 m/dörrpar
X60: 8,9 m/dörrpar
X15p: 10,0 m/dörrpar
Fyra spår på Odenplan vore nog att föredra. Eller så kanske man kan bygga en trespårsstation, där mittspåret används av på väg tåg in mot stan på morgonen och tåg ut från stan på eftermiddagen?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Det går säkert med två spår om man har två eller tre vändspår bakom och lite skyddssträcka som gör att man kan hålla god hastighet till uppställningsspåren.
RBS, som är en bana i Bernregionen som inte är helt olik Roslagbanan, har en ny citystation med fyra spår.
https://www.zukunftbahnhofbern.ch/en/th ... s-station/
Den gamla stationen har också fyra spår och när jag var där så var den flitigt använd under rusningstid med många tåg in och ut.
RBS, som är en bana i Bernregionen som inte är helt olik Roslagbanan, har en ny citystation med fyra spår.
https://www.zukunftbahnhofbern.ch/en/th ... s-station/
Den gamla stationen har också fyra spår och när jag var där så var den flitigt använd under rusningstid med många tåg in och ut.
Genius on call
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Stocksund var ju omstigningsstation till ''spårvagnen'', kom ihåg när den gick, dessutom mötesstation före enkelspåret på bron, aber das war damalsHechtwagen skrev:Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Sidan verkar vara nere, men det finns en färsk spårkarta som är daterad till den 12 januari. Det blir dubbelspår hela vägen till Ormsta och Åkersberga. Samtidigt får Näsbyparksgrenen en ny mötesstation. Detta kan behövas för att den planerade utökade trafiken inte ska bli för störningskänslig.twr skrev:Nu har SLL publicerat lite mer information om Roslagsbanans utbyggnad till T-Centralen.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... anan/city/
Bland annat framgår det att det ska byggas en del nya dubbelspår, och att det blir en ny depå längs Österskärsgrenen. Var kan lämpliga lägen för denna depå vara?
Med största sannolikhet kommer Näsbyparksgrenen att ha färst resenärer per avgång under överskådlig tid. I så fall är det ju önskvärt att flytta över resenärer dit från övriga grenar. Östberga kan dock behöva byta namn (kanske till just Östbergavägen) i och med att en större station tillkommer med samma namn. Näsbyparksgrenen har ungefär lika många resenärer som Alependeln i Göteborg, vilken även har nattrafik på helger, så trafikutbudet borde kunna bli attraktivt om SL höjer ambitionsnivån.Kantorn skrev:Ca en kilometer vardera till Ösby och Ekeby samt Östbergavägen från stn Bråvallavägen. Men om ingen använder Bråvallavägen så lägg ner. Eller gör som mot Rimbo sista skälvande dagarna, två dagliga turer stannar, vid omöjliga tider.Hechtwagen skrev:Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?
Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?C12C3C3C12 skrev:Stocksund var ju omstigningsstation till ''spårvagnen'', kom ihåg när den gick, dessutom mötesstation före enkelspåret på bron, aber das war damalsHechtwagen skrev:Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.Enceladus skrev:
Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?Lennart Petersen skrev:Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.Enceladus skrev:
Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?
På tal om fler än 2 spår på stationer längs gemensamma sträckan - bör även Universitet således byggas ut till tre eller fyra spår?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Det tror jag inte. Universitetet lär väl inte få särskilt många fler resenärer för att banan går till Centralen och Odenplan och om det ökar blir det väl i motriktningen. Odenplan blir en helt annan sak med bytesmöjligheter till gröna linjen och pendeltåg samt många stadsbussar.Ulrik Berggren skrev:Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?Lennart Petersen skrev:Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.Enceladus skrev:
Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?
På tal om fler än 2 spår på stationer längs gemensamma sträckan - bör även Universitet således byggas ut till tre eller fyra spår?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Nu är samrådsunderlaget publicerat:
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... amrad-rbc/
https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... -01-13.pdf
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... amrad-rbc/
https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... -01-13.pdf
Senast redigerad av twr den fredag 15 januari 2021 13:19, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Javisst skulle man kunna göra det. Det har också utretts av Danderyds kommun för flera år sedan.Enceladus skrev: Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?
Problemet är väl, enligt min bedömning, att E18 nog inte kommer att läggas i tunnel. Der blir väldigt dyrt och är nog svårt att finansiera med bostäder. Och staten har inte så mycket intresse av att betala för att bara ersätta en väg med en annan. Det är lite liknande situation som Värmdöleden genom Nacka, och i någon mån Nynäsvägen genom Gamla Enskede. Många kan nog hålla med om att det är en bra idé, men är någon beredd att betala tillräckligt mycket? Framför allt blir det väl aldrig "bråttom". Det kommer alltid gå att säga "ja, det här tänker vi göra, men inte just nu". Det vill säga ha med det i översiktsplan men inte i budget, förenklat uttryckt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Tunneln kommer att börja precis söder om Universitetets station. Den nuvarande utomhusstationen behålls alltså. Det där med att bygga en tunnelstation för Roslagsbanan vid Universitetet för smidigt byte till tunnelbanan är en tanke som framförs då och då på detta forum, detta är dock fria fantasier och kommer aldrig att hända i verkligheten. Det blir alldeles för dyrt helt enkelt.Ulrik Berggren skrev:Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?Lennart Petersen skrev:Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Jag håller med! Men helt orimliga är ju inte tankegångarna eftersom hela projektet innebär enorma kostnader som motiveras av restidsvinster. Men tyvärr ökar ju restiden för många resenärer pga att sträckan till Stockholms östra läggs ned. Så jag är nog snarare inne på att hela projektet är alldeles för dyrt och inte kommer hända i verkligheten.Diripsi skrev:Tunneln kommer att börja precis söder om Universitetets station. Den nuvarande utomhusstationen behålls alltså. Det där med att bygga en tunnelstation för Roslagsbanan vid Universitetet för smidigt byte till tunnelbanan är en tanke som framförs då och då på detta forum, detta är dock fria fantasier och kommer aldrig att hända i verkligheten. Det blir alldeles för dyrt helt enkelt.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Man kan ju med enkla medel bygga ut biljetthallen till tunnelbanan med en spärrlinje och utgång västerut och en gångbana direkt till den norrgående plattformen och till gångbron. Det underlättar smidigt byte från tunnelbanan till Roslagsbanan med kortare gångavstånd. Detta skulle redan ha gjorts när stationen byggdes för ca 10 år sedan. Problemet är ju att kolonilotterna tvingas bort därifrån i så fall.
EDIT: Annars tror jag mer på att man borde satsa på en smidigare förbindelse mellan Roslagsbanan, bussterminalen och tunnelbanan vid Danderyds sjukhus och Mörby station. Om man tar bort mörby verkstad och flyttar stationen en bit söderut så skulle det underlätta.
EDIT: Annars tror jag mer på att man borde satsa på en smidigare förbindelse mellan Roslagsbanan, bussterminalen och tunnelbanan vid Danderyds sjukhus och Mörby station. Om man tar bort mörby verkstad och flyttar stationen en bit söderut så skulle det underlätta.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
På sidan 6 i samrådsunderlaget https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... -01-13.pdf markeras att tunneln börjar strax söder om befintlig station. I praktiken kan det nog finnas flera olika alternativ. Det bör förstås vara billigast att behålla den befintliga stationen, men det kan också bli att den delvis byggs om. Med tanke på att det kommer att behövas 190 meters plattformar så blir det hursomhelst någon typ av ombyggnad.Diripsi skrev:Tunneln kommer att börja precis söder om Universitetets station. Den nuvarande utomhusstationen behålls alltså.Ulrik Berggren skrev:Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?Lennart Petersen skrev:Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Det skulle isåfall även gälla Mörby. Men som Sio skriver bör det inte behövas.Sio skrev:Det tror jag inte. Universitetet lär väl inte få särskilt många fler resenärer för att banan går till Centralen och Odenplan och om det ökar blir det väl i motriktningen. Odenplan blir en helt annan sak med bytesmöjligheter till gröna linjen och pendeltåg samt många stadsbussar.Ulrik Berggren skrev: På tal om fler än 2 spår på stationer längs gemensamma sträckan - bör även Universitet således byggas ut till tre eller fyra spår?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Då får det väl vara ”fria fantasier”. Men jag tycker det kan vara intressant att spekulera i hur det skulle kunna vara och vad som kan vara ”den perfekta lösningen” . Det är förvisso stora investeringar men det ska ses mot att det är mycket långsiktiga investeringar som ska användas i många årtionden.Diripsi skrev:Tunneln kommer att börja precis söder om Universitetets station. Den nuvarande utomhusstationen behålls alltså. Det där med att bygga en tunnelstation för Roslagsbanan vid Universitetet för smidigt byte till tunnelbanan är en tanke som framförs då och då på detta forum, detta är dock fria fantasier och kommer aldrig att hända i verkligheten. Det blir alldeles för dyrt helt enkelt.Ulrik Berggren skrev:Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?Lennart Petersen skrev:Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.
Byten ska ju vara så smidiga och bekväma som möjligt men märkligt i sammanhanget är ju att tidiga lösningar varit, och är, de bästa . Som t.ex Alvik eller byten mellan röd-grön T-bana.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Emellertid pågår överdäckningar av E18 i Tensta och Rinkeby, liksom en överdäckning av E4/E20 i Hagastaden. Således borde en överdäckning med en tillräckligt hög exploateringsnivå vara genomförbar även i det här fallet, men naturligtvis kan Danderyds ambitionsnivå ifrågasättas. Det räcker ju inte med några trevåningshus.twr skrev:Javisst skulle man kunna göra det. Det har också utretts av Danderyds kommun för flera år sedan.Enceladus skrev: Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?
Problemet är väl, enligt min bedömning, att E18 nog inte kommer att läggas i tunnel. Der blir väldigt dyrt och är nog svårt att finansiera med bostäder. Och staten har inte så mycket intresse av att betala för att bara ersätta en väg med en annan. Det är lite liknande situation som Värmdöleden genom Nacka, och i någon mån Nynäsvägen genom Gamla Enskede. Många kan nog hålla med om att det är en bra idé, men är någon beredd att betala tillräckligt mycket? Framför allt blir det väl aldrig "bråttom". Det kommer alltid gå att säga "ja, det här tänker vi göra, men inte just nu". Det vill säga ha med det i översiktsplan men inte i budget, förenklat uttryckt.
En överdäckning är dock inte nödvändig, utan endast fördelaktig, för att inrätta en anständig bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Årstaberg fungerar trots allt som bytespunkt, även om den är en av Stockholms minst angenäma.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Hur folkliga var dessa protester? Många protester, speciellt i Danderyd, går knappast att beskriva som "folkliga" utan mer som enskilda som vet hur man får igenom sin vilja. Om dessa personer hade lagt sin energi på att istället sett till att politikerna hade sköt kommunens ekonomi så hade det nog gjort mer för både den egna plånboken och välbefinnandet.X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?