Passagerarinformation
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Passagerarinformation
Hej,
Om någon annan kan berätta om erfarenheter om detta ämne från 1970-, 1980- eller 1990-talen skulle jag bli glad.
Om någon annan kan berätta om erfarenheter om detta ämne från 1970-, 1980- eller 1990-talen skulle jag bli glad.
Re: Passagerarinformation
Tacka vet jag London Underground. Där är "Se upp för avståndet mellan vagn och plattform" oftast förkortat till "mind the gap" som hojtas ut på stationen under hela tiden tåget står inne. I alla fall på vissa stationer.
Professionell tyckare
Re: Passagerarinformation
Men då handlar det om det horisontella avståndet mellan vagn och plattform i kurva. De utrop som diskuterades högre upp i denna tråd handlar däremot om höjdskillnaden, så det är inte samma sak.Kantorn skrev:Tacka vet jag London Underground. Där är "Se upp för avståndet mellan vagn och plattform" oftast förkortat till "mind the gap" som hojtas ut på stationen under hela tiden tåget står inne. I alla fall på vissa stationer.
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Passagerarinformation
Men även ”mind the step” tycker jag mig minnas från någonstans i England, och då var det ju höjd.daniel_s skrev:Men då handlar det om det horisontella avståndet mellan vagn och plattform i kurva. De utrop som diskuterades högre upp i denna tråd handlar däremot om höjdskillnaden, så det är inte samma sak.Kantorn skrev:Tacka vet jag London Underground. Där är "Se upp för avståndet mellan vagn och plattform" oftast förkortat till "mind the gap" som hojtas ut på stationen under hela tiden tåget står inne. I alla fall på vissa stationer.
Men inte på the Underground.
-
- Inlägg: 2079
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Passagerarinformation
På 70-talet ropades det ut "Mind the gap" samt var skrivet på plattformskanten på dom stationerna det gällde.Lennart Petersen skrev:Men även ”mind the step” tycker jag mig minnas från någonstans i England, och då var det ju höjd.daniel_s skrev:Men då handlar det om det horisontella avståndet mellan vagn och plattform i kurva. De utrop som diskuterades högre upp i denna tråd handlar däremot om höjdskillnaden, så det är inte samma sak.Kantorn skrev:Tacka vet jag London Underground. Där är "Se upp för avståndet mellan vagn och plattform" oftast förkortat till "mind the gap" som hojtas ut på stationen under hela tiden tåget står inne. I alla fall på vissa stationer.
Men inte på the Underground.
Re: Passagerarinformation
Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Passagerarinformation
Du menar: Lyssnar man inte på varningar så hjälper de inte?LÅ1 skrev:Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Professionell tyckare
Re: Passagerarinformation
Du menar: Lyssnar man inte på varningar så hjälper de inte?LÅ1 skrev:Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Professionell tyckare
Re: Passagerarinformation
Precis. Dessutom var väl tjejen inte helt nykter heller. Tror jag. Men absolut inte asberusad. Kom springandes från rulltrappan för att hinna med. Men det var för kanske 20 år sedan, så jag kanske inte kommer ihåg allt helt rätt. Men minnesbilden av att hon sjönk ner med ena benet rejält långt, den har jag kvar.Kantorn skrev:Du menar: Lyssnar man inte på varningar så hjälper de inte?LÅ1 skrev:Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Nu ropas det ut säkerhetsinformation i vagnarna då och då. Om man sitter försjunken i andra tankar, eller i mobilskärmen, och vaknar upp i "rätt" ögonblick så kan man höra "drag genast i nödbromsen". Vet inte om någon gjort det på den uppmaningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Passagerarinformation
LÅ1 skrev:Precis. Dessutom var väl tjejen inte helt nykter heller. Tror jag. Men absolut inte asberusad. Kom springandes från rulltrappan för att hinna med. Men det var för kanske 20 år sedan, så jag kanske inte kommer ihåg allt helt rätt. Men minnesbilden av att hon sjönk ner med ena benet rejält långt, den har jag kvar.Kantorn skrev:Du menar: Lyssnar man inte på varningar så hjälper de inte?LÅ1 skrev:Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Nu ropas det ut säkerhetsinformation i vagnarna då och då. Om man sitter försjunken i andra tankar, eller i mobilskärmen, och vaknar upp i "rätt" ögonblick så kan man höra "drag genast i nödbromsen". Vet inte om någon gjort det på den uppmaningen.
Jag har nog berättat det förut, men jag minns när jag var liten, det måste varit under tiden sommaren 78 - sommaren 80. Vid ett tillfälle var det rejält långt mellan vagn och plattform - i alla fall om man satt i sista vagnen, vilket pappa och jag gjorde. Vi åkte från antingen Danderyds sjukhus eller (troligare) Tekniska högskolan, och skulle byta i T-Centralen. Det var mitt under rusningen. När vi kommer till Stadion så stannar föraren tåget lite för tidigt, och öppnar dörrarna. De som stod vid de två bakre dörrparen fick snabbt springa fram till det främre, då det var det enda som var vid plattform. Samma sak hände på T-Centralen - med undantaget att det då bara var halva öppningen som var vid plattform. Den lilla grinden i slutet av plattformen, som ska stoppa folk att gå ner på spåret, blev liksom en avdelare mitt i dörröppningen. Det blev trångt att gå ut.
På tal om gamla minnen. I detta fallet drygt 40 år gamla...
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Passagerarinformation
En gång, men bara en, har jag varit med om att föraren öppnat på fel sida. I Rinkeby där man växlar från öppning på höger sida på de flesta stationer till öppning på vänster sida. Föraren tog det mycket seriöst, bad om ursäkt i högtalaren och gick igenom tåget och frågade om någon sett någon gå av på fel sida och inspekterade den aviga sidan. Ingen fanns där så vi fortsatte med några minuters försening och ingen verkade störd av misstaget.Kantorn skrev:[q
Jag har nog berättat det förut, men jag minns när jag var liten, det måste varit under tiden sommaren 78 - sommaren 80. Vid ett tillfälle var det rejält långt mellan vagn och plattform - i alla fall om man satt i sista vagnen, vilket pappa och jag gjorde. Vi åkte från antingen Danderyds sjukhus eller (troligare) Tekniska högskolan, och skulle byta i T-Centralen. Det var mitt under rusningen. När vi kommer till Stadion så stannar föraren tåget lite för tidigt, och öppnar dörrarna. De som stod vid de två bakre dörrparen fick snabbt springa fram till det främre, då det var det enda som var vid plattform. Samma sak hände på T-Centralen - med undantaget att det då bara var halva öppningen som var vid plattform. Den lilla grinden i slutet av plattformen, som ska stoppa folk att gå ner på spåret, blev liksom en avdelare mitt i dörröppningen. Det blev trångt att gå ut.
På tal om gamla minnen. I detta fallet drygt 40 år gamla...
Re: Passagerarinformation
Gtf
Hallo. Marc Moll is mijn naam. Ik heb een vraag en zou blij zijn als je me zou kunnen helpen. Er is mij verteld dat u de juiste persoon bent om contact mee op te nemen. Het gaat over de geschiedenis van het busvervoer in Nederland (Amsterdam, Rotterdam, enz.).
Helaas is het vrij moeilijk om informatie over dit onderwerp te krijgen.
Ik had een discussie met een kennis over de aankondigingen en displays op de bussen in de jaren zeventig, en vooral in de jaren tachtig en negentig. Ik zal ook een presentatie geven over dit onderwerp (openbaar vervoer) in de klas.
Mijn eerste vraag is: Sinds wanneer worden bushaltes automatisch aangekondigd en aangeduid?
Moest de buschauffeur, voordat er automatische aankondigingen en displays op de bussen waren, de haltes omroepen via de microfoon?
Deden de buschauffeurs dit echt toen ze zelf de haltes moesten aankondigen? Is dit ook in praktijk gebracht?
.
Hoe hebben de buschauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en andere steden dit aangepakt, hebben zij dit gewetensvol gedaan, hebben de meesten van hen dit gedaan of slechts de helft, enz. Hoe hoog schat u het aantal buschauffeurs dat altijd ongevraagd de haltes aankondigt?
Werkten de aankondigingen even goed gedurende de genoemde periode (1970, 1980, 1990) of waren zij beter aan het begin of het einde van deze periode?
Was er een verschil met de tram?
Zijn er veel oud-buschauffeurs of andere mensen die vaak in de bus hebben gezeten uit deze periode (1970) of 1980/1990 en weten hoe het in werkelijkheid was of het zelf hebben meegemaakt?
Ik hoor ook graag verslagen uit andere steden en landen.
Ik kijk uit naar uw antwoord
Met vriendelijke groeten
Marc Moll
Hallo. Marc Moll is mijn naam. Ik heb een vraag en zou blij zijn als je me zou kunnen helpen. Er is mij verteld dat u de juiste persoon bent om contact mee op te nemen. Het gaat over de geschiedenis van het busvervoer in Nederland (Amsterdam, Rotterdam, enz.).
Helaas is het vrij moeilijk om informatie over dit onderwerp te krijgen.
Ik had een discussie met een kennis over de aankondigingen en displays op de bussen in de jaren zeventig, en vooral in de jaren tachtig en negentig. Ik zal ook een presentatie geven over dit onderwerp (openbaar vervoer) in de klas.
Mijn eerste vraag is: Sinds wanneer worden bushaltes automatisch aangekondigd en aangeduid?
Moest de buschauffeur, voordat er automatische aankondigingen en displays op de bussen waren, de haltes omroepen via de microfoon?
Deden de buschauffeurs dit echt toen ze zelf de haltes moesten aankondigen? Is dit ook in praktijk gebracht?
.
Hoe hebben de buschauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en andere steden dit aangepakt, hebben zij dit gewetensvol gedaan, hebben de meesten van hen dit gedaan of slechts de helft, enz. Hoe hoog schat u het aantal buschauffeurs dat altijd ongevraagd de haltes aankondigt?
Werkten de aankondigingen even goed gedurende de genoemde periode (1970, 1980, 1990) of waren zij beter aan het begin of het einde van deze periode?
Was er een verschil met de tram?
Zijn er veel oud-buschauffeurs of andere mensen die vaak in de bus hebben gezeten uit deze periode (1970) of 1980/1990 en weten hoe het in werkelijkheid was of het zelf hebben meegemaakt?
Ik hoor ook graag verslagen uit andere steden en landen.
Ik kijk uit naar uw antwoord
Met vriendelijke groeten
Marc Moll
Re: Passagerarinformation
Hej, om någon kan bidra med något om sina erfarenheter av busshållplatsmeddelanden på 1970-talet, särskilt på 1980- och 1990-talen, skulle jag bli mycket glad.
Jag skulle också vilja höra från Stockholm eller Göteborg.
Min lärare sa att jag behövde några fler påståenden om detta ämne för att kunna göra meningsfull statistik.
Jag gillar alltid att läsa nya nyheter
Många hälsningar
marc224
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 03 nov, 2021 11:59
Upp
NästaVisa inlägg nyare
Jag skulle också vilja höra från Stockholm eller Göteborg.
Min lärare sa att jag behövde några fler påståenden om detta ämne för att kunna göra meningsfull statistik.
Jag gillar alltid att läsa nya nyheter
Många hälsningar
marc224
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 03 nov, 2021 11:59
Upp
NästaVisa inlägg nyare
Re: Passagerarinformation
Var det någon som reste i Göteborg på 1970- och 1980-talen och vet hur det var där?