Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Än en gång är det stopp i pendeltågstunneln i Stockholm, och än en gång så använder man inte den redundans som man skulle ha chansen att få.
Det kanske ändå är så att man skulle tänka om lite om hur pendeltågstrafiken skall dras i Stockholm. Jag tänker mig att linjen Uppsala-Älvsjö skulle åka via Solna-Karlberg-Centralen-(skippa Södra station)-Årstaberg-Älvsjö. En positiv bieffekt skulle vara att Karlberg skulle öppnas permanent igen och att det då skulle ge ett incitament att andra tågbolag, Mälartåg som exempel, skulle kunna börja trafikera stationen.Genius on call
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Ibland har pendeltågstrafiken ganska snabbt lagts om via Stockholm C när det varit stopp på Citybanan, och det har även hänt att Karlbergs station tagits i bruk. Men kanske har Trafikverket en motvilja mot detta eftersom det bir konflikter när pendeltåg och andra tåg måste korsa varandras vägar vid Tanto? Och att leda om endast exempelvis vartannat pendeltåg är förmodligen inte möjligt eftersom de ej omledda tågen står still och blockerar. Det krävs i så fall en förberedd plan för att ställa upp pendeltåg på vändspår eller på sidospår vid t ex Tomteboda nedre eller Älvsjö godsbangård.
Sårbarheten med Citybanan tycks delvis bero på dåliga tekniska installationer. Falska brandlarm verkar vara betydligt vanligare än exempelvis vid T-centralen. Växlarna vid Citystationen krånglar ganska ofta (senast i lördags) och orsakar då totalstopp eller förseningar. Ibland har man kört vissa tåg via Stockholm C vid fel på de underjordiska växlarna, men den långsiktiga lösningen borde vara att byta ut växlarna mot sådana av normal kvalitet. Och rulltrapporna har man ännu inte fått att fungera i normal omfattning, men det påverkar numera inte tågtrafiken (till skillnad från Citybanans första tid, när tågen inte fick stanna vid Odenplan och City eftersom det ansågs osäkert med underjordsstationer utan tillräcklig kapacitet för utrymning).
Sårbarheten med Citybanan tycks delvis bero på dåliga tekniska installationer. Falska brandlarm verkar vara betydligt vanligare än exempelvis vid T-centralen. Växlarna vid Citystationen krånglar ganska ofta (senast i lördags) och orsakar då totalstopp eller förseningar. Ibland har man kört vissa tåg via Stockholm C vid fel på de underjordiska växlarna, men den långsiktiga lösningen borde vara att byta ut växlarna mot sådana av normal kvalitet. Och rulltrapporna har man ännu inte fått att fungera i normal omfattning, men det påverkar numera inte tågtrafiken (till skillnad från Citybanans första tid, när tågen inte fick stanna vid Odenplan och City eftersom det ansågs osäkert med underjordsstationer utan tillräcklig kapacitet för utrymning).
/Gunnar Ekeving
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Har inte med citybanan att göra men rätt omfattande störningar idag :/
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Hur funkar det i Tunnelbanan? Installetar man samma sinnrika beandlarmssystem på T-Centralen så blir väl effekten densamma?Odd skrev:Än en gång är det stopp i pendeltågstunneln i Stockholm, och än en gång så använder man inte den redundans som man skulle ha chansen att få.Det kanske ändå är så att man skulle tänka om lite om hur pendeltågstrafiken skall dras i Stockholm. Jag tänker mig att linjen Uppsala-Älvsjö skulle åka via Solna-Karlberg-Centralen-(skippa Södra station)-Årstaberg-Älvsjö. En positiv bieffekt skulle vara att Karlberg skulle öppnas permanent igen och att det då skulle ge ett incitament att andra tågbolag, Mälartåg som exempel, skulle kunna börja trafikera stationen.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tisdag 13 april 2021 22:23
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Viljan att omleda beror bl a på hur länge man tror stoppet varar. Ett falskt brandlarm är ju rätt snabbt utrett.
Jim
Lokförare
Pågatågen
Jim
Lokförare
Pågatågen
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
I och för sig vet man ju inte initialt om det är falskt eller inte. Men det är nog rimligt att invänta besked innan man drar igång den (förmodligen) stora apparat som en omledning innebär. Möjligen kan det ha ett värde att på det sättet få fram enstaka tåg till en säker perrong i stället för att stå mycket länge på linjen. Om det är möjligt.Jim Hansson skrev:Viljan att omleda beror bl a på hur länge man tror stoppet varar. Ett falskt brandlarm är ju rätt snabbt utrett.
Jim
Lokförare
Pågatågen
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Nya tunnelbanesträckningarna lär bli lika sårbara men med mindre påverkan på trafiken eftersom tex ett falskt brandlarm inte stänger trafiken på flera grenar.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Då var det dags att utrymma Sci igen nu på tisdsgskvällen klockan 22.15, pga en "incident" vad det nu kan vara!
Lite faschartat är det allt! Hur ofta skulle detta inträffa i tunnelbanan om den hade samma säkerhetdutrustning?
Lite faschartat är det allt! Hur ofta skulle detta inträffa i tunnelbanan om den hade samma säkerhetdutrustning?
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Brandlarm står det att läsa på 1409.seHechtwagen skrev:Då var det dags att utrymma Sci igen nu på tisdsgskvällen klockan 22.15, pga en "incident" vad det nu kan vara!
Lite faschartat är det allt! Hur ofta skulle detta inträffa i tunnelbanan om den hade samma säkerhetdutrustning?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Ja! Och varför händer det "alltid" på Sci och "aldrig" på Tce?leifd skrev:Brandlarm står det att läsa på 1409.seHechtwagen skrev:Då var det dags att utrymma Sci igen nu på tisdsgskvällen klockan 22.15, pga en "incident" vad det nu kan vara!
Lite faschartat är det allt! Hur ofta skulle detta inträffa i tunnelbanan om den hade samma säkerhetdutrustning?
Och så en kontrollfråga: Brann det?
Re: Pendeltågen i Stockholm lika sårbara efter citybanan
Det här felet berodde väl på ett brandlarm på station City? Alltså precis det som beskrivs i ett inlägg lite längre upp.Fyrgeit skrev:Har inte med citybanan att göra men rätt omfattande störningar idag :/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.