Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Nu har det varit totalstopp på gröna linjen mellan T-Centralen och Gullmarsplan i ett dygn. Orsaken sägs vara ett ställverksfel, men högst anmärkningsvärt att man inte lyckats lösa det på 24 timmar. Det här måste väl vara ett av de längre oplanerade avbrotten i tunnelbanan på mycket längre..?
DN om saken:
https://www.dn.se/sthlm/fortsatt-stopp- ... smorgonen/
DN om saken:
https://www.dn.se/sthlm/fortsatt-stopp- ... smorgonen/
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Ja om man talar om innerstadssträckan så var det kanske vid skanstullsbranden för 25 år sen som det senast var stopp i mer än ett dygn. Men det har ju varit mer perifera stopp som har varat längre, exempelvis efter urspåringen vid Skärmarbrink för ett par somrar sen.
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Pendelvagn mellan Gullmarsplan och Slussen nu.
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
ja, enligt de senaste uppgifterna på sl.se är det ett tåg som pendlar i tjugominuterstrafik på ena spåret. Egentligen kunde man väl haft ett pendeltåg på vardera spåret, och pendeltrafiken borde kanske ha kunnat startas redan i går. Men förmodligen räknade man inte med ett så långvarigt avbrott./jes skrev:Pendelvagn mellan Gullmarsplan och Slussen nu.
Enligt dn.se är det fel på ett ställverk, och leverantören Siemens genomför felsökning. Troligen ett ovanligt svårfunnet fel - Siemens har sedan 30 år tillbaka levererat denna typ av elektroniskt signalställverk (SIMIS-C) till ett stort antal järnvägar runt om i världen, så de borde vid det här laget ha god kunskap om vad som kan gå snett.
/Gunnar Ekeving
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Hur går det till? Besiktigar man alla växlar för att se att de ligger rätt? Sedan antar jag att man kör in ett tåg dom pendlar helt utan växelomläggningar. Det är väl inte helt säkert att det går att göra så på båda spåren. Kan inte teknikerna behöva ha tillgång till några växlar att testa på?gek skrev:ja, enligt de senaste uppgifterna på sl.se är det ett tåg som pendlar i tjugominuterstrafik på ena spåret. Egentligen kunde man väl haft ett pendeltåg på vardera spåret, och pendeltrafiken borde kanske ha kunnat startas redan i går. Men förmodligen räknade man inte med ett så långvarigt avbrott.
Nu spånar jag fritt, väl medveten om att det kan finnas en verklighet som man måste ta hänsyn till:
Skulle man inte kunna köra två tåg tätt efter varandra? Det borde väl gå att låta det första tåget köra vidare en bit bortom ändstationen för att vända? Och kanske rent av köra ända upp till T-centralen? Den är ju ett spår ledigt där.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Det kan mycket väl ha varit för att låta Siemens "fackmässiga" personal, som det uttrycks i DN, testa växelomläggning som man först i eftermiddag infört skytteltågstrafik.LÅ1 skrev:Hur går det till? Besiktigar man alla växlar för att se att de ligger rätt? Sedan antar jag att man kör in ett tåg dom pendlar helt utan växelomläggningar. Det är väl inte helt säkert att det går att göra så på båda spåren. Kan inte teknikerna behöva ha tillgång till några växlar att testa på?
Nu spånar jag fritt, väl medveten om att det kan finnas en verklighet som man måste ta hänsyn till:
Skulle man inte kunna köra två tåg tätt efter varandra? Det borde väl gå att låta det första tåget köra vidare en bit bortom ändstationen för att vända? Och kanske rent av köra ända upp till T-centralen? Den är ju ett spår ledigt där.
Jag antar att man låser (klovar) växlarna på det eller de spår som används för pendeltrafik, och spärrar av spåren så att inga tåg kan komma in där. Då borde det gå att köra skytteltåget med full hastighet.
/Gunnar Ekeving
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Nej Gunnar. Det går inte att köra i full hastighet utan fungerande signalställverk, det blir precis som på järnvägen att man får passera stoppsignaler med tillstånd av trafikledningen och köra med hastighetsrestriktioner (permissivkörning med inkopplad ATP ger 20 km/h, med urkopplad ATP tillåts 30 km/h om särskild personal medföljer).gek skrev:Jag antar att man låser (klovar) växlarna på det eller de spår som används för pendeltrafik, och spärrar av spåren så att inga tåg kan komma in där. Då borde det gå att köra skytteltåget med full hastighet.
Nu kl 20 verkar i alla fall trafiken vara igång igen!
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Allt är tydligen inte bättre nu än förr, då fick man köra 40 km/h med bruten HS samt TM och enkelspårsövervakare. Jag var utbildad enkelspårsövervakare.daniel_s skrev:Nej Gunnar. Det går inte att köra i full hastighet utan fungerande signalställverk, det blir precis som på järnvägen att man får passera stoppsignaler med tillstånd av trafikledningen och köra med hastighetsrestriktioner (permissivkörning med inkopplad ATP ger 20 km/h, med urkopplad ATP tillåts 30 km/h om särskild personal medföljer).gek skrev:Jag antar att man låser (klovar) växlarna på det eller de spår som används för pendeltrafik, och spärrar av spåren så att inga tåg kan komma in där. Då borde det gå att köra skytteltåget med full hastighet.
Nu kl 20 verkar i alla fall trafiken vara igång igen!
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Det får man fortfarande, men nu liksom förr är det ett specifikt undantag som bara gäller vid planerad enkelspårsdrift, ett förfarande som numera bara förekommer på tunnelbana 2 och 3 (bana 1 är ju numera utrustad med full signalering i båda körriktningarna på varje spår). Vid all annan urkoppling, t ex pga större signalfel, har det alltid varit 30 km/h.C12C3C3C12 skrev:Allt är tydligen inte bättre nu än förr, då fick man köra 40 km/h med bruten HS samt TM och enkelspårsövervakare. Jag var utbildad enkelspårsövervakare.
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Jag böjer mig för din visdom, mina erfarenheter som ställverksvakt, gamla Trofast samt enkelspårsövervakare m.m. är från 80-talet, började köra 1972 på bana 2.daniel_s skrev:Det får man fortfarande, men nu liksom förr är det ett specifikt undantag som bara gäller vid planerad enkelspårsdrift, ett förfarande som numera bara förekommer på tunnelbana 2 och 3 (bana 1 är ju numera utrustad med full signalering i båda körriktningarna på varje spår). Vid all annan urkoppling, t ex pga större signalfel, har det alltid varit 30 km/h.C12C3C3C12 skrev:Allt är tydligen inte bättre nu än förr, då fick man köra 40 km/h med bruten HS samt TM och enkelspårsövervakare. Jag var utbildad enkelspårsövervakare.
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Efter röran på gröna linjen: ”Saknas helhetsöversikt”
Inte mycket talar för att stoppet mellan T-Centralen och Gullmarsplan var kopplat till strömavbrott:
Inte mycket talar för att stoppet mellan T-Centralen och Gullmarsplan var kopplat till strömavbrott:
Däremot kan det långa stoppet bero på mer strukturella problem:DN skrev:Huruvida problemet på gröna linjen var kopplade till de strömavbrott som drabbade Stockholm under torsdagen och fredagen kan Claes Keisu inte utesluta. Men det är inte mycket som talar för det – problemen med tunnelbanan uppstod varken vid Liljeholmen/Högalid eller i Bromma, de områden som drabbades av avbrotten.
DN skrev:Han säger att SL på tre decennier kraftigt har minskat sin personalstyrka. Tidigare var det tusentals. Idag jobbar ungefär 800 personer på Trafikförvaltningen. Närmare 6 000 jobbar på MTR, som har ansvar för att köra tunnelbanan.
[...]
Anders Lindahl säger att han och kollegorna inom både den akademiska världen och transportbranschen återkommer till ett problem: det finns för lite personal med helhetsöversikt.
– Vi saknar de som förstår att om man gör någonting i ena änden, kommer det att påverka något helt annat. Nu har alla sitt eget fokus och det kan ge problem med att få ett komplext system att hålla ihop. Man gör bara den del man får betalt för, och inte det som är bäst för systemet i sin helhet.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Enceladus skrev:Efter röran på gröna linjen: ”Saknas helhetsöversikt”
Inte mycket talar för att stoppet mellan T-Centralen och Gullmarsplan var kopplat till strömavbrott:
Däremot kan det långa stoppet bero på mer strukturella problem:DN skrev:Huruvida problemet på gröna linjen var kopplade till de strömavbrott som drabbade Stockholm under torsdagen och fredagen kan Claes Keisu inte utesluta. Men det är inte mycket som talar för det – problemen med tunnelbanan uppstod varken vid Liljeholmen/Högalid eller i Bromma, de områden som drabbades av avbrotten.
DN skrev:Han säger att SL på tre decennier kraftigt har minskat sin personalstyrka. Tidigare var det tusentals. Idag jobbar ungefär 800 personer på Trafikförvaltningen. Närmare 6 000 jobbar på MTR, som har ansvar för att köra tunnelbanan.
[...]
Anders Lindahl säger att han och kollegorna inom både den akademiska världen och transportbranschen återkommer till ett problem: det finns för lite personal med helhetsöversikt.
– Vi saknar de som förstår att om man gör någonting i ena änden, kommer det att påverka något helt annat. Nu har alla sitt eget fokus och det kan ge problem med att få ett komplext system att hålla ihop. Man gör bara den del man får betalt för, och inte det som är bäst för systemet i sin helhet.
Ja de beskrivningen kan nog alla som jobbar inom denna värld känna igen sig i.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Stopp mellan T-Centralen och Gullmarsplan
Det är alltså gröna linjens Siemenssystem som har krånglat nu igen. Detta måste vara en av de mest misslyckade kollektivtrafikinvesteringarna någonsin. Det skulle vara intressant att räkna samhällsekonomiskt på hur mycket detta signalsystem har kostat genom åren. Antagligen blir den samhällsekonomiska kostnaden för alla signalsystemsrelaterade stopp, sämre kapacitet, sämre återställningsförmåga vid störningar o.s.v. mångdubbelt större än själva inköpskostnaden för signalsystemet.