Ja till spårväg i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av Thomas Lange »

Ur pressmeddelande från Uppsala kommun idag 24/11 -202:

Kommunstyrelsen röstade ja till spårväg
24.11.2021 15:54:51 | Uppsala kommun


Kommunstyrelsen beslutade vid dagens sammanträde att det blir spårväg i Uppsala, under förutsättning att medfinansieringen från staten går i lås. Spårvägen, som ska gå mellan Uppsala central, Gottsunda och Bergsbrunna, beräknas kunna tas i trafik 2029.


Det blev ett ja till att bygga spårväg, förutsatt att Uppsala beviljas medfinansiering från staten. Medfinansieringen beror i sin tur på om kommunen kan hålla sina åtaganden i de avtal som tecknats mellan staten, Region Uppsala och Uppsala kommun.

– Efter många år av utredningar och demokratisk process har vi nu fattat ett viktigt beslut för att förenkla många Uppsalabors vardag. Nu söker vi medfinansiering från staten för att få spårvägen på plats. Med spårvägen kommer många kunna resa enkelt i framtidens Uppsala, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Arbetet med att skapa förutsättningar för spårväg i Uppsala har pågått sedan 2018. I samband med att detaljplanen var ute på samråd våren 2021 kom allmänheten och myndigheter in med synpunkter kring spårvägsprojektet.

Då framkom bland annat att olika delsträckor har olika behov av fördjupningar, vilket vägts in i det fortsatta arbetet. Exempelvis har detaljplanen delats upp så att delsträcka A, B och C hanteras i en detaljplan medan delsträcka D bryts ut och hanteras i en egen detaljplan i det omarbetade förslaget. Allmänhet och myndigheter får tillfälle att lämna ytterligare synpunkter när detaljplanerna senare ställs ut för granskning.

– Det känns fantastiskt roligt att få det här beslutet som gör det möjligt för projektet att gå vidare till nästa fas av planeringen, säger Camilla Hanke Sönnerqvist, projektledare för Uppsala spårväg.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av Hechtwagen »

Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!

Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita? :D
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av Stefan Widén »

Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!

Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita? :D

Vi får väl hoppas att Uppsala lärt sig av andra projekt och ser till att ha den budget som krävs och att det inte tillkommer nya idéer som fördyrar ex att köra utan traditionell kontaktledning. Även att de tar hjälp av de som vet specifika krav och behov för att få en bra och rationell anläggning. Idag finns så mycket erfarenhet att det inte bord vara några problem.

Ex att bara ha en TRI istället för 3 som i Lund (även om de nu jobbar på detta)

Jag håller på blåvita fast vita vore coola......

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av leifd »

Stefan Widén skrev:
Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!

Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita? :D

Vi får väl hoppas att Uppsala lärt sig av andra projekt och ser till att ha den budget som krävs och att det inte tillkommer nya idéer som fördyrar ex att köra utan traditionell kontaktledning. Även att de tar hjälp av de som vet specifika krav och behov för att få en bra och rationell anläggning. Idag finns så mycket erfarenhet att det inte bord vara några problem.

Ex att bara ha en TRI istället för 3 som i Lund (även om de nu jobbar på detta)

Jag håller på blåvita fast vita vore coola......

Stefan
Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!

Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita? :D

Ska man nu tro kollektivtrafikmyndigheten i Upplands val av färger torde de ju bli gröna.
Men sånt där brukar ju variera över tid, så kanske får vi åter igen se snygga vagnar i svart guld...

Den som lever får se !
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av Bussmicke »

Helt underbart. Värt att fira När vi ser det Verkligen blir av med egna ögon. Innan dess tror inte iaf jag på att något blir av. Jag litar inte på politiker i Sverige när det gäller spårväg.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av Bussmicke »

Stefan Widén skrev:
Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!
Jag håller på blåvita fast vita vore coola......

Stefan
Låt oss slippa vitt, tristare färg finns inte
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vilken färg hade spårvagnarna samt senare bussarna i Uppsala?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev:Vilken färg hade spårvagnarna samt senare bussarna i Uppsala?
Spårvagnarna i staden var blå, på Mälarlinjen vita. Bussarna var gulvita med blå dekor.
Bild
Senast redigerad av Harald den onsdag 24 november 2021 23:13, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av Harald »

Bussmicke skrev:
Stefan Widén skrev:
Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!
Jag håller på blåvita fast vita vore coola......

Stefan
Låt oss slippa vitt, tristare färg finns inte
Jo grått.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Ja till spårväg i Uppsala

Inlägg av 1 »

Visst är det ytterst glädjande att Spårvägen i Uppsala äntligen "är på rull", även om den fortsatta startsträckan är en rejäl hinderbana med ett flertal "om och men".

Nu tillhör jag icke de medlemmar här på Forumet, som har en chans att få ett svar på den ytterst existentiella frågan betr. vagnarnas kommande färgsättning.

Dock får jag nöja mig med minnena av att ha upplevt de gamla vagnarna in the real life.

(Jag hade delar av "tjocka släkten" boendes i Uppsala och betraktades väl redan då som en smula nördig, eftersom jag vid ensambesök krävde att få åka med SRJ P72 via Stockholm Östra 07:25 - Rimbo 08:45 - Faringe 09:30 - Uppsala Ö 10:16 = nästan tre timmars resa varav 1,5 timmar sniffande kolrök på en öppen plattform ... ! 8) )

Betr. Graneberglinjens vagnar var de alltså helvita. Salig Allan Rice var ju redan under 1940-talet pionjär med att plåta i färg;
Graneberg - Allan Rice dia.jpg
Graneberg - Allan Rice dia.jpg (103.17 KiB) Visad 1047 gånger
När vi fraktade hem US 10 år 1960, var det en ytterst bleknad blå/vit antikvitet. Men vid kommande renoveringar letades det febrilt efter några skyddade färgflagor och detta påstås vara originalfärgen på innerstadsvagnarna.

Mitt minne signalerar att alla vagnar var betydligt blekare. Å andra sidan var ju vagnparken vid mina besök ytterst sliten.
US-10-(10)---1981-09.jpg
US-10-(10)---1981-09.jpg (104.58 KiB) Visad 1047 gånger
Hälsar / Lena
Skriv svar