Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10037
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av Enceladus »

Jag åkte med tåget mot Bålsta som går klockan 16:13 från Odenplan, och jag fick plats på tåget. Dessvärre delade inte alla resenärer min upplevelse. Det var fullt med stående i hela tåget, och några tänkta resenärer blev kvarlämnade på stationen. Två personer lyckades forcera plattformsdörrarna innan de stängdes, men det gav inget eftersom tåget ändå var fullt.

Odenplan är en grenstation och därför är det rimligt att anta att de personer som blev kvarlämnade behövde ta just det tåget. Med 15-minuterstrafik till Kungsängen och 30-minuterstrafik till Bålsta är det inte särskilt kul att vänta på nästa tåg. Järfälla är en av de kommuner som har växt mest under pandemin.

Bålstatågen har alltid haft hög beläggning, men nu börjar situationen bli kritisk. Frågan är då varför Bålstatågen är överfulla på lördagar. Här följer tre möjliga förklaringar:

1. SL mäter inte beläggningen på helger. Endast en del av alla vagnar har system för automatisk trafikanträkning. Eftersom den mesta resandestatistiken enbart avser vardagar är det möjligt att SL prioriterar att köra de ATR-utrustade vagnarna på vardagar. Det kan också vara så att SL helt enkelt inte kollar på helgernas mätningar.

2. SL har slutat att tillämpa sina riktlinjer. Flera linjer uppfyller inte SL:s riktlinjer i rusningen. Detta brukar ursäktas med att det inte går att utöka kapaciteten på kort sikt. Utanför rusningen gäller förstås inte den ursäkten. Det kan dock vara så att SL har gett upp ambitionen om en attraktiv kollektivtrafik och därmed tolererar trängseln.

3. SL vet inte hur situationen ska lösas. Bara för att SL känner till problemet och inte tolererar det betyder det inte att SL vet hur detta ska göras. Att planera tidtabeller är komplicerat, och den kompetensen behöver inte nödvändigtvis finnas i organisationen. Samtidigt kan tågoperatören ha andra intressen än resenärernas.

Finns det fler möjliga förklaringar?
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av pnott »

Jag har ingen egen erfarenhet av beläggningen på Bålstatågen.

Som jag förstår det så går pendeltågen vidare från Kungsängen till till Bro och Bålsta var 30 minut hela trafikdygnet, och det finns inte kapacitet att vända fler tåg så som stationerna är utformade idag. Att få till en tätare trafik utanför Kungsängen är alltså inte möjligt med dagens infrastruktur.

Jag uppfattar det som att denna utredning fortfarande är aktuell: https://www.habo.se/download/18.5e385b9 ... edning.pdf

Till Kungsängen går trafiken normalt var 15 minut hela trafikdygnet. I rusningen på vardagar tillkommer ett insattståg strax efter Bålstatåget (linje 44) under ett par timmar. Är det så att trafiksituationen motiverar att man kör dessa insattståg också på lördagar? Eller hade du helt enkelt otur?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av kildor »

pnott skrev:Till Kungsängen går trafiken normalt var 15 minut hela trafikdygnet. I rusningen på vardagar tillkommer ett insattståg strax efter Bålstatåget (linje 44) under ett par timmar. Är det så att trafiksituationen motiverar att man kör dessa insattståg också på lördagar? Eller hade du helt enkelt otur?
Trängseln på Bålstalinjen på lördagarna har varit ett problem i många år. Om utgångspunkten är dagens trafiklösning så kan man antingen köra långa tåg eller sätta in linje 43X som går 7 minuter före Bålstatågen. Men det finns indikationer på att det kommer gå långa tåg på Bålstalinjen kommande lördag (typ "svart lördag").

Sen är det mer än bara några enstaka insatståg numera på vardagarna. Med linje 43X och linje 44 så är det 7/8-minuterstrafik på sträckan Kallhäll-Älvsjö i båda riktningar under totalt 7 timmar på vardagarna.
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av pnott »

Tack Kildor för förklaringen. Det är alltså inte destinationerna längst ut dom är problemet utan kapaciteten på hela linjen. Då förstår jag (förhoppningsvis) lite bättre!
Enceladus
Inlägg: 10037
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
pnott skrev:Till Kungsängen går trafiken normalt var 15 minut hela trafikdygnet. I rusningen på vardagar tillkommer ett insattståg strax efter Bålstatåget (linje 44) under ett par timmar. Är det så att trafiksituationen motiverar att man kör dessa insattståg också på lördagar? Eller hade du helt enkelt otur?
Trängseln på Bålstalinjen på lördagarna har varit ett problem i många år. Om utgångspunkten är dagens trafiklösning så kan man antingen köra långa tåg eller sätta in linje 43X som går 7 minuter före Bålstatågen. Men det finns indikationer på att det kommer gå långa tåg på Bålstalinjen kommande lördag (typ "svart lördag").

Sen är det mer än bara några enstaka insatståg numera på vardagarna. Med linje 43X och linje 44 så är det 7/8-minuterstrafik på sträckan Kallhäll-Älvsjö i båda riktningar under totalt 7 timmar på vardagarna.
Ja, det brukar vara dessa två åtgärder som föreslås i diskussionerna. Somliga anser dock att dagens trafiklösning är inte alls bra och förespråkar istället en övergång till 10-minuterstrafik, vilket bland annat skulle lösa det här problemet (och samtidigt kanske skapa andra problem). Men varför händer inget? Känner SL till situationen och anser att den är problematisk utan att ha någon lösning?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av kildor »

Lösningen med långa tåg känner man uppenbarligen till eftersom den tillämpas då och då. Gissningsvis är det en ekonomisk fråga - och av välkänd anledning är ju SL:s ekonomi inte den bästa just nu, varför det kan vara svårt att få loss pengar för utökad trafik.
Enceladus
Inlägg: 10037
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Lösningen med långa tåg känner man uppenbarligen till eftersom den tillämpas då och då. Gissningsvis är det en ekonomisk fråga - och av välkänd anledning är ju SL:s ekonomi inte den bästa just nu, varför det kan vara svårt att få loss pengar för utökad trafik.
Resenärerna skulle givetvis uppskatta en standardhöjande trafikutökning, men i detta fall räcker det faktiskt med en omfördelning från Ostkustbanan (i nuläget 12 vagnar/h) till Mälarbanan (i nuläget 4 vagnar/h). Tågföljd och tåglängder kan optimeras av trafikplanerare (t.ex. långa tåg på Mälarbanan istället för på Ostkustbanan eller fler korta tåg och färre långa tåg). Har SL förmågan att planera tidtabeller på ett effektivt sätt?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av kildor »

Det kan man ju förstås fråga sig... 12-4 är naturligtvis en väldigt dålig fördelning. Men ska man omfördela det utan att skapa trängsel på annat håll behöver man i princip ta fram ett nytt trafikupplägg. Du brukar ju föreslå 10-minuterstrafik. Det tycker iof jag också skulle vara ett bra upplägg. Men jag är inte så säker på att det funkar med korta tåg på lördagarna på Södertäljelinjen i så fall.
Enceladus
Inlägg: 10037
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför är Bålstatågen överfulla på lördagar?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Det kan man ju förstås fråga sig... 12-4 är naturligtvis en väldigt dålig fördelning. Men ska man omfördela det utan att skapa trängsel på annat håll behöver man i princip ta fram ett nytt trafikupplägg. Du brukar ju föreslå 10-minuterstrafik. Det tycker iof jag också skulle vara ett bra upplägg. Men jag är inte så säker på att det funkar med korta tåg på lördagarna på Södertäljelinjen i så fall.
Jag brukar nämna 10-minuterstrafik som ett bättre alternativ till dagens trafikupplägg, men det betyder inte att 15-minuterstrafik måste vara fel. Det finns flera fördelar med 15-minuterstrafik jämfört med 10-minuterstrafik, men då måste upplägget dra nytta av dessa fördelar. Att köra långa tåg till Upplands Väsby är ett rent slöseri.

Det skulle gå att lösa nuvarande trängselproblem utan några större förändringar genom att köra långa tåg mellan Södertälje och Bålsta/Kungsängen på helger. Om Mälartågen blir genomgående med lokal taxa mellan Södertälje/Flemingsberg och Arlanda/Uppsala så minskar behovet av pendeltåg i samma stråk.
Skriv svar