Det är väl bra att SL visar att det är viktigt med bemanningen. Om det inte är det, så kan man ju avskaffa spärrvakterna omgående och spara många miljoner.abc123 skrev:Nu har facket tydligen gått ut i media igen.https://www.mitti.se/nyheter/sparrvakte ... VLRy53lgA/Spärrvakternas toalettbesök kan kosta 100 000 kronor i böter
Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
En information som saknas: Hur ser arbetspassen ut? Få människor som arbetar kan väl gå på toaletten vid vilken tidpunkt som helst. Det handlar nog mera om känslan att behöva ringa och säga att man vill gå på toaletten.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Är väl en definitionsfråga. Finns en toalett i närheten brukar man väl få använda den om det kniper, även om man sitter i ett viktigt möte eller vad det nu må vara./jes skrev:En information som saknas: Hur ser arbetspassen ut? Få människor som arbetar kan väl gå på toaletten vid vilken tidpunkt som helst. Det handlar nog mera om känslan att behöva ringa och säga att man vill gå på toaletten.
Om en stationsvärd inte klarar av att hålla sig och vänta in avlösning innebär det dock att ett vitesbelagt avtalsbrott begås.
Ur avtalet:
Passlängden är dock intressant, och borde som du säger ha tagits upp i artikeln. I tunnelbanan är det väl 3.05 h max.4 Bemanning
4.1 Trafikutövaren ska alltid bemanna spärrlinjen. Trafikutövarens
personal ska alltid vara synlig vid spärrlinjen. Trafikutövarens personal
tillåts endast lämna spärrlinjen i händelse av sjukdomsfall, akut
ledsagning eller vid händelse som riskerar att orsaka personskada.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Det tvivlar jag på. Låter mer som maxtiden för "tid på tåg" för förare. Max passlängd borde snarare vara 5 h i normalfallet. Eller har man infört "tid i spärr" analogt med vad som gäller för förare? Kan ju onekligen vara motiverat om man vill göra det mer rättvist och minska risken för viten, dock till priset av sämre tjänster som knappast personalen lär uppskatta med tjänstgöring i tre spärrar per dag mm...abc123 skrev:Är väl en definitionsfråga. Finns en toalett i närheten brukar man väl få använda den om det kniper, även om man sitter i ett viktigt möte eller vad det nu må vara./jes skrev:En information som saknas: Hur ser arbetspassen ut? Få människor som arbetar kan väl gå på toaletten vid vilken tidpunkt som helst. Det handlar nog mera om känslan att behöva ringa och säga att man vill gå på toaletten.
Om en stationsvärd inte klarar av att hålla sig och vänta in avlösning innebär det dock att ett vitesbelagt avtalsbrott begås.
Ur avtalet:Passlängden är dock intressant, och borde som du säger ha tagits upp i artikeln. I tunnelbanan är det väl 3.05 h max.4 Bemanning
4.1 Trafikutövaren ska alltid bemanna spärrlinjen. Trafikutövarens
personal ska alltid vara synlig vid spärrlinjen. Trafikutövarens personal
tillåts endast lämna spärrlinjen i händelse av sjukdomsfall, akut
ledsagning eller vid händelse som riskerar att orsaka personskada.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Du kan sluta tvivla. Det är faktiskt precis så som du beskriver i dina två sista meningar.daniel_s skrev:Det tvivlar jag på. Låter mer som maxtiden för "tid på tåg" för förare. Max passlängd borde snarare vara 5 h i normalfallet. Eller har man infört "tid i spärr" analogt med vad som gäller för förare? Kan ju onekligen vara motiverat om man vill göra det mer rättvist och minska risken för viten, dock till priset av sämre tjänster som knappast personalen lär uppskatta med tjänstgöring i tre spärrar per dag mm...abc123 skrev:Är väl en definitionsfråga. Finns en toalett i närheten brukar man väl få använda den om det kniper, även om man sitter i ett viktigt möte eller vad det nu må vara./jes skrev:En information som saknas: Hur ser arbetspassen ut? Få människor som arbetar kan väl gå på toaletten vid vilken tidpunkt som helst. Det handlar nog mera om känslan att behöva ringa och säga att man vill gå på toaletten.
Om en stationsvärd inte klarar av att hålla sig och vänta in avlösning innebär det dock att ett vitesbelagt avtalsbrott begås.
Ur avtalet:4 Bemanning
4.1 Trafikutövaren ska alltid bemanna spärrlinjen. Trafikutövarens
personal ska alltid vara synlig vid spärrlinjen. Trafikutövarens personal
tillåts endast lämna spärrlinjen i händelse av sjukdomsfall, akut
ledsagning eller vid händelse som riskerar att orsaka personskada.
Passlängden är dock intressant, och borde som du säger ha tagits upp i artikeln. I tunnelbanan är det väl 3.05 h max.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Skulle nog säga att flertalet kan gå på toaletten mer eller mindre när som helst under arbetstid. Sedan finns det givetvis undantag men det är nog få arbetsplatser där det finns ett viteskrav kopplat till att gå på toaletten./jes skrev:En information som saknas: Hur ser arbetspassen ut? Få människor som arbetar kan väl gå på toaletten vid vilken tidpunkt som helst. Det handlar nog mera om känslan att behöva ringa och säga att man vill gå på toaletten.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Det är inget viteskrav kopplat till att gå på toaletten. Det är när spärren lämnas obemannad som det blir vite. Finns många jobb där man inte kan gå på toa när som helst, t ex som förare.BSB101 skrev:Skulle nog säga att flertalet kan gå på toaletten mer eller mindre när som helst under arbetstid. Sedan finns det givetvis undantag men det är nog få arbetsplatser där det finns ett viteskrav kopplat till att gå på toaletten./jes skrev:En information som saknas: Hur ser arbetspassen ut? Få människor som arbetar kan väl gå på toaletten vid vilken tidpunkt som helst. Det handlar nog mera om känslan att behöva ringa och säga att man vill gå på toaletten.
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Föraren kan göra behovsuppehåll på lämpligt ställedaniel_s skrev:Det är inget viteskrav kopplat till att gå på toaletten. Det är när spärren lämnas obemannad som det blir vite. Finns många jobb där man inte kan gå på toa när som helst, t ex som förare.BSB101 skrev:Skulle nog säga att flertalet kan gå på toaletten mer eller mindre när som helst under arbetstid. Sedan finns det givetvis undantag men det är nog få arbetsplatser där det finns ett viteskrav kopplat till att gå på toaletten./jes skrev:En information som saknas: Hur ser arbetspassen ut? Få människor som arbetar kan väl gå på toaletten vid vilken tidpunkt som helst. Det handlar nog mera om känslan att behöva ringa och säga att man vill gå på toaletten.
Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!
Vilket innebär att det blir vite för att gå på toaletten om det innebär att spärren lämnas obemannad.daniel_s skrev:Det är inget viteskrav kopplat till att gå på toaletten. Det är när spärren lämnas obemannad som det blir vite.
Precis som jag skrev, dock är det som sagt på få arbetsplatser ett toalettbesök kan resultera i vite.Finns många jobb där man inte kan gå på toa när som helst, t ex som förare.