Biljonerna som subventionerar parkeringsplatserna är bara en bråkdel av subventionerna av hyteslägenheterna så länge man inte har marknadshyra.Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat en bristanalys för Storstockholm. De fyra åtgärder för utveckling av pendeltågssystemet som är kandidater till nästa nationell plan är Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C. Som bekant föreslogs åtgärden Märsta station redan i förra nationella planen, men sedan plockades den bort av regeringen. Vilka av kandidaterna kan tänkas överleva hela vägen den här gången? Är det ens tillräckligt att genomföra alla fyra åtgärder?
Samtidigt som pendeltågstrafiken förmodligen kollapsar planeras en kraftig utbyggnad av kringliggande motorvägar. Kan de biljoner (tusentals miljarder) kronor som har används för att subventionera parkeringsplatser äntligen komma till nytta?
Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Jag är mest fascinerad över att någon hatar bilar så mycket att han gör en ironisk sida/organisation, där allt skrivs ironiskt. Vem har så mycket tid/bitterhet i sig?Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat en bristanalys för Storstockholm. De fyra åtgärder för utveckling av pendeltågssystemet som är kandidater till nästa nationella plan är Upplands Väsby, Årstaberg, Märsta station och Arlanda C. Som bekant föreslogs åtgärden Märsta station redan i förra nationella planen, men sedan plockades den bort av regeringen. Vilka av kandidaterna kan tänkas överleva hela vägen den här gången? Är det ens tillräckligt att genomföra alla fyra åtgärder?
Samtidigt som pendeltågstrafiken förmodligen kollapsar planeras en kraftig utbyggnad av kringliggande motorvägar. Kan de biljoner (tusentals miljarder) kronor som har används för att subventionera parkeringsplatser äntligen komma till nytta?
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Samråd inför ombyggnad av Märsta station
Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Vad jag kommer ihåg så är det ganska bra planer med separata plattformar för fjärrtåg och en mittplattform för pendeltåg. Enda synpunkten jag har här är att man kanske ska flytta stationen en liten bit söderut för att ha en bättre koppling till Nymärsta.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Den sidan blir helt blank för mig men hittar annat på TrvEnceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station
Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... derlag.pdf
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
En synpunkt vore att man redan i detta skede planerar för att framtida utbyggnad kan inkludera en anslutning till Roslagsbanan. Man behöver naturligtvis inte bygga nåt direkt, men om man har med det i planen så blir det bra mycket enklare när det väl blir dags för det.Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station
Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
Genius on call
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Nytt krav att rusta upp Märsta station
Sigtuna kommun, SL och Trafikverket har undertecknat en avsiktsförklaring för Märsta stations ombyggnad, precis som för fyra år sedan. Förhoppningsvis plockas inte finansieringen bort den här gången heller...
Sigtuna kommun, SL och Trafikverket har undertecknat en avsiktsförklaring för Märsta stations ombyggnad, precis som för fyra år sedan. Förhoppningsvis plockas inte finansieringen bort den här gången heller...
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
En tanke jag haft är att det hade varit fint med en avstickare från Bålsta på Mälarbanan till Sigtuna och Märsta.Enceladus skrev:Samråd inför ombyggnad av Märsta station
Hur anser forumets expertpanel att Märsta station borde byggas om? Det går att lämna synpunkter på samrådsunderlaget till och med den 7:e juni 2021.
Denna hade kunnat gå vidare till Arlanda fast i en östvästlig riktning (och kanske ansluta till där en breddad Roslagsbana hade nått?).
Hade såklart varit dyrt och ännu mer orimlig om Mälarbanan och Norra Stambanan redan ska byggas samman igen med Enköping-Uppsalabanan. Men likväl; Mälarbanan till Arlanda hade öppnat en del möjligheter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala%E ... rnv%C3%A4g
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Finns det något samband mellan inkopplingen och gårdagens signalfel vid Södra station?Sio skrev:I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Nej, det var ett orelaterat transmissionsfel.Enceladus skrev:Finns det något samband mellan inkopplingen och gårdagens signalfel vid Södra station?Sio skrev:I helgen var det inkoppling av kapacitetsförstärkande åtgärder på Citybanan.
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
I helgen kopplades vändspåret i Sollentuna in.
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Bror min skulle in till Lasse i parken i lördags (tror jag). Han talade om "pendeltågskaos". Men då fick jag förklaringen till det.
Professionell tyckare
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Enligt en insändare i DN så är nog kaos ett bra ord att använda. För få bussar som inte var synkade med tågen, korta tåg etc. SL har svarat att man inte räknat med så många resenärer. Enligt samma svar skyller man på att andra operatörer inte satt in ersättningstrafik.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 17:48
Trafiken inställd för banarbete och ersättningstrafik ordnad.
Detta informerades det om i god tid.
Kaos är något annat.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Ersättningstrafiken var urusel. Resenärerna från mellanstationerna fick ersättningsbussar som bara gick i kvartstrafik trots att pendeltågen i vanliga fall går dubbelt så ofta. Alla bussar gick till Solna station där pendeltågen bara gick i halvtimmestrafik (tre av fyra tåg inställda). Vem som helst kan förstå att det blir kaos då.
Re: Kapacitetshöjande åtgärder för Citybanan (Stockholm)
Kaos är väl en rätt grov överdrift, jag märkte inga problem! Tog 179an från Kista och det var hur lugnt som helst, inga ofrivilliga stående ens en gång. Men visst, för dem som gick ner till plattformen vid station City och hade tänkt åka märstapendeln ungefär som vanligt måste det förstås ha kommit som en stor förvåning att det inte alls var som vanligt!Diripsi skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 19:53 Ersättningstrafiken var urusel. Resenärerna från mellanstationerna fick ersättningsbussar som bara gick i kvartstrafik trots att pendeltågen i vanliga fall går dubbelt så ofta. Alla bussar gick till Solna station där pendeltågen bara gick i halvtimmestrafik (tre av fyra tåg inställda). Vem som helst kan förstå att det blir kaos då.
Det var ju en ny variant! Men väldigt typiskt SJ att omedelbart avsäga sig allt ansvar så fort något inte verkar lönsamt...Hechtwagen skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 19:04 Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!