Spårtrafik till Tyresö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: Det är nog just på grund av allt vatten som det var möjligt att bygga samman järnvägarna. Järnvägen följer ju Klara sjö, Centralstationen ligger på en utfyllnad, Södra station på en igenfylld sjö, och så vidare. Städer utan vatten var kompaktare och hade ingen möjlighet att dra järnvägar rakt igenom. (Jag generaliserar naturligtvis, men jag tror det är en stor del av förklaringen.) Så i en mening är det att Stockholm är en skärgårdsstad som möjliggjorde en genomgående järnväg, samtidigt som det är samma sak som gör att järnvägen upplevs som förfulande.
Bra tänkt, kan nog ligga mycket i det.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Vislaren »

TOH skrev:Tyresö har i dagsläget ingen spårtrafik. Oftast när en diskussion om spårtrafik till Tyresö tas upp så fokuserar man endast på spårtrafik till Bollmora/Tyresö C utan att tänka på t.ex Trollbäcken eller delar av Haninge som Vendelsö och Brandbergen. Här är iallafall mina förslag:

Pendeltåg till Tyresö: Stockholm City-Slussen-Sickla-Älta-Bollmora-Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen-Handen
Mellan Stockholm City och Sickla byggs en tunnel som en förgrening av Pendeltågen. Vid Sickla kan även en järnväg till Värmdö grenas av. Efter Sickla går tågen genom Nackareservatet till Älta. I älta går banan i en tunnel under Ältasjön till en underjordisk station i Älta. Efter Älta fortsätter tåget i en kurva mot Bollmora. Efter Bollmora kommer banan ut ur tunneln vid Trollbäcken där även en station byggs. Här fortsätter banan sedan längs med Gudobröleden tills ungefär Söderbroleden med stationerna ”Vendelsö” i Sågen och ”Österhaninge” i Vendelsömalm. Efteråt så har jag två alternativ, första är en bana genom Brandbergen, detta är troligen den dyraste men även den med mest resande. Andra alternativet är det mer naturliga, att helt enkelt följa Gudöbroleden till Handens Station, däremot troligen med mindre reseantal. Med det första alternativet så krävs nog en ny underjordisk station i Handen och med det andra alternativet så krävs bara nya spår och plattformar.

Tunnelbana till Tyresö/Skogås: Skarpnäck-Sköndal-Trångsund-Skogås-Trollbäcken-Bollmora-Gamla Tyresö
Denna sträcka kanske ser annorlunda ut, men det skulle koppla ihop Söderort bättre och binda två nya förbindelser under Drevviken som idag inte finns. Detta förslag blandar olika förslag som t.ex en förlängning till Sköndal, spårtrafik till Gamla Tyresö men också med lite egna förslag. En eventuell spårväg på Örbyleden skulle kunna förlängas till Älta och Tyresö för resande längs Örbyleden som ska mot Tyresö.

Ge era åsikter om mina förslag och diskutera gärna samt ge era förslag på spårtrafik till Tyresö.
Kan informera om att kommunen inte vill ha ut varken tunnelbana eller pendel p.g.a. att de vill inte ha ut en massa slödder dit! Råkar känna en bussförare som tog reda på det här som jobbar på bussarna i tyrsesö!
Annars så skulle de redan haft tunnelbana, för det pratades det om redan på 60-talet!
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Majkey »

Åker slödder endast tunnelbana?
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av 1 »

Majkey skrev:Åker slödder endast tunnelbana?
Nja, jag hade en faster som var ingift i societeten, där hon träffade ett gatuborgarråd, som hört av av en god vän vid en lunch på "Sällskapet", att noblessen understundom begav sig ner i Södermalms undre värld för att studera verkligheten. Men då föredrog de att åka med en A13 ... ! :shock:
1933-10-01-SS-linje-19-med-.jpg
1933-10-01-SS-linje-19-med-.jpg (86.56 KiB) Visad 906 gånger
Intygar / Lena
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av CS »

Enceladus skrev:
Majkey skrev:Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.
Tunnelbanan skulle främst användas som en tvärförbindelse dagtid och huvudförbindelse nattetid (Tyresö har långsamma nattbussar). Detta kan motiveras om ambitionsnivån är så hög som i Solna eller Flemingsberg. Tyresö är däremot mer tveksamt.


Vardagnätter kan du åka Centralen - Trollbäckens centrum på 21 min. På helger erbjuds Gullmarsplan - Trollbäckens centrum på 14 min. Trollbäcken ligger ca 17 km från Centralen
En tunnelbaneresa T-centralen - Skarpnäck går på 19 min. Skarpnäck ligger ca 11 km från Centralen.

Du får titta på rätt del av Tyresö 8)

Givet den här basfaktan är det lite svårt att på ett ärligt sätt sälja in tunnelbana till Tyresö. Men visst så kan man ju göra som Herman Hedning och gräva ett hål i marken och sätta upp ett T för tarantlar och på så sätt locka medelklassen i fällan :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av 643 »

1 skrev:
Majkey skrev:Åker slödder endast tunnelbana?
Nja, jag hade en faster som var ingift i societeten, där hon träffade ett gatuborgarråd, som hört av av en god vän vid en lunch på "Sällskapet", att noblessen understundom begav sig ner i Södermalms undre värld för att studera verkligheten. Men då föredrog de att åka med en A13 ... ! :shock:
1933-10-01-SS-linje-19-med-.jpg
Intygar / Lena
Att döma av utsikten genom fönstren är dock bilden inte tagen i själva tunneln utan möjligen vid nuvarande Globen. Det känns så tryggt att man i dåvarande Tunnelbanan av säkerhetsskäl utrustat varje motorvagn med EN diminutiv handpumpad "eldsläckare" av mässing, fylld med trikloretylen :shock:
Senast redigerad av 643 den onsdag 27 oktober 2021 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Lennart Petersen »

643 skrev:
1 skrev:
Majkey skrev:Åker slödder endast tunnelbana?
Nja, jag hade en faster som var ingift i societeten, där hon träffade ett gatuborgarråd, som hört av av en god vän vid en lunch på "Sällskapet", att noblessen understundom begav sig ner i Södermalms undre värld för att studera verkligheten. Men då föredrog de att åka med en A13 ... ! :shock:
1933-10-01-SS-linje-19-med-.jpg
Intygar / Lena
Att döma av utsikten genom fönstren är dock bilden inte tagen i själva tunneln utan möjligen vid nuvarande Globen. Det känns så tryggt att man i dåvarande Tunnelbanan av säkerhetsskäl utrustat varje motorvagn med EN handpumpad "eldsläckare" av mässing, fylld med trikloretylen :shock:
Kanske behövdes ? Jag har sett en skildring av den kungliga invigningen av tunnelbanan 1933 att majestätet bara åkte en station vilket ansågs i minsta laget för en invigning. Men senare avslöjades att färden måst avbrytas eftersom det uppstod rökutveckling i vagnen.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Breitspurbahn »

CS skrev: Du får titta på rätt del av Tyresö 8)
Haha, minst sagt. Jag har alltid tänkt på Tyresö som en skärgårdskommun beståendes av halvön som sticker ut från Tyresö slott. Blev mäkta förvånad när en vän till mig berättade att han aldrig varit ute på båt i skärgården då han ju bor i Trollbäcken. :)
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Anders Hanquist »

Vislaren skrev: Kan informera om att kommunen inte vill ha ut varken tunnelbana eller pendel p.g.a. att de vill inte ha ut en massa slödder dit! Råkar känna en bussförare som tog reda på det här som jobbar på bussarna i tyrsesö!
Annars så skulle de redan haft tunnelbana, för det pratades det om redan på 60-talet!
Låter lite som skröna. Hur har kommunen i så fall formulerat detta? Tror knappast de skrivit det så "rakt på sak" som du uttrycker det. Skulle inte kommunens egna invånare haft större nytta av en sådan förbindelse än de eventuella obehag något tillrest "slödder" skulle kunnat åstadkomma. "Slödder" utgör ju inte någon större andel av länets totala population. Vet knappt ens hur man definierar "slödder". Vissa personer kanske kan upplevas som "slödder" när de står under påverkan av brända och destillerade drycker, medan de i nyktert tillstånd är fullt normala.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Breitspurbahn »

Anders Hanquist skrev:
Vislaren skrev: Kan informera om att kommunen inte vill ha ut varken tunnelbana eller pendel p.g.a. att de vill inte ha ut en massa slödder dit! Råkar känna en bussförare som tog reda på det här som jobbar på bussarna i tyrsesö!
Annars så skulle de redan haft tunnelbana, för det pratades det om redan på 60-talet!
Låter lite som skröna. Hur har kommunen i så fall formulerat detta? Tror knappast de skrivit det så "rakt på sak" som du uttrycker det. Skulle inte kommunens egna invånare haft större nytta av en sådan förbindelse än de eventuella obehag något tillrest "slödder" skulle kunnat åstadkomma. "Slödder" utgör ju inte någon större andel av länets totala population. Vet knappt ens hur man definierar "slödder". Vissa personer kanske kan upplevas som "slödder" när de står under påverkan av brända och destillerade drycker, medan de i nyktert tillstånd är fullt normala.
Slödder är nog snarare diverse våldsamma ungdomar från problemområden.
Nog är det en faktor. Klart Tyresöbor ser problemen i Skarpnäck och Farsta och tänker att de inte vill ha ut dem till sig.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:
Vislaren skrev: Kan informera om att kommunen inte vill ha ut varken tunnelbana eller pendel p.g.a. att de vill inte ha ut en massa slödder dit! Råkar känna en bussförare som tog reda på det här som jobbar på bussarna i tyrsesö!
Annars så skulle de redan haft tunnelbana, för det pratades det om redan på 60-talet!
Låter lite som skröna. Hur har kommunen i så fall formulerat detta? Tror knappast de skrivit det så "rakt på sak" som du uttrycker det. Skulle inte kommunens egna invånare haft större nytta av en sådan förbindelse än de eventuella obehag något tillrest "slödder" skulle kunnat åstadkomma. "Slödder" utgör ju inte någon större andel av länets totala population. Vet knappt ens hur man definierar "slödder". Vissa personer kanske kan upplevas som "slödder" när de står under påverkan av brända och destillerade drycker, medan de i nyktert tillstånd är fullt normala.
Ja, det är en konstig inställning. Men det är nog inte helt osant att det finns de som tänker så. Liknande idéer finns nog bland delar av befolkningen i många tunnelbanelösa kommuner, som Täby och Lidingö. Men jag tror nog att den var vanligare på 70-talet än den är nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar