Spårtrafik till Tyresö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik till Tyresö
Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel
Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel
Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal är något som Stockholms stad är sugna på och som finns med som en möjlighet i regionens Kollektivtrafikplan 2050. En fördel bland flera är att avlasta bussterminalen i Gullmarsplan.Breitspurbahn skrev:Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel
Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.
I och med förlängningen till Skarpnäck 1994 och kanske till Sköndal mellan 2030 och 2050 är en förlängning till Tyresö knappast aktuell eftersom det blir en så stor omväg. Även täta stationsavstånd ger lång restid. Mest avgörande invändningen är dock kapaciteten.
En extra sväng via Trångsund är förstås intressant på en del sätt, bland annat genom att koppla samman Tyresö med pendeltåget. Men det är svårt att se att nyttan skulle kunna motivera kostnaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårtrafik till Tyresö
En ny Norsborgsgren är knappast vad Stockholm behöver igen. Regionen vill nu istället bygga ett nytt dubbelspår Skärholmen - Liljeholmen för att restiderna är så dåliga på Norsborgsgrenen.Breitspurbahn skrev:Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel
Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.
Tunnelbanan skulle istället kunna fortsätta till Farsta strand om man vill koppla Skarpnäcksgrenen till pendeltågen.
Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Tunnelbanan skulle främst användas som en tvärförbindelse dagtid och huvudförbindelse nattetid (Tyresö har långsamma nattbussar). Detta kan motiveras om ambitionsnivån är så hög som i Solna eller Flemingsberg. Tyresö är däremot mer tveksamt.Majkey skrev:Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Någon mil dubbelspår som bland annat ska gå under Drevviken för att Tyresö ska få en bättre tvärförbindelse till pendeltåg i Skogås eller Trångsund? Säkert värt pengarna.Enceladus skrev:Tunnelbanan skulle främst användas som en tvärförbindelse dagtid och huvudförbindelse nattetid (Tyresö har långsamma nattbussar). Detta kan motiveras om ambitionsnivån är så hög som i Solna eller Flemingsberg. Tyresö är däremot mer tveksamt.Majkey skrev:Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.
Tar 24 min idag för buss 890 som stannar vid varje gatsten mellan Gullmarsplan och Tyresö Centrum. Kommer denna tunnelbana ens kunna matcha den restiden?
Re: Spårtrafik till Tyresö
Nä, jag tror mer på en cykelbro över Drevviken. Linje 890 tar dock 28 minuter på helger. Denna tunnelbana skulle definitivt vara snabbare.Majkey skrev:Någon mil dubbelspår som bland annat ska gå under Drevviken för att Tyresö ska få en bättre tvärförbindelse till pendeltåg i Skogås eller Trångsund? Säkert värt pengarna.Enceladus skrev:Tunnelbanan skulle främst användas som en tvärförbindelse dagtid och huvudförbindelse nattetid (Tyresö har långsamma nattbussar). Detta kan motiveras om ambitionsnivån är så hög som i Solna eller Flemingsberg. Tyresö är däremot mer tveksamt.Majkey skrev:Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.
Tar 24 min idag för buss 890 som stannar vid varje gatsten mellan Gullmarsplan och Tyresö Centrum. Kommer denna tunnelbana ens kunna matcha den restiden?
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik till Tyresö
Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.Majkey skrev:En ny Norsborgsgren är knappast vad Stockholm behöver igen. Regionen vill nu istället bygga ett nytt dubbelspår Skärholmen - Liljeholmen för att restiderna är så dåliga på Norsborgsgrenen.Breitspurbahn skrev:Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel
Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.
Tunnelbanan skulle istället kunna fortsätta till Farsta strand om man vill koppla Skarpnäcksgrenen till pendeltågen.
Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.
Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Tyresö har redan bra förbindelser med Sköndal. Även om bussarna mot Gullmarsplan/City försvinner så finns det planer på tvärgående expressbussar mot bland annat Älvsjö/Telefonplan och Högdalen/Flemingsberg som stannar i Sköndal (se exempelvis "Kollektivtrafikplan 2050"). Vidare finns det planer på expressbussar mot Handen. Frågan är då hur stor nytta en direktförbindelse med Trångsund/Skogås, utöver ovan nämnda cykelbro, skulle ha.Breitspurbahn skrev:Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.
Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik till Tyresö
Bra för dagens förhållanden möjligen. Men bra när Nya Stora Sköndal är färdigt med 10 000 bostäder/arbetsplatser?Enceladus skrev:Tyresö har redan bra förbindelser med Sköndal. Även om bussarna mot Gullmarsplan/City försvinner så finns det planer på tvärgående expressbussar mot bland annat Älvsjö/Telefonplan och Högdalen/Flemingsberg som stannar i Sköndal (se exempelvis "Kollektivtrafikplan 2050"). Vidare finns det planer på expressbussar mot Handen. Frågan är då hur stor nytta en direktförbindelse med Trångsund/Skogås, utöver ovan nämnda cykelbro, skulle ha.Breitspurbahn skrev:Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.
Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.
Att ha tunnelbana som ett system som kopplar ihop andra system är ju inte så konstigt i större städer. Londons tunnelbanenät är ju inte enbart till för att föra folk från utkanten till centrum utan även att transportera folk mellan diverse stationer i närförorter och mellan system.
Att då dra Skarpnäckbanan till Tyresö via Nya Stora Sköndal, Skogås och Trångsund ser jag inte som något konstigt.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Det konstiga är att trafikslaget tunnelbana är grovt överdimensionerat för funktionen av tvärförbindelse i den relationen. Det finns många investeringarna som ger mycket större nytta än denna.Breitspurbahn skrev:Bra för dagens förhållanden möjligen. Men bra när Nya Stora Sköndal är färdigt med 10 000 bostäder/arbetsplatser?Enceladus skrev:Tyresö har redan bra förbindelser med Sköndal. Även om bussarna mot Gullmarsplan/City försvinner så finns det planer på tvärgående expressbussar mot bland annat Älvsjö/Telefonplan och Högdalen/Flemingsberg som stannar i Sköndal (se exempelvis "Kollektivtrafikplan 2050"). Vidare finns det planer på expressbussar mot Handen. Frågan är då hur stor nytta en direktförbindelse med Trångsund/Skogås, utöver ovan nämnda cykelbro, skulle ha.Breitspurbahn skrev:Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.
Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.
Att ha tunnelbana som ett system som kopplar ihop andra system är ju inte så konstigt i större städer. Londons tunnelbanenät är ju inte enbart till för att föra folk från utkanten till centrum utan även att transportera folk mellan diverse stationer i närförorter och mellan system.
Att då dra Skarpnäckbanan till Tyresö via Nya Stora Sköndal, Skogås och Trångsund ser jag inte som något konstigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Jämförelsen håller då båda blir extremt långa tunnelbanegrenar med kass restid. Hur många från Tyresö har ärenden längs Skarpnäckgrenen? Finns inga arbetsplatser att tala om. Blir nog inget Kista av nya Sköndal heller skulle jag tro. Motorvägsbussarna kommer gå snabbare dit folk vill åka. Både nöje och arbete finns i stan. Enda nyttan vore att få en koppling till pendeltåg för Tyresöbor men blir väldigt dyr koppling för den del som gynnas av det. En snabbspårväg (Spårväg syd) - Flemingsberg - Handen - Tyresö C hade varit en bättre tvärförbindelse.Breitspurbahn skrev:Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.Majkey skrev:En ny Norsborgsgren är knappast vad Stockholm behöver igen. Regionen vill nu istället bygga ett nytt dubbelspår Skärholmen - Liljeholmen för att restiderna är så dåliga på Norsborgsgrenen.Breitspurbahn skrev:Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel
Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.
Tunnelbanan skulle istället kunna fortsätta till Farsta strand om man vill koppla Skarpnäcksgrenen till pendeltågen.
Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.
Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Så länge Tamsons sitter vid makten kommer ingen ny nattrafik att införas, vilket innebär att tunnelbana efterfrågas mer än annars hade varit motiverat. Det är bara att gilla läget!twr skrev:Det konstiga är att trafikslaget tunnelbana är grovt överdimensionerat för funktionen av tvärförbindelse i den relationen. Det finns många investeringarna som ger mycket större nytta än denna.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Ännu ett av dina fåniga inlägg. Det tar decennier att bygga en projekt av denna storlek, det ska inte motiveras av vad en enskild politiker tycker. Och med inställningen "gilla läget" blir ju alla utredningar och all politik meningslös.Enceladus skrev:Så länge Tamsons sitter vid makten kommer ingen ny nattrafik att införas, vilket innebär att tunnelbana efterfrågas mer än annars hade varit motiverat. Det är bara att gilla läget!twr skrev:Det konstiga är att trafikslaget tunnelbana är grovt överdimensionerat för funktionen av tvärförbindelse i den relationen. Det finns många investeringarna som ger mycket större nytta än denna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårtrafik till Tyresö
I "Jakten på det försvunna skrivbordet" gjorde jag denna välsignade måndagskväll ett fåfängt försök att rensa i bråtet och hittade en bunt bilder, vilka omedelbart fick mig att påminnas om detta inlägg;
- "Ja, min bästa Wilhelm, man undrar om de tullat allt för mycket av Julpunschen, så att "Avgudahuset" decimerats till en "Kyrka"! Dags för avgång och slutdestinationen är Engelbrektsplan och inget annat!" Smyglyssnat av Lena
Ps: Roslagsbanans Djursholmslinjer hade som slutstation i Stockholm vid Engelbrektsplan. Där vändspåret först låg utefter Birger Jarlsgatan; Därefter kortade man av det en bit: För att sedan hamna helt på Engelbrektsgatan fram till nedläggningen år 1960:
- "Hörru Du Carl-Magnus; jag har förstått att det finnes trafikintresserade skrivbordsanalytiker som på fullt allvar föreslår att Roslagsbanan skall dras under hela Stockholm ända ut mot Värmdö och Tyresö. Tror de på Tomten också ... ?"Lennart Petersen skrev:RB med smalspår fungerar ju mycket bra för den lokaltrafik som utförs och har nu i stor delar moderniserats och högsta sth på bandelar är 120km/h , en topphastighet som skulle duga utmärkt för en förlängning till Värmdö och/eller Tyresö. Eftersom det inte behövs någon anslutning till det övriga nationella bannätet så fungerar smalspår lika bra som normalspår men den stora fördelen här blir att man inte behöver bygga någon ny station utan den kommande RB-stationen vid T-Centralen kan fungera utmärkt även för genomgående tåg mot Värmdö/Tyresö.
- "Ja, min bästa Wilhelm, man undrar om de tullat allt för mycket av Julpunschen, så att "Avgudahuset" decimerats till en "Kyrka"! Dags för avgång och slutdestinationen är Engelbrektsplan och inget annat!" Smyglyssnat av Lena
Ps: Roslagsbanans Djursholmslinjer hade som slutstation i Stockholm vid Engelbrektsplan. Där vändspåret först låg utefter Birger Jarlsgatan; Därefter kortade man av det en bit: För att sedan hamna helt på Engelbrektsgatan fram till nedläggningen år 1960:
Re: Spårtrafik till Tyresö
Många idéer har börjat vid ett skrivbord. Säkert fanns det någon som år 1860 tänkte ”jag har hört att det finns de som på fullt allvar tycker att järnvägen från Södertälje ska sprängas fram i en tunnel under Södermalm, gå på ett antal broar över Riddarfjärden, till en station på en utfyllnad i Klara sjö och vidare mot Uppsala.” Tänk vad orealistiskt att man nu kan åka tåg direkt mellan Södertälje och Uppsala och att man på vägen kan stiga av vid en station där man kan byta till en flygmaskin (hur nu det kan vara möjligt med tanke på att stål är tyngre än luft).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårtrafik till Tyresö
Det var också många i Riksdagen som argumenterade emot den vansinnigt dyra sammanbindningsbanan. Den korta sträckan Södra station- Norra Bantorget kunde man med fördel enkelt gå till fots eller ta en hästdroska.twr skrev:Många idéer har börjat vid ett skrivbord. Säkert fanns det någon som år 1860 tänkte ”jag har hört att det finns de som på fullt allvar tycker att järnvägen från Södertälje ska sprängas fram i en tunnel under Södermalm, gå på ett antal broar över Riddarfjärden, till en station på en utfyllnad i Klara sjö och vidare mot Uppsala.” Tänk vad orealistiskt att man nu kan åka tåg direkt mellan Södertälje och Uppsala och att man på vägen kan stiga av vid en station där man kan byta till en flygmaskin (hur nu det kan vara möjligt med tanke på att stål är tyngre än luft).
Riksdagen bestämde också att Östra stambanan skulle byggas med smalspår med motivering att ”vill dom ha något annat i Norrköping så får dom bekosta det själv.
Av någon anledning ändrades detta beslut och dessutom byggdes den ”onödiga” sammanbindningsbanan.
Den senare gav även bokstavliga avtryck i riksdagens protokoll, dåvarande riksdagshus låg på Riddarholmen nära spåren så när tågen gick förbi skakade det till och lär synas som ett hack i protokollet (påstod i vart fall en guide på nuvarande riksdagshus)
Senast redigerad av Lennart Petersen den tisdag 26 oktober 2021 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik till Tyresö
Det hade varit intressant att se hur stadens kommunikationer hade utvecklats om vi hade haft flera säckstationer likt många andra europeiska storstäder, istället för en sammanbindningsbana.Lennart Petersen skrev:Det var också många i Riksdagen som argumentetade emot den vansinnigt dyra sammanbindningsbanan. Den korta sträckan Södra station- Norra Bantorget kunde man med fördel enkelt gå till fots eller ta en hästdroska.twr skrev:Många idéer har börjat vid ett skrivbord. Säkert fanns det någon som år 1860 tänkte ”jag har hört att det finns de som på fullt allvar tycker att järnvägen från Södertälje ska sprängas fram i en tunnel under Södermalm, gå på ett antal broar över Riddarfjärden, till en station på en utfyllnad i Klara sjö och vidare mot Uppsala.” Tänk vad orealistiskt att man nu kan åka tåg direkt mellan Södertälje och Uppsala och att man på vägen kan stiga av vid en station där man kan byta till en flygmaskin (hur nu det kan vara möjligt med tanke på att stål är tyngre än luft).
Riksdagen bestämde också att Östra stambanan skulle byggas med smalspår med motivering att ”vill dom ha något annat i Norrköping så får dom bekosta det själv.
Av någon anledning ändrades detta beslut och dessutom byggdes den onödiga sammanbindningsbanan.
Den senare gav även bokstavliga avtryck i riksdagens protokoll, dåvarande riksdagshus låg på Riddarholmen nära spåren så när tågen gock förbi skakade det till och lär synas som ett hack i protokollet (påstod i vart fall en guide på nuvarande riksdagshus)
Kanske hade vi fått tunnelbana tidigare?
Vi får nog konstatera att sammanbindningsbanan ändå var av godo; även om den förfular kring Gamla Stan.
Re: Spårtrafik till Tyresö
Det är nog just på grund av allt vatten som det var möjligt att bygga samman järnvägarna. Järnvägen följer ju Klara sjö, Centralstationen ligger på en utfyllnad, Södra station på en igenfylld sjö, och så vidare. Städer utan vatten var kompaktare och hade ingen möjlighet att dra järnvägar rakt igenom. (Jag generaliserar naturligtvis, men jag tror det är en stor del av förklaringen.) Så i en mening är det att Stockholm är en skärgårdsstad som möjliggjorde en genomgående järnväg, samtidigt som det är samma sak som gör att järnvägen upplevs som förfulande.Breitspurbahn skrev:Det hade varit intressant att se hur stadens kommunikationer hade utvecklats om vi hade haft flera säckstationer likt många andra europeiska storstäder, istället för en sammanbindningsbana.Lennart Petersen skrev:Det var också många i Riksdagen som argumentetade emot den vansinnigt dyra sammanbindningsbanan. Den korta sträckan Södra station- Norra Bantorget kunde man med fördel enkelt gå till fots eller ta en hästdroska.twr skrev:Många idéer har börjat vid ett skrivbord. Säkert fanns det någon som år 1860 tänkte ”jag har hört att det finns de som på fullt allvar tycker att järnvägen från Södertälje ska sprängas fram i en tunnel under Södermalm, gå på ett antal broar över Riddarfjärden, till en station på en utfyllnad i Klara sjö och vidare mot Uppsala.” Tänk vad orealistiskt att man nu kan åka tåg direkt mellan Södertälje och Uppsala och att man på vägen kan stiga av vid en station där man kan byta till en flygmaskin (hur nu det kan vara möjligt med tanke på att stål är tyngre än luft).
Riksdagen bestämde också att Östra stambanan skulle byggas med smalspår med motivering att ”vill dom ha något annat i Norrköping så får dom bekosta det själv.
Av någon anledning ändrades detta beslut och dessutom byggdes den onödiga sammanbindningsbanan.
Den senare gav även bokstavliga avtryck i riksdagens protokoll, dåvarande riksdagshus låg på Riddarholmen nära spåren så när tågen gock förbi skakade det till och lär synas som ett hack i protokollet (påstod i vart fall en guide på nuvarande riksdagshus)
Kanske hade vi fått tunnelbana tidigare?
Vi får nog konstatera att sammanbindningsbanan ändå var av godo; även om den förfular kring Gamla Stan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårtrafik till Tyresö
Ibland måste man kanske leta på andra ställen än där det kanske känns naturligt, dvs hos TFs planeringsavdelning där man grottar ner sig i resandestatestik och förväntade trafikökningar osv.-
Så här måste det vara och det som troligen är det som kommer att fälla avgörande.
Gul T linje är planerad att gå till Skarpnäck. Tyresö har gul och rött i sitt kommunmärke. Röda är ju helfel så det ignorerar vi, medan gula skulle passa bra att dra vidare till T Ö av den orsaken.
Jag säger inte att det kommer att vara avgörande ...men när gula invigs kommer jag iaf att dra på munnen över att jag hade rätt.
Fö så finns det all anledning att dra ut spårtrafik dit. En spårvägslösning som är lättillgängligare är att föredra.
Så här måste det vara och det som troligen är det som kommer att fälla avgörande.
Gul T linje är planerad att gå till Skarpnäck. Tyresö har gul och rött i sitt kommunmärke. Röda är ju helfel så det ignorerar vi, medan gula skulle passa bra att dra vidare till T Ö av den orsaken.
Jag säger inte att det kommer att vara avgörande ...men när gula invigs kommer jag iaf att dra på munnen över att jag hade rätt.
Fö så finns det all anledning att dra ut spårtrafik dit. En spårvägslösning som är lättillgängligare är att föredra.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårtrafik till Tyresö
Stefan Widén skrev:Ibland måste man kanske leta på andra ställen än där det kanske känns naturligt, dvs hos TFs planeringsavdelning där man grottar ner sig i resandestatestik och förväntade trafikökningar osv.-
Så här måste det vara och det som troligen är det som kommer att fälla avgörande.
Gul T linje är planerad att gå till Skarpnäck. Tyresö har gul och rött i sitt kommunmärke. Röda är ju helfel så det ignorerar vi, medan gula skulle passa bra att dra vidare till T Ö av den orsaken.
Jag säger inte att det kommer att vara avgörande ...men när gula invigs kommer jag iaf att dra på munnen över att jag hade rätt.
Fö så finns det all anledning att dra ut spårtrafik dit. En spårvägslösning som är lättillgängligare är att föredra.
Det planeras ingen gul tunnelbanelinje. Det finns de som använder begreppet, men det är ju bara hittepå. Linjen som kommer att trafikera Gröna linjens gren till Arenastaden är inte planerad att gå till Skarpnäck, utan snarare att vända redan i Gullmarsplan.
En spårväg har ju sina poänger, men kan vara svår att få ekonomiskt hållbar. För att spårtrafik till Tyresö ska vara lönsam bör busstrafiken mata till spårstationer i Tyresö istället för till Gullmarsplan. Att mata bussarna till en spårväg kommer inte att vara aktuellt, det är en för stor försämring. Och bebyggelsen är för utspridd för att en spårväg ska kunna fånga upp allting.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.