Coronans effekter på kollektivtrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Coronans effekter på kollektivtrafiken
SL gör förlust i år. Nära 3,4 miljarder. Enligt prognos förmodar jag.
"SL:s miljardsmäll – kan tvingas höja biljettpriserna"
Förlusten var förstås väntad. Och det borde gälla fler kollektivtrafiksbolag runt om i landet.
Höjd skatt är nog att vänta. När det gäller ökade priser så är det väl en balansgång. Priserna får ju inte ge effekten att biljettförsäljningen minskar för mycket.
När restriktionerna är borta så kan ju trafikutbudet jämkas beroende på efterfrågan.
"SL:s miljardsmäll – kan tvingas höja biljettpriserna"
Förlusten var förstås väntad. Och det borde gälla fler kollektivtrafiksbolag runt om i landet.
Höjd skatt är nog att vänta. När det gäller ökade priser så är det väl en balansgång. Priserna får ju inte ge effekten att biljettförsäljningen minskar för mycket.
När restriktionerna är borta så kan ju trafikutbudet jämkas beroende på efterfrågan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
Det enda rimliga enligt mig är att staten finansierar detta. Biljettpriserna ska gå till den trafik som körs vid tillfället, inte till att täcka upp underskott för tidigare utförd trafik!
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
Om man läser det aktuella klippet framgår också att de stackars konduktörerna nu får en säkrare arbetsmiljö.
Förlusten på 3,4 miljarder kronor för 2021 är 454 miljoner kronor lägre än den prognos man gjorde i april. Orsaken är framför allt att fler stockholmare reser kollektivt igen. Sedan slutet av sommaren har resandet närmat sig 70 procent jämfört med 2019.
– Resenärerna återvänder snabbare än vad vi räknat med och de betalar för sig, eftersom vi återinfört biljettkontroller och fått skyddsglas på plats vid busskonduktörerna. Dessutom håller vi kostnaderna i schack. Därför är resultatet nära en halv miljard kronor bättre än vi räknat med, säger Kristoffer Tamsons. Noterar tacksamt / Lena
Förlusten på 3,4 miljarder kronor för 2021 är 454 miljoner kronor lägre än den prognos man gjorde i april. Orsaken är framför allt att fler stockholmare reser kollektivt igen. Sedan slutet av sommaren har resandet närmat sig 70 procent jämfört med 2019.
– Resenärerna återvänder snabbare än vad vi räknat med och de betalar för sig, eftersom vi återinfört biljettkontroller och fått skyddsglas på plats vid busskonduktörerna. Dessutom håller vi kostnaderna i schack. Därför är resultatet nära en halv miljard kronor bättre än vi räknat med, säger Kristoffer Tamsons. Noterar tacksamt / Lena
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
Återhämtning i kollektivtrafiken
Skånetrafiken räknar med att det tar cirka 4-5 år innan resandet är uppe på tidigare nivåer. Införandet av kontaktlösa betalningar och pristak kan dock göra kollektivtrafiken attraktivare för oregelbundna resmönster, vilket kan leda till en snabbare återhämtning.Bussmagasinet skrev:I Frankrike och Tyskland är resandet redan nära de nivåer som gällde innan pandemin, medan Nederländerna och Storbritannien alltjämt har betydligt färre resenärer på bussar och tåg.
I slutet av augusti låg resandet i förhållande till tiden innan pandemin så här mycket lägre i de undersökta länderna:
Schweiz -4%
Frankrike -4%
Tyskland -10%
Italien -11%
Belgien -16%
Spanien -17%
Nederländerna -25%
Storbritannien -29%
USA -20%
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
Ja, jag reagerade på detta om konduktörer.1 skrev:Om man läser det aktuella klippet framgår också att de stackars konduktörerna nu får en säkrare arbetsmiljö.
Och här gav det tillfälle för "ettan" att visa en gammal bild där man ser en busskonduktör. De gammla bilderna som Lena visar då och då tror jag att många med mig uppskattar. Tack.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
Pandemibekämpning i kollektivtrafiken (Gbg) under spanska sjukan: https://goteborgshistoria.com/2020/06/1 ... rvagnarna/
Tidningscitatet publicerades såvitt jag kan se den 10 augusti 1918. Det var innan den andra - dödliga - vågen av pandemin slog till. De visste inte heller vad som väntade......
Tidningscitatet publicerades såvitt jag kan se den 10 augusti 1918. Det var innan den andra - dödliga - vågen av pandemin slog till. De visste inte heller vad som väntade......
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
En dansk undersökning gjord i våras pekade som en prognos på en varaktig minskning på 20% i kollektivtrafiken .LÅ1 skrev:SL gör förlust i år. Nära 3,4 miljarder. Enligt prognos förmodar jag.
"SL:s miljardsmäll – kan tvingas höja biljettpriserna"
Förlusten var förstås väntad. Och det borde gälla fler kollektivtrafiksbolag runt om i landet.
Höjd skatt är nog att vänta. När det gäller ökade priser så är det väl en balansgång. Priserna får ju inte ge effekten att biljettförsäljningen minskar för mycket.
När restriktionerna är borta så kan ju trafikutbudet jämkas beroende på efterfrågan.
Detta beroende på ändrat resmönster. Mest minskning i de större städerna .
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
SL räknar dock med att resandet på några års sikt överstiger tidigare nivåer. Eftersom Danmarks större städer också växer, om än något långsammare, är det ganska osannolikt att en sådan varaktig minskning sker.Lennart Petersen skrev:En dansk undersökning gjord i våras pekade som en prognos på en varaktig minskning på 20% i kollektivtrafiken .LÅ1 skrev:SL gör förlust i år. Nära 3,4 miljarder. Enligt prognos förmodar jag.
"SL:s miljardsmäll – kan tvingas höja biljettpriserna"
Förlusten var förstås väntad. Och det borde gälla fler kollektivtrafiksbolag runt om i landet.
Höjd skatt är nog att vänta. När det gäller ökade priser så är det väl en balansgång. Priserna får ju inte ge effekten att biljettförsäljningen minskar för mycket.
När restriktionerna är borta så kan ju trafikutbudet jämkas beroende på efterfrågan.
Detta beroende på ändrat resmönster. Mest minskning i de större städerna .
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
Det kan fortfarande innebära en minskning jämfört med om Covid-19 inte hade drabbat världen.Enceladus skrev:SL räknar dock med att resandet på några års sikt överstiger tidigare nivåer. Eftersom Danmarks större städer också växer, om än något långsammare, är det ganska osannolikt att en sådan varaktig minskning sker.
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
”SL: 'Ny utmaning att locka tillbaka de som tagit bilen' ”.
Det är rymligare än tidigare i kollektivtrafiken i Stockholm. "– Vi ser att resandet bara är 70% av de volymer som vi hade innan pandemin, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef SL."
Jag tror att det varierar både med tid och geografiskt område.
Kom att tänka på hur ändrat vardagligt beteende kan ha påverkat hälsa och kroppsvikt. Mer fysiskt ansträngande resandet påverkar åt ena hållet, mer bilresande och hemmasittande påverkar i motsatt riktning.
Det är rymligare än tidigare i kollektivtrafiken i Stockholm. "– Vi ser att resandet bara är 70% av de volymer som vi hade innan pandemin, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef SL."
Jag tror att det varierar både med tid och geografiskt område.
Kom att tänka på hur ändrat vardagligt beteende kan ha påverkat hälsa och kroppsvikt. Mer fysiskt ansträngande resandet påverkar åt ena hållet, mer bilresande och hemmasittande påverkar i motsatt riktning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken
Tidigare fanns det någon app/sida där man kunde se beläggningen på tåget utifrån axeltrycket(?). Kan man nu se att resenärernas totala vikt ligger på samma nivå även om antalet resenärer bara ligger på 70%?LÅ1 skrev:”SL: 'Ny utmaning att locka tillbaka de som tagit bilen' ”.
Det är rymligare än tidigare i kollektivtrafiken i Stockholm. "– Vi ser att resandet bara är 70% av de volymer som vi hade innan pandemin, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef SL."
Jag tror att det varierar både med tid och geografiskt område.
Kom att tänka på hur ändrat vardagligt beteende kan ha påverkat hälsa och kroppsvikt. Mer fysiskt ansträngande resandet påverkar åt ena hållet, mer bilresande och hemmasittande påverkar i motsatt riktning.