Provkörning C25/C20U
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Provkörning C25/C20U
Jaha! En vit prick på frontrutorna, är det allt som syns?
Är inredningen ombyggd?
Är inredningen ombyggd?
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: söndag 30 september 2018 8:38
Re: Provkörning C25/C20U
En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Re: Provkörning C25/C20U
Från en annan tråd:
EDIT:
Ovanstående citat var från en annan tråd, inte denna som jag råkade skriva!
(Den andra tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39619)
Länken fungerar fortfarande!LÅ1 skrev:"T-banevagnarna byggs om – se bilder här".
Bl.a. nytt infosystem och ommöblering med färre sittplatser.
Är detta värt pengarna, cirka 1,3 miljarder kronor, när man samtidigt inte vill införa förarlös drift på Röda linjen, för att cirka 1,6 miljarder kronor är för dyrt?
EDIT:
Ovanstående citat var från en annan tråd, inte denna som jag råkade skriva!
(Den andra tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39619)
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 30 januari 2021 13:58, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Provkörning C25/C20U
”Uppgraderingen” av C20 är egentligen en livstidsförlängning som behöver göras om man inte ska behöva ersätta vagnarna med nya i förtid till en större kostnad. Det är alltså en ren besparing så jag förstår inte riktigt hur du menar när du ställer den i motsatsrelation till att ett ännu mer kostsamt projekt blivit inställt.
Re: Provkörning C25/C20U
Ser ut som kl o tt er på den första bilden, men det är bara spegling.
- Vad står en vit prick för på hytten? Vad betyder den?
- Vad står en vit prick för på hytten? Vad betyder den?
Re: Provkörning C25/C20U
Det betyder att det är en uppgraderad vagn (= C20U). De får inte kopplas ihop med ouppgraderade vagnar.wax skrev:Ser ut som kl o tt er på den första bilden, men det är bara spegling.
- Vad står en vit prick för på hytten? Vad betyder den?
Re: Provkörning C25/C20U
Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?
Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Re: Provkörning C25/C20U
Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra.Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?
Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.
Genius on call
Re: Provkörning C25/C20U
Edit. Lade till en smiley för att minska risken för att en viss ironisk passage i texten skulle tas på allvar.Odd skrev:Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra .Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?
Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.
Genius on call
Re: Provkörning C25/C20U
Satsar och satsar. Det är givetvis en ren besparing i förlängningen. ”Tillräckligt bra” är idealet nuförtiden.Persson skrev:Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Re: Provkörning C25/C20U
Här skulle Trafikverket kunna sälja in "Järda" med tydlig röst till SL.
Utropen om störningar i pendeltågstrafiken är numera riktigt jävla bra...
Utropen om störningar i pendeltågstrafiken är numera riktigt jävla bra...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Provkörning C25/C20U
Där kan jag hålla med, tycker Järda har börjat ropa ut väldigt bra och tydligt! Särskilt de fasta utropen sköts väldigt bra. Möjligen att corona-utropen som funnits om man tryckt på Information-knappen varit sådär...roggek skrev:Här skulle Trafikverket kunna sälja in "Järda" med tydlig röst till SL.
Utropen om störningar i pendeltågstrafiken är numera riktigt jävla bra...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Provkörning C25/C20U
Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Re: Provkörning C25/C20U
… hur får man sådana där jättesmå bokstäver?Odd skrev:Edit. Lade till en smiley för att minska risken för att en viss ironisk passage i texten skulle tas på allvar.Odd skrev:Talsyntesen går att förbättra efterhand, om man har valt en leverantör som inte låser in systemet och hindrar framtida uppdateringar. Men det kan jag inte tänka mig att SL skulle göra .Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?
Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
En stor fördel är ju att det är enkelt att lägga till andra typer av meddelanden och få dom upplästa. Många gånger så visas endast tilläggsmeddelanden som text vilket gör att trafikanter som har synnedsättning lätt missar dessa meddelanden. Inte sällan är de av viktigare art.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Provkörning C25/C20U
Jäpp!wax skrev:Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Provkörning C25/C20U
Jäpp!wax skrev:Åh- föreställer det Sergels torgs mönster?antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån, det stämmer att inredningen är ombyggd. Inredningen är ombyggd till att likna den i C30 med färre sittplatser, sätena har även fått det nya tyget med plattan på.
Re: Provkörning C25/C20U
Det Lilla imponerar inte på mig, snarare tvärtom. Man har dumsnålat och gett f-n i att måla i ny färg.antonlidstrom71 skrev:En vit prick och en stor rullstol på vagnsidan är de enda sätten att känna igen en utifrån,
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Provkörning C25/C20U
Har man talsyntes så skall man försöka göra den bra - som dom har gjort i Göteborg. Den låter mänskligt! Acapellas "Elin" är en skitröst.Persson skrev:Lånar tråden för en fråga (eller kanske två). Har provåkt de uppgraderade C20 ett par gånger nu och tycker att ombyggnaden i huvudsak är lyckad, men en sak som för mig är svår att begripa är varför man övergett C20:s tydliga, förinspelade utrop (av en riktig människa) till förmån för en syntetisk röst som i många fall betonar märkligt, ”sväljer” stavelser eller binder ihop orden på ett sätt som gör det svårt att uppfatta vad som sägs (samma teknik som för övrigt används i A35 och C30). Mig förefaller det vara ett misstag att satsa på talsyntesteknik som ännu inte verkar tillräckligt bra för att ersätta mänsklig röst. Finns det en övertro på talsyntes i kollektivtrafikfordonsinformationssystem?
Jag kan förstå att t.ex. Trafikverket gärna vill använda talsyntes i sina informationssystem där det är en stor mängd olika utrop som ska kunna göras, men i tunneltåg är det ju ett begränsat antal stationsnamn och meddelanden som behöver kunna ropas ut, så det borde rimligen gå att även fortsättningsvis låta en mänsklig röst läsa in utropen. Varför satsar SL på teknik som ger markant sämre tydlighet i utropen (och därmed även sämre tillgänglighet för t.ex. hörsel- och synnedsatta)?
Re: Provkörning C25/C20U
Jepp, Elin är inget kul alls.
Erik ifrån samma producent däremot, det är en riktig bra röst som jag själv använder.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Erik ifrån samma producent däremot, det är en riktig bra röst som jag själv använder.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk