Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Men var och en lever ju i sin egen bubbla, och där kan ju mycket uppfinnas (t.ex. hjulet).
Fortsätter vi på den tråden så går det ju att fantisera om allt möjligt inte bara Täbylinjen utan även Bogesundslinjen, Värmdölinjen, Tyresölinjen och allehanda förlängningar.
Extra förvirrande blir det med tanke på att åtgärdsvalsstudien för nordostsektorn 2014 studerade en förlängning av Solnagrenen via Danderyds sjukhus vidare upp mot Täby.
Nä, man ska använda etablerade namn så länge de inte uppenbart är olämpliga och bör bytas ut. Så är inte fallet med Solnagrenen och Kistagrenen.
twr skrev:Extra förvirrande blir det med tanke på att åtgärdsvalsstudien för nordostsektorn 2014 studerade en förlängning av Solnagrenen via Danderyds sjukhus vidare upp mot Täby.
Nä, man ska använda etablerade namn så länge de inte uppenbart är olämpliga och bör bytas ut. Så är inte fallet med Solnagrenen och Kistagrenen.
Gula linjen och Roslagsbanans förlängning till Odenplan innebär dock att de centrala delarna av Solna och Sundbyberg kan nås ganska snabbt från stora delar av Täby, om än med ett extra byte. Då är det inte lika intressant att förlänga Solnagrenen till Täby, speciellt med tanke på Tvärbanans lägre hastighet.
I kollektivtrafikplanen nämn en förlängning till Danderyds sjukhus som skulle koppla ihop Tvärbanan med busslinjer som går till andra områden än Täby, men jag tror att en förlängning till Universitetet är mer aktuell. När bussarna i Roslagen börjar mata till Roslagsbanan minskar dessutom Danderyds sjukhus i betydelse.
twr skrev:Extra förvirrande blir det med tanke på att åtgärdsvalsstudien för nordostsektorn 2014 studerade en förlängning av Solnagrenen via Danderyds sjukhus vidare upp mot Täby.
Nä, man ska använda etablerade namn så länge de inte uppenbart är olämpliga och bör bytas ut. Så är inte fallet med Solnagrenen och Kistagrenen.
Gula linjen och Roslagsbanans förlängning till Odenplan innebär dock att de centrala delarna av Solna och Sundbyberg kan nås ganska snabbt från stora delar av Täby, om än med ett extra byte. Då är det inte lika intressant att förlänga Solnagrenen till Täby, speciellt med tanke på Tvärbanans lägre hastighet.
Jag tror inte att en förlängning av Solnagrenen till Täby någonsin har varit särskitl aktuell eller motiverad, jag bara nämner ännu en anledning till att ditt namnval är olämpligt. ungefär som att du nu använder fel färg på tunnelbanelinjen du nämner.
Enceladus skrev:I kollektivtrafikplanen nämn en förlängning till Danderyds sjukhus som skulle koppla ihop Tvärbanan med busslinjer som går till andra områden än Täby, men jag tror att en förlängning till Universitetet är mer aktuell. När bussarna i Roslagen börjar mata till Roslagsbanan minskar dessutom Danderyds sjukhus i betydelse.
Nu tror jag inte att du har tänkt färdigt. En av de allra viktigaste platserna för bussar att mata till Roslagsbanan är ju just i Danderyds sjukhus. Platsen kommer att öka i betydelse i och med att Roslagsbanan dras till T-Centralen och Odenplan, och att Östra station läggs ned.
twr skrev:Jag tror inte att en förlängning av Solnagrenen till Täby någonsin har varit särskitl aktuell eller motiverad, jag bara nämner ännu en anledning till att ditt namnval är olämpligt. ungefär som att du nu använder fel färg på tunnelbanelinjen du nämner.
Jag använde begreppet "gula linjen" i det här sammanhanget för att understryka att officiella namn inte alltid är de bästa. Det största problemet med "Kistagrenen" är väl att ändhållplatsen har ett opassande namn. Helenelund betraktas som Kista, men heter något helt annat.
twr skrev:Nu tror jag inte att du har tänkt färdigt. En av de allra viktigaste platserna för bussar att mata till Roslagsbanan är ju just i Danderyds sjukhus. Platsen kommer att öka i betydelse i och med att Roslagsbanan dras till T-Centralen och Odenplan, och att Östra station läggs ned.
De flesta matarbussar till Danderyds sjukhus går parallellt med Roslagsbanan. Förutom linje 607 är det främst lokallinjer i Danderyd som inte kan flyttas. De tunga linjerna från Norrtälje, Vaxholm och Rimbo får snart en bra bytespunkt i Arninge. Det finns olika idéer om ändhållplatser.
I framtiden förlorar Danderyds sjukhus sin självklara roll som knutpunkt för Roslagens kollektivtrafik, och en förlängning dit behöver ställas mot en Tvärbanering mellan Solna och Sickla via Universitetet och Ropsten. Även den föreslagna expressbussen från Vällingby borde kanske flyttas till Universitetet. Ekerös expressbussar kan däremot fortsätta till Danderyds sjukhus då de passerar Solna på vägen.
Enceladus skrev:
De flesta matarbussar till Danderyds sjukhus går parallellt med Roslagsbanan. Förutom linje 607 är det främst lokallinjer i Danderyd som inte kan flyttas. De tunga linjerna från Norrtälje, Vaxholm och Rimbo får snart en bra bytespunkt i Arninge.
Ja, självklart men det förändrar ju inte det faktum att Danderyds sjukhus/Mörby är en av de tyngsta platserna för att mata lokalbusser till Roslagsbanan.
twr skrev:Jag tror inte att en förlängning av Solnagrenen till Täby någonsin har varit särskitl aktuell eller motiverad, jag bara nämner ännu en anledning till att ditt namnval är olämpligt. ungefär som att du nu använder fel färg på tunnelbanelinjen du nämner.
Jag använde begreppet "gula linjen" i det här sammanhanget för att understryka att officiella namn inte alltid är de bästa. Det största problemet med "Kistagrenen" är väl att ändhållplatsen har ett opassande namn. Helenelund betraktas som Kista, men heter något helt annat.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr skrev:Jag tror inte att en förlängning av Solnagrenen till Täby någonsin har varit särskitl aktuell eller motiverad, jag bara nämner ännu en anledning till att ditt namnval är olämpligt. ungefär som att du nu använder fel färg på tunnelbanelinjen du nämner.
Jag använde begreppet "gula linjen" i det här sammanhanget för att understryka att officiella namn inte alltid är de bästa. Det största problemet med "Kistagrenen" är väl att ändhållplatsen har ett opassande namn. Helenelund betraktas som Kista, men heter något helt annat.
Ja, precis. Det vet nog Enceladus mycket väl. Man kan också säga att en av dess viktigaste funktioner är att nå arbetsplatser i Kista, vilket gör namnet lämpligt. Det är klart att Helenelundsgrenen kanske är mer logiskt, men Kistagrenen är ändå bra nog.
twr skrev:[
Ja, precis. Det vet nog Enceladus mycket väl. Man kan också säga att en av dess viktigaste funktioner är att nå arbetsplatser i Kista, vilket gör namnet lämpligt. Det är klart att Helenelundsgrenen kanske är mer logiskt, men Kistagrenen är ändå bra nog.
Och så går den ju till Kista även från Helenelund om man vill se det så..
Ja, jag var i Kista centrum förra fredagen och tänkte att jag på hemvägen skulle ta Kistalänken och Ulvsundaleden förbi Solvalla-området, trots att man måste köra motorväg en bit, något som jag normalt undviker eftersom jag inte kör lika vildsint som många andra mc-förare.
Mellan hpl. Solvalla och korsningen Rissneleden-Kavallerivägen ska det ju uppföras en rejäl konstbyggnad som för Tvärbanan över Mälarbanan och Sundbybergskopplet. Den smäller man inte upp på ett halvår. https://etjanst.stockholm.se/Byggochpla ... opple1.pdf
Däremot arbetas det just nu en del på bergskärningen i anslutningen till Bällstavägen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Är Kista planerad slutstation för denna gren, eller kan man tänka sig framtida expansioner? Eller är det isåfall fråga om andra grenar.
Man hade teoretiskt sett kunna fortsätta genom Sollentuna längs Sollentunavägen till Sollentuna Centrum.
Sollentunavägen är ganska bred och har en del yta vid sidan om så man hade nog kunnat få till plats för både väg och spår.
Breitspurbahn skrev:Är Kista planerad slutstation för denna gren, eller kan man tänka sig framtida expansioner? Eller är det isåfall fråga om andra grenar.
Man hade teoretiskt sett kunna fortsätta genom Sollentuna längs Sollentunavägen till Sollentuna Centrum.
Sollentunavägen är ganska bred och har en del yta vid sidan om så man hade nog kunnat få till plats för både väg och spår.
Helenelund är slutstation, att stanna i Kista har aldrig varit aktuellt.
Breitspurbahn skrev:Är Kista planerad slutstation för denna gren, eller kan man tänka sig framtida expansioner? Eller är det isåfall fråga om andra grenar.
Man hade teoretiskt sett kunna fortsätta genom Sollentuna längs Sollentunavägen till Sollentuna Centrum.
Sollentunavägen är ganska bred och har en del yta vid sidan om så man hade nog kunnat få till plats för både väg och spår.
Helenelund är slutstation, att stanna i Kista har aldrig varit aktuellt.
Breitspurbahn skrev:Är Kista planerad slutstation för denna gren, eller kan man tänka sig framtida expansioner? Eller är det isåfall fråga om andra grenar.
Man hade teoretiskt sett kunna fortsätta genom Sollentuna längs Sollentunavägen till Sollentuna Centrum.
Sollentunavägen är ganska bred och har en del yta vid sidan om så man hade nog kunnat få till plats för både väg och spår.
Helenelund är slutstation, att stanna i Kista har aldrig varit aktuellt.
Jag förstår. Och där är det tänkt att sluta helt?
Kolla i Kollektivtrafikplan 2050. Där beskrivs en fortsättning i tunnel under Edsviken och vidare på ytan till bland annat Kärrdal, Roslags Näsby och Täby centrum.
twr skrev:
Kolla i Kollektivtrafikplan 2050. Där beskrivs en fortsättning i tunnel under Edsviken och vidare på ytan till bland annat Kärrdal, Roslags Näsby och Täby centrum.
twr skrev:
Kolla i Kollektivtrafikplan 2050. Där beskrivs en fortsättning i tunnel under Edsviken och vidare på ytan till bland annat Kärrdal, Roslags Näsby och Täby centrum.
Där ser man. Tack!
Som sagt finns det planer vidare från Helenelund, hur realistiskt det är kan man dock fråga sig. Själv tror jag att man ska vara bra ung för att få uppleva en förlängning, främst av praktiska skäl.
twr skrev:
Kolla i Kollektivtrafikplan 2050. Där beskrivs en fortsättning i tunnel under Edsviken och vidare på ytan till bland annat Kärrdal, Roslags Näsby och Täby centrum.
Där ser man. Tack!
Som sagt finns det planer vidare från Helenelund, hur realistiskt det är kan man dock fråga sig. Själv tror jag att man ska vara bra ung för att få uppleva en förlängning, främst av praktiska skäl.
Ja, den där lär nog inte bli av på ett tag.
Vidhåller dock att min föreslagna slutstation (eller gren) till Sollentuna C vore en bra idé. Tvärbana genom centrala Sollentuna hade kopplat samman kommunen med omgivningen och med tanke på nämnda yta som finns vid Sollentunavägen så bör det inte vara allt för omständigt.
BSB101 skrev:
Vidhåller dock att min föreslagna slutstation (eller gren) till Sollentuna C vore en bra idé. Tvärbana genom centrala Sollentuna hade kopplat samman kommunen med omgivningen och med tanke på nämnda yta som finns vid Sollentunavägen så bör det inte vara allt för omständigt.
Vilken yta tänker du på? Mest realistiskt om man bygge en spårväg från Helenelund till Tureberg vore väl att bygga den som en gatuspårväg? Med dess nackdelar och fördelar.
Breitspurbahn skrev:
Vidhåller dock att min föreslagna slutstation (eller gren) till Sollentuna C vore en bra idé. Tvärbana genom centrala Sollentuna hade kopplat samman kommunen med omgivningen och med tanke på nämnda yta som finns vid Sollentunavägen så bör det inte vara allt för omständigt.
Det är en ganska tveksam idé. Självklart kan det göra nytta för vissa resenärer, men slutstationen i Helenelund ligger ju redan vid pendeltåget, och det är samma kommun dessutom. I konkurrens med alla andra projekt verkar det högst tveksam att bygga drygt 2 km spårväg bara för direkta resor mellan Sollentuna centrum och Kistagrenen.