Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.

Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt? :D
Försöker skribenten insinuera att genomgången infektion har mindre risker än ett vaccin som har godkänts fullt ut av FDA? Facebook borde kanske kräva vaccinationsbevis för att begränsa spridningen av desinformation...
Ja, bästa kollektiv, antivaxx-masken har visst trillat av vissa. Blandat med en del förvirrade barrington-tankar.

Antivaxx light, kan vi ju kalla det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.

Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt? :D
Försöker skribenten insinuera att genomgången infektion har mindre risker än ett vaccin som har godkänts fullt ut av FDA? Facebook borde kanske kräva vaccinationsbevis för att begränsa spridningen av desinformation...
Undertecknad menar att antikroppar ger starkare skydd än vaccin och mången ovvacinerad tillhör denna grupp.
Skribenten gör bäst i att läsa ordentligt innan skribenten kräver censur.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev: De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.

Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt? :D
Vem som har antikroppar mot vad låter sig inte utredas längre, eftersom ingen allmän testning förekommer. Att genomgången infektion i regel ger starkare immunsvar än vaccination är välkänt sedan tidigare och ingen nyhet - för dem som överlever, vill säga. Bl.a. för att man inte bara exponeras för virusets spike-protein utan även för proteinerna i viruskapsiden. Hur stor skillnaden är finns inte klarlagt - siffran 15 gånger är helt gripen ur luften. Att om och om igen kalla mRNA-vaccinerna för "experimentella" är blott och bart antivaxx-retorik.

Om man kallar vaccinpass för "löjligt" så säger det ju mer än en själv än om vaccinpassen.

PS. Breitspurbahn menar antagligen Pfizervaccinet, något "Pfizervirus" finns inte. Om inte Bill Gates varit framme, förstås. :D
Vi har 1,107,365 registrerade fall av människor som haft Covid och återhämtat sig. Att några av dessa (oss) befinner sig bland dessa ovaccinerade kan man nog utgå ifrån.

Jag kanske misstolkar den israeliska studien i sådanna fall. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stud ... -an-vaccin

Ja, det säger väl en hel del om mig att jag anser att vaccinpass på en strandbar är larvigt. Jag kanske är infekterad av sunt förnuft. Jag hoppas det är smittsamt.

Haha, menade såklart Pfizervaccin; ibland går det lite fort. :)
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.

Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt? :D
Försöker skribenten insinuera att genomgången infektion har mindre risker än ett vaccin som har godkänts fullt ut av FDA? Facebook borde kanske kräva vaccinationsbevis för att begränsa spridningen av desinformation...
Ja, bästa kollektiv, antivaxx-masken har visst trillat av vissa. Blandat med en del förvirrade barrington-tankar.

Antivaxx light, kan vi ju kalla det.
Jag är inte anti-vaxx (förövrigt en tramsig och oärlig anklagelse; viss skillnad att ha frågor om ett vaccin skapat på några månader jämfört med t.ex. poliovaccinet, men men), däremot anser jag att hetsen och påtryckningarna är orimliga mot människor.
Att det har blivit närmast religion kring denna spruta och ifrågasätter man eller talar om orimlighet att unga eller vi med antikroppar ska pådyvlas det så blir man avfärdad som foliehatt eller farmorsmördare.

Det sektbeteende man ser mot oliktänkande borde göra att fler människor säger ifrån mot galenskapen.
Om folk vill ta sprutan så får de gärna göra det för mig, men låt oss andra vara.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Breitspurbahn skrev:Undertecknad menar att antikroppar ger starkare skydd än vaccin och mången ovvacinerad tillhör denna grupp.
Men vaccination stärker skyddet även för dem som redan har naturliga antikroppar. Påstås det.
Jag var lite nojig i våras, för då var det mer än ett år sedan jag var sjuk. Och det påstods av expertisen att det naturliga skyddet efter genomgången sjukdom varade i minst nio månader. Jag låg hela tiden tre månader före. Nu har jag fått två sprutor och känner mig trygg. Enda antikroppstestet jag gjort var i juli 2020, och det var positivt utslag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

LÅ1 skrev:
Breitspurbahn skrev:Undertecknad menar att antikroppar ger starkare skydd än vaccin och mången ovvacinerad tillhör denna grupp.
Men vaccination stärker skyddet även för dem som redan har naturliga antikroppar. Påstås det.
Jag var lite nojig i våras, för då var det mer än ett år sedan jag var sjuk. Och det påstods av expertisen att det naturliga skyddet efter genomgången sjukdom varade i minst nio månader. Jag låg hela tiden tre månader före. Nu har jag fått två sprutor och känner mig trygg. Enda antikroppstestet jag gjort var i juli 2020, och det var positivt utslag.
Jag fick Covid i julas och var sjuk en dag. Testade antikropparna förra veckan, lika starka som tidigare test.
Teorier om hur länge de varar varierar, men vissa säger att de sitter på benmärgnivå och stannar kvar i decennier.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9

Nåväl, skönt att restriktionerna är borta. Även om man är lite för gammal så ska jag nog gå på nattklubb i helgen bara för att man kan. :)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.

Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt? :D
Försöker skribenten insinuera att genomgången infektion har mindre risker än ett vaccin som har godkänts fullt ut av FDA? Facebook borde kanske kräva vaccinationsbevis för att begränsa spridningen av desinformation...
Undertecknad menar att antikroppar ger starkare skydd än vaccin och mången ovvacinerad tillhör denna grupp.
Skribenten gör bäst i att läsa ordentligt innan skribenten kräver censur.
Vilket inte på något sätt är en nyhet, vi har berört det åtskilliga gånger tidigare i tråden, bl.a här. Men det är klart, vill man uppfinna hjulet igen....

Hur många som har antikroppar efter genomgången infektion (och i vilket utsträckning den mängden överlappar mängden av ovaccinerade) låter sig inte utredas längre. Så där är det fritt fram för allsköns löst tyckande.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Breitspurbahn skrev: De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.

Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt? :D
Vem som har antikroppar mot vad låter sig inte utredas längre, eftersom ingen allmän testning förekommer. Att genomgången infektion i regel ger starkare immunsvar än vaccination är välkänt sedan tidigare och ingen nyhet - för dem som överlever, vill säga. Bl.a. för att man inte bara exponeras för virusets spike-protein utan även för proteinerna i viruskapsiden. Hur stor skillnaden är finns inte klarlagt - siffran 15 gånger är helt gripen ur luften. Att om och om igen kalla mRNA-vaccinerna för "experimentella" är blott och bart antivaxx-retorik.

Om man kallar vaccinpass för "löjligt" så säger det ju mer än en själv än om vaccinpassen.

PS. Breitspurbahn menar antagligen Pfizervaccinet, något "Pfizervirus" finns inte. Om inte Bill Gates varit framme, förstås. :D
Vi har 1,107,365 registrerade fall av människor som haft Covid och återhämtat sig. Att några av dessa (oss) befinner sig bland dessa ovaccinerade kan man nog utgå ifrån.

Jag kanske misstolkar den israeliska studien i sådanna fall. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stud ... -an-vaccin

Ja, det säger väl en hel del om mig att jag anser att vaccinpass på en strandbar är larvigt. Jag kanske är infekterad av sunt förnuft. Jag hoppas det är smittsamt.

Haha, menade såklart Pfizervaccin; ibland går det lite fort. :)
Ja, Breitspurbahn har nog misstolkat en hel del. Vad vederbörande är infekterad av är inte så lätt att ställa diagnos på. Självtillräcklighet, kanske.
Men ingen tvingar vederbörande att vaccinera sig, det är helt frivilligt. Det är f.ö. också helt frivilligt att resa till Frankrike. Där har man sitt regelverk, oavsett vad någon tillresande anser vara "löjligt", larvigt" etc.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 30 september 2021 7:26, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Jag är inte anti-vaxx (förövrigt en tramsig och oärlig anklagelse; viss skillnad att ha frågor om ett vaccin skapat på några månader jämfört med t.ex. poliovaccinet, men men), däremot anser jag att hetsen och påtryckningarna är orimliga mot människor.
Att det har blivit närmast religion kring denna spruta och ifrågasätter man eller talar om orimlighet att unga eller vi med antikroppar ska pådyvlas det så blir man avfärdad som foliehatt eller farmorsmördare.

Det sektbeteende man ser mot oliktänkande borde göra att fler människor säger ifrån mot galenskapen.
Om folk vill ta sprutan så får de gärna göra det för mig, men låt oss andra vara.
Ingen har påstått att Breitspurbahn är antivaxxare. Att påstå att mRNA-vaccinerna är "experimentella", "skapade på några månader" och liknande formuleringar tyder däremot på en grav okunnighet. Likaså kan jag upplysa om att det inte existerar någon hets, några påtryckningar, någon religion eller något sektbeteende. Alla sådana påståenden är hjärnspöken och vanföreställningar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
LÅ1 skrev:
Breitspurbahn skrev:Undertecknad menar att antikroppar ger starkare skydd än vaccin och mången ovvacinerad tillhör denna grupp.
Men vaccination stärker skyddet även för dem som redan har naturliga antikroppar. Påstås det.
Jag var lite nojig i våras, för då var det mer än ett år sedan jag var sjuk. Och det påstods av expertisen att det naturliga skyddet efter genomgången sjukdom varade i minst nio månader. Jag låg hela tiden tre månader före. Nu har jag fått två sprutor och känner mig trygg. Enda antikroppstestet jag gjort var i juli 2020, och det var positivt utslag.
Jag fick Covid i julas och var sjuk en dag. Testade antikropparna förra veckan, lika starka som tidigare test.
Teorier om hur länge de varar varierar, men vissa säger att de sitter på benmärgnivå och stannar kvar i decennier.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9

Nåväl, skönt att restriktionerna är borta. Även om man är lite för gammal så ska jag nog gå på nattklubb i helgen bara för att man kan. :)
Breitspurbahns individuella sjukdomshistoria är ointressant som epidemiologiskt argument. Bla. genom att covid19 är en så mångskiftande sjukdom, och att kunskapen om varför det är så är så begränsad. Likaså är det med kunskapen om immunitetsutvecklingen (jag har skrivit åtskilligt om det tidigare i tråden). Det som är intressant är tidsangivelsen - vid den tidpunkten var den brittiska virusvarianten (B.1.1.7) även kallad alfavarianten, dominerande. Sedan dess har deltavarianten (B.1.617.2) evolutionärt trängt undan alla tidigare varianter. Det kan man läsa om här.

Dessutom kan man ifrågasätta påståendet " testade antikropparna förra veckan, lika starka som tidigare test". Jaha ja, hur fick det testet till då (fast frågan är i huvudsak retorisk, jag är inte så intresserad av enstaka individer), med tanke på att den allmänna, laboratoriebaserade testningen upphörde per 31/3 2021? Det flesta antikroppstester som erbjuds allmänheten idag är LAF antigen teststickor (sk. snabbtest - man kan t.o.m. köpa hem sådana själv). FoHM lät testinstitutet RISE utvärdera sådana snabbtest, det uppdraget slutfördes i mars 2021. Snabbtester är i regel kvalitativa, dvs. de ger ingen egentlig uppfattning om "styrkan" i antikroppssvaret. Men det är förstås möjligt att det går att leta upp vårdgivare som fortfarande - mot en rund summa - erbjuder laboratorietester. Jag har inte scannat av marknaden för detta eftersom frågeställningen är ointressant numera.

Den där Nature-artikeln är rätt spekulativ och tillför inte så mycket nytt. Alla B-celler tillverkas f.ö. i benmärgen.

Och ja, var och en gör sina bedömningar. En del är försiktiga, andra mer lättsinniga.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 30 september 2021 10:58, redigerad totalt 5 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Med tanke på diverse påståenden om att mRNA-vaccinerna är "experimentella" eller "ett vaccin skapat på några månader jämfört med t.ex. poliovaccinet", kan det - i rent folkbildande syfte - vara värdefullt att något redogöra för vaccinutvecklingshistorien, och då i synnerhet beträffande vacciner mot virussjukdomar. Först i och med kvantmekanikens framsteg på 1920-talet blev det (1931) möjligt konstruera elektronmikroskop och med hjälp av dessa påvisa att virus faktiskt existerar.

Vaccinutvecklingen under 1930-talet kan verkligen sägas vara experimentell, det fanns inga regelverk eller protokoll för hur kandidatsubstanser skulle testas kliniskt. Länge var paradigmet att vacciner mot virussjukdomar måste innehålla levande men försvagade virus. När dr. Jonas Salk under slutet av 1940-talet började studera polioviruset så var hans idé att man skulle kunna använda framodlade och sedan avdödade viruspartiklar för att framkalla immunitet. Det var han rätt ensam om, och han motarbetades också en hel del för detta. Den tekniken sågs som experimentell och tveksam med avseende på ev. framkallad immunitet. Hans vaccin misskrediterades också när det visade sig att, under en av de första massvaccinationskampanjerna, vaccintillverkaren hade slarvat och inte avdödat viruspartiklarna i vaccinet ordentligt vilket fick till följd att ett stort antal vaccinerade drabbades av polio! Så vägen till en fungerande poliovaccinering har inte varit precis spikrak, i alla fall inte under de första åren: https://en.wikipedia.org/wiki/Polio_vaccine

När de gäller mRNA-vaccinerna är de naturligtvis inte "skapade på några månader", det ligger decennier av forskning bakom. Det var snarast en historiskt lycklig slump att mRNA-tekniken var så framkörd när pandemin bröt ut, att det fanns möjlighet att framställa fungerande vacciner mot denna nya sjukdom. Det "traditionella" tekniken (som var ny på Jonas Salks tid), dvs. att framställa vaccin med hjälp av avdödade viruspartiklar (något som en del tillverkare i den kinesiska kommunistdiktaturen provat på) har hittills visat sig mindre framgångsrik mot Sars-Cov2-viruset. Här är en hyggligt bra Nature-artikel som ger en översikt över mRNA-vaccinernas utvecklingshistoria: https://www.nature.com/articles/d41586-021-02483-w
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

FoHM har just publicerat färsk statistik beträffande vaccingenombrott mm.

Där ser man att av de anmälda fallen av covid19-infektion under perioden 1 juli - 17 september ( 55 208 st. ) var 8 503 st (15,4 %) vaccingenombrott. Det här är statistiskt helt förväntat, allt eftersom vaccinationstäckningen ökar kommer fler av infektionsfallen att vara vaccingenombrott - massverkans lag, kan man säga. Majoriteten av de som avlidit under perioden var faktiskt fullvaccinerade, och det är troligen åldersrelaterat, de flesta var över 70 år (93 %). Vi gamlingar måste alltså ta det :evil: så försiktigt ett tag till, nu när Sverige chansar - åtminstone fram till dos 3.

Totalt har Sverige loggat 11 969 vaccingenombrott sedan början av 2021. Tidigare publicerade FoHM denna statistik månadsvis, eftersom ämnet blir mer brännande med tiden kommer man i fortsättningen att sammanställa uppgifter ca. varannan vecka.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:De kanske har ännu starkare naturliga antikroppar redan? Jag vidhåller begreppet naturliga som distinktion mot experimentiella vaccin som ständigt kräver boostershots. Genomgången Covidsjukdom ger 15 gånger starkare antikroppar än Pfizerviruset. Det är en markant skillnad.

Vaccinpass, haha jag var just i södra Frankrike och skulle in på en strandbar för att hyra en solsäng; då frågade de om vacccinpass. Har du hört något så löjligt? :D
Försöker skribenten insinuera att genomgången infektion har mindre risker än ett vaccin som har godkänts fullt ut av FDA? Facebook borde kanske kräva vaccinationsbevis för att begränsa spridningen av desinformation...
Ja, bästa kollektiv, antivaxx-masken har visst trillat av vissa. Blandat med en del förvirrade barrington-tankar.

Antivaxx light, kan vi ju kalla det.
Internetforskare: Facebook har bidragit till vaccinmotståndet
DN skrev:– Pandemin skulle se helt annorlunda ut om det inte vore för Facebook, säger hon till DN.
De lögner som sprids på dessa plattformar når dessvärre även Sverige.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, asociala medier har visat sig vara kraftfulla vapen som kan användas i stort sett till vilka syften som helst.

På ett sätt värre är ändå när sådant här tränger in i läkarkåren. Extremfallet är ju det här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xq ... son=denied
men han blev ju strippad på sin legitimation. Sedan har vi ju den här människan: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... e-markera/

Folkförvillarna i det sk. "Läkarupproret", som ligger i närhet, har jag redan nämnt. Sedan har vi ivermektin-gänget, dvs. de som tror att maskmedlet ivermektin är det underdunder som ska få slut på pandemin (om det nu finns någon pandemi) men att "big pharma" hindrar detta. Dessa grupper överlappar delvis varandra. En del av dessa gäng lyckades få in en debattartikel i Läkartidningen, där de påstår att de inte finns någon vetenskaplig grund för att vaccinera barn från 12 års ålder: ".....en ännu ej godkänd läkemedelsbehandling där biverkningsfrekvensen är skyhög och långtidseffekterna okända...". Pådrivande där är läkaren och fd. vänsterextremisten, numera högerextremisten Nils Littorin - som var mikrobiolog men nu utbildar sig till psykiater.

Alla har sin yttrandefrihet, men legitimerade antivaxxare som sprider propaganda i sin yrkesutövning bör enligt min mening bli av med sina legitimationer:
https://www.vardfokus.se/nyheter/sjuksk ... d-pa-1177/
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... obbar-for/

Antivaxxarna är kanske inte så många, men välorganiserade och vet hur man ska utnyttja modern informationsteknik till det yttersta. Fast vanliga hotbrev går också bra:
https://www.helahalsingland.se/logga-in ... l-regionen
Just nu verkar Gävleborgs län stå i centrum för attackerna. Hotbreven verkar skickligt utformade, så att de inte ska uppfylla brottsbalkens rekvisit för olaga hot.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Expressen uppmärksammar idag den ungersk-amerikanska biokemisten Katalin Karikó, som tillsammans med den amerikanske läkaren och immunologen Drew Weissman lade grunden till den mRNA-teknologi som nu används i Pfizers och Modernas covid19-vacciner. Bra det, tycker förstås jag, kvinnliga forskare uppmärksammas inte alltid efter förtjänst (även om Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna fick Nobelpriset 2020 för "gensaxen" CRISPR/Cas9).

Katalin Karikó gick sedan över till BioNTech, det företag som arbetade fram vaccinet som Pfizer nu kommersialiserat. Undrar om det inte borde ligga ett Nobelpris och lura även här? Tyvärr tillhör inte jag de odödliga som har nomineringsrätt till de prisutdelande institutionerna.
Karikó och Weissman fick inte Nobelpriset i fysiologi eller medicin i år. Priset gick istället till Julius och Patapoutian för deras upptäckter av receptorer för temperatur och beröring. Här är en artikel om den omnämnda TRPV1-receptorn.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, hehe, jag har noterat detta och då tänkte jag att om jag inte skriver något så gör Enceladus-kollektivet det. Det är sinnesfysiologi det är fråga om i år, och det är jag inte så framkörd på, men de är säkert värdiga pristagare. En del har väl hänt sedan 1949, då Antonio Egas Moniz fick Nobelprisen för lobotomin, något som Nobelstiftelsen och KI fortfarande försvarar med näbbar och klor (här företrädda av psykiatern Bengt Jansson (1932 - 2009): "However, I see no reason for indignation at what was done in the 1940s as at that time there were no other alternatives!". Svenska läkare var ju pigga på att använda kniven, man steriliserade och lobotomerade i förhållandevis stor utsträckning).

Visste ni f.ö. att Sverige har haft en pionjär inom sinnesfysiologin: Hjalmar Öhrwall (som tyvärr också förespråkade sterilisering i stor omfattning).

Alltnog hade jag faktiskt inte pekat ut medicinpriset specifikt för de ovan nämnda forskarna, minst lika troligt skulle kunna vara kemipriset. Nobelbelöningarna delas ju ut tämligen godtyckligt, och hur skulle det egentligen kunna vara på något annat sätt. Nobelkommittéerna har en formidabel uppgift och det har också inträffat åtskilliga grodor sedan 1901. De för allmänheten mest kända grodorna har väl hoppat bland litteratur- och fredprisen. Som naturvetare är jag förstås mest intresserad av blamagerna inom det området och kan peka på 1944 år Nobelpris i kemi till Otto Hahn för upptäckten av kärnklyvningen 1938 (fastän han själv först inte förstod vad han hade upptäckt) medan Fritz Strassman (som tillsamman med Hahn genomförde de experiment som anses ligga till grund för upptäckten) och Lise Meitner (som kunde ge en teoretisk förklaring till vad som hade inträffat under experimentet - nämligen att urankärnan hade kluvits, vilket banade väg för kärnvapnen) blev snuvade (mycket name-dropping här!). På tal om poliovaccinet, som nämns ovan, som blev även Jonas Salk snuvad på Nobelpriset. Liksom Robert Gallo, som visserligen inte upptäckte HIV-viruset, men kunde visa att det var detta virus som orsakade AIDS, och som på 1990-talet svarade för grundforskning som ledde fram till effektivare antivirala läkemedel mot HIV-infektion. Osv. osv.

I en artikel från 1984 - först publicerad i New York Times - går den amerikanske kritikern och författaren George Steiner (1929 - 2020) till frontalangrepp mot Nobelpriset: Det skandalösa Nobelpriset (N.B. han fick inte heller Nobelpriset).

Ja, gubben Alfred gjorde det inte lätt för eftervärlden när han i testamentet skrev "hvars ränta årligen utdelas som prisbelöning åt dem, som under det förlupne året hafva gjort menskligheten den största nytta"
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 04 oktober 2021 23:40, redigerad totalt 5 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

26 augusti tyckte firma Carlson & Tegnell såhär: Tegnell: Inget behov av en tredje spruta just nu
https://www.dn.se/sverige/tegnell-inget ... a-just-nu/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ande ... dje-spruta

Nu låter det lite annorlunda: Comirnaty and Spikevax: EMA recommendations on extra doses and boosters Share

Vi får väl se hur länge det dröjer innan ovan nämnda firma inkluderar även oss som fyllt 70 i denna grupp.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Coronaviruset

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev: Internetforskare: Facebook har bidragit till vaccinmotståndet
DN skrev:– Pandemin skulle se helt annorlunda ut om det inte vore för Facebook, säger hon till DN.
De lögner som sprids på dessa plattformar når dessvärre även Sverige.
Vad som är lögn idag behöver inte vara lögn imorgon.
Vi kan ta "Lab Leak-teorin" som exempel. Denna ansågs vara en foliehattskonspiration som var "debunked" och censurerades av Facebook.
Numera anses teorin vara den mest troliga, är helt plötsligt "unbunked" (vän av ordning undrar hur "debunkingen" gick till) och censureras numera inte på Facebook.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev: Internetforskare: Facebook har bidragit till vaccinmotståndet
DN skrev:– Pandemin skulle se helt annorlunda ut om det inte vore för Facebook, säger hon till DN.
De lögner som sprids på dessa plattformar når dessvärre även Sverige.
Vad som är lögn idag behöver inte vara lögn imorgon.
Vi kan ta "Lab Leak-teorin" som exempel. Denna ansågs vara en foliehattskonspiration som var "debunked" och censurerades av Facebook.
Numera anses teorin vara den mest troliga, är helt plötsligt "unbunked" (vän av ordning undrar hur "debunkingen" gick till) och censureras numera inte på Facebook.
Det där stämmer inte - det finns ingen konsensus om hur Sars-cov2-viruset uppstått. Vi har f.ö. avhandlat detta tidigare i tråden.

Vad Facebook gör och inte gör tycker jag inte är så intressant (även om många har andra åsikter - och vad värre är, tycks bilda sig sådana på grundval av vad som påstås där).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Om vi fortsätter Nobelspåret så gick dagens fysikpris till kaosteorin, och dess tillämpningar. Vädret är ex.vis ett kaotiskt system, som inte går att förutsäga under några längre tidsrymder (SMHI:s 10-dygnsprognoser är ex.vis ganska skakiga mot slutet av prognosperioden). Pristagaren Klaus Hasselmann har trots det lyckats utveckla användbara (sk. stokastiska modeller, dvs. modeller som kan hantera slumpprocesser) klimatologiska modeller. Det är väl ungefär så långt som jag hänger med, eftersom geofysik inte direkt är min grej. Här är Vetenskapsakademiens populärvetenskapliga översikt: https://s3.eu-de.cloud-object-storage.a ... _sv_21.pdf
Den mera vetenskapliga genomgångarna finns här: https://www.kva.se/sv/pressrum/pressmed ... fysik-2021 men de innehåller mer matematisk formalism än vad en stackars pensionär orkar med på en eftermiddag.

Själv hyser jag, trots att jag huvudsakligen är biovetare, ett perverst (och i stort sett obesvarat) intresse för astrofysik och hade hoppas på att neutrino-forskarna på studerar kärnprocesserna i Solens inre med hjälp av dessa: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/bl ... onomi-i-ar skulle belönas.
Men Vetenskapsakademien tyckte väl kanske att det får räcka med astrofysik för ett tag (svarta hål, gravitationsstrålning) nu.

Kärnprocesserna i Solens (och nästan alla andra stjärnors) inre skapar ju den energi i form av (bl.a.) ljus- och värmestrålning som vi är helt beroende av. Den tysk-amerikanske fysikern Hans Bethe levererade den teoretiska förklaringen till dessa redan på 1930-talet, och belönades med Nobelpriset 1967. Bethe var djupt inblandad i utvecklingen av de amerikanska kärnvapnen, någon som han senare nästan helt lyckades dölja i sitt CV.

Men imorgon blir det spännande: kemipriset!
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 06 oktober 2021 9:27, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar