Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av LÅ1 »

Nu är nästan alla restriktioner borta. Åtminstone för oss som är fullvaccinerade.
"SL vill ha fulla tåg när restriktionerna släpper".

Men det har väl varit ganska fullt på tågen efter sommaren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av Hechtwagen »

Det som fyller tågen är inte de hävda restriktionerna inom kollektivtrafiken utan det faktum att folk slutar arbeta hemifrån.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av Sven Blomberg »

Konstigt uttalande av SL:s kommunikatör. Att restriktionerna tas bort eftersom det inte finns någon risk för smitta. Sedan säger hon att de rekommendationer som finns kvar riktar sig till de ovaccinerade. Hur menar hon att de ska kunna hålla avstånd i en fullsatt vagn/buss?
Medlem nr 266
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av LÅ1 »

Sven Blomberg skrev:Konstigt uttalande av SL:s kommunikatör. Att restriktionerna tas bort eftersom det inte finns någon risk för smitta. Sedan säger hon att de rekommendationer som finns kvar riktar sig till de ovaccinerade. Hur menar hon att de ska kunna hålla avstånd i en fullsatt vagn/buss?
Mina tankar gick också i den riktningen när jag såg och hörde videon. Men ovaccinerade får väl fortsätta sitta hemma och köpa allt med leverans vid dörren tills smittan har gått ner ännu mer, om något eller några år! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av Breitspurbahn »

LÅ1 skrev:
Sven Blomberg skrev:Konstigt uttalande av SL:s kommunikatör. Att restriktionerna tas bort eftersom det inte finns någon risk för smitta. Sedan säger hon att de rekommendationer som finns kvar riktar sig till de ovaccinerade. Hur menar hon att de ska kunna hålla avstånd i en fullsatt vagn/buss?
Mina tankar gick också i den riktningen när jag såg och hörde videon. Men ovaccinerade får väl fortsätta sitta hemma och köpa allt med leverans vid dörren tills smittan har gått ner ännu mer, om något eller några år! :cheesygrin:
Som ovaccinerad bärare av naturliga antikroppar som är starkare än något vaccin så kan jag rak i ryggen åka kollektivtrafik. :)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av LÅ1 »

Antagligen bakom betalvägg: ”Trängseln i tunnelbanan uteblev på 'frihetsdagen'

Från länkad artikel:
Restriktionerna släpptes och de flesta svenskar kan nu leva ungefär som de gjorde före pandemin. Men i Stockholms tunnelbana märktes ingen större skillnad på pendlandet under onsdagsmorgonen.
Enligt SL:s statistik har resandet ännu inte nått upp till de nivåer som sågs före pandemin – men de närmar sig. Under förra veckan reste ungefär 900 000 personer dagligen med Stockholms pendel- och tunnelbanetåg. Det är att jämföra med samma vecka 2019, då den dagliga snittsiffran var 1,4 miljoner.

Men de siffrorna är samtidigt mycket högre än vad som setts tidigare under pandemin. Samma vecka som Världshälsoorganisationen klassade coronaviruset som global pandemi så sjönk resandet kraftigt.

Fram till och med början av sommaren var pendlandet i Stockholm ungefär hälften jämfört med samma period före pandemin – och stundvis så lågt som en tredjedel av de normala nivåerna.
De intervjuade personerna har ungefär samma bild som jag, att antalet resenärer har ökat under sensommaren och hösten. Vilket också bekräftas av ett diagram i artikeln.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av Odd »

Så vad händer om två veckor? Kommer smittotalen att vara låga? Kommer dom att stiga och aningslösa politiker, som med all säkerhet har kört över expertisen i den här frågan, skyller ifrån sig...

Vi får verkligen hoppas att det inte blir det senare...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Så vad händer om två veckor? Kommer smittotalen att vara låga? Kommer dom att stiga och aningslösa politiker, som med all säkerhet har kört över expertisen i den här frågan, skyller ifrån sig...

Vi får verkligen hoppas att det inte blir det senare...
Andelen människor som är mottagliga för viruset måste ju vara betydligt lägre nu än före vaccinationerna. Samtidigt har ju viruset muterat så att det lättare infekterar yngre människor, om jag förstått rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Allt som vanligt i kollektivtrafiken från 29 september

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Så vad händer om två veckor? Kommer smittotalen att vara låga? Kommer dom att stiga och aningslösa politiker, som med all säkerhet har kört över expertisen i den här frågan, skyller ifrån sig...

Vi får verkligen hoppas att det inte blir det senare...
Andelen människor som är mottagliga för viruset måste ju vara betydligt lägre nu än före vaccinationerna. Samtidigt har ju viruset muterat så att det lättare infekterar yngre människor, om jag förstått rätt.
Egentligen vill jag inte yttra mig i ämnet utanför den speciella covid19-tråden, men eftersom hr. LÅ tar upp detta så: Det som avses är förmodligen den sk. deltavarianten (B.1.617.2) av Sars-cov2-viruset, som tagit över helt under förliden sommar. Viruset har muterat så att spike-proteinet har avsevärt lättare att fastna på ytstrukturerna i våra (luftvägs)celler. Det gör att smittsamheten ökar betydligt, kanske upp emot 3 ggr. jämfört med det ursprungliga wuhan-viruset. Om det här leder till att att just yngre människor blir lättare infekterade är väl ovisst, men ett smittsammare virus ger förstås fler sjukdomsfall (och möjligen/troligen fler vaccingenombrott).

Jag kommenterar detta med vaccingenombrott närmare här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar