Norrköping den 21 oktober 2011
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Norrköping den 21 oktober 2011
Ett litet bildsvep från fredagens stora folknöje i Norrköping, spårvägslinje 2 förlängning till Navestad.
Var det månne sista ordinarievagnen i den slingan?
Det står i "Vagnhallen" att vagn 148 gått till Räddningsverket, kan den se så fin ut om de tränat på vagnen?
Det enda som lämnade mej sömnlös på fredagskvällen var frågan varför det inte var några Berlin Tatravagnar ute i ordinarie trafik på dagen.
:Dlle.
Var det månne sista ordinarievagnen i den slingan?
Det står i "Vagnhallen" att vagn 148 gått till Räddningsverket, kan den se så fin ut om de tränat på vagnen?
Det enda som lämnade mej sömnlös på fredagskvällen var frågan varför det inte var några Berlin Tatravagnar ute i ordinarie trafik på dagen.
:Dlle.
:-)lle
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).
Om du inte redan vet så berodde ju M11:ornas frånvaro på fredagen på ett bromsfel som man upptäckt hos någon av dem.
Om du inte redan vet så berodde ju M11:ornas frånvaro på fredagen på ett bromsfel som man upptäckt hos någon av dem.
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
M67k byggdes om under åren 1995-96, inget annat.20581000184197 skrev:Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Tack, nej det blir inte så mycket diger information i en enkel bildtext. Alla som är intresserade vet andå vad som gäller, min text är mest till för att jag, när bilden dyker upp på bildspel i min skärmsläckere, ska se vad det är utan att behöva fundera så mycket. Synd på Emmälvorna, hade hoppats på en tur med dem. När och var tursätts de normalt?20581000184197 skrev:Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).
Om du inte redan vet så berodde ju M11:ornas frånvaro på fredagen på ett bromsfel som man upptäckt hos någon av dem.
:Dlle.
:-)lle
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Is somewhere info in english please?
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
The extension of line 2 of the Norrköping tramway was inaugurated Friday the 21st of October. This extension (1.4 km) is the final phase of an extension of line 2 from the Albrektsvägen–Trozelligatan crossing to the residential area Navestad/Ringdansen in the south.Lords_Bonifacijs skrev:Is somewhere info in english please?
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Det förekommer ingen fast utsättning alls, utan allt går där de behövs. Enda begränsning som finns just nu, är att M98 inte får gå i trafik bortom Albrektsvägen. Köras får de, men de är inte bra att öppna dörrarna vid hållplatserna, då fastnar man. Detta är nu inget problem, då ingen M98 är i trafik. 22 är i Berlin, 23 går till nöds att använda, men får otroligt mycke felmeddelanden i datasystemen och 24 är avställd med fel. Alla dessa tre ska byggas om, med helt nytt elsystem och nya dörrar, av motsvarande typ som M06 har.Olle skrev:Synd på Emmälvorna, hade hoppats på en tur med dem. När och var tursätts de normalt? :Dlle.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en ettaMartin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
lle.
:-)lle
- Willy Forsström
- Inlägg: 83
- Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
- Ort: Norrköping
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Vagn 148 har varit övningsvagn på Kungsängens övningsfällt under mer än 10 år. Vagnen var otroligt kl-ttr- men inte särskilt förstörd. Den saknar dock fungerande elsystem.
Vagnarna M11 står avställda p.g.a att BNU (omriktarna som gör om 800V till 24V mm) slås ut av spänningtoppar på linjenätet. Vagnarna är byggda för linjespänning på 600V. Även batteriernas kondition är tvivelaktig och ska kollas av experter. När och om vagntypen kan sättas i drift igen är i dag osäkert.
Vagnarna M11 står avställda p.g.a att BNU (omriktarna som gör om 800V till 24V mm) slås ut av spänningtoppar på linjenätet. Vagnarna är byggda för linjespänning på 600V. Även batteriernas kondition är tvivelaktig och ska kollas av experter. När och om vagntypen kan sättas i drift igen är i dag osäkert.
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Ja, de är ju därför dörrarna byggs om.Sven Blomberg skrev:Kommer de att kunna gå på linje 2 sedan?
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Kanske de...Olle skrev:Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en ettaMartin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
lle.
Men eftersom 61 har avvikande front, så är de ju lätt se de är den vagnen.
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
"2 Då buss ersätter spårvagn" känns rätt intetsägande på hållplatsskylten. Men jag antar att det är en av få hållplatser som inte har gräs i "körbanan", så det vanligaste är ersättningshållplatser ute vid gata? Set inte infarten ut som en gångväg på bilden?
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Bussar stannar på "utsidan" av hållplatsen som tidigare innan förlängningen var klar. Det gäller ju inte bara ersättningstrafik för spårvagn utan också en ordinarie busslinje. (166)
Medlem nr 266
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Jag håller med om att "ersätter buss"-skyltningen inte var särskilt tydlig. Nån slags pilar som pekar på de två hållplatslägena/plattformkanterna hade nog varit bra.
Är det dessutom samma hållplatsläge för ersättningsbussar i båda riktningarna? I så fall hade det kanske varit bättre med två rader, en "2 bussersättning norrut" och en "2 bussersättning söderut" (fast rätt destinationsnamn som jag inte orkar kolla upp nu eftersom de inte har nåt med principen att göra).
Är det dessutom samma hållplatsläge för ersättningsbussar i båda riktningarna? I så fall hade det kanske varit bättre med två rader, en "2 bussersättning norrut" och en "2 bussersättning söderut" (fast rätt destinationsnamn som jag inte orkar kolla upp nu eftersom de inte har nåt med principen att göra).
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Tror inte de där är något problem faktiskt. De funkar ändå...M_M skrev:Jag håller med om att "ersätter buss"-skyltningen inte var särskilt tydlig. Nån slags pilar som pekar på de två hållplatslägena/plattformkanterna hade nog varit bra.
Är det dessutom samma hållplatsläge för ersättningsbussar i båda riktningarna? I så fall hade det kanske varit bättre med två rader, en "2 bussersättning norrut" och en "2 bussersättning söderut" (fast rätt destinationsnamn som jag inte orkar kolla upp nu eftersom de inte har nåt med principen att göra).
Dessutom ska ju PRECIS ALLA fråga ändå... om den här bussen går till xxxxx även om de är en jätteskylt framför näsan.
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Thanks! Hope I'll have time to visit this system next year!august skrev:The extension of line 2 of the Norrköping tramway was inaugurated Friday the 21st of October. This extension (1.4 km) is the final phase of an extension of line 2 from the Albrektsvägen–Trozelligatan crossing to the residential area Navestad/Ringdansen in the south.Lords_Bonifacijs skrev:Is somewhere info in english please?
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Re: Norrköping den 21 oktober 2011
Trevliga bilder - man fick nostalgikänslor. En fyra menar du? Och förresten, var det medvetet som bildtextens färg ändrades på åtm en utav dina bilder?Olle skrev:Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en ettaMartin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
lle.