Norrköping den 21 oktober 2011

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Olle »

Ett litet bildsvep från fredagens stora folknöje i Norrköping, spårvägslinje 2 förlängning till Navestad.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Var det månne sista ordinarievagnen i den slingan?

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Det står i "Vagnhallen" att vagn 148 gått till Räddningsverket, kan den se så fin ut om de tränat på vagnen?

Det enda som lämnade mej sömnlös på fredagskvällen var frågan varför det inte var några Berlin Tatravagnar ute i ordinarie trafik på dagen.

:Dlle.
:-)lle
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av 20581000184197 »

Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).

Om du inte redan vet så berodde ju M11:ornas frånvaro på fredagen på ett bromsfel som man upptäckt hos någon av dem.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).
M67k byggdes om under åren 1995-96, inget annat.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Olle »

20581000184197 skrev:Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).

Om du inte redan vet så berodde ju M11:ornas frånvaro på fredagen på ett bromsfel som man upptäckt hos någon av dem.
Tack, nej det blir inte så mycket diger information i en enkel bildtext. Alla som är intresserade vet andå vad som gäller, min text är mest till för att jag, när bilden dyker upp på bildspel i min skärmsläckere, ska se vad det är utan att behöva fundera så mycket. Synd på Emmälvorna, hade hoppats på en tur med dem. När och var tursätts de normalt?

:Dlle.
:-)lle
Användarens profilbild
Lords_Bonifacijs
Inlägg: 100
Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
Ort: Rīga
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Lords_Bonifacijs »

Is somewhere info in english please?
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av august »

Lords_Bonifacijs skrev:Is somewhere info in english please?
The extension of line 2 of the Norrköping tramway was inaugurated Friday the 21st of October. This extension (1.4 km) is the final phase of an extension of line 2 from the Albrektsvägen–Trozelligatan crossing to the residential area Navestad/Ringdansen in the south.
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Martin Bernandersson »

Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av leifd »

Olle skrev:Synd på Emmälvorna, hade hoppats på en tur med dem. När och var tursätts de normalt? :Dlle.
Det förekommer ingen fast utsättning alls, utan allt går där de behövs. Enda begränsning som finns just nu, är att M98 inte får gå i trafik bortom Albrektsvägen. Köras får de, men de är inte bra att öppna dörrarna vid hållplatserna, då fastnar man. Detta är nu inget problem, då ingen M98 är i trafik. 22 är i Berlin, 23 går till nöds att använda, men får otroligt mycke felmeddelanden i datasystemen och 24 är avställd med fel. Alla dessa tre ska byggas om, med helt nytt elsystem och nya dörrar, av motsvarande typ som M06 har.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Sven Blomberg »

Kommer de att kunna gå på linje 2 sedan?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Olle »

Martin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en etta :D

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Willy Forsström »

Vagn 148 har varit övningsvagn på Kungsängens övningsfällt under mer än 10 år. Vagnen var otroligt kl-ttr- men inte särskilt förstörd. Den saknar dock fungerande elsystem.
Vagnarna M11 står avställda p.g.a att BNU (omriktarna som gör om 800V till 24V mm) slås ut av spänningtoppar på linjenätet. Vagnarna är byggda för linjespänning på 600V. Även batteriernas kondition är tvivelaktig och ska kollas av experter. När och om vagntypen kan sättas i drift igen är i dag osäkert.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:Kommer de att kunna gå på linje 2 sedan?
Ja, de är ju därför dörrarna byggs om.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av leifd »

Olle skrev:
Martin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en etta :D

:D lle.
Kanske de...
Men eftersom 61 har avvikande front, så är de ju lätt se de är den vagnen.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av micke b »

"2 Då buss ersätter spårvagn" känns rätt intetsägande på hållplatsskylten. Men jag antar att det är en av få hållplatser som inte har gräs i "körbanan", så det vanligaste är ersättningshållplatser ute vid gata? Set inte infarten ut som en gångväg på bilden?
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Sven Blomberg »

Bussar stannar på "utsidan" av hållplatsen som tidigare innan förlängningen var klar. Det gäller ju inte bara ersättningstrafik för spårvagn utan också en ordinarie busslinje. (166)
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av M_M »

Jag håller med om att "ersätter buss"-skyltningen inte var särskilt tydlig. Nån slags pilar som pekar på de två hållplatslägena/plattformkanterna hade nog varit bra.

Är det dessutom samma hållplatsläge för ersättningsbussar i båda riktningarna? I så fall hade det kanske varit bättre med två rader, en "2 bussersättning norrut" och en "2 bussersättning söderut" (fast rätt destinationsnamn som jag inte orkar kolla upp nu eftersom de inte har nåt med principen att göra).
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Jag håller med om att "ersätter buss"-skyltningen inte var särskilt tydlig. Nån slags pilar som pekar på de två hållplatslägena/plattformkanterna hade nog varit bra.

Är det dessutom samma hållplatsläge för ersättningsbussar i båda riktningarna? I så fall hade det kanske varit bättre med två rader, en "2 bussersättning norrut" och en "2 bussersättning söderut" (fast rätt destinationsnamn som jag inte orkar kolla upp nu eftersom de inte har nåt med principen att göra).
Tror inte de där är något problem faktiskt. De funkar ändå...
Dessutom ska ju PRECIS ALLA fråga ändå... om den här bussen går till xxxxx även om de är en jätteskylt framför näsan.
Användarens profilbild
Lords_Bonifacijs
Inlägg: 100
Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
Ort: Rīga
Kontakt:

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av Lords_Bonifacijs »

august skrev:
Lords_Bonifacijs skrev:Is somewhere info in english please?
The extension of line 2 of the Norrköping tramway was inaugurated Friday the 21st of October. This extension (1.4 km) is the final phase of an extension of line 2 from the Albrektsvägen–Trozelligatan crossing to the residential area Navestad/Ringdansen in the south.
Thanks! Hope I'll have time to visit this system next year!
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Inlägg av wax »

Olle skrev:
Martin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en etta :D

:D lle.
Trevliga bilder - man fick nostalgikänslor. En fyra menar du? Och förresten, var det medvetet som bildtextens färg ändrades på åtm en utav dina bilder?
Skriv svar