Vikten av information vid olyckor i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Vikten av information vid olyckor i kollektivtrafiken

Inlägg av Odd »

Jag var i Göteborg i lördags och skulle åka hem till Skövde. Pga banarbeten vid Göteborg C så var sträckan mellan Göteborg C och Partille avstängd och ersatt med bussar.

Ersättningsbussen råkade mycket tragiskt ut för ett framförhopp precis innan gränsen till Partille och vi blev stående ett bra tag. Av naturliga skäl går jag inte in på detaljer om påkörningen men en sak oroade mig, att det tog över en halvtimme innan någon polis eller trafikbefäl ens informerade om situationen. Den enda informationen som gavs precis efter kollisionen, gavs av bussföraren, trots att flera personer hade sett olyckan.

Jag har varit med om olyckor, både som förare och som passagerare, och det är nästan alltid samma sak överallt, nämligen brist på information till drabbade resenärer ombord på fordonen. Det behöver inte vara mycket men det borde ingå i räddningstjänsten och polisens uppgift att det är en hög prioritet att detta görs. Det behövs bara några få ord från en polisman. Nu var det lyckligtvis ingen som fick sådan panik att hen lämnade bussen på den hårt trafikerade motorvägen men det muttrades en hel del mellan stolsraderna.

Finns det praxis på hur det skall gå till i sådana situationer?
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vikten av information vid olyckor i kollektivtrafiken

Inlägg av daniel_s »

Jag förstår inte riktigt hur det hela gick till, men vid en vägavstängning med bilkö brukar väl endast de som står längst fram få reda på vad det är som är på gång. Resten sitter som en massa frågetecken och vet kanske inte ens med säkerhet att vägen är stängd, ännu mindre varför.

Risken att folk börjar kliva ut är till en viss gräns bussförarens ansvar, men om föraren t ex är medvetslös/död eller folk inte lyder förarens tillsägelser så är ändå var och en själv en vägtrafikant med ett eget ansvar när de kliver ur bussen.

I spårtrafiken finns det vanligtvis regler om att vidta åtgärder för att förebygga spontanevakuering genom information och tydliga instruktioner. Reglerna för Trafikverkets banor (TTJ) säger t ex att föraren ska försöka förhindra spontanevakuering genom att vidta följande åtgärder:
• uppmana de resande att stanna kvar i tåget och upplysa om att det är livsfarligt att gå ut på spåret
• informera upprepade gånger om varför tåget står stilla

Liknande regler finns t ex vid tunnelbanan och lokalbanorna i Storstockholm.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Vikten av information vid olyckor i kollektivtrafiken

Inlägg av Fyrgeit »

Vet nån vad som hände, eller rättare sagt vad som gick fel, när ett tåg spontanevakuerades på Skanstullsbron?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vikten av information vid olyckor i kollektivtrafiken

Inlägg av daniel_s »

Fyrgeit skrev:Vet nån vad som hände, eller rättare sagt vad som gick fel, när ett tåg spontanevakuerades på Skanstullsbron?
Skanstullsbron har nu trafikerats med olika former av tåg i 75 år, så det kan ha skett flera gånger under den tiden...

Men det man kan säga är att på den sträckan är det väldigt lätt att ta sig över och ut på gångbanan, så även om föraren lämnar exemplarisk information finns en viss risk att folk tröttnar och gör som de vill i stället om tåget bara står där utan att göra någon ansats till att köra vidare.

Från SVT förstår jag att det var ett stort signalfel 2018-09-19 då en spontanevakuering inträffade på Skanstullsbron. Signalfel på tunnelbanan är lite knepiga, bland annat anses förarna inte kompetenta att själva kontrollera att växlarna ligger rätt utan det måste göras av särskild personal och det tar såklart tid att få in tågen på stationerna.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Vikten av information vid olyckor i kollektivtrafiken

Inlägg av Diripsi »

Felet är ju att man tror sig kunna styra över resenärerna som om de var några slags robotar. I ett läge som detta hade det varit mycket smidigare att stänga av strömmen och evakuera så fort som möjligt.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vikten av information vid olyckor i kollektivtrafiken

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev:Felet är ju att man tror sig kunna styra över resenärerna som om de var några slags robotar. I ett läge som detta hade det varit mycket smidigare att stänga av strömmen och evakuera så fort som möjligt.
Det är ju lätt att säga efteråt, men inte säkert att det går att lära sig någonting alls av det. Det är inte så snabbt gjort att utrymma ett tåg heller, och om trafiken kommer igång igen kan man liksom inte avbryta utrymningen halvvägs och köra igång igen förrän alla har lämnat spårområdet, och det tar ofta rätt lång tid när det ska göras rätt väg.

Dessutom gör folk i allmänhet som de blir tillsagda så med rätt information brukar man kunna få folk att stanna kvar ombord, men man kan förstås inte helt gardera sig mot att nån idiot tar saken i egna händer och utsätter sig själv och andra för risker.
Skriv svar