"Sjukhuslinjen" - Förslag till linje mellan diverse sjukhus

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn

"Sjukhuslinjen" - Förslag till linje mellan diverse sjukhus

Inlägg av Breitspurbahn »

Youtubern "Stockholmshjärta" har en video där han föreslår att flera av Stockholms Sjukhus; Danderyd, Karolinska, Södersjukhuset & Huddinge kan kopplas ihop med en tunnelbanelinje.

Jag måste säga att jag gillar idén.
Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Odd

Re: "Sjukhuslinjen" - Förslag till linje mellan diverse sjuk

Inlägg av Odd »

Vad är syftet med linjen?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Vad är syftet med linjen?
Förutom att binda ihop alla fem akutsjukhus i Stockholms tätort (inklusive S:t Görans sjukhus vid Fridhemsplan som trådskaparen utelämnade) spelar tunnelbanans unika status naturligtvis stor roll (se Huddinge kommuns yttrande i den länkade tråden). Förslaget har även tagits upp i tråden om Flemingsberg.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Ja, nu sjönk Stockholmshjärta i min värld, så mycket "avancerat svammel" hör jag bara när polarna är pruttfulla på krogen... :roll:
Förstod inte alls poängen med videon...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

roggek skrev:Ja, nu sjönk Stockholmshjärta i min värld, så mycket "avancerat svammel" hör jag bara när polarna är pruttfulla på krogen... :roll:
Förstod inte alls poängen med videon...
Har skribenten läst kommentarerna i videons kommentarsfält? Det finns några förklaringar där:
Stockholmshjärta skrev:Men fördelen är att just den linjen kan vara utrustad med extra plats för handikappade och gamla, den kan gå dygnet runt, och den kan ha luftkonditionering och hjärtlungräddningsmaskiner osv…
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev:Youtubern "Stockholmshjärta" har en video där han föreslår att flera av Stockholms Sjukhus; Danderyd, Karolinska, Södersjukhuset & Huddinge kan kopplas ihop med en tunnelbanelinje.

Jag måste säga att jag gillar idén.
Vad tycker ni]
Nä knappast godkänt . Han gjorde några trevliga filmer med beskrivning av spårtrafik i Stockholm.
Men nu verkar han ha drabbats av något och utnämnt sig till expert på trafikplanering (fast vem har inte lekt med tankar på att rita linjer på kartan)
Nå av 5 nämnda sjukhus så har faktiskt 4. T-station eller Pendelstation (Flemingsberg) med mycket bra trafik.
SöS får klara sig med busstrafik. Nu ingick ju T-bana via SöS i ett av förslagen för T-Fridhemsplan-Älvsjö men nu talar allt för att de flesta instanser föredrar sträckning över Liljeholmen. En liten-liten chans för SöS är kanske det gamla förslaget att sätta i stånd banan runt Södermalm som utgår från Stockholm Södra och faktiskt har en station i källaren under SöS , kanske en ny plattform vid Södra och spårvägstrafik runt söder ?
Men vari ligger den speciella nyttan att knyta ihop sjukhusen med spårtrafik,de fungerar ju var och ett för sig. Knappast att personal eller patienter turnerar runt mellan de nämnda sjukhusen utan det är ett som gäller. Om någon patient i dåligt skick behöver flyttas så är det ambulans eller annan sjuktransport som gäller , knappast T-bana.
Förslaget påminner lite om förslagsärendena på jobbet där fantasifulla saker brukade besvaras med: ”ej genomförbart men förslagsställaren har belyst ett problem och tilldelas två biobiljetter” .
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Så vi skall plöja ner 100-150 miljarder på en linje som primärt skall användas av sjukhusanställda och patienter? Skall vi inte bygga en monorail medan vi ändå håller på, det lär bli billigare?

Då är det mycket mer effektivt att komplettera upp så att NKS och Södersjukhuset får spårförbindelse. Det går att åstadkomma så att transport mellan två valfria av de nämnda sjukhusen alltid kan ske med endast ett byte.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Nå av 5 nämnda sjukhus så har faktiskt 4. T-station eller Pendelstation (Flemingsberg) med mycket bra trafik.
Trafiken är inte alls "mycket bra". Huddinge kommun påpekar nästan varje år att trafiken är oattraktiv för sjukhuspersonalen. Jag misstänker att skribenten skulle klaga högljutt om blå linjen finge samma trafikutbud som pendeltågen...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Vad skulle vitsen med att bygga en linje som förbinder sjukhusen vara? Med några få undantag så reser väl inte personal mellan sjukhusen under arbetsdagen. Om en patient ska flyttas så sker det med sjuktransport.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Lennart Petersen skrev: En liten-liten chans för SöS är kanske det gamla förslaget att sätta i stånd banan runt Södermalm som utgår från Stockholm Södra och faktiskt har en station i källaren under SöS , kanske en ny plattform vid Södra och spårvägstrafik runt söder ?
Å hå, ja,ja ... !

Ständigt denna " ... station i källaren under SöS ... !"

Det finnes ingen "station" i tunneln under SöS - och har aldrig funnits! Vad som finnes, är ett hål i väggen med en bastant ståldörr som leder in till SöS skyddsrum innehållande möjligheter till "katastrofvård". Ursprungligen var det tänkt att man vid en krissituation via anslutningen vid Stockholm Södra skulle kunna rangera ner persontåg med skadade för vård. Men några stationsanordningar för att möjliggöra avstigning, transportvägar för bårar och sängar m.m. blev aldrig byggda. Ej heller någon tunnelvidgning för detta.

Jag har åkt sträckan Slussen - Stadsgården - Stockholm Södra ett flertal gånger arrangerade av bl.a. SSS-Stockholm samt speciellt när dåvarande Landstingsrådet Stig Dingertz försökte väcka intresse för att använda Stockholms industrispår för lokal persontrafik. Vid det aktuella hålet in till SöS låg det bara en hög med ruttnande slipers. Och även inifrån "källaren" studerat "stationsdörren" som just renoverats för att kunna användas som nödutgång.

Däremot, om man verkligen vill förse SöS med spårburen kollektivtrafik; finnes det en "enkel" möjlighet; Återuppliva spårvagnslinje 8!
1967-06-(937)-SS-linje-8.jpg
1967-06-(937)-SS-linje-8.jpg (90 KiB) Visad 2615 gånger
1961-04--(362)-SS-linje-8.jpg
1961-04--(362)-SS-linje-8.jpg (126.39 KiB) Visad 2615 gånger
Jag har i närtid under ett års tid regelbundet besökt sjukhusets Onkologi och tillbringat allt för mycket tid att under Slussen-ombyggnaden snurra runt på Södermalm på befintliga busslinjer.

Nu börjar man kunna se hur förbindelserna över Gamla Stan färdigställes. Och i alla fall på tidigare presenterade visioner; är det inritat spårvägsspår på den s.k. Guldbron upp mot Söder. Och en kapacitetsstark "tvärförbindelse" genom citykärnan skulle kunna bli ett attraktivt alternativ med bekväma omstigningar till T-banesystemet på flera punkter samt "Spårväg City".
1960-04-(098)-SS-linje-8.jpg
1960-04-(098)-SS-linje-8.jpg (100.67 KiB) Visad 2615 gånger
"Åttans" ursprungliga destination Tessinparken känns väl nu obsolet ... :
1967-06-(936)-SS-linje-8.jpg
1967-06-(936)-SS-linje-8.jpg (115.82 KiB) Visad 2615 gånger
... men ger Forumets skrivbordsanalytiker möjlighet att återuppliva tidigare diskussioner här på Forumet om kompletterande spårvägstrafik genom Östermalm.

Det verkar ju ha gått prestige i tidigare planer på att ersätta bussarmadan på stomlinje 4 med spårvagnar, annars kan man ju fundera på någon form av hopkoppling.
1960-04-(101)-SS-Linje-8.jpg
1960-04-(101)-SS-Linje-8.jpg (101.51 KiB) Visad 2615 gånger
Glöm inte bort Karlaplan som figurerade i flitigt när det var full fräs i Forumet! :)

Vänliga Hälsningar / Lena
Lennart Petersen

1 skrev:
Lennart Petersen skrev: En liten-liten chans för SöS är kanske det gamla förslaget att sätta i stånd banan runt Södermalm som utgår från Stockholm Södra och faktiskt har en station i källaren under SöS , kanske en ny plattform vid Södra och spårvägstrafik runt söder ?
[

Det finnes ingen "station" i tunneln under SöS - och har aldrig funnits

]
Jo jag vet hur det ser ut i källaren och har åkt banan och varit där och sett lastplatsen eller vad vi ska kalla den.
Men det finns i vart fall ett hål i berget som skulle kunna byggas om till station.
Om det är så realistiskt vet jag inte men det går ju att tänka på möjligheten. Det kostar rätt lite
Lennart Petersen

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Nå av 5 nämnda sjukhus så har faktiskt 4. T-station eller Pendelstation (Flemingsberg) med mycket bra trafik.
Trafiken är inte alls "mycket bra". Huddinge kommun påpekar nästan varje år att trafiken är oattraktiv för sjukhuspersonalen. Jag misstänker att skribenten skulle klaga högljutt om blå linjen finge samma trafikutbud som pendeltågen...
Jag skulle vara helt nöjd om blå linje 10 hade samma turtäthet som linje 40 och 41, det skiljer inte anmärkningsvärt.
Det är ju bara att titta på sl.se.
Sen är det betydelselöst i det här sammanhanget . Tråden handlar om bygge av infrastruktur inte turtäthet.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Jag skulle vara helt nöjd om blå linje 10 hade samma turtäthet som linje 40 och 41, det skiljer inte anmärkningsvärt.
Det är ju bara att titta på sl.se.
Sen är det betydelselöst i det här sammanhanget . Tråden handlar om bygge av infrastruktur inte turtäthet.
Trafikutbudet skiljer sig väsentligt mellan olika trafikslag. Jag klistrar in inlägget från den hänvisade tråden eftersom skribenten inte verkar ha följt länken:
Enceladus skrev:Här är Huddinge kommuns yttrande om Trafikförvaltningens remiss:
Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen under helgmornar skulle öka attraktiviteten att resa kollektivt.
Vad är egentligen orsaken till att tunnelbanan har kvartstrafik på helgmornar medan pendeltågen har halvtimmestrafik? Gröna linjen har ju betydligt färre resenärer per gren och blå linjen har något färre resenärer per gren. Röda linjen har fler resenärer per gren, men annars känns det omotiverat att tunnelbanan har högre turtäthet med färre resenärer. :?
Notera att länken har ändrats till årets remiss, men kommunens yttrande är i princip oförändrat från föregående år.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
1 skrev:
[

Det finnes ingen "station" i tunneln under SöS - och har aldrig funnits

]
Jo jag vet hur det ser ut i källaren och har åkt banan och varit där och sett lastplatsen eller vad vi ska kalla den.
Men det finns i vart fall ett hål i berget som skulle kunna byggas om till station.
Om det är så realistiskt vet jag inte men det går ju att tänka på möjligheten. Det kostar rätt lite
Nu finns istället ett förslag om ett cykelstråk genom den nämnda järnvägstunneln: Cyklar kan förbjudas längs Årstaviken
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Linjen skulle såklart inte enbart vara till för patienter och personal utan en alternativlinje mellan förorterna genom stan, fast förbi citykärnan.
Jag hoppas iallafall linjen under Riddarfjärden går via SÖS/Södra Station, inte Liljeholmen.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Vad är syftet med linjen?
Förutom att binda ihop alla fem akutsjukhus i Stockholms tätort (inklusive S:t Görans sjukhus vid Fridhemsplan som trådskaparen utelämnade) spelar tunnelbanans unika status naturligtvis stor roll (se Huddinge kommuns yttrande i den länkade tråden). Förslaget har även tagits upp i tråden om Flemingsberg.
Vad sägs om en innerstadslinje som binder samman alla församlingskyrkor eller alla Lidlbutiker?
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Personligen ser jag inte poängen med att just binda ihop sjukhusen med varandra, men bättre kommunikationer till sjukhus är något som behövs. Sös ligger på ett berg utan några direkta kopplingar till tbanestationer. Från flempan till Huddinge sjukhus är det 300m och mer än 600m till huvudentrén. "Men man tar ju ambulans till sjukhus?" Om det är akut, ja, men majoriteten(jag har ingen statistik för att stödja detta men tänk logiskt) av sjukhusbesök är väl inte akuta? Man åker också till sjukhus för att undersöka misstankar om sjukdom och för planerade möten med läkare.

Tänk också hur många som jobbar på sjukhus. Markus tar upp statistik om hur stora arbetsplatser sjukhus är i videon. Man ska kunna åka kollektivt till sin arbetsplats, inte behöva vara bilberoende. Har ni sett Glömstavägen i rusningstid?!

Förlängningen söderut till Huddinge är också ett förslag jag stödjer. Stora delar av Huddinge består av villor långt ifrån bra kollektivtrafik där man nästan tvingas att ta bilen överallt. Det är inte bara nybyggda områden som behöver tunnelbana!

Jag tycker att det hade varit en dum idé att kalla den för sjukhuslinjen, eller ha speciella vagnar som rullar där, men för övrigt tycker jag att det är ett bra förslag på en linje som binder ihop många arbetsplatser och bostadsområden som inte har haft så bra kollektivkommunikationer.

Jag ursäktar om jag uttrycker mig konstigt ibland, jag är hyfsat ny på forumet, men jag menar inget illa. :)
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Personligen ser jag inte poängen med att just binda ihop sjukhusen med varandra, men bättre kommunikationer till sjukhus är något som behövs. Sös ligger på ett berg utan några direkta kopplingar till tbanestationer. Från flempan till Huddinge sjukhus är det 300m och mer än 600m till huvudentrén. "Men man tar ju ambulans till sjukhus?" Om det är akut, ja, men majoriteten(jag har ingen statistik för att stödja detta men tänk logiskt) av sjukhusbesök är väl inte akuta? Man åker också till sjukhus för att undersöka misstankar om sjukdom och för planerade möten med läkare.

Tänk också hur många som jobbar på sjukhus. Markus tar upp statistik om hur stora arbetsplatser sjukhus är i videon. Man ska kunna åka kollektivt till sin arbetsplats, inte behöva vara bilberoende. Har ni sett Glömstavägen i rusningstid?!

Förlängningen söderut till Huddinge är också ett förslag jag stödjer. Stora delar av Huddinge består av villor långt ifrån bra kollektivtrafik där man nästan tvingas att ta bilen överallt. Det är inte bara nybyggda områden som behöver tunnelbana!

Jag tycker att det hade varit en dum idé att kalla den för sjukhuslinjen, eller ha speciella vagnar som rullar där, men för övrigt tycker jag att det är ett bra förslag på en linje som binder ihop många arbetsplatser och bostadsområden som inte har haft så bra kollektivkommunikationer.

Jag ursäktar om jag uttrycker mig konstigt ibland, jag är hyfsat ny på forumet, men jag menar inget illa. :)
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag står absolut bakom idén. "Sjukhuslinjen" skulle också kunna funka som en avlastande linje för pendeltågen till o från Södertälje resp. förbi Upplands Väsby. Jag tänker ungefär så här:
Glömstadal-Huddinge sjukhus-Flemingsberg-Visättra-Solgård-Huddinge Centrum (vid Sjödalsparken)-Kvarnbergsplan-Ågestavägen-Hagsätra-Älvsjö-Östberga-Årstafältet-Södersjukhuset-Hornstull-Fridhemsplan-Hagastaden-Södra Hagalund-Arenastaden-Järva krog-Ulriksdal-Silverdal-Edsviken-Sollentuna Centrum (Vid Sollentunavägen)-Edsberg

Jag märker att stationerna i södra änden blir rätt nära och fortsättningen till Glömstadal är jag osäker på också. Hagsätra station görs om från att bli gröna/blåa linjens slutstation till att bli genomgående för sjukhuslinjen. Istället får gröna/blåa linjen en ny slutstation vid Ågestavägen, med smidigt byte över till Sjukhuslinjen och potentiellt samtrafikering söderöver om man så vill. På norra sidan skulle Ulriksdals T-station ersätta pendeltågsstationen som så läggs ner. Förlänger man sedan Tvärbanan Kistagrenen till t.ex. Silverdal för att skapa en anslutning så kan boende i Ulriksdal ändå nå Kista utan att ta någon buss längs vägen.

Alternativ slutpunkt i norra änden hade också varit efter Silverdal vid Helenelunds Pendeltågsstation eller vidare till Kista, men tyckte Edsberg är bra slutpunkt för att behålla avlastningseffekten.

Tar jag död på ännu en tråd med mina galna idéer? :D //ADDE
Lennart Petersen

Enceladus skrev:[q

Trafiken är inte alls "mycket bra". Huddinge kommun påpekar [u

år.
Det hör ju till att en kommun klagar på den trafik som utförs av SL och kräver bättre turtäthet för kommuninvånarna.
Det vore väl tjänstefel att inte göra så och att klaga och skriva temisser kostar inget.
Men du påstår att jag skulle bli missnöjd om blå linje (10 är det) fick pendelns tider. Jag kan komstatera att vid de tider jag åker är det 10 min trafik och så är det från nu och en bit in på kvällen. Konstaterar att det är ungefär samma turtäthet på linjerna till Flemingsberg.
Men tråden handlar om bygge av infrastruktur inte turtäthet.
Skriv svar