Att hitta stationen Stockholm City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
LÅ1 skrev:Synd att det inte finns ett övergripande namn på de tre eller fyra olika stationerna i området.
T-Centralen är namn på stationer för tre tunnelbanor och blir namnet även på Roslagsbanans station. Så kan pendeltågens station gärna få heta T-Centralen också (eller "Stockholm T-Centralen") om det känns bättre för Trafikverket.
Det vore extremt bakvänt att uppkalla en nationell järnvägsstation efter en lokal tunnelbanestation, som till råga på allt är uppkallad efter järnvägsstationen!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:Synd att det inte finns ett övergripande namn på de tre eller fyra olika stationerna i området.
T-Centralen är namn på stationer för tre tunnelbanor och blir namnet även på Roslagsbanans station. Så kan pendeltågens station gärna få heta T-Centralen också (eller "Stockholm T-Centralen") om det känns bättre för Trafikverket.
Det vore extremt bakvänt att uppkalla en nationell järnvägsstation efter en lokal tunnelbanestation, som till råga på allt är uppkallad efter järnvägsstationen!
Pendeltågsstationerna är ju inte direkt ”nationella”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av Diripsi »

twr skrev:
daniel_s skrev: Det vore extremt bakvänt att uppkalla en nationell järnvägsstation efter en lokal tunnelbanestation, som till råga på allt är uppkallad efter järnvägsstationen!
Pendeltågsstationerna är ju inte direkt ”nationella”.
Nej och för vanliga resenärer är "T-centralen" bara en plats i underjorden. Många verkar inte ens veta vad namnet betyder egentligen. Tunnelbanestationen och pendeltågsstationen upplevs självklart som en och samma station, så att kalla dem för olika namn blir bara förvirrande.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev:
daniel_s skrev: Det vore extremt bakvänt att uppkalla en nationell järnvägsstation efter en lokal tunnelbanestation, som till råga på allt är uppkallad efter järnvägsstationen!
Pendeltågsstationerna är ju inte direkt ”nationella”.
Nej och för vanliga resenärer är "T-centralen" bara en plats i underjorden. Många verkar inte ens veta vad namnet betyder egentligen. Tunnelbanestationen och pendeltågsstationen upplevs självklart som en och samma station, så att kalla dem för olika namn blir bara förvirrande.
Precis.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av stockholm79 »

LÅ1 skrev:För några veckor sedan skulle jag åka med pendeltågen och kom från Sergels torg. Enligt skyltningen skall man gå via blå linjens perrong. Är det verkligen bästa vägen? Kanske, men jag tyckte det kändes väldigt långt. Är det inte bättre att gå via T-centralens perrong för spår 3 och 4 och sedan ner till blå gången, vidare mot blå linjen och Stockholm City? Men det blir nog långt, det också.
Jag förstår inte varför man inte förbinder mellanplanet från Sergels torg till blå linjen med blå gången.
Nedgången används inte speciellt mycket och har plats för fler rulltrappor.
Mellanplanet och blå gången borde vara +/- i samma plan. Alternativt kan man gå direkt till planet under med butikerna (kanske fler butiker för att få det att löna sig?).
Så slipper man gå via blå linjens plattform och störa trafikanterna där.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av daniel_s »

stockholm79 skrev:
LÅ1 skrev:För några veckor sedan skulle jag åka med pendeltågen och kom från Sergels torg. Enligt skyltningen skall man gå via blå linjens perrong. Är det verkligen bästa vägen? Kanske, men jag tyckte det kändes väldigt långt. Är det inte bättre att gå via T-centralens perrong för spår 3 och 4 och sedan ner till blå gången, vidare mot blå linjen och Stockholm City? Men det blir nog långt, det också.
Jag förstår inte varför man inte förbinder mellanplanet från Sergels torg till blå linjen med blå gången.
Jag förstår inte vad det skulle tillföra. Kortaste vägen är faktiskt via tunnelbana 3:s plattform, som det är skyltat. Det blir inte kortare med ”ditt” förslag.

Annars är bästa vägen från Sergels torg till pendeln att gå in från Klarabergsgatan 39 (mitt för där spårvagnarna vänder). Då går man ned för ett par rulltrappor så kommer man raka vägen till pendeltåget utan att gå in i tunnelbanan överhuvudtaget.
1364F52D-388A-40EB-8DFF-08B63EEC4C9C.jpeg
1364F52D-388A-40EB-8DFF-08B63EEC4C9C.jpeg (195.87 KiB) Visad 1630 gånger
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av Odd »

Egentligen spelar det ingen roll vilka korta vägar det finns, om de inte är skyltade på ett begripligt sätt. Och det är väl just det som är problemet med Centralstation/T-central/Stockholm City!
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av Lennart Petersen »

stockholm79 skrev:
LÅ1 skrev:För några veckor sedan skulle jag åka med pendeltågen och kom från Sergels torg. Enligt skyltningen skall man gå via blå linjens perrong. Är det verkligen bästa vägen? Kanske, men jag tyckte det kändes väldigt långt. Är det inte bättre att gå via T-centralens perrong för spår 3 och 4 och sedan ner till blå gången, vidare mot blå linjen och Stockholm City? Men det blir nog långt, det också.
Jag förstår inte varför man inte förbinder mellanplanet från Sergels torg till blå linjen med blå gången.
Nedgången används inte speciellt mycket och har plats för fler rulltrappor.
Mellanplanet och blå gången borde vara +/- i samma plan. Alternativt kan man gå direkt till planet under med butikerna (kanske fler butiker för att få det att löna sig?).
Så slipper man gå via blå linjens plattform och störa trafikanterna där.

/or
Ska man satsa på något (för stora pengar) så är det väl en uppgång norrut mot Kungsgatan.
Det lär vara förberett för en sådan uppgång , eller ?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: Annars är bästa vägen från Sergels torg till pendeln att gå in från Klarabergsgatan 39 (mitt för där spårvagnarna vänder). Då går man ned för ett par rulltrappor så kommer man raka vägen till pendeltåget utan att gå in i tunnelbanan överhuvudtaget.
Håller med. Åtminstone om det inte är rejält kalt eller skyfall. Vid sådana väder brukar gå genom T-banan om jag ska från Sergelområdet till Centralen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av Anders Hanquist »

Lennart Petersen skrev: Ska man satsa på något (för stora pengar) så är det väl en uppgång norrut mot Kungsgatan.
Det lär vara förberett för en sådan uppgång , eller ?
Jo. Jag tycker mig minnas när projektet presenterades en gång i tiden att det skulle bli en uppgång någonstans i trakten av Hötorget, men att den senare bantades bort.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av stockholm79 »

Varför jag skulle vilja se en annan lösning mellan Segel och pendeltågen är att man då slipper blanda resandeströmmar på en plattformar.
Visserligen så är det nog inte mycket just nu, men med tillväxten i Stockholm och framförallt utbyggnaden av TUB3 så kan det bli mycket mer.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av daniel_s »

stockholm79 skrev:Varför jag skulle vilja se en annan lösning mellan Segel och pendeltågen är att man då slipper blanda resandeströmmar på en plattformar.
Visserligen så är det nog inte mycket just nu, men med tillväxten i Stockholm och framförallt utbyggnaden av TUB3 så kan det bli mycket mer.

/or
Okej, men som du ser på kartan så är det inte rätt väg att gå, bokstavligt talat :-)

Snarare skulle man ju då öppna en gång under Klarabergsgatan fram till Vasagatan.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av Kantorn »

stockholm79 skrev:Varför jag skulle vilja se en annan lösning mellan Segel och pendeltågen är att man då slipper blanda resandeströmmar på en plattformar.
Visserligen så är det nog inte mycket just nu, men med tillväxten i Stockholm och framförallt utbyggnaden av TUB3 så kan det bli mycket mer.

/or
Med din lösning - om jag fattat det hela rätt - måste man ju passera halva TUB 1-2. Där är enligt min erfarenhet mycket mer trångt än på TUB 3. Men jag kan ha missuppfattat.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av stockholm79 »

Nej, du har missuppfattat mig.
Det jag tänkte är att man halvvägs ner mot TUB3 viker av till vänster och går direkt till affärsplanet.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 60
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av GustavS »

stockholm79 skrev:Nej, du har missuppfattat mig.
Det jag tänkte är att man halvvägs ner mot TUB3 viker av till vänster och går direkt till affärsplanet.

/or
Den kontakten finns ju redan?
Direkt när man kommer ner till Blå Gången från Grön-Röda delen av T-centralen så tar man korta rulltrappor som finns till vänster, så är man på centrala mellanplanet (affärsplanet).
Bild
well known yimby
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av Odd »

Är detta den annonserade vägen för att komma från pendeltåget till Sergels Torg?
tce-sergelstorg.png
tce-sergelstorg.png (1.04 MiB) Visad 998 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av Hechtwagen »

Diripsi skrev:
twr skrev:
daniel_s skrev: Det vore extremt bakvänt att uppkalla en nationell järnvägsstation efter en lokal tunnelbanestation, som till råga på allt är uppkallad efter järnvägsstationen!
Pendeltågsstationerna är ju inte direkt ”nationella”.
Nej och för vanliga resenärer är "T-centralen" bara en plats i underjorden. Många verkar inte ens veta vad namnet betyder egentligen. Tunnelbanestationen och pendeltågsstationen upplevs självklart som en och samma station, så att kalla dem för olika namn blir bara förvirrande.

För ett inte helt obetydligt antal stockholmare så innefattar T-Centralen även Stockholm C. En bekant berättade glatt för mig att han hade sett ett ånglok på T-Centralen vilket jag tvivlade på...
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av daniel_s »

Det var nog ett tunnelbanelok som inte tvättats på länge! Kan se lite svart ut ;-)
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Är detta den annonserade vägen för att komma från pendeltåget till Sergels Torg?
Bilagan tce-sergelstorg.png finns inte längre
Nej. Skyltningen ut från stationen till Sergels torg visar kortaste vägen från platsen där man står. Från södra delen av plattformen är det utomhusvägen via Klarabergsgatan (min blå markering). Från norra delen av plattformen är det via järvabanans plattform (min lila markering).

Den senare vägen är kortast om man är på Sergels torg och ska till pendeltåget, och är också den som är skyltad i den riktningen.
y.png
y.png (1.15 MiB) Visad 921 gånger
Senast redigerad av daniel_s den måndag 25 oktober 2021 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Att hitta stationen Stockholm City

Inlägg av Diripsi »

Den där skissen är väl från förstudien för 15 år sen eller nåt sånt. Verkligheten ser inte ut så där. Här finns en korrekt ritning på stationen. Skillnaden är bland annat att utgången vid "Orgelpipan 5" inte finns i verkligheten, så den vägen tror jag knappast att skyltarna visar. En annan skillnad är att det finns en rulltrappa till Blå linjens platform som kommer upp mycket närmare rulltrappan mot Sergels Torg (den vägen som Daniel har ritat).
Skriv svar