Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Spårväg City

Inlägg av Karsten »

Enceladus skrev: Har Roslagsbanan någon matarbuss?
614, 615, 616, 617, 619, 622, 622X, 623H, 623V, 633, 635, 660H, 660V, 664 är typiska matarlinjer. Sedan finns ett stort gäng glesbygdslinjer som också i någon mån anpassas efter Roslagsbanan.
Enceladus
Inlägg: 9974
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Så kan Kungsholmens bussar ändras
Direktpress skrev:– Personligen hade jag helst sett att vi hade fått en spårvagn till Hornsberg som det först var tänkt. Det talades om att vi skulle få en stombuss istället men det har vi inte fått, säger Jonlund.
Nämndordföranden Rasmus Jonlund (L) vill se spårvagn till Hornsberg.
Direktpress skrev:Förvaltningen betonar även vikten av bättre busstrafik till Lilla och Stora Essingen, speciellt med tanke på bostadsplanerna på öarna. ”Bussarna är redan idag överfulla när de lämnar Fridhemsplan respektive Stora Essingen” skriver de i sitt svar.
Samtidigt har busstrafiken till Essingeöarna slagit i taket. Prioriterar L-toppen verkligen rätt sträcka?
Enceladus
Inlägg: 9974
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:Nybroplan skulle byggts om 2019 men har skjutits framåt. Orsakerna är bla att man behöver mer tid för att ta fram en plan för hur det skall se ut när det är klart. Djurgårtdsbron kommer i samband med förlängningsarbetet (skall ju till ett helt nytt växlelparti i korsningen.)

När SL får beskedet att allt är klart för möjlig trafikstart den 3/9 kommer man att släppa planerna för invigningen och alla officiella besked. Vi kan ju bara spekulera att många partier vill vara med på ett hörn och man vill väl inte ha ett nytt "Århus" just före valet.
Förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik vid Nybroplan

Nu ska knutpunkten Nybroplan äntligen byggas om. Ambitionen är att Stockholm ska förbli en bilstad, men det görs vissa förbättringar för de sekundära trafikslagen. Det verkar inte finnas några planer på att väsentligt öka kapaciteten för kollektivtrafiken, vilket kan förklara varför det har varit knäpptyst om Spårväg Citys förlängning under hela mandatperioden.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Nybroplan skulle byggts om 2019 men har skjutits framåt. Orsakerna är bla att man behöver mer tid för att ta fram en plan för hur det skall se ut när det är klart. Djurgårtdsbron kommer i samband med förlängningsarbetet (skall ju till ett helt nytt växlelparti i korsningen.)

När SL får beskedet att allt är klart för möjlig trafikstart den 3/9 kommer man att släppa planerna för invigningen och alla officiella besked. Vi kan ju bara spekulera att många partier vill vara med på ett hörn och man vill väl inte ha ett nytt "Århus" just före valet.
Förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik vid Nybroplan

Nu ska knutpunkten Nybroplan äntligen byggas om. Ambitionen är att Stockholm ska förbli en bilstad, men det görs vissa förbättringar för de sekundära trafikslagen. Det verkar inte finnas några planer på att väsentligt öka kapaciteten för kollektivtrafiken, vilket kan förklara varför det har varit knäpptyst om Spårväg Citys förlängning under hela mandatperioden.
Nybroplans trafiklösningar sköts av staden, spårvägsförlängningarna av regionen, men i själva verket så är det väl en konspiration som stoppar allt man gillar som inte blir gjort.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

De förändringar som görs nu är samtliga till gagn för kollektivtrafiken. Kör tiderna genom Nybroplan mot Tce har minskat med ca 30 sekunder. Mot Djb är det i stor oförändrat. Vid Nmt blir körfälten tydligare vilket minskar risken för insidenter. Refugen mitt i gatan vid övergångsstället försvinner och en klack byggs ut från torget. Annars är det mest förändringar av GCbanorna.

De hållplatsanpassningar som vart på gång genomförs inte förrän det blir en totalavstängning under längre tid. Ex om man skall slänga in nya växlar vid Djb. Eller om man ändå väljer att göra större UH åtgärder på bef anläggning.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inlägg av Per Lind »

När jag arrangerade SL's studieresa till Schweiz för några år sedan diskuterades totalavstängning vid Djurgårdsbron. Efter studiebesöket i Basel kom det fram att det skulle räcka med 1 helgs avstängning eller max 1 vecka om man använde förtillverkade räler, växlar och korsningar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Per Lind skrev:När jag arrangerade SL's studieresa till Schweiz för några år sedan diskuterades totalavstängning vid Djurgårdsbron. Efter studiebesöket i Basel kom det fram att det skulle räcka med 1 helgs avstängning eller max 1 vecka om man använde förtillverkade räler, växlar och korsningar.
-Per
Japp tillhör de som inte accepterar längre avstängningar än nödvändigt. Med en god arbetsplanering kan man lösa mycket.

Dock är det en del arbeten vid Djb. Bla skall hållplatserna tillgänglighetsanpassas vilket innebär att man måste flytta tillbaka S kurvan in i allén så man kan få 60 m rak hållplats.

Vi vet att hela Strandvägen behöver rustas och valet av standard avgör hur lång avstängning som krävs.

SL har dock lärt sig en del och det finns ju lösningar som minimerar avstängningar, klätterspår i olika lösningar.
2017-A11979 beskuren.jpg
2017-A11979 beskuren.jpg (149.67 KiB) Visad 2657 gånger
En bild från när det begav sig som visar hur man kan göra

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev: Dock är det en del arbeten vid Djb. Bla skall hållplatserna tillgänglighetsanpassas vilket innebär att man måste flytta tillbaka S kurvan in i allén så man kan få 60 m rak hållplats.

Vi vet att hela Strandvägen behöver rustas och valet av standard avgör hur lång avstängning som krävs.

SL har dock lärt sig en del och det finns ju lösningar som minimerar avstängningar, klätterspår i olika lösningar.
När planeras dessa arbeten? Tidigare skulle de samordnas med att spåren mot Radiohuset lades in, men eftersom det inte finns några beslut om tidplan för förlängning kan man väl inte vänta hur länge som helst.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Passerade Nybroplan i dag. Ser att man kommit igång med arbetet på torget.


På den länkade infosidan står det om en unik poppel:
För staden har det också varit viktigt att säkerställa att det träd som står på den södra spårvagnsplattformen kan stå kvar. Detta är en unik poppel planterad vid sekelskiftet 1800/1900. Den kom till efter korsningsförsök vid en botanisk trädgård och planterades av Tor Nitzelius, som bland annat var intendent vid Göteborgs botaniska trädgård och en tid jobbade åt Stockholms stad.

Eftersom att poppeln är unik har staden gjort flera försök att föröka den, men utan resultat. När trädet var i dåligt skick för några år sedan beslutade staden att föryngra det genom att spara stubbskott; ett eller ett par av dem kan sedan väljas ut för att förhoppningsvis kunna bli nya träd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Spårväg City

Inlägg av stockholm79 »

Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
gek
Inlägg: 1183
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårväg City

Inlägg av gek »

stockholm79 skrev:Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
Båda ordinarie spåren gick på samma sida om mittallén. En tänkbar förklaring till att inte köra enkelspår kan ha varit att detta - med nedsaktning vid klätterväxlarna - skulle hindrat spårvägstrafiken alltför mycket. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att ge mer svängrum för arbetet, något som dock är svårt att avgöra utifrån bilden.

2015 såg det ut så här vid Styrmansgatan - ett provisoriskt klätterspår har lagts på ganska stort avstånd från det ordinarie spåret:
Bild

Samma ställe samma dag i april 2015:
Bild
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

gek skrev:
stockholm79 skrev:Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
Båda ordinarie spåren gick på samma sida om mittallén. En tänkbar förklaring till att inte köra enkelspår kan ha varit att detta - med nedsaktning vid klätterväxlarna - skulle hindrat spårvägstrafiken alltför mycket. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att ge mer svängrum för arbetet, något som dock är svårt att avgöra utifrån bilden.

2015 såg det ut så här vid Styrmansgatan - ett provisoriskt klätterspår har lagts på ganska stort avstånd från det ordinarie spåret:
Bild

Samma ställe samma dag i april 2015:
Bild
På bilden jag visade är det som syns tre spår. Det närmast husen är det provisoriska och då jobbar man på ett av de ordinarie. Sen i halvtid växlade man om så man körde på den andra ordinarie beroende på vad som skulle göras.


Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inlägg av Anders Hanquist »

Jo. Spåren i båda riktningarna låg förr på norra sidan av allén. Numera ligger de som bekant på var sida om allén. Detta gör att vagnar mot centrum i dag kör på exakt samma del av körbanan som hästspårvagnarna i samma riktning en gång i tiden körde. Detta trots (eller snarare på grund av) att det då var vänstertrafik.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg City

Inlägg av daniel_s »

Ibland flyttade man spåren lite hit och dit med lite mer välgjorda provisorier: http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp ... 90-287.jpg
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Spårväg City

Inlägg av stockholm79 »

Är det för att bygga gången under Birger Jarlsgatan till Östermalstorgs t-bana?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg City

Inlägg av daniel_s »

stockholm79 skrev:Är det för att bygga gången under Birger Jarlsgatan till Östermalstorgs t-bana?

/or
Ja, så bör det vara!
Enceladus
Inlägg: 9974
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.
I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb. :D

Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.

Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårväg City

Inlägg av Diripsi »

På vilket sätt är hållplatserna inte tillgänglighetsanpassade? Vad gäller för bussar som stannar vid samma hållplatser?
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2231
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg City

Inlägg av Thomas Lange »

Diripsi skrev:På vilket sätt är hållplatserna inte tillgänglighetsanpassade? Vad gäller för bussar som stannar vid samma hållplatser?
Om du ser på till exempel hpl Nordiska Museet/Vasamuseet, så ser du att bussarna stannar längst fram på hållplatsen medan spårvagnarna stannar bakom. Då kan du också märka att plattformarna ligger i olika höjd för att passa bussarnas golv resp. spårvagnarnas golv.

På hållplatser som inte hunnit tillgänglighetsanpassas är det busshöjd längs hela plattformen, vilket innebär att för spårvagnsresenärerna blir det ett steg nedåt när man kliver av resp ett steg uppåt när man kliver på. För resenärer med rollatorer och rullstolar är detta ett hinder i tillgängligheten.
Ju förr dess bättre.
Skriv svar