Spårtrafik till Tyresö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TOH
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 20 juli 2020 23:30

Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av TOH »

Tyresö har i dagsläget ingen spårtrafik. Oftast när en diskussion om spårtrafik till Tyresö tas upp så fokuserar man endast på spårtrafik till Bollmora/Tyresö C utan att tänka på t.ex Trollbäcken eller delar av Haninge som Vendelsö och Brandbergen. Här är iallafall mina förslag:

Pendeltåg till Tyresö: Stockholm City-Slussen-Sickla-Älta-Bollmora-Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen-Handen
Mellan Stockholm City och Sickla byggs en tunnel som en förgrening av Pendeltågen. Vid Sickla kan även en järnväg till Värmdö grenas av. Efter Sickla går tågen genom Nackareservatet till Älta. I älta går banan i en tunnel under Ältasjön till en underjordisk station i Älta. Efter Älta fortsätter tåget i en kurva mot Bollmora. Efter Bollmora kommer banan ut ur tunneln vid Trollbäcken där även en station byggs. Här fortsätter banan sedan längs med Gudobröleden tills ungefär Söderbroleden med stationerna ”Vendelsö” i Sågen och ”Österhaninge” i Vendelsömalm. Efteråt så har jag två alternativ, första är en bana genom Brandbergen, detta är troligen den dyraste men även den med mest resande. Andra alternativet är det mer naturliga, att helt enkelt följa Gudöbroleden till Handens Station, däremot troligen med mindre reseantal. Med det första alternativet så krävs nog en ny underjordisk station i Handen och med det andra alternativet så krävs bara nya spår och plattformar.

Tunnelbana till Tyresö/Skogås: Skarpnäck-Sköndal-Trångsund-Skogås-Trollbäcken-Bollmora-Gamla Tyresö
Denna sträcka kanske ser annorlunda ut, men det skulle koppla ihop Söderort bättre och binda två nya förbindelser under Drevviken som idag inte finns. Detta förslag blandar olika förslag som t.ex en förlängning till Sköndal, spårtrafik till Gamla Tyresö men också med lite egna förslag. En eventuell spårväg på Örbyleden skulle kunna förlängas till Älta och Tyresö för resande längs Örbyleden som ska mot Tyresö.

Ge era åsikter om mina förslag och diskutera gärna samt ge era förslag på spårtrafik till Tyresö.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av twr »

TOH skrev:Tyresö har i dagsläget ingen spårtrafik. Oftast när en diskussion om spårtrafik till Tyresö tas upp så fokuserar man endast på spårtrafik till Bollmora/Tyresö C utan att tänka på t.ex Trollbäcken eller delar av Haninge som Vendelsö och Brandbergen. Här är iallafall mina förslag:

Pendeltåg till Tyresö: Stockholm City-Slussen-Sickla-Älta-Bollmora-Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen-Handen
Mellan Stockholm City och Sickla byggs en tunnel som en förgrening av Pendeltågen. Vid Sickla kan även en järnväg till Värmdö grenas av. Efter Sickla går tågen genom Nackareservatet till Älta. I älta går banan i en tunnel under Ältasjön till en underjordisk station i Älta. Efter Älta fortsätter tåget i en kurva mot Bollmora. Efter Bollmora kommer banan ut ur tunneln vid Trollbäcken där även en station byggs. Här fortsätter banan sedan längs med Gudobröleden tills ungefär Söderbroleden med stationerna ”Vendelsö” i Sågen och ”Österhaninge” i Vendelsömalm. Efteråt så har jag två alternativ, första är en bana genom Brandbergen, detta är troligen den dyraste men även den med mest resande. Andra alternativet är det mer naturliga, att helt enkelt följa Gudöbroleden till Handens Station, däremot troligen med mindre reseantal. Med det första alternativet så krävs nog en ny underjordisk station i Handen och med det andra alternativet så krävs bara nya spår och plattformar.

Tunnelbana till Tyresö/Skogås: Skarpnäck-Sköndal-Trångsund-Skogås-Trollbäcken-Bollmora-Gamla Tyresö
Denna sträcka kanske ser annorlunda ut, men det skulle koppla ihop Söderort bättre och binda två nya förbindelser under Drevviken som idag inte finns. Detta förslag blandar olika förslag som t.ex en förlängning till Sköndal, spårtrafik till Gamla Tyresö men också med lite egna förslag. En eventuell spårväg på Örbyleden skulle kunna förlängas till Älta och Tyresö för resande längs Örbyleden som ska mot Tyresö.

Ge era åsikter om mina förslag och diskutera gärna samt ge era förslag på spårtrafik till Tyresö.
Pendeltågsstråket du nämner är rimligt på lång sikt. Dock självklart som en del av Roslagsbanan, inte pendeltåg. Pendeltågssystemet har ingen ledig kapacitet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av twr »

Leta gärna efter befintliga trådar istället för att skapa en ny: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=41777
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Anders Hanquist »

Beror en del på HUR GAMMAL den befintliga tråden är. Tycker inte vi ska "ragga upp" uråldriga trådar (som varit inaktiva i flera år).
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2101
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av ADDE »

Denna diskussion får mig att osökt tänka på denna trpd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=42631

Där har jag m.fl. Presenterat och argumenterat för våra egna idéer.

Ditt förslag är inte helt olikt min egen men med skillnaden att jag stryker slussen och låter tågen gå non-stop T-C till Sickla.
Majkey
Inlägg: 162
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Majkey »

Tyresödelen av Gudöbroleden har jag svårt att se vart ett dubbelspår ska få plats. Högbana ovanför vägen?
Gudöbroleden behöver dessutom byggas ut så den är komplett 4-filig + eventuella bussfiler på sikt om inte det är meningen att alla som vill åka på tvären i mellan Haninge och Tyresö ska åka via Sköndal i framtiden.
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Breitspurbahn »

TOH skrev:Tyresö har i dagsläget ingen spårtrafik. Oftast när en diskussion om spårtrafik till Tyresö tas upp så fokuserar man endast på spårtrafik till Bollmora/Tyresö C utan att tänka på t.ex Trollbäcken eller delar av Haninge som Vendelsö och Brandbergen. Här är iallafall mina förslag:

Pendeltåg till Tyresö: Stockholm City-Slussen-Sickla-Älta-Bollmora-Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen-Handen
Mellan Stockholm City och Sickla byggs en tunnel som en förgrening av Pendeltågen. Vid Sickla kan även en järnväg till Värmdö grenas av. Efter Sickla går tågen genom Nackareservatet till Älta. I älta går banan i en tunnel under Ältasjön till en underjordisk station i Älta. Efter Älta fortsätter tåget i en kurva mot Bollmora. Efter Bollmora kommer banan ut ur tunneln vid Trollbäcken där även en station byggs. Här fortsätter banan sedan längs med Gudobröleden tills ungefär Söderbroleden med stationerna ”Vendelsö” i Sågen och ”Österhaninge” i Vendelsömalm. Efteråt så har jag två alternativ, första är en bana genom Brandbergen, detta är troligen den dyraste men även den med mest resande. Andra alternativet är det mer naturliga, att helt enkelt följa Gudöbroleden till Handens Station, däremot troligen med mindre reseantal. Med det första alternativet så krävs nog en ny underjordisk station i Handen och med det andra alternativet så krävs bara nya spår och plattformar.

Tunnelbana till Tyresö/Skogås: Skarpnäck-Sköndal-Trångsund-Skogås-Trollbäcken-Bollmora-Gamla Tyresö
Denna sträcka kanske ser annorlunda ut, men det skulle koppla ihop Söderort bättre och binda två nya förbindelser under Drevviken som idag inte finns. Detta förslag blandar olika förslag som t.ex en förlängning till Sköndal, spårtrafik till Gamla Tyresö men också med lite egna förslag. En eventuell spårväg på Örbyleden skulle kunna förlängas till Älta och Tyresö för resande längs Örbyleden som ska mot Tyresö.

Ge era åsikter om mina förslag och diskutera gärna samt ge era förslag på spårtrafik till Tyresö.
Great minds think alike, jag har nämnt något liknande här för inte så länge sedan. :D
Jag vill minnas att jag föreslog pendeltågfiering av Saltsjöbanan, avstickare från Saltsjö-Duvnäs till Älta och till Bollmora.
Samt förlängning av Skarpnäcklinjen till Trångsund, Skogås, Trollbäcken och Bollmora.
Då hade man gått från noll till tre anslutningar till stan; Saltsjöbanan, Tunnelbanan och Nynäsbanan.

Största kruxet verkar vara att Tyresöborna själva inte vill bli anslutna till systemet då de är rädda för att kriminaliteten kommer öka. Så med allt värre brottslighet lär nog motståndet öka allt mer.
Enceladus
Inlägg: 11296
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:Största kruxet verkar vara att Tyresöborna själva inte vill bli anslutna till systemet då de är rädda för att kriminaliteten kommer öka. Så med allt värre brottslighet lär nog motståndet öka allt mer.
Struntprat. Lidingö har haft flera dödsskjutningar medan Mälarhöjden har varit helt förskonat från sådant, och då ligger Mälarhöjden på samma gren som några av Sveriges mest utsatta områden...
Enceladus
Inlägg: 11296
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Enceladus »

TOH skrev:Pendeltåg till Tyresö: Stockholm City-Slussen-Sickla-Älta-Bollmora-Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen-Handen
Mellan Stockholm City och Sickla byggs en tunnel som en förgrening av Pendeltågen. Vid Sickla kan även en järnväg till Värmdö grenas av. Efter Sickla går tågen genom Nackareservatet till Älta. I älta går banan i en tunnel under Ältasjön till en underjordisk station i Älta. Efter Älta fortsätter tåget i en kurva mot Bollmora. Efter Bollmora kommer banan ut ur tunneln vid Trollbäcken där även en station byggs. Här fortsätter banan sedan längs med Gudobröleden tills ungefär Söderbroleden med stationerna ”Vendelsö” i Sågen och ”Österhaninge” i Vendelsömalm. Efteråt så har jag två alternativ, första är en bana genom Brandbergen, detta är troligen den dyraste men även den med mest resande. Andra alternativet är det mer naturliga, att helt enkelt följa Gudöbroleden till Handens Station, däremot troligen med mindre reseantal. Med det första alternativet så krävs nog en ny underjordisk station i Handen och med det andra alternativet så krävs bara nya spår och plattformar.
Detta påminner om ett förslag som jag framförde för några år sedan, och som sedermera har blivit en del av "Kollektivtrafikplan 2050" (se sidan 81). Var exakt grenpunkten och stationerna ska ligga kan förstås diskuteras, men huvudidén är att ansluta Värmdö och Tyresö till Stockholms spårtrafik med genomgående linjer. Roslagsbanan passar bäst av flera skäl: lagom stationsavstånd, lagom kapacitet, vändande linjer i City.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TOH skrev:Pendeltåg till Tyresö: Stockholm City-Slussen-Sickla-Älta-Bollmora-Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen-Handen
Mellan Stockholm City och Sickla byggs en tunnel som en förgrening av Pendeltågen. Vid Sickla kan även en järnväg till Värmdö grenas av. Efter Sickla går tågen genom Nackareservatet till Älta. I älta går banan i en tunnel under Ältasjön till en underjordisk station i Älta. Efter Älta fortsätter tåget i en kurva mot Bollmora. Efter Bollmora kommer banan ut ur tunneln vid Trollbäcken där även en station byggs. Här fortsätter banan sedan längs med Gudobröleden tills ungefär Söderbroleden med stationerna ”Vendelsö” i Sågen och ”Österhaninge” i Vendelsömalm. Efteråt så har jag två alternativ, första är en bana genom Brandbergen, detta är troligen den dyraste men även den med mest resande. Andra alternativet är det mer naturliga, att helt enkelt följa Gudöbroleden till Handens Station, däremot troligen med mindre reseantal. Med det första alternativet så krävs nog en ny underjordisk station i Handen och med det andra alternativet så krävs bara nya spår och plattformar.
Detta påminner om ett förslag som jag framförde för några år sedan, och som sedermera har blivit en del av "Kollektivtrafikplan 2050" (se sidan 81). Var exakt grenpunkten och stationerna ska ligga kan förstås diskuteras, men huvudidén är att ansluta Värmdö och Tyresö till Stockholms spårtrafik med genomgående linjer. Roslagsbanan passar bäst av flera skäl: lagom stationsavstånd, lagom kapacitet, vändande linjer i City.
Att du startade den tråden 2019 betyder förstås inte att det är därifrån som Kollektivtrafikplanen har fått den (som ditt inlägg kanske kan tolkas). Idén är mycket äldre än så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:Största kruxet verkar vara att Tyresöborna själva inte vill bli anslutna till systemet då de är rädda för att kriminaliteten kommer öka. Så med allt värre brottslighet lär nog motståndet öka allt mer.
Struntprat. Lidingö har haft flera dödsskjutningar medan Mälarhöjden har varit helt förskonat från sådant, och då ligger Mälarhöjden på samma gren som några av Sveriges mest utsatta områden...
Är det just dödsskjutningar som eftersöks eller räcker knivstuckningar? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... igt-skadad
Jag säger inte att det nödvändigtvis korrelerar, men likväl oroas Tyresöborna för ökad kriminalitet som man befarar kommer med spårbunden trafik.
TOH
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 20 juli 2020 23:30

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av TOH »

Majkey skrev:Tyresödelen av Gudöbroleden har jag svårt att se vart ett dubbelspår ska få plats. Högbana ovanför vägen?
Gudöbroleden behöver dessutom byggas ut så den är komplett 4-filig + eventuella bussfiler på sikt om inte det är meningen att alla som vill åka på tvären i mellan Haninge och Tyresö ska åka via Sköndal i framtiden.
Högbana är ju ett alternativ. Om tunneln under Älta och Bollmora mynnar i Trollbäcken kan ju banan sedan gå upp på en högbana över vägen i Tyresödelen och sedan gå ner till plan nivå i Vendelsö. Annars är det ju tunnel ända till Vendelsö som gäller. Men det är nog för dyrt och troligen så skulle det inte vara värt det.
TOH
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 20 juli 2020 23:30

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av TOH »

Enceladus skrev:
TOH skrev:Pendeltåg till Tyresö: Stockholm City-Slussen-Sickla-Älta-Bollmora-Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen-Handen
Mellan Stockholm City och Sickla byggs en tunnel som en förgrening av Pendeltågen. Vid Sickla kan även en järnväg till Värmdö grenas av. Efter Sickla går tågen genom Nackareservatet till Älta. I älta går banan i en tunnel under Ältasjön till en underjordisk station i Älta. Efter Älta fortsätter tåget i en kurva mot Bollmora. Efter Bollmora kommer banan ut ur tunneln vid Trollbäcken där även en station byggs. Här fortsätter banan sedan längs med Gudobröleden tills ungefär Söderbroleden med stationerna ”Vendelsö” i Sågen och ”Österhaninge” i Vendelsömalm. Efteråt så har jag två alternativ, första är en bana genom Brandbergen, detta är troligen den dyraste men även den med mest resande. Andra alternativet är det mer naturliga, att helt enkelt följa Gudöbroleden till Handens Station, däremot troligen med mindre reseantal. Med det första alternativet så krävs nog en ny underjordisk station i Handen och med det andra alternativet så krävs bara nya spår och plattformar.
Detta påminner om ett förslag som jag framförde för några år sedan, och som sedermera har blivit en del av "Kollektivtrafikplan 2050" (se sidan 81). Var exakt grenpunkten och stationerna ska ligga kan förstås diskuteras, men huvudidén är att ansluta Värmdö och Tyresö till Stockholms spårtrafik med genomgående linjer. Roslagsbanan passar bäst av flera skäl: lagom stationsavstånd, lagom kapacitet, vändande linjer i City.
Problemet med Roslagsbanan är ju att den är smalspår. Ska man bygga järnväg till Värmdö och Tyresö är det absolut mest praktiskt att göra det med normalspår. Ifall Roslagsbanan konverterad till normalspår så är nog Roslagsbanan bäst, annars är det pendel eller separat lokaltåg som gäller.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Lennart Petersen »

TOH skrev:[q

Problemet med Roslagsbanan är ju att den är smalspår. Ska man bygga järnväg till Värmdö och Tyresö är det absolut mest praktiskt att göra det med normalspår. Ifall Roslagsbanan konverterad till normalspår så är nog Roslagsbanan bäst, annars är det pendel eller separat lokaltåg som gäller.
Och varför skulle det vara ett problem ? RB med smalspår fungerar ju mycket bra för den lokaltrafik som utförs och har nu i stor delar moderniserats och högsta sth på bandelar är 120km/h , en topphastighet som skulle duga utmärkt för en förlängning till Värmdö och/eller Tyresö. Eftersom det inte behövs någon anslutning till det övriga nationella bannätet så fungerar smalspår lika bra som normalspår men den stora fördelen här blir att man inte behöver bygga någon ny station utan den kommande RB-stationen vid T-Centralen kan fungera utmärkt även för genomgående tåg mot Värmdö/Tyresö.
Enceladus
Inlägg: 11296
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Att du startade den tråden 2019 betyder förstås inte att det är därifrån som Kollektivtrafikplanen har fått den (som ditt inlägg kanske kan tolkas). Idén är mycket äldre än så.
Ja, idén om Roslagsbanan till Värmdö har funnits länge. Det konkreta förslaget om en grenpunkt i Sickla har jag däremot inte sett i äldre material. Nu när förlängningen till T-Centralen är beslutad börjar de olika tankarna på sydliga förlängningar konkretiseras.
Enceladus
Inlägg: 11296
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Enceladus »

TOH skrev:Tunnelbana till Tyresö/Skogås: Skarpnäck-Sköndal-Trångsund-Skogås-Trollbäcken-Bollmora-Gamla Tyresö
Denna sträcka kanske ser annorlunda ut, men det skulle koppla ihop Söderort bättre och binda två nya förbindelser under Drevviken som idag inte finns. Detta förslag blandar olika förslag som t.ex en förlängning till Sköndal, spårtrafik till Gamla Tyresö men också med lite egna förslag. En eventuell spårväg på Örbyleden skulle kunna förlängas till Älta och Tyresö för resande längs Örbyleden som ska mot Tyresö.
Sträckningen påminner mer om en tvärförbindelse. Restiden till centrala Stockholm skulle bli ganska lång. Om berörda kommuner absolut vill ha tunnelbana så är detta en långsökt möjlighet, men i det här fallet tror jag inte att tunnelbanans attraktiva trafikutbud är tillräckligt för att kompensera för den långa restiden.
Enceladus
Inlägg: 11296
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av Enceladus »

TOH skrev:Problemet med Roslagsbanan är ju att den är smalspår. Ska man bygga järnväg till Värmdö och Tyresö är det absolut mest praktiskt att göra det med normalspår. Ifall Roslagsbanan konverterad till normalspår så är nog Roslagsbanan bäst, annars är det pendel eller separat lokaltåg som gäller.
Eftersom både Värmdö och Tyresö är återvändsgränder utan hamnverksamhet finns det inget behov av anslutning till det övriga järnvägsnätet. Samtliga pendeltågsgrenar har antingen långväga järnvägstrafik (Södertälje, Märsta och Bålsta) eller hamnverksamhet (Södertälje och, som namnet antyder, Nynäshamn). Detta är faktiskt ett av argumenten för att inte förlänga Roslagsbanan till Norrtälje, utan istället bygga en normalspårig järnväg dit (på längre sikt).
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
TOH skrev:[q

Problemet med Roslagsbanan är ju att den är smalspår. Ska man bygga järnväg till Värmdö och Tyresö är det absolut mest praktiskt att göra det med normalspår. Ifall Roslagsbanan konverterad till normalspår så är nog Roslagsbanan bäst, annars är det pendel eller separat lokaltåg som gäller.
Och varför skulle det vara ett problem ? RB med smalspår fungerar ju mycket bra för den lokaltrafik som utförs och har nu i stor delar moderniserats och högsta sth på bandelar är 120km/h , en topphastighet som skulle duga utmärkt för en förlängning till Värmdö och/eller Tyresö. Eftersom det inte behövs någon anslutning till det övriga nationella bannätet så fungerar smalspår lika bra som normalspår men den stora fördelen här blir att man inte behöver bygga någon ny station utan den kommande RB-stationen vid T-Centralen kan fungera utmärkt även för genomgående tåg mot Värmdö/Tyresö.
Precis, spårvidden är irrelevant i det här sammanhanget. Smalspår är inte en nackdel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Att du startade den tråden 2019 betyder förstås inte att det är därifrån som Kollektivtrafikplanen har fått den (som ditt inlägg kanske kan tolkas). Idén är mycket äldre än så.
Ja, idén om Roslagsbanan till Värmdö har funnits länge. Det konkreta förslaget om en grenpunkt i Sickla har jag däremot inte sett i äldre material. Nu när förlängningen till T-Centralen är beslutad börjar de olika tankarna på sydliga förlängningar konkretiseras.
Idén att utnyttja Saltsjöbanans banvall är gammal, och den leder till en grenpunkt i trakten av Sickla. Problemet är att det är olämpligt att gå via Saltsjöbanan och då faller det argumentet. Roslagsbanan behöver passera väster om Slussen för att inte påverka alla infrastruktur där. Det ger en sträckning via Mariatorget/Södra station. Och då blir Sickla en onödig omväg, medan Gullmarsplan mer naturligt ligger på vägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2101
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inlägg av ADDE »

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Att du startade den tråden 2019 betyder förstås inte att det är därifrån som Kollektivtrafikplanen har fått den (som ditt inlägg kanske kan tolkas). Idén är mycket äldre än så.
Ja, idén om Roslagsbanan till Värmdö har funnits länge. Det konkreta förslaget om en grenpunkt i Sickla har jag däremot inte sett i äldre material. Nu när förlängningen till T-Centralen är beslutad börjar de olika tankarna på sydliga förlängningar konkretiseras.
Idén att utnyttja Saltsjöbanans banvall är gammal, och den leder till en grenpunkt i trakten av Sickla. Problemet är att det är olämpligt att gå via Saltsjöbanan och då faller det argumentet. Roslagsbanan behöver passera väster om Slussen för att inte påverka alla infrastruktur där. Det ger en sträckning via Mariatorget/Södra station. Och då blir Sickla en onödig omväg, medan Gullmarsplan mer naturligt ligger på vägen.
Väster? Blir en herrans jobb om Roslagsbanan måste under citybanan för att nå Mariatorget. Att ansluta sig till Saltsjöbanan är också svårt. Bäst är att gå i tunnel rakt österut mot Sickla som första nästa station efter T-centralen såväl som grenstation för Tyresö- och värmdöbanorna. Det blir betydligt billigare, rakare och snabbare.
Skriv svar