SL-trafiken behöver återställas efter pandemin

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL-trafiken behöver återställas efter pandemin

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Vad hade SL för taxa innan de hade SL taxa? SS taxa?
Ja, spårvägstaxan överlevde väl till 1973 på de f d SS-linjerna, fast man kanske gjorde nya biljetter som det stod SL på.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL-trafiken behöver återställas efter pandemin

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Vad hade SL för taxa innan de hade SL taxa? SS taxa?
Ja, spårvägstaxan överlevde väl till 1973 på de f d SS-linjerna, fast man kanske gjorde nya biljetter som det stod SL på.
Borde kanske ha förklarat mig bättre för ungdomarna här, det är innerstadsbussarna med SL's ytterstadsbussar samt tunnelbanorna plus matarbussarna till densamma som jag pratar om. Sedan hade vi Roslagsbussarna från Jarlaplan där man kunde lösa tillägg på veckokorten eftersom området till Lappkärrsberget låg inom Stockholms stad. Det tog flera år innan SL-taxan omfattade hela länet. Jobbade som kondis på Saltsjöbanan 1969, där gällde Saltsjöfarts taxa.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: SL-trafiken behöver återställas efter pandemin

Inlägg av 1 »

C12C3C3C12 skrev:
daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Vad hade SL för taxa innan de hade SL taxa? SS taxa?
Ja, spårvägstaxan överlevde väl till 1973 på de f d SS-linjerna, fast man kanske gjorde nya biljetter som det stod SL på.
Borde kanske ha förklarat mig bättre för ungdomarna här, det är innerstadsbussarna med SL's ytterstadsbussar samt tunnelbanorna plus matarbussarna till densamma som jag pratar om. Sedan hade vi Roslagsbussarna från Jarlaplan där man kunde lösa tillägg på veckokorten eftersom området till Lappkärrsberget låg inom Stockholms stad. Det tog flera år innan SL-taxan omfattade hela länet. Jobbade som kondis på Saltsjöbanan 1969, där gällde Saltsjöfarts taxa.
Törhända lämpligt att "för ungdomarna här" göra en kort sammanfattning;

En av anledningarna till att SL kom att bildas, var den splittrade kollektiva trafikförsörjningen inom Stockholmsregionen. Kollektivtrafiken drevs av ett tiotal olika företag, med olika taxesystem och taxenivåer. Det var inte ett särskilt smidigt sätt att resa på när man behövde resa över kommungränsen.

Allt började år 1964 med den s.k. "Hörjelöverenskommelsen" om Storstockholms kollektiva persontrafik. Samma år som vi får högertrafik år 1967 bildas AB Storstockholms lokaltrafik (SL).

Till en början låg SL under kommunalförbundet KSL. När Storlandstinget bildades år 1971 gick kommunalförbundet och dess uppdrag upp i Storlandstinget. Samma år infördes "50-kortet", ett månadskort som möjliggjorde att man kunde resa ett obegränsat antal resor inom SL-området. Två år senare införs zontaxa

I och för sig är det lite gulligt att signaturen C12C3C3C12 använder uttrycket "ungdomar" för Forumbesökare betr. den tämligen turbulenta perioden fram till år 1972 eftersom det inom kort i alla fall är 50 år sedan dess och överlevande stofiler med klara minnesbilder nu torde ha passerat sin födelsedag nr 70! :)

Man kan nog påstå att perioden från 1964 till 1972 var ett sammelsurium av olika taxesystem där man exempelvis på Lidingö fortfarande hade strikt uppdelning av biljettsystemen på Norra resp. Södra Banan vilka sedan kunde kompletteras med övergångar till gamla SS system;
Lidingöbanorna-+-SS-Partibi.jpg
Lidingöbanorna-+-SS-Partibi.jpg (95.92 KiB) Visad 1877 gånger
Fortfarande var biljettången konduktörens viktigaste arbetsredskap!
1965-67-LiB+SS.jpg
1965-67-LiB+SS.jpg (151.69 KiB) Visad 1877 gånger
På Saltsjöbanan kunde man inköpa "Almex-validerade" månadskort. Lite kul är att jag först nu påmindes om den lilla bonusen att "genom insamlandet av 6 månadskort kunde få en "gratismånad". Dock bör noteras att införandet av "50-kortet" trots det fria kortet minskade passagerarens årsresekostnad från 803:- till 600:- kronor.
1966-11-S.Sn.J.-Månadsbilje.jpg
1966-11-S.Sn.J.-Månadsbilje.jpg (107.53 KiB) Visad 1877 gånger
Det tog lite tid att samordna systemen; där exempelvis Waxholmsbolaget kom lite på sluttampen och körde sitt eget rejs under lång tid. Först år 1975 fick jag mitt första "SL-standardiserade" frikort. Tämligen plottrigt om man jämför med tidigare, eleganta utformning.
1972-76-Wbolaget.jpg
1972-76-Wbolaget.jpg (118.84 KiB) Visad 1877 gånger
Vänliga Lördagshälsningar / Lena

Ps: Som en liten överkurs satt jag och funderade över en "SL 85-öres Rabattbiljett". Dess funktion har jag totalt förträngt. Lite kul med makuleringsmöjligheterna "Väster, Söder & Sydväst" m.m. Biljetten är perforerad och kunde troligtvis rivas av från ett häfte. Någon som minnes ... ?
SL-Rabatt-85-öre.jpg
SL-Rabatt-85-öre.jpg (73.9 KiB) Visad 1877 gånger
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL-trafiken behöver återställas efter pandemin

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jomenvisst No 1, rabattbiljetten gällde i markerad zon en resa utan övergång, såldes som ett häfte om 10 biljetter som gällde inom markerat område efter markering, sedan har vi lokalbiljetten som gällde utanför tullarna även med övergång, för att trafikanter som reste från sista stationen inom zon 1 till zon 2 inte skulle behöva straffas såldes speciella biljetter för det som såldes för priset av en zon. På Saltsjöbanan fick dom som kom från bussar tillhörande Saltsjöfart en prisreducering vid byte från buss till tåg samt omvänt, det hände mig enstaka gånger vid Sickla, vi hade alla olika tänger så det syntes vilken som sålt biljetten. Vid resa från T-bana till matarbuss och omvänt räknades det som en resa.

Hoppas att jag kommer ihåg rätt, var ju några år sedan...
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL-trafiken behöver återställas efter pandemin

Inlägg av C12C3C3C12 »

Upptäckte att det jag skrev om rabattbiljetterna kunde missförstås, det gällde varje biljett som markerades med dag samt zon.
Skriv svar