Kombinationsresor med cykel och kollektivtrafik har diskuteras i åtskilliga trådar på forumet. Flera skribenter menar att behovet saknas i Stockholm och att alla som gillar att cykla ändå redan har flyttat till Köpenhamn. Men så är det uppenbarligen inte.
Tydligen finns det personer som vill ta med cykeln till Gotland. Det finns dock två problem. Det första är att cyklar inte tillåts i rusningen på grund av för hög beläggning på tågen. Det andra är att tågtrafiken slutar tidigare eller börjar senare än båttrafiken på sommaren. Båda dessa problem går att lösa, och har lösts i Köpenhamn. Att bilresenärer subventioneras är givetvis väntat, men kan också ifrågasättas.DN skrev:På sommaren åker familjen till Gotland. När vi ska ta oss till färjan får vi bara ta med cykeln på pendeln till färjeläget under vissa tider som inte är synkroniserade med färjans avgångstider. Det är billigare att åka med färjan i bil eftersom färjebolaget säljer ”alla plus bilen”-biljetter.
Insändaren upprepar frustrationen över att cyklar bara tillåts i kollektivtrafiken vissa tider på dygnet. Ja, det finns personer som vill göra kombinationsresor både i rusningen och på natten. Och nej, alla cyklister kan inte flytta till Köpenhamn.DN skrev:När familjen cyklat genom Stockholm och det är midnatt frestas jag att lägga huvudet på sned och undra om spärrvakten kanske, kanske kan släppa förbi oss så att vi kan hinna med det sena pendeltåget. ”Nej”, säger spärrvakten, ”för om jag släpper förbi er så ringer jag genast på vakten, som kommer och tar er”.
Numera tillåts cyklar på Mälartåg som trafikerar Stockholms central. Detta borde gå att lösa även för pendeltåg som trafikerar Stockholm City. Stationen har flera in- och utgångar.DN skrev:När vi anländer med pendeln från Uppsala får vi inte kliva av på Stockholms central för att ta cykeltåget, utan måste kliva av en tidigare station, välja en speciell uppgång för att sedan cykla till stationen. Kommer man till fel nedgång nekas man.